מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

אל על: המלחמה תשפיע לשלילה גם על הרבעון הראשון

חברת התעופה מדווחת על ירידה בביקושים והשהיית טיסות למספר יעדים; מה אל על מבקשת מהמדינה ומה האסטרטגיה שלה?
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה אל על דיווח

חברת אל על אל על 2.32%  מדווחת כי על רקע הימשכות מלחמת חרבות ברזל ובין היתר, על רקע הימשכות הירידה בהיקף הביקושים לטיסות החברה, מבצעת החברה התאמות בלוח טיסותיה בנתיבים הפעילים, לרבות שינויים במסלולי הטיסה הקיימים (בהתאם להנחיות גורמי הביטחון המוסמכים במדינה), השהיית פעילות טיסתית למספר יעדים, הפסקת פעילות ליעדים עונתיים ודחיית פתיחת הפעלת טיסות למספר יעדים. 

כמו כן, החברה הגבירה את היקף פעילות המטענים בין אם בבטן מטוסי הנוסעים ובין אם במטוסים ייעודיים. בנוסף, ובהתאם להערכות החברה, כפי שצוינו בדיווח הקודם, החברה מעדכנת כי חלה ירידה בצבר ההזמנות העתידי לטיסות החברה ולפיכך, החברה מעריכה כי צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה גם ברבעון הראשון לשנת 2024.

 

השפעה שלילית על התוצאות

השפעה שלילית תהיה כמובן גם ברבעון הרביעי שגם כך נחשב לרבעון החלש ביותר בשנה. הרבעון השלישי הוא הרבעון החזק ואל על שמשתפרת בהתמדה בשנה וחצי האחרונות, צפויה לדווח בקרוב על תוצאות רבעון שלישי טובות.  הבעיה כמובן שאלו הן החדשות של אתמול והמשקיעים מסתכלים קדימה. רבעון רביעי אבוד, רבעון ראשון עלול להיות גם קשה, אבל צריך לזכור שביציאה ממלחמה יש בום כלכלי ורצון של הציבור לפצות את עצמו - הטיסות יחזרו ואפילו בקצב גבוה יותר. 

אל על עשויה להרוויח מזה, אבל אף אחד לא יודע מתי ובאיזה אופן וגם לא ברור כמה זמן ישארו אזהרות המסע. המל"ל נזכיר ממליץ לישראלים שלא לטוס לחו"ל על רקע גלי האנטישמיות וההפגנות בעד החמאס ונגד ישראל, ברחבי העולם.

בינתיים, אל על מעדיפה שלא לעשות מהלך דרמטי של צמצום בהוצאות ולא הוצאת עובדים לחל"ת. היא מתייעלת, אבל שומרת על כוח האדם מחשש הוצאתו תוביל לעזיבה ואז כשהביקושים יחזרו לא יהיה לחברה את היכולת לצמוח כפי שהיא חוזה. 

מכל מקום, דווקא מוקד הפניות של החברה קלט עובדים מהארגון כדי לטפל בפניות הרבות שהיו בשבועות הראשונים של המלחמה מישראלים בחו"ל שחיפשו כל דרך לחזור לארץ. אל על החזירה את הישראלים שקיבלו צו 8 בחינם, וסיפקה תמחורים נוחים לישראלים החוזרים בכלל.   

מנגד, החברה ניצלה את היציאה של חברות תעופה רבות, לרבות החברות שהחזיקו בקו ישראל-ארה"ב כמו דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס, כדי להעלות את המחירים בקו זה בעשרות אחוזים. זה נכון מבחינתה, כי גם כך כמות הטיסות ירדה ומבחינת חישובי הרווח והרווחיות, כדי להצדיק טיסה עם פחות אנשים (ויותר מטען; ואפילו חזרה רק עם מטען), התמחור של הכרטיסים משתנה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הבעיה בתזרים

כך או אחרת, אל על בסוג של הישרדות, והיא זקוקה לעזרת המדינה, אם כי לא מדובר בבעיה קשה של דוח רווח והפסד, אלא בבעיה של תזרים. אל על תפסיד ברבעון הרביעי כשעל פי ההערכות זה יכול להסתכם במעל 50 מיליון דולר ועדיין היא תהיה ככל הנראה  רווחית ב-2023. הבעיה הגדולה היא בתזרים שכן , אין רכישת כרטיסים לחודשים הבאים ואין תזרים להמשך. אל על בעצם נסמכת על רכישות כרטיסים שמשמות סוג של "מימון לקוחות" מעונה לעונה. כעת, אין לה את המימון הזה.

על רקע זה, אל על פונה לאוצר בבקשה לסייע לה בעיקר בתזרים המזומנים. השאלה אם היא יכולה לעשות זאת, בשעה שהיא לא באמת מתייעל בצורה חדה בתקופה הזו. מצד אחד, זה נכון שעדיף לשמר את כוח האדם ולא להוציא לחל"ת, אבל ברגע שמבקשים סיוע מהמדינה, צריך גם להראות שנעשו מאמצים מצד החברה או בעלי השליטה בה - משפחת רוזנברג. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Judge Dredd 12/11/2023 03:56
    הגב לתגובה זו
    אני מתקשה להבין איך זה אפשרי שעם עזיבת כל המתחרים והעלאת מחירי הטיסות, אל על שוב מפסידה כסף. הרי קרה הדבר האידאלי מבחינתם. אז הבעיה כנראה לא במלחמה אלא במשהו אחר. אחד הדברים שאני יכול להעלות בדעתי זה שהחברה לא טסה בשבת. מטוסים בשווי מיליארדי דולרים עומדים ומעלים אבק במקום להרוויח כסף. מעניין גם שלא שומעים בכי כזה מארקיע וישראיר. אולי הם כן מתנהלים נכון מבחינה עסקית?
  • 3.
    חיים 10/11/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
    עושה מעל ומעבר ומעבר לסייע לצבא ולכל אזרח ישראלי אנחנו תמיד טסים אל על ומחבקים אותם
  • 2.
    משה 10/11/2023 10:30
    הגב לתגובה זו
    מנצלים את המצב
  • 1.
    בן 09/11/2023 23:10
    הגב לתגובה זו
    מגיע לכם. תתחילו לטוס בשבת כמו כל חברה נורמלית בעולם. זה אחת הבעיות בבעלים חרדים שלא חיים בארץ ושרת תיירות ברמת יכולת וביצוע אפסית (חוץ מלהביא וישים בישבן לביב ולמפלגות החרדיות) כמו מירי רגב
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).