"צופים שהרכבת הקלה תשפיע עלינו לטובה; מקווים שהמשקיעים יראו את הערך"
תחום הרכב השיתופי בו פועלת גוטו גוטו -4.6% הוא לא חדש, והיא עצמה כבר פועלת 15 שנה. אבל שווי מנופח בהנפקה לפני שנה וחצי ופעילות הפסדית עד לאחרונה שלחו את המנייה למטה, ולדברי המנכ"ל, גיל לייזר, יצרו מצב בו המשקיעים לא רואים את הערך בחברה.
היום המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל כאשר היא מייצרת הכנסות בקצב של 67 מיליון שקל בשנה עם פעילות עדיין הפסדית, אבל משתפרת. במחצית הראשונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 3.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של כ-44.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ובנוסף , חזרה החברה להציג EBITDA חיובי של 4.8 מיליון שקל לעומת EBITDA שלילית של כ-16 מיליון במחצית הראשונה שנה שעברה. החברה גם רשמה הפסד תפעולי של 4.3 מיליון שקל בהשוואה להפסד תפעולי של 35.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. המזומנים ירדו ב-55% והסתכמו ב-32.8 מיליון שקל לעומת 72.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
לאחרונה, החברה האריכה את ההסכם שלה עם ASTARA, שהכניס לה כבר 21 מיליון שקל ב-16 חודשים, ובכירי החברה רכשו בשנה האחרונה מניות בהיקף של 3.5 מיליון שקל - יוסי בן שלום, יו"ר החברה, מחזיק ב-3% מהמניות. שוחחנו עם לייזר לגבי מצב החברה והצפי לעתיד.
רכשתם מניות בזמן האחרון, מה אתם מנסים לשדר?
"כחברה פרטית עשינו לא מעט גיוסים, וערב ההנפקה גייסנו לפי שווי של קרוב ל-500 מיליון שקל. היום המנייה נסחרת במחיר נמוך, אם מסתכלים על סך הנכנסים שלנו, ההזדמנויות, הרכישות והפעילויות, וכשמסתכלים לאן החברה הולכת אנחנו מזהים הזדמנות מאוד גדולה. אנחנו מאמינים בחברה ולכן אנחנו קונים מניות שלה וזה לא רק הבורד, גם מתכנתים בחברה קונים מניות, יש אמון מאוד גדול ולי כמנהל זה נותן רוח גבית חזקה".
- גוטו: הפוטנציאל קיים אבל ההפסדים ממשיכים להצטבר
- גוטו צמצמה את ההפסד ב-96%: "הצגנו שנה מעולה, אנחנו עם הפנים קדימה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברת על המנייה שהתרסקה, על מה המשקיעים צריכים להסתכל? על הפעילות בארץ או בחו"ל?
"הפעילות בארץ מאוד חשובה לנו - המטה וצוות הפיתוח יושב בארץ ולכן ישראל חשובה לנו גם בצד הניהולי אבל גם בצד העסקי. ישראל היא מגזר רווחי בכל השירותים (גוטו ואוטותל) וגם הטכנולוגיה שפיתחנו עבור אסטרה תוטמע בישראל - אנחנו מביאים את הפתרון הזה גם לארגונים ומראים להם שהם גם יכולים לחסוך המון כסף וגם שהעובד יכול לקבל חוויה הרבה יותר טובה, זה מביא לנו קהל יעד מאוד שונה מזה שעבדנו איתו עד היום.
המשקיע צריך להסתכל על גוטו כקבוצה כי יש לנו המון פעילויות - גם הפעילות התפעולית בישראל אבל גם בגרמניה למשל. צריך להסתכל גם על הטכנולוגיה ועל ה-IP שהשקענו בהם עשרות מיליונים וכבר מייצרים הכנסה. בנוסף יש גם את הפעילות של טריניטי שהפכנו אותה לצומחת ורווחית. ביחד עם סך הנכסים והכסף שיש לנו בבנק המשקיע מבין שיש פה משהו מעוות על המסך, משהו לא מובן - זו ההזדמנות שאנחנו רואים ואנחנו רוצים שגם המשקיעים יראו".
כאמור, המנייה נסחרת לפי שווי של 25.5 מיליון שקל. ב-2023 ירדה המנייה ב-43%, ומתחילת 2024 היא עלתה ב-46.5%. במחצית הראשונה של 2023 (הדוחות האחרונים של החברה) היא הכניסה 33.5 מיליון שקל, גידול של 7% ביחס לכ-31.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הגידול בהכנסות הושג והושפע מרכישת חברת Felyx בגרמניה ומיזוגה עם פעילות חברת emmy שנרכשה קודם לכן על ידי גוטו והמשך הצמיחה בפעילות בישראל.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מניית גוטו ב-2023
מה לגבי מתחרות כמו סיקסט למשל? חברות השכרת הרכב המסורתיות מתחרות בכם?
"לגבי השירות של סיקסט - הם שחקן חדש, אנחנו כבר 15 שנה כאן ואנחנו גדולים מהם גם בכמות הרכבים, גם בלקוחות, וגם ברמה הטכנולוגית. להם יש 100 רכבים ואנחנו עם קרוב ל-700. שלמה היא חברה מדהימה וטובה אבל הם עוד שחקן. אני כן חושב שאנחנו מתחרים גם בחברות השכרת הרכב המסורתיות - אנחנו משחקים באקוסיסטם של תחבורה וגם החברות האלה שם, כמו גם אוטובוסים או רכבות או אפילו מוניות, אבל המתחרה הכי גדול של כולנו הוא הבעלות על רכב פרטי".
הרכבת הקלה למשל לא פוגעת בכם?
"כל שירות נוסף כזה שיהיה בעיר עושה לי טוב. המטרה שלי היא שלא יהיה לך רכב פרטי, כי אז אתה תבחר כל פעם בחלופה אחרת - לאנשים עם שני ילדים לדוגמא כנראה יהיה יותר נוח לקחת רכב של גוטו או אוטותל מאשר לנסוע ברכבת או באוטובוס, ויש גם סיטואציות בהן יותר נוח לקחת רכב - יש מצבים שבהם אפילו יותר נוח לקחת מונית למרות שזה יותר יקר, אבל העניין הוא כמה כסף בן אדם מוציא על תחבורה בסך הכל. אם על רכב פרטי אני מוציא 3500 שקל בחודש ונוסף על זה צריך לדאוג להמון דברים נוספים (רישוי, ביטוח, טיפולים וכו'), ובתחבורה אלטרנטיבית אני מוציא 1500 שקל בחודש, אז חסכתי כסף ומאמץ".
אבל עדיין, לפעמים יותר זול לנסוע ברכבת הקלה למשל מאשר לקחת רכב של גוטו/אוטותל
"אם זה המצב וזה יותר נוח לך אז תעשה את זה, זה מעולה, אבל אני מבטיח שיהיו תרחישים בהם הפתרון הזה לא יתאים לך, לדוגמא אם מדברים על הרכבת הקלה - מה תעשה בשבת כשהיא לא פועלת? בסוף יש תרחישים בהם הפתרון שלנו נוח, ולראייה בערים עם תחבורה ציבורית מפותחת בהן אנחנו נמצאים, כמו מדריד או ברלין, אנחנו חיים לצד התחבורה הציבורית. ככל שהתחבורה הציבורית יותר טובה ככה אנחנו מרוויחים יותר כי האנשים מוותרים על הרכבים שלהם. במובן הזה אנחנו צופים שהרכבת הקלה תמשיך להשפיע עלינו לטובה".
איפה אתה רואה את החברה בעוד שנה ובעוד 5 שנים מהיום?
- 2.ביבי 09/01/2024 16:12הגב לתגובה זוהעיניים הכחולות של המנכ"ל לא מספיקות. מישהו צריך להסביר לו מה זו אחריות.
- 1.שולתתתת1 09/01/2024 11:05הגב לתגובה זולא יאומן איך המשקיעים הפסידו כל כך הרבה כסף מהמיזוג המופרך.כמה חבל.במקום דיבורים עדיף לראות תוצאות ורווחים.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%
המלחמה והשקל-דולר הרסו לגולף את הרבעון - ההכנסות נשארו יציבות על 222 מיליון שקל, אבל הרווח הנקי נחתך בכ-80% ל-5.6 מיליון שקל; גולף תחלק 10 מיליון שקל דיבידנד ותרחיב פעילות עם רכישת זיכיון רשת סבון
זה לא שהשורה התחתונה של גולף יציבה. אנחנו התרגלנו לראות גלים בשורת הרווח לאורך הרבעונים האחרונים כשהוא נע בין מיליונים בודדים עד ל22-26 ברבעונים טובים. הרבעון השני הקודם אפילו הפתיע כשהוא זינק ל-26.1 מיליון מ-3 מיליון ב-2023. אבל הרבעון האחרון מפתיע ולא לטובה, גולף סוגרת את התקופה עם 5.6 מיליון לבעלי המניות.
״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים. בהתחלה זה היה מהכיוון הברור - המערכה מול איראן שיתקה את המשק ל-12 ימים, סגרה את הלקוחות בבתים והשאירה את החנויות ריקות. אפילו הפעילות באונליין לא הצליחה לפצות על הפגיעה ולתמוך בשורת הרווח. ואז עם סיום המבצע וזינוק השקל הגיעה המכה השנייה. השקל שזינק מול הדולר אמור היה להיטיב עם היבואנים, אבל במקרה של גולף הוא הפך לבומרנג: הוצאות הגידור תפחו והגיעו ל־17 מיליון שקל, לעומת 5 מיליון בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.
על פניו, השקל החזק אמור להיטיב עם היבואנים. לגולף יש ״יותר כסף״ לרכוש את פריטי האופנה ולייצר אותם, אבל זה פועל גם כבומרנג כי כשהמטבע המקומי שווה יותר, נהיה שווה יותר לייבא פריטי הלבשה והמחירים יורדים. גולף נאלצת לחתוך במחירים כדי להשוות אותם לשוק ולשמור על רלוונטיות. הקבוצה הצליחה לשמור על רמת ההכנסות והם נשארו יציבות סביב 222 מיליון שקל.
לאור התוצאות גולף הכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל לבעלי המניות, ובמקביל היא הודיעה על רכישת זיכיון רשת "סבון" בישראל, צעד שירחיב את פריסת המותגים שלה אל תחום הטיפוח והקוסמטיקה - הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל.
- הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל
- חברת "סבון" עוזבת את ישראל; גולף במגעים לרכישת פעילות החנויות והאתר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהמשך לפרסום התוצאות, מניית גולף מגיבה בירידה של 0.4% ונסחרת לפי שווי
שוק של כ־344 מיליון שקל. בחודש האחרון הקבוצה דשדשה עם ירידה של כ-1%, אבל במבט רחב יותר היא עדיין מציגה תשואה של כ־31% מתחילת השנה וזינוק של יותר מ־120% ב־12 החודשים האחרונים.