אתי אלישקוב ליברה
צילום: אבי מועלם
דוחות

ליברה: פרמיות ברוטו של 152.4 מיליון שקל ברבעון, רווח של 11 מיליון שקל

רוי שיינמן | (1)

ליברה ליברה -0.19% , חברת הביטוח הדיגיטלית, שנוסדה ומנוהלת על ידי אתי אלישקוב, פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנת 2023. הפרמיות ברוטו ב-2023 צמחו בכ-40% והסתכמו בכ-613.7 מיליון שקל לעומת כ-438.2 מיליון שקל בשנת 2022, בעוד שהתחזיות המוקדמות, בעת הנפקת מניות החברה לציבור (IPO) ביוני 2021 עמדו על כ-500 מיליון שקל.

החברה ציינה כי בזכות העלאת המחירים, חל שיפור ב-Loss Ratio ברוטו בענף רכב רכוש בשנת 2023 שהסתכם ב-87% לעומת כ-123% בשנת 2022. הפרמיות ברוטו ברבעון הרביעי צמחו בכ-30% והסתכמו בכ-146.4 מיליון שקל לעומת כ-112.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הפרמיות שהורווחו ברוטו ברבעון הרביעי של שנת 2023 זינקו בכ-41% והסתכמו לכ-152.4 מיליון שקל לעומת כ-107.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בהתאם למדיניות החברה, לחברה אין כלל לקוחות שהינם ציי רכב וקולקטיבים וכל הלקוחות הינם לקוחות פרטיים. לחברה יש כיום כ-200,000 מבוטחים (ולמעלה מ-350,000 פוליסות) כאשר הרוב המכריע של מבוטחי החברה רוכשים פוליסות רכב חובה ורכב רכוש יחד.

החברה הציגה רווח כולל לפני מס בשנת 2023 שהסתכם בכ-13 מיליון שקל לעומת הפסד כולל לפני מס של כ-4.5 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח הכולל לאחר מס בשנת 2023 הסתכם בכ-9.2 מיליון שקל לעומת הפסד כולל לאחר מס של כ-3.7 מיליון שקל בשנת 2022.

החברה ציינה כי המעבר מהפסד לרווח נובע בעיקר מהמשך גידול בפרמיה הממוצעת בענף רכב רכוש אשר הובילה לאיפוס הפרמיה בחסר ושיפור בתוצאות החיתומיות בענף זה, זאת לצד המשך התייעלות תפעולית בהוצאות החברה וכן כתוצאה מרווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה לעומת הפסדים מהשקעות בשנת 2022. מנגד, עלות התביעה עלתה במהלך שנת 2023 בעקבות גידול בשכיחות ובעלות הגניבות וכן מגידול בעלות חלקי החילוף.

בשנת 2023 נרשמו רווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה בסך של כ-9.2 מיליון שקל לעומת הפסדי השקעות בסך של כ-1.2 מיליון שקל בשנת 2022. בנוסף, נרשמה התייעלות תפעולית בהוצאות החברה - שיעור סך ההוצאות מפרמיה ברוטו בשנת 2023 הסתכם בכ-14.1% לעומת כ-16% בשנת 2022.

ברבעון הרביעי לשנת 2023 החברה הציגה רווח כולל לפני מס בסך של כ-10.9 מיליון שקל לעומת הפסד כולל לפני מס של כ-5.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הכולל לאחר מס ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכם בכ-7.6 מיליון שקל לעומת הפסד כולל לאחר מס של כ-3.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מהשקעות ברבעון הרביעי הסתכם בכ-3.2 מיליון שקל לעומת רווח מהשקעות בסך של כ-200 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הפרמיות ברוטו בביטוח רכב רכוש בשנת 2023 הסתכמו בכ-394 מיליון שקל, גידול של כ-50% לעומת כ-262.7 מיליון שקל בשנת 2022. החברה ציינה כי הגידול נובע מהמשך צמיחה מואצת בהיקפי הפעילות של החברה בענף המלווה בעלייה מתמשכת בפרמיה הממוצעת בנוסף לנאמנות לקוחות גבוהה הבאה לידי ביטוי בשיעור חידושים גבוה. בשנת 2023 גדלה הפרמיה הממוצעת בכ-34%. הרווח הכולל לפני מס בענף רכב רכוש בשנת 2023 הסתכם בכ-8.9 מיליון שקל לעומת הפסד כולל לפני מס של כ-5.7 מיליון שקל בשנת 2022.

החברה ציינה כי המעבר מהפסד לרווח נובע משיפור ב-Loss Ratio לאור הגידול בפרמיה הממוצעת בתקופה זו אשר הובילה לשיפור התוצאות החיתומיות והפחתת הפרמיה בחסר, בנוסף לקיטון בשכיחות הגניבות וכפועל יוצא, קיטון בעלות התביעה הממוצעת בענף זה, כתוצאה מפריצת מלחמת "חרבות ברזל". יצוין כי החל מחודש דצמבר 2023, השכיחות שבה לשיעורה טרום המלחמה. כמו כן, לאור צבירת ניסיון בשנות פעילותה הפחיתה החברה את שיעור מרווחי השמרנות בענף שהובילה להקטנת ההתחייבויות הביטוחיות בתקופת הדוח בסך של כ-3.3 מיליון שקל בברוטו וכ-0.4 מיליון שקל בשייר. זאת לצד רווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה והמשך התייעלות תפעולית בהוצאות החברה. בשנת 2023 נרשמו רווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה בסך של כ-4.2 מיליון שקל לעומת הפסדי השקעות בסך של כ-800 אלף שקל בשנת 2022.

החברה ציינה כי למלחמת חרבות ברזל הייתה השפעה על ענף רכב רכוש ברבעון הרביעי שבאה לידי ביטוי בהשפעות מנוגדות שקיזזו זו את זו – קיטון במכירות החדשות לעומת קיטון בשכיחות התביעות. בסמוך לאחר פריצתה של מלחמת "חרבות ברזל", חל קיטון בשכיחות הגניבות וכפועל יוצא, קיטון בעלות התביעה הממוצעת, אולם מחודש דצמבר 2023, השכיחות שבה לשיעורה הגבוה יחסית. בסה"כ השפעת המלחמה המוערכת בענף רכב רכוש הינה גידול ברווח הכולל לפני מס בסך של כ- 2 מיליון שקל.

ברבעון הרביעי נרשמו בענף זה רווחי השקעות מתיק הנוסטרו של החברה בסך של כ-1.4 מיליון שקל לעומת רווחי השקעות בסך של כ-200 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הפרמיות ברוטו בביטוח רכב חובה בשנת 2023 גדלו בכ-20% והסתכמו בכ-198.4 מיליון שקל לעומת כ-164.9 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח הכולל לפני מס בשנת 2023 הסתכם בכ-3.8 מיליון שקל לעומת כ-3.7 מיליון שקל בשנת 2022. הגידול ברווח נובע משיפור חיתומי לאור הגידול בפרמיה הממוצעת. בנוסף, לאור צבירת ניסיון בשנות פעילותה, החברה הפחיתה את שיעור מרווחי הסיכון בענף זה, הפחתה אשר הובילה לקיטון בהתחייבויות הביטוחיות בתקופת הדוח בסך של כ- 4.5 מיליון שקל בברוטו ו- 1.2 מיליון שקל בשייר. רווחיות זו קוזזה, בין היתר, מעליה מתונה יותר של עקום הריבית בשנת הדוח בהשוואה לאשתקד. 

הפרמיות ברוטו בביטוח רכוש אחר (ביטוח דירה, ביטוח מקיף לעסק, ביטוח חיות מחמד ונסיעות לחו"ל) בשנת 2023 צמחו בכ-81% והסתכמו בכ-19.2 מיליון ש"ח לעומת כ-10.6 מיליון ש"ח בשנת 2022. הגידול נובע מגידול בהיקפי הפעילות של החברה בענף דירות ובתי עסק, כניסה לתחומי פעילות נוספים וכן מנאמנות לקוחות גבוהה הבאה לידי ביטוי בשיעור חידושים גבוה.

בתחילת השנה, השיקה החברה פוליסות ביטוח מסוג "ריסק משכנתא" ו-"ריסק טהור" תחת ענף ביטוח חיים – סיכון בלבד, כשהיתרון התחרותי שלה בא לידי ביטוי בעלות הביטוח ובממשק הדיגיטלי המתקדם שלה המאפשר רכישת ביטוח חיים למשכנתא לצד ביטוח המבנה למשכנתא בתהליך אחד קצר וידידותי.

ההון של החברה הסתכם ביום 31 בדצמבר 2023 לסך של כ-69.3 מיליון שקל בהשוואה לסך של כ-60.1 מיליון שקל ליום 31 בדצמבר 2022. הגידול בהון העצמי נובע מרווח כולל לאחר מס של כ-9.2 מיליון שקל בשנת 2023.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 28/03/2024 23:54
    הגב לתגובה זו
    החברה הגיעה ל600 מיליון פרמיות לא כי מכרה את הכמות אלא כי העלתה באיזה 60 אחוז את הפרמיה בשתיים האחרונות
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.