איתמר דויטשר אלקטרה תשתיות
צילום: לירון אלוני

160 מיליון בשנה: הסכומים שיכניסו אורון ואלקטרה מהעבודות בכביש 6

הפרויקט, שעלותו נאמדת בלמעלה מ-3.5 מיליארד שקל, יכלול הקמה של מחלף חדש. אורון נדל"ן צפויה להכניס 810 מיליון שקל ב-5 שנים ואלקטרה עוד 760 מיליון שקל
איציק יצחקי | (1)

חברת דרך ארץ (כביש 6) מוציאה לדרך את הפרוייקט הענק של הרחבת המקטע המרכזי בכביש. הקבלנים שנבחרו הם אורון תשתיות ובנייה, אלקטרה תשתיות, שיכון ובינוי-סולל בונה-תשתיות ואליקים בן ארי. ביצוע העבודות צפוי להתחיל בשנת 2024 ולהסתיים עד סוף 2028. הפרויקט, שעלותו נאמדת בלמעלה מ-3.5 מיליארד שקל, כולל הוספת נתיב רביעי בכביש, במקטע ממחלף קסם ועד מחלף עירון ונתיב שלישי, במקטע ממחלף עירון ועד מחלף עין תות - סה"כ כ-60  ק"מ בכל כיוון.

אורון נדלן (פרטי)

162 מיליון שקל בשנה. אורון

למעשה, הפרוייקט יכלול הקמה של מחלף חדש. כזכור, המקטע המרכזי של כביש 6 נפתח לתנועה, בהדרגה, בתחילת שנות ה-2000 ועם השנים גדל נפח התנועה בכביש.

קבוצת אורון אורון קבוצה 1.62%  דיווחה כי בהתאם לתנאי המכרז, התמורה בגין העבודות תהיה כ-810 מיליוני שקל, צמוד למדד תשומות הבניה. לפי תנאי המכרז, תקופת התכנון והביצוע היא כ-60 חודשים. להערכת החברה, שיעור הרווח הגולמי הצפוי בפרויקט דומה לשיעורי הרווח בעבודות דומות שביצעה. בהתחשב בהיקף הפרוייקט ותנאיו, בכוונת החברה לממן את הפרויקט ממקורות עצמאיים וכן ממקורות מימון חיצוניים. לפי חישוב פשוט, הפרויקט הולך להכניס לאורון עוד 162 מיליון שקל בשנה. 

 

בנוסף לאורון, חברת אלקטרה אלקטרה 3.65%  זכתה באמצעות החברה הבת, אלקטרה תשתיות בע"מ (85%), בהליך תחרותי לביצוע עבודות קבלניות להקמת קטע מרכזי חלק ראשון (דרומי) בנתיב נוסף בכביש 6 בשיטת תכנון-ביצוע (Design - Build) תמורת כ-760 מיליון שקל. עבודות צפויות להימשך כ-58 חודשים ממועד קבלת צו התחלת העבודה - מה שאומר שאלקטרה הולכת להכניס מהפרויקט הזה  157.35 מיליון שקל כל שנה בפרק זמן של הפרויקט.

אלקטרה סיימה את הרבעון השני של השנה עם רווח של 65.2 מיליון שקל על הכנסות של 2.9 מיליארד שקל. ה-EBITDA ברבעון ירד ב-25.7% לכ-227.8 מיליון שקל. צבר העבודות של אלקטרה נכון ליום 30 ביוני 2023, עלה לכ-29.8 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 13/09/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    אספלט רק יגרום לפקקים ביציאה מהכביש לגדול ולא יעזור בקיצור זמן הנסיעה. מצלמות מהירות ממוצעת בדומה לפיילוט בכביש 90 שמצלמות את הרכבים לאורך הכביש ומחשבות מהירות ממוצעת בין מצלמה למצלמה. אם יורידו את המהירות בשעות העומס ל100קמ"ש ואפילו ל90 קמ"ש לאורך הכביש זה יחתוך את הקורדיאונים הלא נגמרים לאורך הכביש, יאפשר לאנשים להשתמש בבקרת שיוט לאורך הכביש ולא להתעסק כל הזמן בגז ובברקס לא יתן לגיטימציה למשוגעים שחותכים רכבים ברגע האחרון וגורמים לתאונות, יאפשר קיבולת הרבה יותר גבוהה לכביש והכי חשוב, נסיעה של 60 ק"מ ממחלף עין תות למחלף קסם תיקח 40 דקות (90 קמ"ש) או 36 דקות (100 קמ"ש) ולא שעה וחצי כמו היום. גם הורדת מהירות הנסיעה ל80 קמ"ש מקסף לעין תות תיצור אפשרות למעבר מקטע זה ב45 דקות ולא שעה וחצי. בנוסף צריך לטפל בהזרמת התנועה אל המחלפים העמוסים לדוגמה מחלף עירון בשעות אחה"צ ע"י הקמת נתיב פלוס בשוליים בשעות העומס שיגרום ליותר נהגים לעבור לנסיעה משותפת וישחרר את הפקקים שהמחלפים הללו יוצרים.
ירידות עליות בשווקים
צילום: דאלי

רמז עבה לסיום העליות בבורסה

האם השוק כבר מגלם את עסקת החטופים והסכם הפסקת האש? מה קורה כעת במסחר שעשוי להעיד על אדי הדלק האחרונים לעליות?

מנדי הניג |

השוק מתומחר גבוה. לא מאוד יקר, אבל הבורסה שלנו במכפיל רווח מייצג גבוה ממכפילי הרווח של חלק גדול ממדינות אירופה. השוק שלנו גבוה כי יש עדר גדול ואינטרסים גדולים של מובילי העדר שמניעים ומתדלקים את העליות. עדר זו תופעה פסיכולוגית מסוכנת. מגלים את הסיכון רק בירידות. בזמן של עליות זה win-win וכולם דוהרים מאושרים. לא תמצאו עכשיו מנהל השקעות בכיר שלא יגיד לתקשורת כמה הוא אופטימי. אולי בודדים יעידו שצריך גם להיזהר, וזה בדיוק הזמן להיזהר. הרחבה חשובה - למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך

גופים מוסדיים, חשוב להזכיר, הם לא אנשים שמשקיעים את הכסף הפרטי שלהם. ההפסדים ככל שיהיו לא משפיעים עליהם. זה הכסף שלכם, הם מנהלים לכם את הכסף בתמורה לדמי ניהול (גבוהים בממוצע בכ-60%-80% מדמי הניהול בארה"ב). הם רוצים כמה שיותר כסף וכמה שיותר עליות כי דמי הניהול יגדלו, ואז השכר והבונוסים שלהם יעלו. וככה השוק המקומי פשוט טס בשנה האחרונה על רקע סנטימנט חיובי, הצלחות ישראליות בחזיתות השונות ותקווה. 

התקווה היא הדבר הכי חשוב. אנחנו מקווים, מייחלים, רוצים בהחזרת החטופים וסיום המלחמה, וכשזה מתקרב אנחנו מתמלאים באופטימיות. כל פעם מחדש כשהחלו שיחות השוק עלה. האופטימיות יוצרת מצב רוח טוב, צריכה מכל הבחינות - גם צריכה של מניות כשלזה מצטרפת האופטימיות של הכלכלה ושל היום שאחרי עם שלום במזרח התיכון וזה בהחלט תרחיש אפשרי.  

כל פעם מחדש נשברו שיאים בבורסה המקומית שלנו. כאשר היו תקוות הבורסה עלתה. כאשר התקווה התמוססה, חששו לצאת מהשוק כי הרי בסוף ננצח, בסוף יחזרו החטופים. אבל כאשר יקרה הדבר האמיתי יכול להיות שזה יהיה דווקא הסימן להיפוך המגמה. למה נקווה אז? מה יהיה ביום שאחרי? האם לא נתבוסס במלחמה הפנימית, בבחירות, במשברים פנימיים ובמחלוקות? זוכרים מה היה לפני 7 באוקטובר? זוכרים את ההפגנות והמחאות והמלחמה הפנימית בין שני חלקי העם? 

יכול להיות שהשמחה, הסנטימנט החיובי, הצהלות יהיו כאלו שיהיה דלק להמשך העליות בשוק. אין ספק לאף אחד שאירוע כזה הוא הרבה מעבר לכל אירוע כלכלי רגיל, אירוע פוליטי. אין גם ספק שמצב רוח משפיע על הכלכלה ועל הבורסה באופן מאוד חזק. אבל מה יקרה כשנחזור לשגרה. אם תהיה תקווה - תקווה לשלום אזורי, תקווה לשגשוג כלכלי מרשים, הכלכלה והבורסה צפויות לשגשג. אבל בהינתן כל התרחישים, יכול להיות שביום שאחרי אנחנו נפעל לפי - "קנה בשמועות - מכור בידיעה". ביום שאחרי נביט קדימה וניזכר איך נראתה ישראל בשגרה - מלחמה על בחירת השופטים לעליון, מלחמה בין שופטי עליון לשר מפשטים, הפגנות ומחאות. הלוואי שלא נחזור לזה, למדנו לקח גדול על החשיבות באחדות. אבל, משקיעים צריכים להפנים שיש סיכונים. 

תפוגן אתר החברהתפוגן אתר החברה

קרור מוכרת את תפוגן ב-507 מיליון שקל

החברה תמכור את אחזקותיה בתפוגן לקרן גרין לנטרן תמורת 207 מיליון שקל, העסקה משקפת שווי של כ־507 מיליון שקל ליצרנית הצ’יפס הקפוא וצפויה להניב לקרור רווח הון של כ־192 מיליון שקל לפני מס

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קרור

קרור אחזקות קרור 1.82%  חתמה על הסכם למכירת מלוא אחזקותיה בתעשיות תפוגן, יצרנית הצ'יפס הקפוא, תמורת 507 מיליון שקל. העסקה נחתמה עם תאגיד בשליטת קרן ההשקעות גרין לנטרן של ריצ'י האנטר. קרור מחזיקה כ-37.7% מהון המניות של תפוגן, וחלקה בתמורה מסתכם ל-207 מיליון שקל.


התמורה תשולם בשני שלבים. 400 מיליון שקל ישולמו במועד השלמת העסקה, כאשר חלקה של קרור מהתשלום הזה עומד על 163 מיליון שקל. 107 מיליון שקל נוספים ישולמו בתום שנה ממועד ההשלמה, כאשר חלקה של קרור מהתשלום הנדחה הוא 43.7 מיליון שקל. לצורך הבטחת התשלום הנדחה, ירשם לטובת המוכרות שעבוד קבוע שני על כלל המניות המונפקות בתפוגן לפי חלקן היחסי. המועד האחרון להשלמת ההסכם נקבע ל-31 בדצמבר 2025. אם עד למועד זה התקבלו כל אישורי הצדדים השלישיים הנדרשים אך טרם נתקבל אישור הממונה על התחרות, המועד האחרון להשלמה יוארך באופן אוטומטי ל-31 במרץ 2026. ככל שמועד ההשלמה יחול לאחר תום 2025, לסכום התמורה יתווסף 150,000 שקל לכל יום, כאשר חלקה של קרור מהתוספת הזאת יעמוד על 61,280 שקל ליום.


כתוצאה מהמכירה, צפויה קרור לרשום רווח הון בסך של כ-192 מיליון שקל לפני מס, ומס בסכום של כ-34 מיליון שקל. הרווחים צפויים להיזקף בדוחותיה הכספיים של החברה ברבעון שבו יתקיים מועד ההשלמה. זה רווח משמעותי עבור קרור, שמגיע לאחר שנים של החזקה בחברה.


תפוגן היא יצרנית מוצרי תפוחי אדמה קפואים, בעיקר צ'יפס. בשנת 2024 החברה רשמה מחזור הכנסות של 321 מיליון שקל ורווח נקי של כ-37.4 מיליון שקל. החברה מעסיקה כ-150 עובדים. המכירה משקפת את הערכת השווי של השוק לחברות מזון ייצור, והעובדה שקרור מצליחה לממש רווח משמעותי מההשקעה שלה. לפני מספר שנים שקלה קרור להנפיק את תפוגן לציבור, אך העסקה לא יצאה לפועל. כעת, במקום הנפקה, החברה בחרה במכירה ישירה לקרן השקעות.