ראיון

מנכ"ל אמנת: אנחנו מתכוונים לבצע מספר מיזוגים ורכישות"

אחד המייסדים של אמנת עזב את החברה אחרי 54 שנה כאשר את המניות שלה קנו אברהם אסף היו"ר, והבן וסגן היו"ר ערן אסף; החברה הותיקה שהונפקה ב-94 עוסקת בתחומי פעילות רחבים אך בתקופה האחרונה המניה דווקא מדשדשת; שוחחנו עם מנכ"ל החברה שמואל אלפסי
רוי שיינמן |

אמנת  אמנת 0% היא חברה שפעילותה נפרסת על פני מספר רחב מאוד של תחומים. היא הוקמה לפני למעלה מ-50 שנה וגדלה עד שהונפקה ב-1994 וגדלה עוד. היא מספקת גם שירותי מחשוב אבל גם שירותי לוגיסטיקה וייעוץ, והיא הייתה מעורבת בפרויקטים רבים ומגוונים - מהיציאה מלבנון ומסיני, דרך הקמת נתב"ג 2000 ואפילו בניהול משבר הקורונה בשביל משרד הבריאות.

במהלך 20 השנים מאז ההנפקה המניה שלה עלתה ב-735%, אבל בשנים האחרונות המניה מדשדשת כאשר בשנה האחרונה היא ירדה ב-9.5% ובשנתיים האחרונות ב-13.5%. היא הכניסה ב-2023 332.6 מיליון שקל כאשר הרוב הגדול מגיע מפעילות מול התעשייה הביטחונית ומשרדי הממשלה שמהווים בין 70%-75% מהפעילות.

מלחמת חרבות ברזל פגשה את החברה משני כיוונים - מצד אחד הרבה מכרזי הממשלה נעצרו, אבל מצד שני הפעילות מול החברות הביטחוניות דווקא עלתה: "יש דרישה גדולה שאנחנו אפילו בחלקה לא עומדים בה", אומר בשיחה איתנו מנכ"ל החברה שמואל אלפסי. שוחחנו עם אלפסי על החברה שעומדת מאחורי הקלעים ועל הצפי לשנים הקרובות.

מה עיקר הפעילות של החברה?

"קבוצת אמנת היא קבוצה מאוד ותיקה שהתחילה לפני יותר מ-50 שנה כחברת יועצים בתחום ההנדסה תעשיה וניהול עם הרבה עבודה מול המערכת הציבורית ותעשיית הביטחון. היינו מעורבים כמעט בכל פרויקט לאומי שהיה באותה תקופה - היציאה מסיני, היציאה מלבנון, הקמת נתב"ג 2000, הסכמי השלום, חלוקת ערכות אב"כ ועוד. אחרי ההנפקה ב-1994 התפתחנו לחברה גדולה יותר והפכנו את החטיבות המקצועיות לחברות בנות. היום אמנת מחולקת לשני תחומי עיקריים - הראשון הוא תחום המחשוב והתוכנה, שם אנו מספקים שירותי בדיקת תוכנה, חומרה וגם פיתוח תוכנה. עיקר הלקוחות בתחום הזה הן מהתעשיות הביטחוניות, כל משרדי הממשלה ופרויקטים שונים עם לקוחות נוספים.

התחום השני הוא תחום הייעוץ, ניהול פרויקטים ולוגיסטיקה. גם בתחום הזה אנו נותנים שירותים עבור לקוחות ביטחוניים כמו הבא וקהיליית המודיעין אבל לא רק - גם לחברות הנמלים, חברת הרכבות ותעשיות פרטיות בצפון ובדרום. הגרעין המקצועי שלנו הוא מהנדסי תעשייה וניהול ואנשי פיתוח תוכנה ויש לנו בין 1,300-1,500 עובדים".

איזה חלק בפעילות יותר מהותי בהכנסות?

"שני הנושאים האלה מהווים פחות או יותר 50% מהפעילות כאשר יש בינהם גם הרבה חפיפה. אנחנו אוהבים להציע ללקוח תחת מטריה אחת גם את הנושא הייעוצי וגם את הנושא המחשובי".

איזה פרויקטים בולטים יש לכם היום?

"אחד מהפרויקטים הוא מעבר הצבא לנגב. בנוסף יש לנו פעילות מול אלביט ורפאל, והיינו גם מנהלת פרויקט הטיפול בקורונה עבור משרד הבריאות. אנחנו בעצם עושים את העבודה במקום הלקוח".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מי המתחרות שלכם?

"בתחום התוכנה אלה חברות כמו מטריקס  מטריקס 1.92% ווואן וואן טכנולוגיות 1.32% . בתחום הייעוץ אלה חברות כמו תפן, אשד ואביב. אין חברה כמונו שעוסקת בכל התחומים ביחד".

איך הייתה עבורכם שנת 2023?

"2023 הייתה טובה מאוד ביחס ל-2022. עברנו סוג של רענון ארגוני, שיחררנו חלק מהמנהלים בוותיקים וקידמנו צעירים לתפקידי מפתח. נכנסנו לפרויקטים נוספים כך שהרווח ב-2023 היה טוב משמעותית בהשוואה ל-2022 בה נרשם הפסד".

מה אתם צופים ל-2024 ומהם מנועי הצמיחה העיקריים?

"יש לנו הון עצמי מכובד ואנחנו מתכוונים לבצע מספר רכישות ומיזוגים גם בתחום הלוגיסטיקה וגם בתחום התוכנה. בנוסף אנחנו מפתחים יוזמות מקצועיות כמו פיתוח חטיבה בתחום האנרגיה שתעסוק גם באנרגיה סולארית, גם בחשמל וגם בטיפול בפסולת".

מה החזון לעוד 5 שנים?

"החזון הוא קודם כל להמשיך להיות גוף מוביל בצד הייעוץ, זה הלחם והחמאה שלנו. מצד שני גם נתקדם ביחד עם השוק בנושאים שהשוק צריך, אנרגיה ופסולת למשל אלה תחומים מאוד חמים היום אז אנחנו מפתחים אותם. בנוסף גם המיזוגים והרכישות יעזרו לנו להשיג צמיחה מהירה יותר. בנוסף נרצה לפתח גם את תחום השירותים המנוהלים".

חוויתם עליה בהיקף הפעילות מול החברות הביטחוניות מאז תחילת המלחמה?

"בהחלט כן. יש דרישה גדולה שאנחנו אפילו בחלקה לא עומדים בה. יש דרישה לכוח אדם מקצועי בעיקר בתחום הנדסת האלקטרוניקה כתוצאה מהאירועים. באמצעות חברת דיאלוג אנחנו מעורבים מאוד עם מנהלת התקומה בדרום. מצד שני אנחנו חשים ירידה שהייתה ב-3 החודשים הראשונים של המלחמה במכרזים הממשלתיים בתחומי העיסוק שלנו, אבל העלייה בפעילות עולה על אותה ירידה. הסקטור הביטחוני-ממשלתי מהווה בין 70%-75% מהפעילות".

איך העזיבה של שמואל בר אור תשפיע על החברה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?