גוטו: הפוטנציאל קיים אבל ההפסדים ממשיכים להצטבר
חברת הרכבים השיתופיים אמנם נהנית מצמיחה בפעילות בארץ ומשת"פ חדש עם כלמוביל, אך מתקשה למכור את הפעילות בגרמניה שממשיכה להסב לה הפסדים, כשבנתיים קופת המזומנים הולכת ומתרוקנת; אחרי שאיבדה יותר מ-90% משוויה למשקיעים
נותר מקום לאופטימיות?
חברת הרכבים השיתופיים גוטו (GoTo) גוטו 0.08% נמצאת בתקופה האחרונה על פרשת דרכים. מצד אחד, היא נהנית מפעילות רווחית מאד בישראל, אשר צפויה להתחזק עם תחילת שיתוף הפעולה עליו הכריזה בשבוע שעבר עם יבואנית הרכב כולמוביל. מצד שני, היא מתמודדת עם שחיקה מתמשכת בפעילות שלה בחו"ל, ועל אף שהגיעה למסקנה שהיא רוצה להתמקד בפעילות המקומית, היא מתקשה למצוא קונה לחברת הבת הגרמנית. בינתיים היא רושמת הפסדים משמעותיים וניצבת מול קופת מזומנים מתרוקנת.
את שנת 2024 סיימה החברה עם ירידה של כ-7% בהכנסות שעמדו על 82 מיליון שקל, לצד העמקת ההפסד שעמד על 23.5 מיליון שקל. בזמן שהחברה שורפת כסף בקצב גבוה, בקופתה נשארו מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-4 מיליון שקל, לצד פיקדונות בהיקף של כ-7 מיליון שקל. לצורך השוואה, בסוף שנת 2023 היו בקופתה מזומנים בהיקף של כ-8 מיליון שקל ופיקדונות בהיקף של כ-23 מיליון שקל. אך אלו, הלכו והצטמצמו כדי לתמוך בפעילות השוטפת של החברה.
הפעילות בישראל צומחת האחרות מעיבות
לגוטו שלושה מגזרי פעילות מרכזיים, השכרת כלי רכב בישראל ובגרמניה ושירותים טכנולוגים. המגזר היחיד הצומח היחיד, וגם זה שמציג את הרווחיות הגבוה ביותר הוא של השכרת כלי רכב בישראל, במסגרתו מציעה החברה ללקוחות להשכיר רכבים לתקופה של בין שעה לשנתיים. בשנה החולפת עמדו הכנסות החברה בישראל על כ-50.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-8% ביחס לכ-47.2 מיליון שקל בשנת 2023. מגזר זה גם מתאפיין בשיעור רווחיות גולמית גבוה יחסית שעמד על כ-36%. בשורה התחתונה, הרווח התפעולי של החברה מפעילות ההשכרה בישראל עמד בשנה החולפת על כ-8.4 מיליון שקל.
אך בזמן שהפעילות בישראל מציגה צמיחה סבירה הפעילות בגרמניה המשיכה להעיב על התוצאות. במהלך השנה החולפת רשמה החברה הכנסות של כ-24 מיליון שקל מפעילותה בגרמניה, בדומה להכנסות אשתקד. עם זאת, הפעילות במדינה מאופיינת בשיעור רווחיות גולמית נמוך מאד שעמד בשנה החולפת על כ-11.4%, מה שגם הביא לכך שהיא רשמה בפעילות זו הפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל.
- גוטו צמצמה את ההפסד ב-96%: "הצגנו שנה מעולה, אנחנו עם הפנים קדימה"
- "צופים שהרכבת הקלה תשפיע עלינו לטובה; מקווים שהמשקיעים יראו את הערך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפער בין הפעילויות בגרמניה וישראל בא לידי ביטוי במנויים של החברה. בישראל, יש לחברה כ-69 אלף מנויים,, נתון דומה לזה שלפני שנה, אך היא מציגה צמיחה באחוז הלקוחות הנוסעים שעמד על כ-45% לעומת כ-42% בשנת 2023. מנגד, בגרמניה לחברה כ-528 אלף מנויים, נתון גבוה בהרבה מזה שנרשם ב-2023 (480 אלף), אך אחוז הלקוחות הנוסעים צנח במהלך השנה לכ-22% לעומת כ-81% בשנה שלפני.
על רקע הביצועים החלשים של הפעילות הגרמנית, הודיעה הנהלת החברה בתחילת השנה על כוונתה למכור את הפעילות. בסוך חודש ינואר נכנסה החברה למשא ומתן למכירת פעילותה בברלין, בירת גרמניה, אך כעת היא מעריכה שהמשא ומתן לא יבשיל לכדי עסקה. מכירה זו, עשויה להתברר כקשה מאד, לאחר שבשנת 2023 רכשה גוטו את המתחרה הגדולה שלה בגרמניה בתמורה לכיסוי חוב של כ-2.5 מיליון אירו. בדיעבד, לא רק שהעסקה לא סייעה לחברה להגדיל את נתח הפעילות בגרמניה, כעת היא עשויה גם להוות משקולת משמעותית בניסיונות למכור את הפעילות.
לבסוף, החברה לא רוותה יותר מדי נחת במהלך השנה גם מהמגזר הטכנולוגי, במסגרתו היא מציעה פלטפורמה להפעלת מערכי שירות של תחבורה שיתופית לצד שירותי דלקן עבור רכבים חשמליים. הכנסות החברה במגזר זה עמדו על כ-23.2 מיליון שקל, קיטון של כ-13% ביחס לשנת 2023. אך לא פחות חשוב מכך בשורה התחתונה רשמה החברה מעבר להפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל במגזר זה בהשוואה לרווח של כ-2.3 מיליון שקל אשתקד.
- עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
- ויקטור וקרט ממונה למנכ"ל לאומי פרטנרס
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
השת"פ עם כלמוביל
כחלק מההתמקדות בישראל הודיעה גוטו בשבוע שעבר על שיתןף פעולה עם יבואנית הרכב כלמוביל. במסגרתו, הם יקימו חברה משותפת שתציע שירות רכב במודל מנוי - רכב במחיר חודשי קבוע להתחייבות מינימלית החל מחודש ועד 36 חודשים. החברה, שתפעל תחת השם "Colmobil GoTo" תשווק רכבים במנוי חודשי על בסיס טכנולוגיית ה"ליסינגמיש" שפיתחה GoTo המאפשרת ללקוחות הזמנת רכב בצורה דגיטלית, לתקופת זמן משתנה, בהתחייבות מינימלית של חודש ועד 36 חודשים ללא תשלום דמי פיקדון או מקדמה.
במסגרת שיתוף הפעולה כלמוביל תספק לחברה החדשה את ההון העצמי הראשוני לרכישת כלי רכב במסגרת של כ-20 מיליון שקל, ואילו גוטו תבצע את כלל שירותי התפעול, השיווק והמכירות בחברה המשותפת. בנוסף, גוטו תהיה זכאית לתמורה שנתית של מיליון שקל או 5% ממחזור הפעילות (הגבוה מביניהם). בתוך כך, ההסכם כולל אפשרות לפיה כולמוביל תוכל לרכוש את מלוא האחזקה בחברה לאחר שלוש שנים.
המשקיעים עדיין מחכים לתוצאות
ביוני 2022, השלימה גוטו את המיזוג שלה לתוך השלד הבורסאי נרהטק מדיה, לפי שווי של כ-500 מיליון שקל (118 מיליון שקל). מאז, שווה הספיק להיחתך ביותר מ-90% והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-30.5 מיליון שקל בלבד. עוד לפני המיזוג ביצעה החברה, שנשלטה באותה עת על ידי שגריר, שני סבבי גיוס משמעותיים. הראשון בהובלת יבואנית הרכב טלקאר, שהשקיעה בגוטו כ-3.5 מיליון דולר לפי שווי של 45 מיליון דולר, והשני לאיש העסקים אדם נוימן, מייסד WeWork, שהשקיע כ-10 מיליון דולר, לפי שווי של כ-30 מיליון דולר.
מניית החברה מאז המיזוג עם השלד הציבורי
- 2.העיניים הכחולות של גיל לייזר לא עוזרות. הגיע זמן שינוי (ל"ת)אנונימי 03/04/2025 09:10הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 02/04/2025 16:27הגב לתגובה זומבית היוצר של בורסת תא תנו לנו עוד מניות נהדרות שכאלה שנקנה ונרוויח חחח

הנשיא ממשיך לעשות בושות...
אחרי אלקטריאון ופרסומת ליכין, הנשיא לשעבר רובי ריבלין מצטרף לחברה חדשה, הפעם בתחום הקריפטו
רובי ריבלין, הנשיא לשעבר של מדינת ישראל, שוב נושא את התואר נשיא והפעם כנשיא ייצוגי ויועץ לדירקטוריון של החברה הממוזגת BitCore Capital - פליינג ספארק פליינג ספארק 118.36% , שתפעל להשקעה מוסדית בביטקוין ובפיתוח השקל הדיגיטלי.
זו אינה הפעם הראשונה שבה ריבלין משאיל את שמו לחברה עסקית לאחר סיום כהונתו, אך בכל פעם עולה התהייה, איפה עובר הגבול בין מוניטין ציבורי לשירות אינטרסים פרטיים? ריביין הוא לא כלכלן מזהיר, הוא גם לא מנהל מוכר וגם לא משקיע טוב. הבחירות שלו עד עכשיו מלמדות שעדיף
שהיה משאיר את הטייטל המכובד שלו שלא בשימוש. אלקטריאון איבדה את רוב ערכה מאז שהוא נכנס אליה. אולי הוא קיבל ערמה של כסף - אבל למה למכור את השם הכל כל כך מכובד - "נשיא לשעבר". העסק החדש שאליו הוא נכנס זה עסק קריפטו. קריפטו בהגדרה זה עסק מפוקפק כי אף אחד לא יודע
להסביר אם יש לזה ערך כלכלי אמיתי. רבים משתכנעים להשקיע שם כי זה עולה, אבל היו בהיסטוריה בועות ארוכות וענקיות שבסוף. התפוצצו. הביטקוין אולי יישאר, הטכנולוגיה שמניעה אותו חשובה, אבל השיטה, והערך ישתנו בהמשך. זה יכול להיות עוד שנה או עוד 5 או 10 שנים, אבל אי
אפשר להחזיק ערך מנופח על פני אינסוף.
במקרה הנוכחי, החברה שבה ישמש ריבלין נשיא ייצוגי מציגה מודל של שילוב בין השקעות בביטקוין לבין פיתוח שקל דיגיטלי תחת רגולציה שווייצרית. היא מצפה לגייס עשרות מיליוני שקלים בהנפקה בתל אביב, ומתהדרת בשמות בכירים נוספים כמו יוחנן דנינו ויזהר שי. בינתיים היאט בעצם שלד בורסאי. זהו. נשיא המדינה לשעבר בוחר להיות יו"ר של שלד בורסאי.
שוק הקריפטו בישראל עדיין סובל מחוסר ודאות רגולטורית ומחשדנות ציבורית, והצטרפותו של נשיא לשעבר עלולה להעניק למהלך מעטפת אמון ציבורית.
השאלה במקרה הזה, עד כמה ריבלין, שדרכו הציבורית והערכית מוכרת היטב, באמת מבין את המורכבות הטכנולוגית והרגולטורית של עולם המטבעות הדיגיטליים, והאם תפקידו כאן הוא מהותי או בעיקר תדמיתי?
- כמה יקבל רובי ריבלין על הפרסומת לרסק עגבניות?
- ריבלין הפך להיות מאכער של אלקטריאון - לא לכבודו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא הפעם הראשונה
מעט לאחר סיום כהונתו כנשיא, בקיץ 2021,
מונה ריבלין ל-"נשיא החברה" באלקטריאון אלקטריאון -3.65% אז חברה צעירה בבורסה בתחום הכבישים החכמים. על פי הודעת החברה אז, תפקידו היה "לקדם שיתופי פעולה עם ממשלות וחברות גלובליות". הצעד עורר ביקורת ציבורית נרחבת, במיוחד מצד
מי שטענו כי מדובר במינוי סמלי שמטרתו העיקרית פתיחת דלתות וגיוס אמון ציבורי. בעת המינוי, מניית אלקטריאון איבדה כ-50% מהשיא שרשמה באותה השנה, ורבים תהו האם ריבלין בחר נכון כשהצטרף למיזם עתיר הפסדים. מאז המינוי ועד היום למי שתהה, המניה איבדה עוד כ-60% ונעשו גיוסים
ודילולים בדרך.

עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
המניות שייכנסו למדד 90 והמניות שינשרו
יגאל דמרי עשה כמעט הכל כדי להישאר במדד ת"א 35 - מכר מניות בהנפקה פרטית כדי להגדיל את הכמות הצפה. "הכריח" את המוסדיים לממש אופציות שברשותם (מהנפקות פרטיות קודמות) דרך הורדת מחיר המימוש לימים בודדים. אם הם לא יממשו - הם פראיירים. נותנים מתנה (מחיר נמוך של המניות בהנפקה פרטית, מחיר מימוש של אופציה נמוך) - המוסדיים לוקחים ונהנים. אחר כך, הם מוכרים את המניות בשוק והמניה יורדת ועדיין - דמרי עלתה מאז הרמזים הראשונים על עסקת חטופים והסכם סיום המלחמה ב-25%.
העליות והתרגילים הלגיטימיים של יגאל דמרי עזרו לו להשאיר במדד המכובד, אבל צריך לזכור שלדברים האלו יש מחיר. דמרי מכר בזול. יכול משקיע מהציבור לטעון ובמידה רבה של צדק - למה לא אני? גם אני רוצה? ואז תעלה השאלה - האם זו טובת החברה והאם היא גוברת על טובת בעלי המניות. כלומר, חברת דמרי לא צריכה מזומנים, היא לא צריכה הנפקות. ברור שהמהלך הזה נועד רק כדי להשאיר אותה במדד - האם העלות של המהלך - פגיעה בבעלי המניות הקיימים, נמוכה מהתועלת של הישארות במדד? לא ברור. יגאל דמרי כנראה משוכנע שכן. צריך גם לזכור שהוא עצמו בעל המניות הגדול ביותר, כך שדילול שהוא עושה הוא גם על חשבונו. מנגד, הוא להבדיל ממשקיע קטן מתוגמל אחרת לחלוטין - הוא המנכ"ל, הבוס הגדול, והוא השולט. הוא מתוגמל בכמה צורות - שכר, הטבות ותגמול לא חומרי - כבוד, כוח. אלו לא נפגעים כלל.
בקיצור, סוגייה מעניינת. אבל בשורה התחתונה, דמרי הצליח להשאיר את החברה שלו בטופ, במדד המוביל - ריספקט. מי שלא הצליחו להישאר במדד הן אנרג'יאן, והחברה לישראל, האמא של איי.סי.אל. במקומן ייכנסו למדד נקסט ויז'ן הלהיט של הבורסה בשנתיים האחרונות ומגדל שגם היא להיט גדול, כמו כל תחום הביטוח בשנה האחרונה.
ממדד ת"א 90 ינשרו טלסיס, תדיראן, מימון ישיר ופלסאון. למדד ייכנסו מור השקעות וגילת שעשו מהלך מרשים בשנה האחרונה. מור אולי הפתיעה יחד עם כל תחם בתי ההשקעות, גילת היתה תמיד עם ערך חבוי, ומה שמעניין שאחרי הניתוח כאן - למה אנחנו חושבים שמניית גילת מעניינת? התשובה הקצרה והתשובה הארוכה, היא דווקא ירדה 20%, לפני שזינקה פי 3.5!
- "נותנים לך - תיקח", דמרי ממשיכה לחלק מתנות למוסדיים כדי להישאר במדד ת"א 35
- דמרי ביביסט - אז מה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, תצטרף אמפא שהנפיקה לאחרונה במחיר מלא, אבל השוק משווא לסחורה וקנה. ותיכנס גם רימון, קבוצת תשתיות שבצמיחה אורגנית וחיצונית מגדילה באופן שוטף את המחזורים והרווחים שלה.