אל על
צילום: דוברות אל על
דעה

המשקיעים מרוצים מאל על - הלקוחות פחות

המשקיעים של אל על מרוצים - למרות המלחמה, החוב של החברה, והסביבה הכלכלית המאתגרת - החברה הציגה רבעון מצוין עם שיפור ניכר לעומת הרבעון המקביל - אבל בתקופה הזאת הלקוחות נאלצו להתמודד עם חברה שהתנהלותה גובלת במונופול
רוי שיינמן | (2)

אל על בתקופה טובה - הרבעון הרביעי מצוין והצפי הוא לרבעון ראשון חזק. החברה נסחרת ב-1.3 מיליארד שקל, במכפיל רווח של 3-4. המשקיעים מרוצים - המניה מזנקת (ניתוח על הכיוון של אל על בהמשך). גם בעלי השליטה קני ואלי רוזנברג מרוצים - הם השקיעו בחברה כושלת והפכו אותה לחברה מאוד רווחית כשבדרך הם מרוויחים 110%, כ-450 מיליון שקל. 

אל על עברה טלטלה מאז המלחמה. "החברה סבורה שתהיה פגיעה בהיקף הביקושים לטיסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023. כתוצאה מכך, החברה מעריכה כי צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה לרבעון הרביעי לשנת 2023" - כך מסרה החברה למשקיעים אחרי הדוחות של הרבעון השלישי. כזכור, הרבעון השלישי לא כלל את המלחמה אבל מועד הדיווח כבר היה בערך חודש לתוכה. זה כמובן היה הגיוני בנקודת הזמן הזו - המלחמה פגעה בביקושים וכל החברות נפגעו - אבל אל על היא לא כמו כל החברות.

בשעה שבשפל פעלו בנתב"ג רק 6 חברות תעופה (ואל על הייתה הגדולה מבינהן) והמניה של אל על צנחה ב-15%, החברה העלתה מחירים בכל הקווים שלה. זה הגיוני - החברה מתמודדת עם גירעון גדול בהון ועם הוצאות גדולות במיוחד על רקע הארגון מחדש שהחברה עוברת בשנים האחרונות, ככה זה בהישרדות.

אבל יש הישרדות ויש ניצול ציני- אל על העלתה את מחירי הטיסות שלה ב-30%-50% וגם יותר, כאשר גולת הכותרת הייתה הקווים הרווחיים לארה"ב - החברות האמריקאיות, שאמרו בעצמן שהקווים אחראים לרבע מהרווחים שלהן, יצאו מהתמונה ואל על ניצלה זאת כדי להעלות את המחירים שהגיעו גם עד ל-1,900 דולר.

לצד זאת, החברה שינסה מותניים והחליטה לנצל את צי המטוסים שלה גם אם הוא לא יטיס נוסעים - והטיסה מטענים בהיקפים גדולים. בנוסף, החברה הצליחה לגדר את עצמה במובן מסוים מביטולים כאשר נתנה למבטלים אפשרות לקבל שוברים לטיסות בעתיד, מה שהשאיר את הכסף בחברה.

אל על אומנם לא הלכה לבקש סיוע מהמדינה כפי שעשתה בקורונה, אם כי לפי ההערכות היא הייתה קרובה לזה, אבל היא המשיכה לטפח את תדמית "החברה הלאומית", תדמית שהיא מטפחת באדיקות כבר תקופה ארוכה ועד היום "חלק מהאנשים אמרו בקורונה שלא צריך את אל על - תחשבו מה היה קורה אם לא הייתה את אל על היום" אמרה המנכ"לית דינה בן טל גננסיה בועידת ההשקעות של ישראל. יכול להיות שיש אמת בדבריה, אבל להזכירכם אל על היא כבר לא חברה ממשלתית, יהיה האינטרס הלאומי אשר הוא יהיה, לאל על יש בעלי שליטה שמרוויחים כשהיא מרוויחה ומפסידים כשהיא מפסידה. כשם שהחברה לא משלמת למדינה דיבידנדים על הרווחים שלה, אין הצדקה שהיא תבקש סיוע כשהיא מפסידה. אגב קני ואלי רוזנברג בעלי השליטה מרווחים כ-110% על השקעתם באל על, סדר גודל של 450 מיליון שקל. 

אל על לא הוציאה עובדים לחל"ת. בעוד חברות רבות במשק, כולל חברות התעופה האחרות, הוציאו את עובדיהן לחל"ת בשביל לחסוך בהוצאות - גננסיה החליטה להשאיר את כולם, ועם זאת לא רק שלא הייתה השפעה לרעה על הרבעון הרביעי - החברה הציגה עלייה של 21% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל עם שיעור EBITDAR שעלה מ-18% ל-24%). לצד ההכנסות האלה, המשכורת של גננסיה ב-2023 עמדה על 5.9 מיליון שקל - זאת לעומת 2.56 מיליון שקל ב-2022.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אל על דואגת מאוד לתדמית שלה. למרות התדמית החזקה שיש למותג היא הייתה ערה לביקורת, והדבר הכי טוב שאפשר לעשות בשביל לשמח לקוחות כועסים הוא לתת להם דברים בחינם וכך היא עשתה - היא נתנה 10,000 כרטיסי טיסה בחינם למילואימניקים ששירתו לפחות 30 יום מתחילת המלחמה, כמובן שללא הבחנה בין חייל שירת בעזה 140 ימים לחייל ששירת בקריה וישן כל יום בבית, אבל זה כבר נושא אחר.

בשורה התחתונה, המשקיעים של אל על בהחלט יכולים להיות מרוצים - גננסיה הצליחה להביא את החברה להציג דוחות מעולים שעלו על אלה של הרבעון המקביל, ועוד בזמן מלחמה, בהחלט מטורף. לגננסיה בהחלט יש סיבות להיות מחויכת. אבל הלקוחות של אל על מרוצים פחות, חלקם אפילו מאוכזבים. אל על  ניצלה את המצב למחירים גבוהים ולא בטוח שזה בשביל הישרדות, זה בשביל רווחים. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי 28/07/2024 18:04
    הגב לתגובה זו
    עם מטוסים מיושנים ושירות גרוע
  • 1.
    תומר 03/03/2024 16:27
    הגב לתגובה זו
    ו80 אחוז מהשיא כל הזמנים ...לא כולם מרוצים אבל מה לכם ולעובדות
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):