משה ממרוד, מנכ"ל תדיראן גרופ: "אנחנו חודש וחצי בתוך הרבעון השלישי ומעריכים שהשנה תהיה טובה יותר במכירות וברווחיות"
חברת תדיראן תדיראן גרופ 3.05% היא חברה ותיקה ואיכותית. אבל גם חברה כזו יכולה לפספס ובגדול. תדיראן רוצה לשכוח את השנה האחרונה. היא הצטיידה עם מלאי גדול מאוד במחירים גבוהים מאוד במהלך המחצית הראשונה של 2022, כשמחירי התובלה בעולם היו גבוהים מאוד, מבלי להבין שמחירי התובלה הולכים לרדת בקרוב, וזאת למרות שהאזהרות היו כתובות על הקיר (למשל - כאן בספטמבר 2021, וגם כאן בתחילת 2022 וכאן בדוחות של צים בתחילת 2022). היא גם לא התכוננה לעליית הריבית, למרות שגם זה היה ברור כבר בסוף 2021 (למשל, כאן, כאן, כאן, וגם כאן). זה תפס את החברה בהפתעה מוחלטת, מודה משה ממרוד, מנכ"ל החברה כעת בראיון לביזפורטל אחרי עוד דוחות חלשים שהחברה פרסמה אתמול. בראיון עכשיו ממרוד מאמין שהסיפור הזה כבר מאחורי החברה והיא בדרך חזרה לצמיחה. הוא חוזר ומאמין שהחברה תגיע להכנסות של 4.5 מיליארד שקל בשנה עד 2026, דרך צמיחה אורגנית וכנראה גם דרך רכישות נוספות. אפשר להאמין לו שיש לו תוכנית כיצד לעשות זאת, החברה גם הצליחה להקדים את ההגעה ל-2 מיליארד שנתנה החברה בתחזית הקודמת. אבל עדיין - השנה האחרונה הייתה קשה והמניה הגיבה בנפילה של 50%. נחזור להתחלה ולאחר מכן נדבר על תחזיות ותוכניות החברה בקשר לעתיד. תדיראן הייתה צריכה לראות את זה מגיע, אבל למרות שהריבית בארה"ב החלה לעלות כבר בחודש מרץ 2022 ובארץ היא החלה לעלות באפריל, החברה המשיכה לקנות מלאים במחירים גבוהים ולראות את העבר גם בחודש מאי. באותם ימים היא עוד אמרה "נערכנו מראש עם מלאי גדול יותר, על מנת לספק את הביקוש הצפוי למוצרי החברה בחודשי הקיץ וזאת כחלק מההתמודדות עם הבעיות העולמיות הקיימות בשרשרת האספקה ועליית מחירי חומרי הגלם" - ובעצם פספסה את העובדה שמחירי התובלה יורדים כבר חצי שנה. אפשר להגיד כמובן שהיא לא יכולה להתכונן לכל תרחיש, אבל העלאות הריבית כבר היו עובדה ברורה בתחילת השנה שעברה. תדיראן לא שמה לב וחוזרת ומדגישה בראיון שכל שינויי המאקרו העולמיים נפלו עליה באופן פתאומי, זה היה לדעתם בלתי צפוי לחלוטין - אבל זה לא באמת נכון. אנחנו חוזרים לזה כי זה מה שלמעשה פגע עד עכשיו בתוצאות של תדיראן. ממש עד הרבעון השני של 2023, כולל. לדברי ממרוד: "בקורונה הייתה בעיית שינוע מטורפת, כתוצאה מכך החלטנו להגדיל את המלאים ל-120 יום, במקום 60 יום. זה שירת אותנו לטווחים הקצרים. אבל ביולי אוגוסט 2022, תוך כדי תנועה", מדגיש ממרוד, "זה התחיל להשתנות. גם הריבית פתאום עלתה והיה צריך לעשות התאמות. אנחנו חברה שלא היה עליה השפעות משמעותיות של ריבית במשך 12 שנה. הכסף היה במחיר אפס". זה כמובן נכון, אבל האם הכל קרה "פתאום"? האם לשאר החברות לא הייתה ריבית אפס במשך כל הזמן הזה? ברור שחברה שצריכה להמשיך לפעול חייבת עתודות של מלאי, אבל האם בתקופה שבה המחירים צוללים והריבית עולה לא נכון יותר צריך להצטייד במלאים לטווח ארוך ולא להסתפק במלאים לטווחים קצרים יותר עד שהתמונה תתבהר? "כמוביל שוק חייב להיות עם מלאים גדולים" אומר ממרוד. הוא ממשיך לנסות להסביר מה קרה: "אז כשזה קורה אתה צריך להתאים את עצמך לרמות של הריבית, ולשנות הכל בהתאמה לריבית. ביוני יולי 2022 מכולה עלתה 13-14 אלף דולר ופתאום המחיר ירד לחצי ואחר כך לשליש ועכשיו זה פחות מרבע. המחירים ירדו ואז אתה מוצא את עצמך עם מלאים מאוד מאוד גדולים ומי שקנה באותו רגע, ומתנהל מהיד לפה, יש לו מחיר הרבה יותר טוב משלך". בשלב הזה הנהלת תדיראן מחליטה לחסל את המלאי היקר (שנקנה כאמור במחירים גבוהים). זה הוביל לנפילה בתוצאות במשך כל השנה האחרונה. "קיבלנו החלטה לחסל את המלאי ולכן הורדנו מחירים כי אחרת לא נמכור וזה הקטין את המכירות ושחק משמעותית את הרווח הגולמי". במקרה הזה אומר ממרוד, "נכנסו לסיטואציה עם עיניים פקוחות כדי להיות כמה שיותר מהר עם מלאי חדש וזול יותר. תחשוב שאנחנו מקבלים 400 אלף מזגנים חדשים בשנה, לשנות את כל זה זו היערכות, מטה, מחסנים, משאיות ועוד. זה לא פשוט". למעשה, תדיראן נכנסה לשנה של מכירת מוצרים במחירים נמוכים יותר. בחברה אומרים שמדובר רק על "שניים וחצי רבעונים. אני רואה את חודש יולי ואת הרבעון השלישי - אנחנו עם מלאים חדשים, חזרנו למרווחים שאנחנו יודעים לעשות (שיעורי רווחיות תפעולית של 10-12% לעומת 4% ברבעונים האחרונים. נ"א). חזרנו בעוצמה גדולה לשוק. לקח לנו זמן לתקן ולהתאים את החברה למציאות החדשה - שכסף עולה הרבה כסף, ושמחירי התובלה ברמות הנוכחיות ושהמחירים בסין ירדו משמעותית. אז בכל זאת, לעבור את כל הטיפול הזה ולסיים את המחצית עם רווח נטו של 51 מיליון שקל זה מעולה" הוא אומר. רק צריך לזכור שאבל בכל זאת מדובר בנפילה של 37% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, וברבעון האחרון החברה רשמה רווח נקי של 7.7 מיליון שקל בלבד, לעומת 41 מיליון אשתקד. סיימתם את כל ההיערכות מחדש. מה הלאה? "אנחנו חודש וחצי בתוך הרבעון השלישי ומעריכים שהשנה תהיה טובה יותר גם במכירות וגם ברווחיות, גם ביחס להתחלת השנה הנוכחית וגם ביחס למחצית השניה של השנה שעברה. יש לנו תוכנית ל-4 השנים הבאות ואנחנו נגיע לשם. בנינו מנועי צמיחה ואני מרוצה מכל מה שקרה. "אם תשווה אותנו לענף הנדל"ן - שם יזמים יושבים עם מלאי דירות מטורף כשהם ציפו למכור את הדירות ב-80-90 אלף שקל למטר והם יכולים להיתקע מספר שנים עם מלאי כזה. אצלנו עובדים על מלאים חדשים. היופי זה שנפטרת מהמלאי הקודם וכל שינויי המאקרו כבר השפיעו וכעת יש מלאים חדשים, ניהול של סיטואציה מורכבת מאוד בצורה הכי מקצועית שיש. "אנחנו לא חברה ממונפת. עלויות המימון זניחות, ההשפעה של המאקרו כלכלה עלינו היא לא מהותית. היא משפיעה על הלקוחות אבל לא עלינו. הסיפור של מימוש מלאים היה ידוע לכל המשקיעים ודיווחנו שזה יסתיים ברבעון השני. זה היתרון שלנו כחברת מוצר, בעולם הנדל"ן אתה עם זירה ל-5-6 שנים, אנחנו מעיפים את המלאי ומתחילים מחדש". האם מכירת החיסול של המלאי הישן סיים את הצרות בתדיראן? האמת שלא. לפני שנה מה שהציל את הדוחות של תדיראן היה זינוק של 70-80% בהכנסות (תלוי באיזה רבעון) בעקבות רכישה ואיחוד תוצאות של חברת VP סולאר שפועלת באיטליה ולמעשה כניסה של תדיראן לתחום האנרגיה המתחדשת. בדוחות הנוכחיים גם תחום האנרגיה המתחדשת נפל בגדול. פשוט ביש מזל. הסיבה לנפילה הפעם היא איטליה - מחירי החשמל נפלו השנה אחרי זינוק של פי 5 וחצי בשנה שעברה בגלל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. השנה המחירים נפלו ל-0.15 סנט יורו לקילו-וואט, לעומת עד 0.55 (בשיא) בשנה שעברה. הזינוק בשנה שעברה בעקבות החשש באיטליה שייגמר החשמל והגז יצר ביקוש גדול למערכות סולאריות והוא מה שהקפיץ את התוצאות של VP באותו זמן, אבל זו גם הסיבה לנפילה בתוצאות השנה. לפני המלחמה, אגב, המחירים עמדו על 0.10 סנט, כלומר המחירים עדיין גבוהים ב-50% מהרמות של טרום המלחמה. במקביל, גם גדל המלאי של מערכות סולאריות באיטליה והמדינה גם שינתה את שיטת התמריצים והתוצאה הייתה "ירידה בביקוש למערכות סולאריות". במספרים, VP הכניסה 135 מיליון בשנת 2021, בשנת 2022 בעקבות הזינוק במחירים ההכנסות שלה קפצו ל-254 מיליון. השנה הצפי של תדיראן הוא ל-140 מיליון ב-VP ובשנה הבאה 210 מיליון. מנוע הצמיחה VP באיטליה נפגע, מה צפוי בהמשך, מתי היא תחזור לצמוח? זה הרי לא יקרה ב-2023 "בטווח הבינוני-ארוך איטליה תצמח ואנחנו איתה. בטווח הקרוב קשה יותר להעריך. כן צריך לומר ששר האנרגיה האיטלקי הכריז לפני חודש וחצי על העלאת יעד האנרגיות המתחדשות של המדינה ל-65% עד שנת 2030, לעומת יעד קודם של 55%. בנוסף - בארגון סולאר פאוור, שמאגד 300 תאגידים סולאריים באירופה, מעריך שההתקנות השנתיות באיטליה יהיו בהיקף של 6 גיגה לשנה בין 2023 עד 2027, וזאת לעומת התחזית הקודמת של 2.5 גיגה לשנה. קפיצה של יותר מפי 2. "בנוסף, השוק האיטלקי הוציא תמריצים לעולם התעשייתי-מסחרי וגם זה גורם לנו לחשוב שאמנם קשה לחזות את הביקושים בטווח הקרוב אבל בטווח הארוך אין שאלה. מבחינת המטרות של ממשלת איטליה והצורך התשתיתי למלא את החוסר בחשמל - איטליה תחזור לגל ואיתה גם VP סולאר ש-30% מהפעילות שלה זה בתחום התעשייתי. אז אנחנו מודעים לכך שב-2023 שתהיה ירידה, אבל מעריכים שב-2024 שתהיה עליה. ומעבר לכך - מתוך הפרויקטים בהיקף של 215 מיליון דולר שיש לנו בישראל, נמסור השנה 100 מיליון דולר, כך שגם זה משמעותי". מה מנוע הצמיחה שלכם להמשך? "מנוע צמיחה מאוד מרכזי שלנו שיהיה חלק מרכזי במימוש של אסטרטגית הצמיחה שלנו זה עולמות האגירה. זה תחום שיושקעו בו מיליארדים, גם בישראל וגם בעולם, כי זה הפתרון התשתיתי האולטימטיבי מבחינת אספקה של אנרגיה מתחדשת. עוד 3-5 שנים רוב הרכבים יהיו חשמליים, החשמל בבניין לא יספיק אם לא תעשה לו מערכות אגירה לא תוכל לתמוך את החשמל בבניין. גם במקומות שמייצרים חשמל ופאנלים סולארים שווה לאגור אותם למקרה שהרשת עמוסה ולפרוק אותם בלילה כשהיא פחות עמוסה ואם אתה אוגר אתה יכול לספק לרשת גם בזמנים שהיא פחות עמוסה. "כדי להבין כמה זה משמעותי - תדיראן פתרונות אנרגיה הייתה עם מחזור של 80 מיליון, היא תגיע ל-400 מיליון עכשיו, ולהגיע למצב שהיא פועלת בחצי מיליארד שקל תבין שזה התחום המרכזי שלנו. זה נכון גם ב-2024 כי אנחנו צריכים להשלים את ההסכמים האלה אבל יהיו גם אחרים. לסיכום - אנחנו נותנים פתרונות אנרגיה, פאנלים סולארים, אגירה, מטענים לרכב, ממירים. יש לנו את סל המוצרים לעולם האנרגיה". ומילה לגבי תחום המזגנים? "אתגר נוסף מבחינתנו זה לפרוץ לאירופה בעולם המיזוג. זה אתגר שהצבנו לעצמנו, יעד למימוש בשנה-שנתיים הקרובות. בנוסף, פתחנו מפעל לאלומיניום בציפורי. רכשנו חברה לחיפוי בתחום הפוטו וולטאי משולבי מבנה - במטרה לספק פתרון למגדלים. שם הרי שטח הגג קטן והם לא יכולים לשים פאנלים סולארים על הגג. הדרך היחידה שם זה קירות סולאריים, ובלי קבלן בארסנל לא תוכל להתקין מוצרים כאלה. אז קנינו קבלן טוב שהתמחה בבניית אלומיניום ונהיה שם עם 70% בעלות. הוא מתחבר אלינו ושנינו נצמח ביחד".
- 9.שימו לב ! 16/08/2023 13:07הגב לתגובה זואתמול הגבתי לכתבה זו (ראו תגובה ראשונה) בעניין סינגור ע"י מחזיקים במניות שמתאהבים-מתמכרים (גם אם השקעתם מזערית). 4 שמו דיסלייק. מה שאני רוצה לומר זה שביטול עיסקת טאואר הוא דוגמה למגיבים שמחזיקים במניה ומתוך אינטרס מטעים אזרחים (חלקם גם בעלי משפחות) ע"י כתיבת תגובות אוהדות וסימון לייק/דיסלייק לפי רוח התגובה. ראו איך הגיבו אינטרסנטיים ועודדו רכישת מניות טאואר). אני אכן מפנה אתכם לתגובתי מאתמול על ממרוד (תדיראן) ושוב מבקש: תפסיקו להטעות ולשאר: לא לסמוך על המלצות אנשים אינטרסנטיים !
- 8.יריב 15/08/2023 11:31הגב לתגובה זואני לא מצליח להבין מדוע שוק ההון עדיין נותן לו כזה קרדיט. המניה צריכה להחתך בלפחות חצי. יש בבורסה המון חברות שמתומחרות הרבה יותר טוב מתדיראן.
- 7.dw 15/08/2023 11:14הגב לתגובה זומניה של 2 מיליארד שקל המציגה רווח של פחות מ 10 מלשח רבעוני היא לא מניה זולה. בעיה. יש אלטרנטיבות יותר אטרקטיביות במדד ת"א125.
- 6.ב 2026 יגיד היעד 2036 ומחלק לעצמו דיבידנדים בלי סוף (ל"ת)בוב הבנאי 15/08/2023 10:17הגב לתגובה זו
- 5.אזרח ישראלי גאה 15/08/2023 09:40הגב לתגובה זומקים מפעלים כחול לבן בארץ ישראל
- בינתיים הןא מדבר רק איטליה כישלונות וחוץ חוץ (ל"ת)ברי 15/08/2023 10:07הגב לתגובה זו
- 4.תדיראן תמשיך לקרוס והמניה תרד גם היום (ל"ת)אסולין 15/08/2023 09:34הגב לתגובה זו
- 3.כרגיל תירוצים והבטחות (ל"ת)ברי 15/08/2023 08:31הגב לתגובה זו
- 2.אזרח 15/08/2023 08:19הגב לתגובה זותדיראן חברה מעולה
- 1.המזהיר 15/08/2023 08:14הגב לתגובה זולא לשכוח תובענות ייצוגיות (יותר מאחת) בעניין התנהלות החברה! אגב, אני מקווה שלא יגיע איזה מגיב עם אחזקה של קצת כסף במניה (בלי לזלזל) ויגיב להגנתם, כמו כל אלו שרואים כתבה על מניה שהם מחזיקים ומסנגרים מתוך לחץ.