"צופים שהרכבת הקלה תשפיע עלינו לטובה; מקווים שהמשקיעים יראו את הערך"
תחום הרכב השיתופי בו פועלת גוטו גוטו -0.35% הוא לא חדש, והיא עצמה כבר פועלת 15 שנה. אבל שווי מנופח בהנפקה לפני שנה וחצי ופעילות הפסדית עד לאחרונה שלחו את המנייה למטה, ולדברי המנכ"ל, גיל לייזר, יצרו מצב בו המשקיעים לא רואים את הערך בחברה.
היום המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל כאשר היא מייצרת הכנסות בקצב של 67 מיליון שקל בשנה עם פעילות עדיין הפסדית, אבל משתפרת. במחצית הראשונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 3.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של כ-44.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ובנוסף , חזרה החברה להציג EBITDA חיובי של 4.8 מיליון שקל לעומת EBITDA שלילית של כ-16 מיליון במחצית הראשונה שנה שעברה. החברה גם רשמה הפסד תפעולי של 4.3 מיליון שקל בהשוואה להפסד תפעולי של 35.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. המזומנים ירדו ב-55% והסתכמו ב-32.8 מיליון שקל לעומת 72.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
לאחרונה, החברה האריכה את ההסכם שלה עם ASTARA, שהכניס לה כבר 21 מיליון שקל ב-16 חודשים, ובכירי החברה רכשו בשנה האחרונה מניות בהיקף של 3.5 מיליון שקל - יוסי בן שלום, יו"ר החברה, מחזיק ב-3% מהמניות. שוחחנו עם לייזר לגבי מצב החברה והצפי לעתיד.
רכשתם מניות בזמן האחרון, מה אתם מנסים לשדר?
"כחברה פרטית עשינו לא מעט גיוסים, וערב ההנפקה גייסנו לפי שווי של קרוב ל-500 מיליון שקל. היום המנייה נסחרת במחיר נמוך, אם מסתכלים על סך הנכנסים שלנו, ההזדמנויות, הרכישות והפעילויות, וכשמסתכלים לאן החברה הולכת אנחנו מזהים הזדמנות מאוד גדולה. אנחנו מאמינים בחברה ולכן אנחנו קונים מניות שלה וזה לא רק הבורד, גם מתכנתים בחברה קונים מניות, יש אמון מאוד גדול ולי כמנהל זה נותן רוח גבית חזקה".
- גוטו: הפוטנציאל קיים אבל ההפסדים ממשיכים להצטבר
- גוטו צמצמה את ההפסד ב-96%: "הצגנו שנה מעולה, אנחנו עם הפנים קדימה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברת על המנייה שהתרסקה, על מה המשקיעים צריכים להסתכל? על הפעילות בארץ או בחו"ל?
"הפעילות בארץ מאוד חשובה לנו - המטה וצוות הפיתוח יושב בארץ ולכן ישראל חשובה לנו גם בצד הניהולי אבל גם בצד העסקי. ישראל היא מגזר רווחי בכל השירותים (גוטו ואוטותל) וגם הטכנולוגיה שפיתחנו עבור אסטרה תוטמע בישראל - אנחנו מביאים את הפתרון הזה גם לארגונים ומראים להם שהם גם יכולים לחסוך המון כסף וגם שהעובד יכול לקבל חוויה הרבה יותר טובה, זה מביא לנו קהל יעד מאוד שונה מזה שעבדנו איתו עד היום.
המשקיע צריך להסתכל על גוטו כקבוצה כי יש לנו המון פעילויות - גם הפעילות התפעולית בישראל אבל גם בגרמניה למשל. צריך להסתכל גם על הטכנולוגיה ועל ה-IP שהשקענו בהם עשרות מיליונים וכבר מייצרים הכנסה. בנוסף יש גם את הפעילות של טריניטי שהפכנו אותה לצומחת ורווחית. ביחד עם סך הנכסים והכסף שיש לנו בבנק המשקיע מבין שיש פה משהו מעוות על המסך, משהו לא מובן - זו ההזדמנות שאנחנו רואים ואנחנו רוצים שגם המשקיעים יראו".
כאמור, המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל. ב-2023 ירדה המנייה ב-43%, ומתחילת 2024 היא עלתה ב-46.5%. במחצית הראשונה של 2023 (הדוחות האחרונים של החברה) היא הכניסה 33.5 מיליון שקל, גידול של 7% ביחס לכ-31.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הגידול בהכנסות הושג והושפע מרכישת חברת Felyx בגרמניה ומיזוגה עם פעילות חברת emmy שנרכשה קודם לכן על ידי גוטו והמשך הצמיחה בפעילות בישראל.
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
מניית גוטו ב-2023
מה לגבי מתחרות כמו סיקסט למשל? חברות השכרת הרכב המסורתיות מתחרות בכם?
"לגבי השירות של סיקסט - הם שחקן חדש, אנחנו כבר 15 שנה כאן ואנחנו גדולים מהם גם בכמות הרכבים, גם בלקוחות, וגם ברמה הטכנולוגית. להם יש 100 רכבים ואנחנו עם קרוב ל-700. שלמה היא חברה מדהימה וטובה אבל הם עוד שחקן. אני כן חושב שאנחנו מתחרים גם בחברות השכרת הרכב המסורתיות - אנחנו משחקים באקוסיסטם של תחבורה וגם החברות האלה שם, כמו גם אוטובוסים או רכבות או אפילו מוניות, אבל המתחרה הכי גדול של כולנו הוא הבעלות על רכב פרטי".
הרכבת הקלה למשל לא פוגעת בכם?
"כל שירות נוסף כזה שיהיה בעיר עושה לי טוב. המטרה שלי היא שלא יהיה לך רכב פרטי, כי אז אתה תבחר כל פעם בחלופה אחרת - לאנשים עם שני ילדים לדוגמא כנראה יהיה יותר נוח לקחת רכב של גוטו או אוטותל מאשר לנסוע ברכבת או באוטובוס, ויש גם סיטואציות בהן יותר נוח לקחת רכב - יש מצבים שבהם אפילו יותר נוח לקחת מונית למרות שזה יותר יקר, אבל העניין הוא כמה כסף בן אדם מוציא על תחבורה בסך הכל. אם על רכב פרטי אני מוציא 3500 שקל בחודש ונוסף על זה צריך לדאוג להמון דברים נוספים (רישוי, ביטוח, טיפולים וכו'), ובתחבורה אלטרנטיבית אני מוציא 1500 שקל בחודש, אז חסכתי כסף ומאמץ".
אבל עדיין, לפעמים יותר זול לנסוע ברכבת הקלה למשל מאשר לקחת רכב של גוטו/אוטותל
"אם זה המצב וזה יותר נוח לך אז תעשה את זה, זה מעולה, אבל אני מבטיח שיהיו תרחישים בהם הפתרון הזה לא יתאים לך, לדוגמא אם מדברים על הרכבת הקלה - מה תעשה בשבת כשהיא לא פועלת? בסוף יש תרחישים בהם הפתרון שלנו נוח, ולראייה בערים עם תחבורה ציבורית מפותחת בהן אנחנו נמצאים, כמו מדריד או ברלין, אנחנו חיים לצד התחבורה הציבורית. ככל שהתחבורה הציבורית יותר טובה ככה אנחנו מרוויחים יותר כי האנשים מוותרים על הרכבים שלהם. במובן הזה אנחנו צופים שהרכבת הקלה תמשיך להשפיע עלינו לטובה".
איפה אתה רואה את החברה בעוד שנה ובעוד 5 שנים מהיום?
- 2.ביבי 09/01/2024 16:12הגב לתגובה זוהעיניים הכחולות של המנכ"ל לא מספיקות. מישהו צריך להסביר לו מה זו אחריות.
- 1.שולתתתת1 09/01/2024 11:05הגב לתגובה זולא יאומן איך המשקיעים הפסידו כל כך הרבה כסף מהמיזוג המופרך.כמה חבל.במקום דיבורים עדיף לראות תוצאות ורווחים.
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%
המסחר בת"א ננעל בעליות של עד 1.1%, בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבלטו היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל והדיווחים על הסכמות לקראת הסכם סחר חדש בין ארה"ב וסין הוסיפו גם הם סנטימנט חיובי
הבורסה ננעלה בעליות של עד 1.1%, בהובלת ת"א 90. מדד ת"א 35 גם הוא עלה ב-1%, יחד עם כל המדדים הסקטוריאליים, בהובלת מדד הנדל"ן, שעלה 2%. העליות הן על רקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות. הרחבה: סין וארה"ב לקראת הסכם סחר חדש: "השיחות היו מעמיקות, כנות ובונות"
עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות.
קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני
משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות.
כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות לגבי העתיד. מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות
מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?
חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.
