להמתיק את הגלולה, נוצר באמצעות GEMINIלהמתיק את הגלולה, נוצר באמצעות GEMINI
מה למדנו השבוע

החברות שניסו למכור סיפורים במקום מספרים

עונת הדוחות הציגה חברות שמצמידות להודעות על תוצאות כספיות בשורה נוצצת אחרת, בתקווה שהמשקיעים יתמקדו בסיפור החיובי; גולף עם סבון, אפולו עם פולקסוואגן ואאורה עם הפניקס, שלושה מקרים שונים שממחישים איך מנסים "להמתיק את הגלולה" כשהתוצאות לא מחמיאות

תמיר חכמוף | (5)

עונת הדוחות הנוכחית סיפקה לא רק מספרים יבשים אלא גם לא מעט "שיעורים" על איך חברות בוחרות לספר את הסיפור שלהן. לצד ההכנסות, הרווחים וההפסדים, יותר ויותר חברות מנסות ללוות את פרסום הדוחות בהודעה חיובית נוספת, בין אם על עסקה אסטרטגית, שותפות חדשה, התייעלות או השקעה משמעותית, בתקווה להסיט את תשומת הלב מהשורה התחתונה הפחות מחמיאה.


התופעה הזו בולטת במיוחד ברגעים שבהם התוצאות מאכזבות. במקום שהשיח יתמקד בירידה בהכנסות או בשחיקה ברווחיות, החברות מייצרות "כותרת חלופית" שמושכת את הפוקוס. לעיתים זה עובד, לעיתים פחות, אבל ברור שהשוק הפנים את הטקטיקה: המשקיעים כבר יודעים לקרוא בין השורות ולהבין מה מסתתר מאחורי התזמון של ההודעות.

מה שראינו בעונת הדוחות החולפת ממחיש את התמונה. הנה שלושה מקרים (למרות שיש יותר) על גולף, אפולו ואאורה, שכל אחת מהן השתמשה בהודעה כדי לחפות על התוצאות. לפעמים זה עבד לחברה ולפעמים קצת פחות.

המקרה של גולף

ברבעון השני הציגה גולף גולף -0.07%   הכנסות יציבות של כ-222 מיליון שקל, אך הרווח הנקי קרס בכ-80% ל-5.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 26 מיליון שקל ברבעון המקביל. המבצע "עם כלביא" פגע בפעילות החנויות והוביל להפסד הכנסות של כ-20 מיליון שקל, ואילו התחזקות השקל מול הדולר הפכה למשקולת. מצד אחד מוזילה יבוא, אך מצד שני חייבה את החברה לחתוך מחירים ולשאת בהוצאות גידור גבוהות שקפצו ל־17 מיליון שקל לעומת 5 מיליון בלבד בשנה שעברה. גם הרווחיות נשחקה, הרווח הגולמי ירד לשיעור של 62.9% מהמכירות והרווח התפעולי צנח ל-21.3 מיליון שקל. להרחבה - ״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%. רק נזכיר שלא כל החברות נפגעו באותו צורה - ענת בוגנר: "המותגים החדשים צומחים יפה; דלתא הגיעה מוכנה למלחמה"

עם זאת, רגע לפני פרסום הדוחות החברה הודיעה על רכישת פעילות רשת "סבון" בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל, מהלך שנתפס כהתרחבות אסטרטגית אל תחום הקוסמטיקה והטיפוח. ההסכם שנחתם מעניק לגולף זיכיון בלעדי להפעלת החנויות והאתר המקומי של הרשת לתקופה של חמש שנים עם אופציה להארכה, וכולל גם התחייבות לקליטת עובדי החנויות. להרחבה - הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל

עבור גולף מדובר בהזדמנות להוסיף מותג מוכר לפורטפוליו הקמעונאי שלה, אך התזמון של ההודעה, דקות לפני פרסום דוחות חלשים, יוצר את הרושם כי החברה מנסה להסיט את תשומת הלב מהמספרים המאכזבים אל עבר סיפור עסקי חדש וצבעוני יותר. בסיכום היום המניה ירדה בכ-5%.

המקרה של אפולו

ברבעון השני הציגה אפולו פאוור אפולו פאוור -2.37%  הכנסות של 3.2 מיליון שקל בלבד, ירידה לעומת 3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, והפסד נקי עמוק של כ-21.8 מיליון שקל, כמעט כפול מהתקופה המקבילה. יתרה מזו, קופת המזומנים הידלדלה ל-8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת כ-37 מיליון שקל בסוף 2024. קופת המזומנים הידלדלה ל־8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת כ־37 מיליון שקל בסוף 2024. החברה אמנם ציינה כי ביצעה צעדי גיוס הון נוספים ביולי-אוגוסט, בהיקף של כ-18 מיליון שקל, אך קצב שריפת המזומנים ממשיך להיות מהיר ומדאיג. להרחבה - אפולו מדווחת על הפסד של 22 מיליון במקביל לפרויקט עם VW

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עם זאת, במקביל לדוחות החברה פרסמה עדכון משמעותי על פרויקט הפיתוח המשותף עם פולקסוואגן (VW), שהפך את הכותרות: אישור רשמי להתחלת ייצור סדרתי בנובמבר 2026, בהיקף של כ־14.5 מיליון אירו על פני שמונה שנים. למרות שמדובר בהכנסות עתידיות שעדיין רחוקות מלכסות את ההפסדים הנוכחיים, עצם השיוך ליצרנית רכב עולמית העניק לאפולו לגיטימציה והציף אופטימיות.

עבור אפולו, התזמון השתלם, והשוק בחר להסתכל על ההסכם עם פולקסוואגן יותר מאשר על השורה התחתונה, ומניית החברה עלתה ביום פרסום הדוחות כ-4.5%.

המקרה של אאורה

אם גולף ואפולו ניסו "לצבוע" את המספרים, אאורה אאורה 0.2%   לקחה את זה הרבה יותר רחוק. בדוחות האחרונים החברה בחרה כמעט להתעלם מהרבעון השני לחלוטין ולסכם במקום זאת את המחצית, מהלך שמעיד לא פחות מהמספרים עצמם. מי שהסתכל בדוחות הבין את הסיבה, כאשר ברבעון השני נרשמה ירידה של כ-14.5% בהכנסות ממכירת דירות ל-301 מיליון שקל בלבד, לצד ירידה של 63% ברווח הנקי ל-46 מיליון שקל. עיקר הירידה נבעה מרווח מרכישה במחיר הזדמנותי ברבעון המקביל, אך גם בנטרולו הרווח לפני מס ירד בכ-11% בשל גידול בהוצאות הנהלה וכלליות. 

הנתון מטריד מהדוח הוא קצב המכירות, במחצית הראשונה נמכרו רק 308 דירות, רחוק מאוד מהיעד השנתי של 1,300 יחידות. החברה ציינה שהיא מכרה עוד 432 דירות, אך מרביתם הגיעו ממבצע 'חבר' בנתניה, שם החברה יצאה במבצע אגרסיבי למכירות, ועולה השאלה האם החברה תצליח להמשיך למכור במחירים הרשמיים או תאלץ להוריד את המחירים ולפגוע ברווחיות. רק לאחרונה ראינו ירידה של כ-10% במחיר המבוקש לפרויקט של אאורה בהפרש של כמה שבועות. 


מודעות של חברת אאורה לפרויקט בקריית אונו, המודעה מימין פורסמה כמה שבועות אחרי המודעה משמאל
צילום: רשתות חברתיות

בנוסף, במצגת שפרסמה החברה "נעלם" השקף על יעדי המכירות לשנה כולה, מה שעשוי להמחיש את חוסר הנוחות של ההנהלה מהתוצאות. 


שקף היעדים של החברה מחודש מאי

רגע לפני פרסום הדוחות, אאורה פרסמה במקביל הודעה נוצצת על השקעה של 140 מיליון שקל מצד הפניקס בחברת הבת "אאורה מרכזים מסחריים", לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל אחרי הכסף. מדובר בצעד שמעניק לראשונה תג שווי רשמי לפעילות המרכזים השכונתיים, 22 מרכזים שאאורה מקימה בתוך פרויקטי המגורים שלה, ושנועדו לייצר NOI שנתי של כ-103 מיליון שקל. העסקה נתפסת כחלק מההכנה להנפקת החברה בדומה למגידו, ומצטרפת להשקעות קודמות של הפניקס בהיקף מצטבר של כ-750 מיליון שקל בפרויקטי מגורים של אאורה.

אבל למרות ההודעה החיובית, מניית אאורה צנחה בכ-6.2% ביום הפרסום. המשקיעים בחרו להתמקד לא בהצפת הערך הפוטנציאלית בעתיד, אלא במציאות הנוכחית, כאשר התחושה היא שיש ניסיון להסיט את תשומת הלב.

בשורה התחתונה

עונת הדוחות החולפת סיפקו לנו כמה חברות שמנסות "להמתיק את הגלולה" כשהמספרים לא מחמיאים, אם זה ברכישת מותג מוכר, עדכון אסטרטגי נוצץ או השקעה מצד גוף מוסדי גדול. לעיתים המהלך מצליח לייצר כותרת חלופית ולתמוך במניה, ולעיתים הוא פשוט מחדד עוד יותר את החולשה שמתחת לפני השטח. אמנם שוק ההון תמיד מסתכל קדימה, אבל אי אפשר להתעלם מהתוצאות בשטח, בטח אחרי שהשוק רץ קדימה ואיתו גם הציפייה להמשך צמיחה ותוצאות חיוביות. בסוף, אנחנו כאן כדי לתת לכם את המציאות בלי פילטרים ואת המספרים עצמם אי אפשר באמת להסתיר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 30/08/2025 19:19
    הגב לתגובה זו
    מעניין למה רשות שוק ההון אינה עושה את העבודה יש עוד הרבה חברות כאלה אבל בסוף כותבים פני עתיד.
  • 3.
    אנונימי 30/08/2025 13:36
    הגב לתגובה זו
    מעולה! המשיכו כך.
  • 2.
    אנונימי 30/08/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
    יש עוד הרבה חברות ברשימה
  • 1.
    אנונימי 30/08/2025 08:38
    הגב לתגובה זו
    נקי מפוזיציה לא כמו מקומות אחרים
  • דני האדום 30/08/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    צדק
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?

התשואה על המק"מים ירדה ל-3.5%, הבנקים בקרוב יורידו את הריבית על פיקדונות. הקרנות הכספיות עשויות לספק תשואה נמוכה מפיקדונות

מנדי הניג |

סיום המלחמה והחזרת החטופים ישפיעו על ההשקעות הסולידיות. תך ימים נפלה תשואת המק"מ ל-3.5%. אגרות החוב עלו והתשואה האפקטיבית ירדה, והשאלה שמשקיעים סולידים שואלים את עצמם - מה עדיף? קרנות כספיות או פיקדונות? או אולי בכלל מק"מ. לכאורה, לא אמור להיות שינוי בטעמים בגלל סיום המלחמה, אבל התוצאה העקיפה של סיום המלחמה על השוק היא הפחתת ריבית צפויה. השוק המקומי מגלם הפחתת ריבית גדולה - לכיוון 3.5% תוך שנה. רואים את זה במחירי האג"ח והמק"מ. 

הורדת ריבית צפויה ובקצב גדול לא משפיעה על מחזיקי הפיקדונות הקיימים, אבל היא תשפיע על הפיקדונות החדשים. הבנקים צפויים להוריד את הריבית במהירות ועדיין תוכלו למצוא פיקדונות בריבית של כ-4% בשנה.

המק"מים כבר עשו התאמה מלאה ל-3.5%, והקרנות הכספיות צפויות להניב מתחת ל-4%. הן עכשיו עם נכסים שמספקים תשואה שנתית של 4.2%-4.3%, אבל כשהן יגלגלו את הנכסים כי הנכסים שלהן הן לטווח מאוד קצר - חודשים בודדים, הן ירכשו נכסים סולידים בתשואה נמוכה יותר. ככה זה בשוק של ריבית יורדת. המשמעות היא שמי שרוצה תשואה שקלית טובה לשנה כנראה יקבל אותה דווקא בפיקדונות שהן לרוב מוצר נחות מהקרנות הכספיות. 

שינוי תשואות בשוק

התהליך הזה מתחיל בשוק המק"מים, שם התשואה השנתית ירדה בימים האחרונים לכ-3.5% אחרי שהיתה לפני שבוע-שבועיים כ-4%.  הירידה משקפת כאמור את הציפיות של השוק להורדת ריבית קרובה, כנראה  כבר בהחלטת בנק ישראל ב-24 בנובמבר. במצב כזה, כל אפיק שמתבסס על השקעה לטווח קצר מאוד - כמו קרנות כספיות - חוטף ראשון את השינוי. הקרנות האלה מחזיקות נכסים קצרים, לרוב לפדיון של עד שלושה חודשים, וכשהריבית בשוק יורדת, הן צריכות לחדש את ההשקעות-החזקות בריבית יותר נמוכה. זה קורה כמעט אוטומטית, ומוביל לכך שהתשואה שלהן נשחקת בהדרגה כל חודש.

לעומתן, פיקדון בנקאי לשנה מאפשר לכם לנעול את הריבית עכשיו -  בכ-4% בשנה בממוצע, אם כי זה עניין של ימים עד שזה יירד דרמטית. עכשיו זה הדקה ה-90 ליהנות מריבית של כ-4% לאורך שנה, גם אם הריבית תרד, בפיקדון שקלי בריבית קבועה מובטחת לכם הריבית הנקובה בעת ההפקדה. 

ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)

הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מלחמה בורסה

ברקע היום ההיסטורי שבו החטופים החיים שבו לישראל, נדמה שגם שוק ההון נכנס בהדרגה לשלב "היום שאחרי". מעבר לשינוי במציאות הביטחונית והמדינית, מדובר גם ברגע מתאים להביט אחורה - אחרי יותר משנתיים של מלחמה ולמרות אי ודאות מתמשכת, הבורסה בתל אביב רשמה שגשוג יוצא דופן.

למרות הצניחה בתחילת הלחימה והחשש מהאטה חדה, כל הסקטורים המרכזיים סיימו את התקופה בעליות. חלקם, כמו הביטוח והבנקים, הציגו תשואות תלת ספרתיות, תוצאה ישירה של יציבות פיננסית, רווחיות גבוהה, וזרימת כספים לשוק המקומי.



TRADINGVIEW


הסקטור הפיננסי הוביל את השוק


שני הסקטורים הבולטים של השנתיים האחרונות היו הפיננסיים: הביטוח והבנקים.

מדד הביטוח זינק ביותר מ-240%, כשהחברות בענף הציגו רווחי שיא לאורך התקופה. סביבת הריבית הגבוהה סיפקה רוח גבית משמעותית, הגדילה את רווחי ההשקעות בתיקי הנוסטרו ואת הכנסות המימון, לצד עלייה בפרמיות בביטוחי חיים, בריאות ורכב. בנוסף, הבורסה החזקה תרמה לעליות שווי בתיקי הנכסים, והמשקיעים חזרו למניות הביטוח לאחר תקופה ארוכה של תמחור חסר.

גם מערכת הבנקאות נהנתה מתנאים תומכים. הריבית הגבוהה יצרה רווחי עתק לבנקים, שהציגו דוחות עם רווחיות גבוהה בכל רבעון, וחלוקות דיבידנד נדיבות שהגיעו ל-50% מהרווחים תמכו בביקושים למניות הבנקים. במקביל, היציבות היחסית של השוק המקומי והיעדר חשש ממשי ליציבות פיננסית הפכו את הבנקים למקלט בטוח בעיני המשקיעים, ומדד ת"א בנקים עלה ביותר מ-115%.