חיים שני: "פימי חושבת לטווח הארוך, המכירה למור עמדה בקריטריונים"

רוי שיינמן |

יוניטרוניקס  יוניטרוניקס 0.17%  דיווחה על הכנסות של כ-52.3 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2023, עליה של כ-10% ביחס לכ-47.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ובשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-9.5 מיליון שקל, צמיחה של כ-45% לעומת -6.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקבוצה המשיכה את מגמת הצמיחה שלה זאת כאשר ללפני מספר חודשים קרן פימי, בעלת השליטה, החליטה, ביחד עם הנהלת החברה, להגדיל את אחזקות הציבור בחברה ומכרה 25% מהחברה למור.

בשיחת המשקיעים התייחסו יו"ר החברה, חיים שני, מנכ"ל החברה, עמית הררי וסמנכ"ל הכספים, איציק חי, לפעילות החברה ב-2023, מנועי הצמיחה החדשים שהחברה מקדמת, וגם על מערכת היחסים עם פימי וההחלטה למכור חלק מהאחזקות למור.

"2023 הייתה שנת שיא. פתח הררי. "אנחנו עדים לגידול בביוקשים מזה כשנתיים. השיפור בזמינות המוצרים אפשרה לנו להציג גידול בהכנסות שתורגם לשיפור של כל המדדים הפיננסים"

"זיהינו ששוק המטרה שלנו אלה אותם יצרני מכונות קטנים-בינוניים", המשיך שני. "היצרנים האלה נמצאים בבעיה של אתגר שהולך ומחריף, התחרות מאוד גבוהה, הם צריכים לייצר מכונות מאוד מתוחכמות ויצרן כזה מתקשה להחזיק את כל בעלי המקצוע אצלו. המוצר של יונטיטרוניקס לקח את היכולות המורכבות והנגיש אותן לאותם יצרנים".

"אנחנו מתמקדים ברכיבי הליבה של המכונות", המשיך הררי. "מה שמאפיין את הלקוחות שלנו זה שהם מתכננים אבטיפוס וברגע שהם משלבים את המוצר שלנו שם, כל פעם שהם מוכרים מכונה הם רוכשים מאיתנו עוד מוצרים. הלקוחות מוכרים את המכונות למשך הרבה מאוד שנים ככה שהם מייצרים לנו הכנסות יציבות וארוכות טווח. 

האסטרטגיה שלנו ממוקדת בלהביא לקוחות חדשים ובמקביל למקסם את היקף הרכישה של כל לקוח", המשיך הררי. "החלטנו להרחיב את קו המוצרים ולהוסיף שני מנועי צמיחה. Motion, שמתפקד כשרירים של המכונה על ידי תקשורת עם הבקר שהוא המוח. והמוצר השני זה ה-UniCloud, זה פתרון SaaS שמאפשר לחבר את המכונה לענן, לאסוף נתונים וליצור דשבורדים בצורה קלה ולתרגם את הנתונים לתובנות עסקיות. זה פתח לנו אפיק הכנסה נוסף של מכירות משירותים.

ה-Motion הוא אחד ממנועי הצמיחה העתידיים של החברה", אמר הררי. "ההיקף הכספי של הרכיבים האלה במכונה הוא כפול מזה של רכיבי הבקרה. אנחנו בשלבי חדירה ובתחילת הדרך ונדרשת עוד הבשלה בשביל שנוכל לממש את מלוא הפוטנציאל. בראיה רב שנתית המגמה היא ברורה, ולא בכדי אנחנו קוראים לקו המוצרים הזה מנוע צמיחה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איציק חי, סמנכ״ל הכספים, התייחס לתוצאות הכספיות של החברה: "הגידול במכירות אפשר את השיפור ברווחיות והביא לידי ביטוי את היתרון לגודל. החלק היחסי של ההוצאות הקבועות מההכנסות פחת. הצמיחה תואמת לציפיות שלנו, הגידול במכירות הוא תולדה של גידול בביקושים ואנחנו רואים את זה דרך ההזמנות. גם השחרור בחסמים שהיו לנו באספקת הרכיבים ירדו וזה עזר.".

הררי התייחס גם לפעילות החברה בארה"ב: "השוק האמריקאי מעריך מאוד מובילות טכנולוגית. יש בשוק יחסית הרבה בוני מכונות שהם בסדר גודל של הלקוחות שלנו, רק שבארה"ב קנה המידה גדול יותר. אנחנו מרגישים שאנחנו מאוד מתאימים לשוק האמריקאי ולכן בחרנו בו כשוק הראשון ליישום האסטרטגיות החדשות. ארה"ב היא המדינה המובילה בהיקף המכירות והיא גם גדלה בקצב הכי מהיר, וזה נותן לנו עוד תיקוף לנכונות האסטרטגיה. עם זאת, צריך לזכור שאפילו בארה"ב אנחנו רק 1% מהשוק, כך שהפוטנציאל לגדול שם הוא מאוד גבוה".

הררי התייחס גם לרכישות פוטנציאליות שהחברה עשויה לבצע: "אנחנו מאוד מאמינים ביכולת של מנועי הצמיחה לייצר צמיחה מגידול אורגני. עם זאת, התנאים בשלים בשביל להתחיל לחפש רכישות, למשל בתחום של מפיצים או אינטגרטורים שיכולים לעזור לנו להיכנס לתחומים חדשים או להעמיק אחיזה איפה שאנחנו כבר נמצאים, רכישות אחרות יכולות להיות של טכנולוגיה או מוצר שישתלבו בסל המוצרים שלנו".

היו"ר חיים שני התייחס למכירת המניות של קבוצת פימי לקבוצת למור: "פימי נכנסה לחברה ב-2016,. מה שמאפיין את הפעילות שלה זו חשיבה אסטרגטית כל הזמן לטובת החברה. צורת החשיבה ותהליכי ההחלטות הם חריגים לטובה מכל מה שאני הכרתי, החתירה לעשות טוב הייתה מהיום הראשון וממשיכה גם עכשיו. הפעילות של פימי הייתה גם בפיצול החברה וגם בקידום החברה כאשר פימי ואני ביחד מחזקים 70% מהחברה. כחלק מהאסטרטגיה פימי חשבו שנכון להגדיל את חלק הציבור בהחזקות וגוף מוסדי הוא מהלך יותר נכון לדבר הזה. החשיבה בפימי היא ארוכת טווח ומהבחינה הזו זה עומד בקריטריונים".

הצבר הולך וקטן, מה המשמעות?

"השוק מתאפיין בכך שהזמנת המוצרים היא בהתראה קצרה", אומר הררי. "הלקוחות דורשים זמן אספקה של בין יום לשבוע ולכן הם לא נותנים הזמנות לטווח ארוך יותר. בארה"ב למשל מקובל להתנהל עם זמני אספקה של יום אחד. הנושא של הצבר הפך להיות חשוב בשנתיים האחרונות וזו הייתה הדרך העיקרית בשביל המשקיעים להבין מה קורה בחברה. בימים כתיקונם שזמינות המוצרים היא לא בעיה, הפרמטר הזה הופך להיות חסר משמעות".

אז אלו פרמטרים כן יכולים להוות אינדיקציה?

"האסטרטגיה שלנו כאמור מבוססת על הבאת לקוחות חדשים ומקסום הכנסות מהלקוחות הקיימים", אומר הררי. "מבחינת לקוחות חדשים אנחנו מאוד שבעי רצון מכמות הלקוחות שהצטרפו בשנתיים האחרונות. מכיוון שאנחנו מדברים על תהליכים ארוכים מול הלקוחות אז חלק גדול מהפוטנציאל של אותם לקוחות טרם מומש".

האם אתם מגדרים את סיכוני המטח?

"כן. אנחנו חשופים ביורו ובדולר ואנחנו עוקבים באופן שוטף אחרי ההתפתחויות בשוק המטח ומבצעים עסקאות גידור באופן שוטף", אומר איציק חי סמנכ"ל הכספים. "אנחנו לא מבצעים עסקאות על מלוא החשיפה אלא על חלק בכדי להשאיר מקום להינות מהתחזקות נוספת של המטח.

לגבי האופציות של פימי. במסגרת הסכם ההשקעה הראשוני ניתנה לפימי אופציה להקצאת מניות נוספת, מעל ל-500 אלף מניות אבל יש תנאים מסוימים - מימוש מלוא האחזקות של פימי ומתחת למחיר מסוים", הוסיף חי. :האופציה הזאת תקפה ל-8 שנים ולמעשה בתוך חודשיים מהיום פחות או יותר האופציה תפקע אם היא לא תמומש. נכון ל-2023 ההתחייבות עומדת על 7 מיליון שכל וככל שהאופציה פקע אנחנו נאפס את ההתחייבות".

כיצד המצב הביטחוני משפיע על החברה?

95% מהפעילות הוא בשווקים בחול. בצד הביקושים ההשפעה של המצב היא מוגבלת", אומר הררי. "מאז תחילת המלחמה כלל החברה פועלת באופן סדיר ונכון להיות אין השפעה על הפעילות".

מה הציפיות ל-2024 והיעדים לטווח הבינוני?

האסטרטגיה שלנו בשנים האחרונות כבר מוכיחה את  עצמה. אנחנו ממשיכים לחזק אותה בדגש על יישום מנועי הצמיחה. פונציאל הצמיחה בכל קווי המוצרים הוא מאוד גבוה. יש לנו בסיס לקוחות נאמן יציב וגדל לאורך השנים. לא רק שלא איבדנו לקוחות אלא גם הוספנו לקוחות. אנחנו ממשיכים בהיערכות התפעולית בשביל לתמוך בגידול של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

אחרי התקיפה והשיא החדש, מה יהיה היום בבורסה?

אחרי התקיפה בקטאר השוק המקומי רשם עליות חדות ושיאים חדשים, בעוד השווקים הגלובליים היו זהירים יותר אך עדיין נסעלו בעליות

מערכת ביזפורטל |

אתמול ביצעה ישראל תקיפה אווירית על מטה הנהגת חמאס בדוחא שבקטאר. זה הפעם הראשונה שאירוע צבאי כזה מתרחש בשטח מדינה שהייתה עד כה מעורבת בתיווך. צה"ל שוב הוכיח עלוינותף רגישות ודיוק בלתי רגיל בפעולה בלב דוחא, התקיפה הישירה הראשונה נגד הנהגת חמאס בקטאר. המהלך סימן עוצמה אסטרטגית ויישום מדויק של יכולת תקיפה מעבר לגבולות, ותמך בשוק המניות. בסיכום היום מדדי ת"א 35 ו-125 רשמו שיאים חדש, ות"א 90 רחוק מרחק נקודות בודדות משיא דומה. גם בשוק הגלובלי התגובה הייתה מאופקת, כאשר הנפט שנחשב לאינדיקטור שמושפע מהמתיחות במזרח התיכון עלה קלות לרמה של 63$ לחבית.

המתקפה, שבמהלכה על פי הדיווחים נהרגו שישה בני אדם כולל גורם ביטחוני קטרי ושני בניו של בכיר חמאס, גונתה בקטאר שכינתה את המהלך כ"הפרה חמורה של ריבונות", והאו"ם גינה אותו בתוקף שהדגיש את חשיבות התיווך הקטארי. בארה"ב הביעו חוסר שביעות רצון מהדרך שבה בוצע המהלך, אך ציינו כי לא יתרחשו התקפות נוספות, מה שהצליח להרגיע את השווקים ולהותיר את ההשפעה על השווקים תחת שליטה.

מעבר לים, שוק האג"ח האמריקאי עצר את הרצף החיובי של ארבעה ימים, כאשר התשואות עלו מחדש, בהובלת אג"ח לשנתיים שטיפסו מהרמות הנמוכות מאז 2022. במקביל, מדד S&P 500 עלה ב-0.3% התקרב שוב לשיא כל הזמנים, למרות שרוב המניות במדד ירדו. הנאסד״ק והדאו טיפסו גם כן ב-0.4%. מניות הטכנולוגיה הגדולות תמכו בעליות, למעט אפל שאיבדה 1.5% לאחר אירוע ההשקה שלה. לסקירת וול סטריט - הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%

את המוקד תפסה אורקל Oracle Corp 1.27%  שהקפיצה את התחזיות שלה בחטיבת הענן בצורה חדה. ההכנסות הצפויות מחטיבת הענן ב-5 השנים הקרובות במיליארדי דולרים: 18, 32, 73, 114, 144 אורקל בתחזית צמיחה חסרת תקדים, מזנקת 27% במסחר המאוחר בעקבות הזינוק במסחר המאוחר החברה נכנסה לרשימת עשר החברות הגדולות בארצות הברית ולארי אליסון הוסיף להונו האישי קרוב ל-80 מיליארד דולר. החברה סגרה את יום המסחר בשווי שוק של 678 מיליארד דולר וזינקה מעל 30% במסחר המאוחר, כלומר היא הוסיפה לשוויה מעל 200 מיליארד דולר (!). רק כדי להמחיש את המספר, שווי השוק של בנק לאומי לאומי 1.21%  , החברה הגדולה ביותר במונחי שווי שוק בישראל, עומד על 94 מיליארד שקל, כלומר כ-28 מיליארד דולר, ושווי כל הבנקים ביחד עומד על פחות מ-100 מיליארד דולר, כלומר אורקל הוספה לשוויה כפול משווי הבנקים בישראל בערב אחד בלבד.

מניות הארביטרז' חוזרות עם פער שלילי קל של 0.1% על מדד ת"א 35. איסיאל, טאואר ונלייט חזור עם פער שלילי של כ-1% כל אחת, בעוד טבע בולטת לחיוב עם עלייה פער של 0.5%.