גוטו: הפוטנציאל קיים אבל ההפסדים ממשיכים להצטבר
חברת הרכבים השיתופיים אמנם נהנית מצמיחה בפעילות בארץ ומשת"פ חדש עם כלמוביל, אך מתקשה למכור את הפעילות בגרמניה שממשיכה להסב לה הפסדים, כשבנתיים קופת המזומנים הולכת ומתרוקנת; אחרי שאיבדה יותר מ-90% משוויה למשקיעים
נותר מקום לאופטימיות?
חברת הרכבים השיתופיים גוטו (GoTo) גוטו -0.04% נמצאת בתקופה האחרונה על פרשת דרכים. מצד אחד, היא נהנית מפעילות רווחית מאד בישראל, אשר צפויה להתחזק עם תחילת שיתוף הפעולה עליו הכריזה בשבוע שעבר עם יבואנית הרכב כולמוביל. מצד שני, היא מתמודדת עם שחיקה מתמשכת בפעילות שלה בחו"ל, ועל אף שהגיעה למסקנה שהיא רוצה להתמקד בפעילות המקומית, היא מתקשה למצוא קונה לחברת הבת הגרמנית. בינתיים היא רושמת הפסדים משמעותיים וניצבת מול קופת מזומנים מתרוקנת.
את שנת 2024 סיימה החברה עם ירידה של כ-7% בהכנסות שעמדו על 82 מיליון שקל, לצד העמקת ההפסד שעמד על 23.5 מיליון שקל. בזמן שהחברה שורפת כסף בקצב גבוה, בקופתה נשארו מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-4 מיליון שקל, לצד פיקדונות בהיקף של כ-7 מיליון שקל. לצורך השוואה, בסוף שנת 2023 היו בקופתה מזומנים בהיקף של כ-8 מיליון שקל ופיקדונות בהיקף של כ-23 מיליון שקל. אך אלו, הלכו והצטמצמו כדי לתמוך בפעילות השוטפת של החברה.
הפעילות בישראל צומחת האחרות מעיבות
לגוטו שלושה מגזרי פעילות מרכזיים, השכרת כלי רכב בישראל ובגרמניה ושירותים טכנולוגים. המגזר היחיד הצומח היחיד, וגם זה שמציג את הרווחיות הגבוה ביותר הוא של השכרת כלי רכב בישראל, במסגרתו מציעה החברה ללקוחות להשכיר רכבים לתקופה של בין שעה לשנתיים. בשנה החולפת עמדו הכנסות החברה בישראל על כ-50.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-8% ביחס לכ-47.2 מיליון שקל בשנת 2023. מגזר זה גם מתאפיין בשיעור רווחיות גולמית גבוה יחסית שעמד על כ-36%. בשורה התחתונה, הרווח התפעולי של החברה מפעילות ההשכרה בישראל עמד בשנה החולפת על כ-8.4 מיליון שקל.
אך בזמן שהפעילות בישראל מציגה צמיחה סבירה הפעילות בגרמניה המשיכה להעיב על התוצאות. במהלך השנה החולפת רשמה החברה הכנסות של כ-24 מיליון שקל מפעילותה בגרמניה, בדומה להכנסות אשתקד. עם זאת, הפעילות במדינה מאופיינת בשיעור רווחיות גולמית נמוך מאד שעמד בשנה החולפת על כ-11.4%, מה שגם הביא לכך שהיא רשמה בפעילות זו הפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל.
- גוטו צמצמה את ההפסד ב-96%: "הצגנו שנה מעולה, אנחנו עם הפנים קדימה"
- "צופים שהרכבת הקלה תשפיע עלינו לטובה; מקווים שהמשקיעים יראו את הערך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפער בין הפעילויות בגרמניה וישראל בא לידי ביטוי במנויים של החברה. בישראל, יש לחברה כ-69 אלף מנויים,, נתון דומה לזה שלפני שנה, אך היא מציגה צמיחה באחוז הלקוחות הנוסעים שעמד על כ-45% לעומת כ-42% בשנת 2023. מנגד, בגרמניה לחברה כ-528 אלף מנויים, נתון גבוה בהרבה מזה שנרשם ב-2023 (480 אלף), אך אחוז הלקוחות הנוסעים צנח במהלך השנה לכ-22% לעומת כ-81% בשנה שלפני.
על רקע הביצועים החלשים של הפעילות הגרמנית, הודיעה הנהלת החברה בתחילת השנה על כוונתה למכור את הפעילות. בסוך חודש ינואר נכנסה החברה למשא ומתן למכירת פעילותה בברלין, בירת גרמניה, אך כעת היא מעריכה שהמשא ומתן לא יבשיל לכדי עסקה. מכירה זו, עשויה להתברר כקשה מאד, לאחר שבשנת 2023 רכשה גוטו את המתחרה הגדולה שלה בגרמניה בתמורה לכיסוי חוב של כ-2.5 מיליון אירו. בדיעבד, לא רק שהעסקה לא סייעה לחברה להגדיל את נתח הפעילות בגרמניה, כעת היא עשויה גם להוות משקולת משמעותית בניסיונות למכור את הפעילות.
לבסוף, החברה לא רוותה יותר מדי נחת במהלך השנה גם מהמגזר הטכנולוגי, במסגרתו היא מציעה פלטפורמה להפעלת מערכי שירות של תחבורה שיתופית לצד שירותי דלקן עבור רכבים חשמליים. הכנסות החברה במגזר זה עמדו על כ-23.2 מיליון שקל, קיטון של כ-13% ביחס לשנת 2023. אך לא פחות חשוב מכך בשורה התחתונה רשמה החברה מעבר להפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל במגזר זה בהשוואה לרווח של כ-2.3 מיליון שקל אשתקד.
- רמי לוי חוצה לראשונה את רף 2 מיליארד שקל ברבעון
- הראלי בבורסה הקפיץ את שורת הרווח של אנליסט יותר מפי 5
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו...
השת"פ עם כלמוביל
כחלק מההתמקדות בישראל הודיעה גוטו בשבוע שעבר על שיתןף פעולה עם יבואנית הרכב כלמוביל. במסגרתו, הם יקימו חברה משותפת שתציע שירות רכב במודל מנוי - רכב במחיר חודשי קבוע להתחייבות מינימלית החל מחודש ועד 36 חודשים. החברה, שתפעל תחת השם "Colmobil GoTo" תשווק רכבים במנוי חודשי על בסיס טכנולוגיית ה"ליסינגמיש" שפיתחה GoTo המאפשרת ללקוחות הזמנת רכב בצורה דגיטלית, לתקופת זמן משתנה, בהתחייבות מינימלית של חודש ועד 36 חודשים ללא תשלום דמי פיקדון או מקדמה.
במסגרת שיתוף הפעולה כלמוביל תספק לחברה החדשה את ההון העצמי הראשוני לרכישת כלי רכב במסגרת של כ-20 מיליון שקל, ואילו גוטו תבצע את כלל שירותי התפעול, השיווק והמכירות בחברה המשותפת. בנוסף, גוטו תהיה זכאית לתמורה שנתית של מיליון שקל או 5% ממחזור הפעילות (הגבוה מביניהם). בתוך כך, ההסכם כולל אפשרות לפיה כולמוביל תוכל לרכוש את מלוא האחזקה בחברה לאחר שלוש שנים.
המשקיעים עדיין מחכים לתוצאות
ביוני 2022, השלימה גוטו את המיזוג שלה לתוך השלד הבורסאי נרהטק מדיה, לפי שווי של כ-500 מיליון שקל (118 מיליון שקל). מאז, שווה הספיק להיחתך ביותר מ-90% והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-30.5 מיליון שקל בלבד. עוד לפני המיזוג ביצעה החברה, שנשלטה באותה עת על ידי שגריר, שני סבבי גיוס משמעותיים. הראשון בהובלת יבואנית הרכב טלקאר, שהשקיעה בגוטו כ-3.5 מיליון דולר לפי שווי של 45 מיליון דולר, והשני לאיש העסקים אדם נוימן, מייסד WeWork, שהשקיע כ-10 מיליון דולר, לפי שווי של כ-30 מיליון דולר.
מניית החברה מאז המיזוג עם השלד הציבורי
- 2.העיניים הכחולות של גיל לייזר לא עוזרות. הגיע זמן שינוי (ל"ת)אנונימי 03/04/2025 09:10הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 02/04/2025 16:27הגב לתגובה זומבית היוצר של בורסת תא תנו לנו עוד מניות נהדרות שכאלה שנקנה ונרוויח חחח

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.
.jpg)
מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"
ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם
הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.
ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.
אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?
"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".
- ישראכרט: תיק האשראי צמח-12%; הפסד של 150 מיליון משומות עבר - מה המכפיל שלה?
- דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?
"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".
ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?
