הייקון מחקה 98% מהכסף של המשקיעים - האם יש לה סיכוי?
דוח הרווח וההפסד של הייקון היא אמביוולנטי - ההכנסות זינקו, אבל ההפסדים עדיין כבדים. המאזן היה מאוד ברור - המצב מאוד מתאגר. זו כבר סכנה קיומית, אבל אפשר היה להריח את זה בדיווחים של השנים האחרונות. מוצר יש, רווח ותזרים - אין.
הצרות של הייקון
המשקיעים ראו את המניה נופלת 98% מאז ההנפקה בסוף 2020. משקיע שהשקיע 50 אלף נותר עם 1 אלף שקל בלבד. מחיקה כמעט טוטאלית.
הכנסות החברה במחצית הסתכמו ב-10 מיליון דולר, לעומת 3.4 מיליון דולר במחצית המקבילה ן-8.4 מיליון דולר בשנת 2023 כולה. ההפסג התפעולי הסתכם ב-4.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-11.3 מיליון במחצית המקבילה ו-23.3 מיליון דולר בכל שנת 2023.
התזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי - החברה שרפה 3.9 מיליון דולר, בהשוואה ל-11.4 מיליון דולר במחצית המקבילה ו-14.6 מיליון דולר בשנת 2023 כולה.
בקופה כ-6.8 מיליון דולר, אבל ספק גדול עיכב את משיכת הכסף. אם לוקחים את המשיכה בחשבון יש כ-5.5 מיליון דולר. זה בערך 7-8 חודשים לחיות לפי הקצב של המחצית הקודמת, כשמעבר לכך יש לחברה גירעון גדול בהון והיא נשענת על הלוואות.
- הייקון מפטרת את העובדים ומבקשת עיכוב הליכים; המניה מתרסקת
- הייקון מערכות צוללת - זאת הסיבה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפוטנציאל בהייקון
עם זאת, שלומי נמרודי, יו"ר החברה סביר שהמחצית השנייה תהיה מאוזנת מבחינה תזרימית. אם אכן זה יהיה המצב אלו חדשות מצויינות להייקון.
עם זאת, נראה שהחברה מנסה לעניין משקיעים, מלווים או גופים שיספקו מימון במקביל לשתפ"ים איתה. חברה שמוכרת ב-10 מיליון דולר במחצית היא חברה עם בסיס ופוטנציאל, אבל מול הפוטנציאל הזה יש הפסדים ובעיית מזומנים והמשקיעים בבורסה מספקים למכלול הסיכונים והסיכויים שווי של 24 מיליון שקל. בשווי כזה קשה להנפיק - גם בהנפקה פרטית וגם בזכויות. נמרודי היו"ר מסביר שהצפי הוא לאיזון תפעולי ותזרימי במחצית השנייה, שיש לחברה תכנון להיפגש עם מזומנים ויש תוכניות מגירה לצאת מהמצב הנוכחי הקשה.
במאזן רואים את היקף המזומנים שיורד, כשעושים חשבון רואים שהחברה צריכה לגייס בקרוב
"אני לא מתייחס לתכניות קדימה, אבל קראת את המאזן נכון. מזרחי הוא שותף של החברה בכל אופן והם גם בעלי מניות. אנחנו לא משופעים במזומנים וצריך לייצב את הספינה הזו בשכל ולגייס כשיתאפשר, כרגע צריך להסתדר עם מה שיש באופן האופטימלי תוך שמירה על ההון האנושי ועל הלקוחות".
זה שוק שמצריך יציבות וביטחון, והלקוחות צריכים וודאות שהחברה לא תיעלם, איך מבטיחים להם את זה?
"אני אתן לעובדות לדבר בעד עצמן, אנחנו עם הערת עסק חי משנה שעברה לצערי ועם זאת אנחנו מצליחים למכור וגם ללקוחות משמעותיים. עד עכשיו זה לא היווה גורם מפריע".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
איך אתה מבטיח למשקיעים שהחברה תמשיך להתקיים?
"המשקיעים רואים שאנחנו פועלים באופן מאוד עקבי והדוק להגדיל את המכירות. מחיר המכירה הממוצע שלנו גדל משמעותית במחצית הראשונה של השנה. אין ודאות שזה יימשך אבל זה נראה מבטיח, גם כי הוצאנו מכונה חדשה שנמכרת במחיר גבוה יותר, שמתורגם ביותר כסף לשורה התחתונה. הלקוחות מגדילים את היקף השימוש שלהם וזה מגדיל את היקף ההכנסות מהמתכלים. אנחנו בקצב שנתי של 5 מיליון דולר הכנסות חוזרות. השותפות עם מזרחי מתגברת, היינו צריכים לפרוע חובות ארוכי טווח בשנה שעברה והם דחו את זה, כרגע החברה עומדת בקובננט מול הבנק.
"קשה להגיד שאפשר לשרוד כך לאורך זמן אז החברה אכן תצטרך לגייס כספים בשלב מסוים. התקווה שלי היא שככל שחברה תתפתח יבוא אחד מהושתפים האסטרטגיים ויחליטו להרחיב את התמיכה שלו. לדאבוני לגייס בשוק ההון היום זה כמעט בלתי אפשרי ואי אפשר לבנות על זה".
המשקיע הממוצע אומר לעצמו - עוד כמה חודשים נגמר הכסף. יש תכניות מגירה שירגיעו את המשקיעים?
"לחברה יש כסף, היא מייצרת הכנסות ויש מלאים".
אם מסתכלים על התזרים רואים שהמזומנים בקופה יספיקו לחודשים בודדים. החברה תשרוד את השנה-שנתיים הקרובות?
"כן. יש לנו תכניות מגירה אבל אני לא יכול להרחיב עליהן. אנחנו מתנהלים בצורה זהירה עם שריפת המזומנים".
המשקיעים מבינים שלמוצר יש זכות קיום בשוק - אבל האם לחברה יש זכות קיום? למה לא רכשו אתכם עדיין?
"העובדה שיש משקיעים חדשים מחצי השנה האחרונה ושני שותפים אסטרטגיים ששמו 8.5 מיליון דולר מראים שכן. לגבי רכישה - האינטרס שלי הוא לעשות מהלך כזה בשוויים הגבוהים ככל הניתן כדי לא לדלל בעלי מניות אבל זה מאתגר".
התזרים השלילי מפעילות שוטפת יקטן במחצית השנייה?
"השאיפה היא לגמור את המחצית השנייה בתזרים תפעולי קרוב לחיובי. כרגע ככה זה נראה וזה נובע מהתייעלות ומגידול במכירות".
לא צפויה מחיקת מלאי?
"לא".
ציינתם שהגידול בהכנסות נובע ממכירה של 4 מערכות - אלה מכירות שהגיעו בזכות תערוכת drupa?
"חלק מהמכירות מדרופה וחלק לא. דיווחנו על צבר של 3.65 מיליון שקל עבור 2 מערכות שעבורן קיבלנו הזמנות בדרופה. הוצאנו דיווח אחרי התערוכה שיש לנו צבר של 16 מיליון שקל בהזמנות אבל לא כולן ימומשו. בסה"כ התערוכה נתנה לנו רוח חיובית".
שלמה נמרודי, יו"ר הייקון מערכות; קרדיט: יחצ
מתי תגיעו לאיזון תפעולי ולתזרים חיובי?
"אנחנו עובדים בצורה משמעותית להגיע לאיזון תפעולי ותזרים חיובי. צמצמנו הוצאות והעלינו מחירים".
מה תורם יותר למאמץ להגיע לאיזון תפעולי - צמצום ההוצאות בפיתוח או העלאת המחירים?
"אין תשובה חד משמעית למה תורם יותר, זה שילוב של העלאת מחירים ותהליכי מכירה משמעותיים. הגידול בהכנסות גם כן תורם, והתחום הכי רווחי עבורינו זה תחום המתכלים. שיעור הרווחיות שלנו שם מאוד גבוה ועקבי. ככל שתהיינה יותר מערכות בשוק ההכנסות בתחום יגדלו. צריך לשמור על רמת הוצאות ולא להשתולל עם המזומנים וזה קו דק מאוד, אי אפשר למכור בלי אנשי מכירות אבל מצד שני לוקח חצי-שנה שנה להכשיר אנשי מכירות".
כמה עובדים יש בחברה היום?
"היום יש 80 עובדים, התחלנו את 2023 עם 150 עובדים. קיבלנו החלטות קשות ויישמנו אותן. מתוך העובדים היום בערך 60 הם במשרדי החברה והשאר במדינות השונות בהן אנו פועלים. אני לא צופה שנפטר עוד עובדים בהמשך, אלה היו החלטות מאוד כואבות".
מאסיבית וסקודיקס הן יותר מתחרות או יותר סינרגטיות עבורכם?
"מאסיבית פועלת בתחום אחר לגמרי מהתחום שלנו. סקודיקס בעיקר מוכרת לשוק הדפוס המסחרי, וזה שוק שהתנתקנו ממנו כי אין לו ערך מהמערכות של הייקון. בשנתיים האחרונות הם נכנסו קצת לתחום שלנו, אבל בגדול החברות משלימות אחת את השנייה".
יש בינכם שיתופי פעולה?
- 3.ששי 28/08/2024 08:23הגב לתגובה זוחחחח, העיקר שהביאו מנכ"ל חדש??? כל עו נימרודי שם - אין סיכוי מתי המשקיעים יבינו זאת ? מתי ?
- 2.מחזיק . מה כדאי לי לעשות (ל"ת)שי. 26/08/2024 21:29הגב לתגובה זו
- לנסות להציל מה שנשאר. (ל"ת)אנונימי 27/08/2024 06:05הגב לתגובה זו
- 1.כתבות שהמילה לא צריכה להיות היחידה בהן :) (ל"ת)אבי3 26/08/2024 11:46הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳