ראיון

גוטו צמצמה את ההפסד ב-96%: "הצגנו שנה מעולה, אנחנו עם הפנים קדימה"

גוטו הציגה הכנסות שיא עם צמצום משמעותי בשורת ההפסד הנקי ב-2023; גיל לייזר, מנכ"ל החברה: "הצמצום הוא תוצאה של עבודה מאוד קשה וסיזיפית שלנו"
רוי שיינמן | (1)

חברת GoTo  גוטו -4.6% העוסקת במתן שירותי תחבורה שיתופית דיווחה על תוצאותיה הכספיות למחצית השנייה ולשנת 2023: הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בשיא של 88.5 מיליון שקל, גידול של 28% בהשוואה להכנסות בשנת 2022. החברה ציינה כי הגידול בהכנסות הושג ממגזר מכירות הטכנולוגיה, וכמו כן, הושפע מרכישת חברת Felyx בגרמניה ומיזוגה עם פעילות חברת emmy שנרכשה קודם לכן על ידי GoTo. במחצית השנייה לשנת 2023 הסתכמו ההכנסות החברה בכ- 47 מיליון שקל, גידול של כ- 15% ביחס להכנסות במחצית הראשונה של 2023. ההפסד הנקי ב-2023 הצטמצם ל-5 מיליון שקל לעומת 117 מיליון שקל ב-2022.

פעילות GoTo בישראל הציגה הכנסות של כ-48 מיליון שקל עם גידול של 150% ברווח התפעולי ל-8 מיליון שקל, בין היתר גם על רקע מהלכים להתייעלות ומיקוד בשירותים רווחיים. במקביל, GoTo החלה להיכנס גם לשוק ה-B2B בישראל ולספק מענה ייעודי טכנולוגי לצרכיי לקוחות עסקיים ורשמה הכנסות ראשונות. החברה מצפה כי שוק ה-B2B ישמש מנוע צמיחה מרכזי לפעילות החברה בשוק הישראלי. פעילות GoTo בגרמניה צמחה להכנסות של כ-24.2 מיליון שקל, גידול של 22% בהשוואה להכנסות ב-2022.

ה-EBITDA של GoTo הסתכמה בשנת 2023 ב-10 מיליון שקל בהשוואה להפסד EBITDA של כ-27 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022. בנוסף, חברת Trinity Audio (שאינה מאוחדת בדוחות הכספים של החברה), פלטפורמה מבוססת AI שבבעלות GoTo, עברה תהליך הבראה מקיף ורשמה גידול של 511% בהכנסות מ-2.7 מיליון שקל ב-2022 ל-16.5 מיליון שקל ב-2023. ב-2023 השלימה GoTo את מכירת הפעילות התפעולית בספרד וכן חתמה על עסקה ראשונה למסחור הטכנולוגיה עם חברת ASTARA הספרדית תמורת 17.1 מיליון שקל.

שוחחנו עם מנכ"ל החברה, גיל לייזר, על שנת 2023, הצפי להמשך, וגם על התרומה של אדם נוימן על החברה.

מה הדגשים שלך ל-2023?

"קודם כל הצגנו שיפור גדול ברווח הגולמי שהגיע כתוצאה מהמון תהליכי התייעלות שביצענו. בנוסף הצמצום הגדול בהפסד מ-117 מיליון שקל ל-5 מיליון שקל הוא תוצאה של עבודה מאוד קשה וסיזיפית שלנו. בישראל המטרה הייתה למקסם את הנכסים הקיימים והצלחנו להגדיל את הרווח הנקי ב-150%. בגרמניה עברנו שנה של מיזוג, הצגנו תוצאות טובות בשורת ההפסד הגולמי אבל לא עמדנו ביעד שלנו, בעיקר כי הקיץ בגרמניה היה מאוד גשום וזה השפיע לרעה. בסך הכל הצגנו שנה מאוד טוב, הצוות עשה עבודה מדהימה ואנחנו עם הפנים קדימה".

איך המלחמה השפיעה על הפעילות?

"ההשפעה הייתה בעיקר בחודש הראשון למלחמה אבל המחצית השניה לא הייתה שונה דרמטית מהראשונה, וזה מראה כמה המוצר שלנו חזק ובעל ביקוש. היו לנו המון מגויסים במילואים - מנהל הפעילות של ישראל, סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל היו 5 חודשים במילואים. בסוף התוצאות לא היו שונות דרמטית והרווחנו יפה בישראל".

מה המטרות ל-2024?

"2024 ממוקדת ב-4 זירות: הראשונה היא המגזר העסקי (B2B) בישראל. המוצר יושק ביולי. השניה היא הפעילות בגרמניה כשנה שאחרי המיזוג כאשר אנחנו חברה גדולה יותר שם, השינוי המשמעותי שם יהיה ברבעון האחרון כשנשיק שם את השירות שמאפשר השכרות ארוכות טווח לחודש עד שנה. השלישית זו Trinity שתמשיך לצמוח וכרגע מייצרת תזרים ורווחיות מעולים, והרביעית היא מציאה של עוד שיתופי פעולה טכנולוגיים, אני מקווה שבקרוב נכריז על עוד שותף טכנולוגי, הרעיון הוא למצוא מישהו שהוא חברת רכב או יבואן שיביא את החומרה ואנחנו נביא הטכנולוגיה והתפעול".

אחד השמות הבולטים שקשורים אליכם הוא אדם נוימן שמחזיק היום ב-15% מהחברה, כמה הוא תרם לכם לאורך הדרך וגם היום?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ARTICK19 31/03/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
    !!
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?