מזרחי טפחות מנכל משה לארי
צילום: יחצ

הבנקים בישראל – כולם ייהנו מהעלאת ריבית, אבל מי יותר?

הצפי הוא אמנם להעלאת ריבית ראשונה רק ברבעון השלישי של השנה הבאה אבל זה כבר משפיע על תמחור מניות הבנקים - וההשפעה תלך ותגבר ככל שהעלאת הריבית תהפוך קרובה ומוחשית יותר; כיצד משפיעה האינפלציה על העלאת הריבית? 
ליאור שילה | (8)

בשנת 2019 זכינו לראות העלאת ריבית ראשונה על ידי בנק ישראל מאז שנת 2011, אך מגמת עליית הריבית החזיקה מעמד קצת יותר משנה ומהר מאוד התהפכה בעקבות מגפת הקורונה. לאחרונה, בעקבות רמת האינפלציה הגבוהה החלו לחזור הציפיות להעלאת ריבית בארה"ב, אמנם הצפי הוא להעלאה ראשונה סביב הרבעון השלישי של שנה הבאה, אך מספיק שיתקיים צפי על מנת שנראה את ההשפעה על תמחור מניות הבנקים. נציין כי גם בישראל קיים צפי להעלאת ריבית במהלך הרבעון השלישי של 2022.

לאור הדברים הללו, ראוי לבחון איזה בנק רגיש יותר לעליית ריבית ומניה של איזה בנק צפויה להגיב באופן חיובי יותר ככל שתתחזק ההערכה לכך. הבנקים מציינים בדוחות הכספיים את הרגישות שלהם לעליית ריבית בכמה מישורים: על השווי ההוגן של הנכסים הפיננסיים נטו של הבנק (מכשירים פיננסיים) וברוו"ה על שני הסעיפים המימוניים. נתמקד בהשפעת הריבית על סעיפי הרוו"ה.

הבנקים מציינים בדוחות את השפעת הריבית על הכנסות הריבית נטו ועל הכנסות המימון שאינן מריבית. בתרחישים המוצגים הם בוחנים עליה של הריבית ב-1% וירידה באותה רמה. נתמקד בתרחיש של עליית ריבית. זה ברור שבנק ישראל לא יעלה את הריבית ב-1% בבת אחת, אך מבחן הרגישות נותן אינדיקציה לגבי המניות שיגיבו בחיוב ככל שנתקרב לתרחיש עליית ריבית. את החישוב עשינו על ידי סכימת ההשפעה על שני הסעיפים וקיזזנו מס בשיעור מקובל של 35%. חשוב לציין שאנו מתעלמים מהשפעות נוספות בצד ההוצאות דוגמת בונוס לעובדים.

בגרף לעיל ניתן לראות שבנק מזרחי בולט מעל כל הבנקים ברגישות שלו לריבית – עלייה של 1% בריבית תוסיף לבנק קרוב ל-4% בתשואה להון, זאת לאור החשיפה הגבוהה שלו למשכנתאות. אחריו בנק דיסקונט ובינלאומי (תוספת של כ-3.5% ו-2.5% בהתאמה) ולבסוף בנק הפועלים ובנק לאומי (כ-2%). כמו כן, עוצמת הרגישות משתנה בכל תקופה, אך הפערים בין הבנקים דומים.

בלי אינפלציה אין ריבית, לכן בשביל להשלים את התמונה המלאה יש להוסיף את השפעת עליית המדד על התשואה להון. להלן השפעת עליית המדד ב-1% על התשואה להון:

 

גם במקרה זה מזרחי עם חשיפה גבוהה, אבל הפעם לצידו ניצב גם בנק לאומי ולשניהם המדד תורם 0.5% לתשואה להון ברמה שנתית. בשנה חריגה כמו זו, בה ההערכות הן שהאינפלציה תסתכם סביב 2.5%, התרומה היא פי 2.5 מהמספרים לעיל.

בשורה התחתונה

לאחר שבשנת 2020 הבנקים סבלו מסביבת מאקרו רעועה בה האינפלציה הייתה שלילית, שיעור ההפרשות להפסדי אשראי היה גבוה וחוסר הוודאות היתה בשיא, בשנת 2021 נראה שהבנקים נהנים מאינפלציה גבוהה, תיק אשראי צומח, החזר מהפסדי אשראי ויותר בהירות לגבי העתיד. לכל אלו מצטרף וקטור הריבית שמעניק את הרוח הגבית החזקה ביותר עבור הבנקים בכלל, אך הנהנה הבולט יותר הוא בנק מזרחי טפחות -1.01% . אחריו, לפי הסדר ירוויחו מהאינפלציה ועליית הריבית הצפויה בנק דיסקונט -1.83% , בינלאומי -0.54% ולאומי בשיעור זהה ולבסוף פועלים -0.61% . יחד עם זאת, חשוב לציין שלבנק לאומי יש את ההתחייבויות האקטואריות שמכבידות על ההון ובעלות רגישות גבוהה לשינוי בריבית. כך שעליית ריבית ב-1% מגדילה את שיעור ההיוון ומקטינה את ההתחייבויות האקטואריות בהיקף של כ-2-4 מיליארד ש"ח מה שמגדיל אפקטיבית את התשואה להון בתרחישים שהוצגו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הכותב הוא אנליסט בנקים, IBI בית השקעות

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    איתן 19/10/2021 22:19
    הגב לתגובה זו
    עם הריבית האפסית למשך כל כך הרבה שנים. כמה שתתנתקו ממנה מהר יותר, כך תמזערו את הנזק.
  • 7.
    תום 19/10/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    המדענים מוטרדים מה תעשה הריבית לבנקים. לא ממש מעניין אותם מה יקרה לאזרח הפשוט במקרה של שינוי בריבית. מכאן המסקנה ברורה כתבה מוזמנת להתנפלות ל מניןת הבנקים.
  • 6.
    סמואל 18/10/2021 16:22
    הגב לתגובה זו
    כאשר הריבית תעלה היא תהיה קטנה ולא תהווה שינוי מהותי רציני ברווחי הבנקים.
  • 5.
    שמילו 18/10/2021 15:26
    הגב לתגובה זו
    ריבית הזכות אפסית והבנקים חוגגים על כספי הלקוחות. רווחי נטו של 18% ו10.5% בסביבת ריבית 0.15 הינה שוד הלקוחות בנק מזרחי חוגג עם רווחי נטו על ההון העצמי של מעל 18% . כאשר הריבית שהוא" נותן" ללקוחות היא אפסית .ולרב שקלית.
  • 4.
    תמים 18/10/2021 15:19
    הגב לתגובה זו
    האם העלאת הריבית לא תפגע בבורסה ובכלכלה? כפי שהיה כשפרנקל היה נגיד
  • 3.
    כל מי שלקח משכנתא על גבול קצה היכולת שלו, שיחזיק חזק (ל"ת)
    אזרח 18/10/2021 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים 18/10/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
    הצד השני של המטבע הוא שבעלי המשכנתאות יפסידו והרבה, ככה זה רווח שלאחד הפסד של אחר. אולי גם יהיה לזה אפקט מצנן על שוק הנדל"ן
  • 1.
    גם הפד אמר שזה קרוב מכך 18/10/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
    גם הפד אמר שזה קרוב מכך
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


טסט

עדי ברזילי |

מדד ת"א 35    טבע 2.69%