אפריקה מגורים מכרה 122 יח"ד ברבעון - יותר מפי 2 מהרבעון המקביל
אפריקה ישראל מגורים אפריקה מגורים 1.88% מדווחת על תוצאותיה לרבעון השני של השנה. במהלך הרבעון השני מכרה החברה 122 יחידות דיור בהיקף כספי של כ-395 מיליון שקל לעומת כ-57 דירות בהיקף כספי של 189 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המחיר הממוצע ליח"ד (כולל מע"מ) ברבעון השני עמד על כ-3.8 מיליון שקל. במחצית הראשונה מכרה החברה 240 יחידות דיור בהיקף כספי של כ-863 מיליון שקל (חלק החברה כ-682 מיליון שקל). המחיר הממוצע ליח"ד במחצית הראשונה עמד על כ-3.6 מיליון שקל. בשנת 2023 כולה מכרה החברה 233 יח"ד.
הכנסות החברה הסתכמו בכ-244.4 מיליון שקל לעומת כ-325.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 25%. ההכנסות ממכירת דירות ברבעון השני הסתכמו בכ-257.8 מיליון שקל, לעומת כ- 308.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 16.5%.
- לפידות קפיטל: גידול רבעוני של 22% ברווח הנקי ל-61 מיליון שקל
- אפריקה מגורים: רווח של 35 מ' שקל ברבעון, זינוק של 52%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים; קרדיט: שירן כרמל
הרווח הגולמי ממכירת דירות ברבעון השני הסתכם בכ-63.2 מיליון שקל (24.5% מההכנסות ממכירת דירות), לעומת כ-73.1 מיליון שקל (23.7% מההכנסות ממכירת דירות) ברבעון המקביל אשתקד.
הוצאות המימון, נטו ברבעון השני הסתכמו בכ-11.9 מיליון שקל, לעומת כ-4.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה הגידול נבע בעיקר מתשואות נמוכות יותר שנרשמו בתיקי ניירות הערך של החברה ברבעון השני, לעומת הרבעון המקביל, לצד ירידה בהכנסות ריבית מפיקדונות בעקבות התקדמות בביצוע הפרויקטים.
הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון השני הסתכם בכ-34 מיליון שקל, לעומת כ-40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח נבע בעיקר מקיטון בהכנסות הנובע בעיקר משלביות הביצוע בפרויקטים
- רמי לוי חוצה לראשונה את רף 2 מיליארד שקל ברבעון
- הראלי בבורסה הקפיץ את שורת הרווח של אנליסט יותר מפי 5
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו...
נכון לסוף הרבעון השני, לחברה 12 פרויקטים בביצוע בהיקף כולל של 1,680 יח"ד לשיווק, מתוכן נמכרו 1,252 יח"ד (כ-75%) בהיקף כספי של כ-3.57 מיליארד שקל (חלק החברה). הרווח הגולמי הצפוי מפרויקטים אלו מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל בשיעור רווחיות גולמי של כ-31%.
לחברה פרויקטים בביצוע ובשיווק טרם ביצוע בהיקף כולל של 2,759 יח"ד, מתוכן נמכרו 1,449 יח"ד (כ-53%) בהיקף כספי של כ-4.13 מיליארד שקל כולל מע"מ.
נכון לסוף הרבעון השני, עמד יחס החוב נטו ל-CAP נטו של החברה על 41.1%. ההון העצמי המיוחס לבעלים נכון לסוף הרבעון השני עלה לכ-1.741 מיליארד שקל, לעומת כ-1.466 מיליארד שקל בסוף שנת 2023.
"אנו מסכמים את הרבעון השני עם המשך התנופה במכירת הדירות, בין היתר הודות להתעוררות הכללית בענף וביקוש גבוה למותג הסביונים שלנו", מסר מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים. "במחצית הראשונה של השנה מכרנו יותר דירות מאשר בשנת 2023 כולה, הודות לביקושים חזקים במשרדי המכירות. אנו נמצאים כיום בהיקפי פעילות גבוהים, הכוללים הקמה ושיווק של כ-3,500 יח"ד מתוכם כ-2,760 יח"ד לשיווק. באחרונה אף קיבלנו היתר בניה לפרויקט היוקרתי שלנו סמל צפון, הכולל 257 יח"ד באזורי הביקוש של ת"א. יחסי המינוף הנמוכים והמאזן החזק שלנו ימשיכו לתמוך בצמיחת החברה ובפיתוח פעילותה, תוך ניצול ההזדמנויות הקיימות בשוק".
מניית אפריקה מגורים נסחרת לפי שווי של 2.87 מיליארד שקל אחרי עלייה של 20% מתחילת השנה ושל 34.5% ב-12 החודשים האחרונים.

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.
.jpg)
מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"
ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם
הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.
ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.
אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?
"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".
- ישראכרט: תיק האשראי צמח-12%; הפסד של 150 מיליון משומות עבר - מה המכפיל שלה?
- דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?
"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".
ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?

