ההנפקה חוזרת לשולחן? לודן צופה ששימקוטק תצמח ב-50% עד 2028; המניה קופצת ב-10%
חברת לודן לודן 0.07% העוסקת במתן שירותי הנדסה, ניהול פרוייקטים ובתחום התוכנה פרסמה נתונים לגבי חברת שימקוטק שבבעלותה (80.8%). למי שלא זוכר, שימקוטק עוסקת באינטגרציית מערכות, כשהיא מקימה ומתחזקת מערכות לניהול ציי רכב בתחום התחבורה הציבורית. בין לקוחותיה ניתן למצוא את אגד, דן, סופרבוס, מטרופולין, רכבת ישראל והכרמלית בחיפה.
שימקוטק פיתחה מערכת לטעינת כרטיסי רב קו עבור אפליקציות תשלום עם חברת הופ-און, ובנוסף גם זכתה החברה בחוזה לתחזוקת הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב.
לפני קצת יותר משנתיים, כשהחברה הייתה אחראית ל-20% מההכנסות של לודן, כבר דובר על הנפקה של שימקוטק, כאשר בדוחות של 2021 של לודן צוין כי החברות מתחייבות ששווי החברה בהנפקה לא יהיה נמוך מ-165 מיליון שקל לפני הכסף.
לודן רכשה את שימקוטק ב-2007 תמורת 44 מיליון שקל. ההנפקה לא יצאה לפועל, זאת כאשר בתקופה בה יצאו הדיווחים לגבי ההנפקה גורם המעורה בפרטים אמר לביזפורטל כי ההנפקה עצמה אינה ודאית ומטרתה "לבחון את תגובת השוק למהלך". בינתיים, אחרי שעניין ההנפקה ירד מהשולחן, ב-2022 רכשה חברת האוטובוסים דן 19.2% ממניות שימקוטק בתמורה ל-25 מיליון שקל, מה שהציב לחברה שווי של קצת מעל 130 מיליון שקל אחרי הכסף.
עכשיו, לודן אומרת שהיא צופה עלייה של עשרות אחוזים בהכנסות החוזרות של שימקוטק, כאשר היא צופה שה-ARR יצמח ב-50% עד לשנת 2028, מה שאולי מעיד על כך שרעיון ההנפקה חוזר לשולחן.
- לודן מפצלת את הפעילות - תנפיק את לודן טק בבורסה; המניה קופצת ב-7%
- לודן עם רכישה שנייה בתוך שנה; הרכישות נאמדות בעשרות מיליוני שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לודן צופה את הצמיחה של שימקוטק על בסיס מנועי הצמיחה שלה, שבנוסף לתחזוקת קווי הרכבת הקלה בת"א ובירושלים, כוללים גם מערכת לניהול טעינת ציי אוטובוסים חשמליים בשיתוף פעולה עם דן, וגם מערכת ניהול טעינת צי רכב חשמלי וציוד בדיקה לתעשיות ביטחוניות כמו ציוד לבדיקת מערכת הגנה אקטיבית לכיפת ברזל.
ברבעון השלישי של 2023, לודן הכניסה 149 מיליון שקל, גידול של כ-7.6% בהשוואה לכ-138 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי של החברה ירד ב-15% לעומת הרבעון המקביל, והסתכם ברבעון השלישי של 2023 בכ-6.2 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של כ-7.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2023 הסתכמה בכ-9.8 מיליון שקל (6.6% מההכנסות), בהשוואה לכ-11.8 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של 17%.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳