אלקטרה פאוור ואנלייט יספקו חשמל לצרכנים ביתיים. אנלייט תחזיק 35%

אלקטרה פאוור (סופרגז) ממשיכה לסגור הסכמים - אחרי ההסכמים לרכישת חשמל מאנרג'יקס ופריים אנרג'י כעת מדובר על חברה בת משותפת עם אנלייט. בראיון לביזפורטל אמר חן מלמד מנכ"ל אלקטרה פאוור כי החברה מתקרבת ל-30 אלף מנויים, תסיים את השנה עם 50 אלף לקוחות ועד 2026 יהיו לה 300-400 אלף לקוחות

עדן ספיר | (2)

אלקטרה פאוור אלקטרה פאוור 2.24% ואנלייט אנלייט אנרגיה -0.87% חתמו על מזכר הבנות להקמת תאגיד ייעודי משותף שיתמקד בשיווק ובאספקת חשמל ירוק לצרכנים ביתיים ולצרכנים עסקיים קטנים. אלקטרה פאוור תחזיק ב-65% ואנלייט ב-35%. אלקטרה פאוור הייתה הראשונה להסתער על התחום, כאשר כבר בתחילת השנה היא החלה לפעול שם. יש לה מתחרות חדשות כמו משק אנרגיה וסלקום שהכריזו לאחרונה וכן אמישראגז, אך היא מקדימה אותן ביותר מחצי שנה. 

החברות מציעות חשמל ישיר לצרכנים באמצעות הממיר הדיגיטלי, שמחליף את הממירים האנלוגיים הישנים של חברת החשמל. החברות מציעות מחיר זול מעט מזה של חברת החשמל (כ-5%-7%) וכך יכולות לפתות לקוחות פרטיים להגיע אליהן. חברת החשמל אמורה להחליף את כל הממירים הישנים בתוך מספר שנים אבל מי שרוצה לקנות לבד כעת ממיר דיגיטלי כנראה יחזיר את העלות תוך תקופה יחסית קצרה. 

מנכ"ל אלקטרה פאוור חן מלמד אמר לאחרונה בראיון לביזפורטל כי החברה מתקדמת בהתאם לתכנון "אנחנו מתקרבים ל-30 אלף מנויים חדשים. ממשיכים לצמוח. נסיים את השנה ב-50 אלף מנויים חדשים בחשמל. נגיע ל-300-400 אלף לקוחות הרבה לפני 8 שנים. ב-2025-2026. בכל הארץ יש 2 וקצת מיליון מנויים". 

לשם השוואה, המיזם המשותף של סלקום ומשק אנרגיה הוכרז רק לפני 3 ימים. שתי החברות הציבו יעד של 250 אלף לקוחות בשנת 2028, כלומר הכניסה היותר מאוחרת שלהן לתחום תגרום לכך שייקח להן עוד שנתיים להגיע ליעד, אחרי אלקטרה פאוור. מאחר שיש 2 מיליון לקוחות בישראל לא בטוח שהן מתחרות אחת בשניה, יש בינתיים מספיק לקוחות לכולם. אבל יהיה מעניין לראות האם החברות יוכלו לפרוח אחת לצד השניה או שתתפתח תחרות של ממש שתוביל להוזלה נוספת במחיר.

אלקטרה פאוור עוסקת בשוק הגז בישראל, בעוד אנלייט הינה חברת אנרגיה המתעסקת בתחום האנרגיה המתחדשת. אסדרת השוק, המאפשרת מכירת חשמל ישירות לצרכנים החל מה-1 בינואר 2024, פותחת את השוק לכניסת מספקים, ובהתאם, בכוונת שתי החברות להביא לידי ביטוי את היתרונות היחסיים ואת ראשוניות המהלך על מנת להפוך את המיזם שיוקם לשחקן משמעותי באספקת חשמל ירוק לשוק הביתי.

לאנלייט תינתן הזכות להגדיל את שיעור אחזקותיה במיזם המשותף ב-5% נוספים, כנגד העמדת מקורות ייצור נוספים על ידיה לטובת המיזם המשותף וכן כנגד תשלום חלקה היחסי בהשקעות הישירות שהושקעו עד כה במיזם המשותף. כן נקבע כי החלטות אסטרטגיות ביחס למיזם, אישור תקציבים, חתימה על הסכמים מהותיים ועוד יתקבלו במשותף. שתי החברות התחייבו להעמיד מקורות ייצור חשמל בהיקפים מינימליים שנקבעו לטובת המיזם המשותף. הקמת המיזם כפופה, בין היתר, לאישור הממונה על התחרות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

חן מלמד מנכ"ל אלקטרה פאוור: "ההתקשרות במזכר ההבנות מהווה צעד משמעותי בביסוס פעילות אספקת החשמל של אלקטרה פאוור, בדגש על אספקת חשמל ירוק לצרכנים, תוך הכנסת אנלייט, גורם משמעותי ובעל מוניטין בתחום האנרגיה ואמצעי ייצור חשמל כשותף בפעילות זו, באופן שיאפשר לנו לספק חשמל ירוק ונקי לעשרות אלפי בתי אב בישראל. השלמנו תוך מספר חודשים התקשרויות בהיקף של מאות מגה ואטים לרכישת חשמל עם גורמים משמעותיים במשק האנרגיה, ואלה מהוות הבעת אמון חד משמעית בפלטפורמת אספקת החשמל של אלקטרה פאוור. בהתאם לכך תומכות ההתקשרויות הללו ביישום התוכנית האסטרטגית של אלקטרה פאוור לבסס את מעמדה כחברה חדשנית וממוקדת לקוח לאספקת אנרגיה וחשמל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ג'וני 07/09/2023 21:17
    הגב לתגובה זו
    תוך שנתיים הם יעלו מחיר.. הרי הם משתמשים בציוד של חברת החשמל.
  • 1.
    שי 06/09/2023 10:58
    הגב לתגובה זו
    שילוב של 2 ענקים - גלעד יאבץ ואלקטרה.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?