צים מכה את התחזיות וגם התחזית טובה, מזנקת ב-5% בטרום לשווי של 9 מיליארד דולר
צים הרוויחה 4.65 מיליארד בשנה ו-1.7 מיליארד דולר ברבעון - הרווח הגדול אי פעם לחברה ישראלית; תחלק דיבידנד בגובה 24% משווי החברה -2 מיליארד דולר; הרווח למניה עמד על 14.2 דולר, לעומת צפי ל-13.2 דולר; התחזית לשנה הקרובה EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר
כפי שקראתם כאן מספר פעמים בשנה האחרונה (למשל, כאן כאן וכאן), צים נסחרת במכפיל נמוך מאוד של 2 (וזה מן הסתם לא יימשך). בשנה שחלפה מאז ההנפקה חברת צים מספקת הרבה נחת רוח למי שהשקיע בה ובראשם לעידן עופר שמחזיק בה דרך קנון 0% (26%). החברה שהונפקה במחיר של 15 דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר מזנקת כיום ב-5% נוספים לשווי של 9 מיליארד דולר - זינוק של פי 6 תוך קצת יותר משנה.
החברה תחלק דיבידנד של 2 מיליארד דולר - ומאז ההנפקה 2.6 מיליארד, הכי גדול בפער. מי שקנה את המניה בהנפקה כבר החזיר הכל בלי למכור את המניה
בעקבות הדוחות החברה תחלק דיבידנד של 17 דולר למניה - ו-2 מיליארד בסך הכל. מדובר על דיבידנד ששקול ל-24% משווי החברה. הדיבידנד ישולם ב-4 באפריל והיום הקובע הוא ה-23 במרץ.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז ההנפקה מדובר על דיבידנד כולל בסכום של 2.6 מיליארד דולר (21.5 דולר למניה). בפועל המשמעות היא שמי שקנה את המניה במחיר של ההנפקה (15 דולר) או אחרי הנפילה של 23% ביום הראשון ל-11.5 דולר למעשה כבר החזיר את ההשקעה שלו במניה, מבלי למכור אותה, גם אחרי המסים.
בשנה כולה הרוויחה צים רווח עצום של 4.65 מיליארד דולר, מדובר ברווח הגדול ביותר לחברה ישראלית אי פעם, מדובר כמובן במספרים מאוד גבוהים שלא סביר שיחזרו בעתיד, כאשר בשנים הקודמות צים הייתה הפסדית ובשנת 2020 רשמה רווח של 524 מיליון דולר. אז עכשיו כולם יבואו ויבקשו מהחברה לשלם הרבה מאוד מס, אבל כדאי גם לזכור את השנים הקשות שהיו כאשר החברה הייתה לפני חדלות פירעון.
- הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בשנה כולה הכנסות החברה עמדו על 10.7 מיליארד דולר (לעומת 4 מיליארד ב-2020) ה-EBITDA המתואם בשנת 2021 עמד על 6.6 מיליארד דולר (לעומת 1 מיליארד ב-2020), וה-EBIT על 5.8 מיליארד (לעומת 730 מיליון).
התחזית לשנה הקרובה:
בתחזית לשנת 2022 החברה צופה לשנה הבאה EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 5.6-6 מיליארד דולר.
עידן עופר, צילום: סין פרג'
מדוע הרווחים לא יחזרו בהמשך?
צים מרוויחה כמובן בצורה מצוינת ומאחר שמדובר כאמור על מכפיל נמוך מאוד מחזירה את ההשקעה במהירות היא מאוד מעניינת. הסיכויים טובים, למרות שכמובן משקיעים מן הסתם יותר יגלו אותו וירכשו אותה - זה כמובן כבר קרה בשנה האחרונה וממילא ההזדמנות הולכת ונסגרת, ויש מי שיגידו שהיא כבר נסגרה.
מעבר לכך - מחירי התובלה זינקו בעקבות הקורונה בצורה מאוד משמעותית (לשם השוואה - ברבעון הרביעי של 2020 מחירי התובלה עמדו על 1,518 דולר למכולה והם זינקו והגיעו ברבעון הרביעי של 2021 ל-3,630 דולר, זינוק של 139% מרבעון לרבעון, אבל הזינוק בינתיים לא נמשך בתקופה האחרונה, סביר שבהמשך המחירים ירדו, ואיתם גם הרווחים של צים.
מה שתרם כמובן לרווחים של צים הוא היקף התובלה של החברה, שעלה ברבעון האחרון ב-7%, ובשנה כולה ב-23%. מחירים גבוהים + גידול במשלוחים = גידול ברווחים.
לצים היה הרבה מזל בשנה האחרונה, האם המזל יימשך גם בעתיד? לא בטוח. אבל בינתיים צים צוברת מזומנים וגם בהם היא תוכל להשתמש בעתיד.
נקודה בעייתית נוספת היא עלויות הדלקים - מחירי הנפט והגז זינקו בחודשים האחרונים. המשמעות היא גידול בהוצאות של צים. החברה מספרת שהיא תחכור 36 אוניות חדשות, מתוכן 28 מונעות בגז טבעי, ואלה יימסרו לצים במהלך 2023-2024, אבל כמובן שזה לא ימחק את העלויות, החברה מפעילה 125 אוניות.
עידן עופר מסר: "אני גאה בהצלחתה וברווחיה של צים, ואני לא פחות גאה על כך שהציבור בישראל כולו ייהנה מהצלחתה של צים דרך תשלום המסים המגיעים על רווחיה".
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים: "בשנתה הראשונה כחברת הספנות הגלובלית היחידה הרשומה למסחר בבורסה של ניו יורק, השיגה צים תוצאות יוצאות דופן ברמה היסטורית ועמדה בהבטחות שניתנו במהלך ההנפקה. הרחבנו מאד את הצי התפעולי שלנו והשקנו 17 קווי סחר חדשים מאז יוני 2020, כך שהגידול בהיקף המטען שצים הובילה בשנת 2021 לעומת 2020 היה בשיעור גבוה פי שלושה מהצמיחה בענף.
"היום, צים חזקה מסחרית ותפעולית יותר מאי פעם, כך שמעולם לא היינו אופטימיים יותר בנוגע לעתיד החברה. אנו נרגשים ומצפים להמשיך את התנופה המצוינת של שנת 2021 גם בשנת 2022 והלאה. אנו מנצלים את ההזדמנות לעמוד בחזית הפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות הספנות הגלובליות, עם 28 אוניות "ירוקות" המונעות בגז טבעי הצפויות להימסר לחברה בשנים 2023 ו-2024, והעשויות להוות 40% מכושר ההובלה התפעולי שלנו. אסטרטגיית החברה להפעיל בעיקר אוניות בחכירה נותנת לנו יתרון ייחודי, שכן אנו יכולים לשנות בקלות את קיבולת ההובלה שלנו ללא צורך להחליף את הצי הקיים. אנו משקיעים בחיזוק הפעילות המסחרית של החברה, במטרה להניע צמיחה רווחית לטווח ארוך".
- 4.העיקר צוללת מאז הפתיחה!! (ל"ת)tt 10/03/2022 12:25הגב לתגובה זו
- 3.יבואן 09/03/2022 22:59הגב לתגובה זוהציבור בארץ שילם לצים סכום העדיר הזה...צים דה פקטו מונופול על שילוח מכולות ממזרח לארץ...מחיר ההובלה של מכולה 40 רגל קפץ פי 6!!! כל המוצרים וחומרי גלם התיקרו בגלל חזירות של צים
- 2.בתי ההשקעות לא רוכשים את המניה כי הם מקנאים מהמנכ״ 09/03/2022 16:01הגב לתגובה זובתי ההשקעות לא רוכשים את המניה כי הם מקנאים מהמנכ״ל התותח
- 1.וורן באפט 09/03/2022 15:06הגב לתגובה זואיך בתי ההשקעות לא קונים אותם ?
- יצחק 09/03/2022 15:34הגב לתגובה זובחברת צים מושקעים משקיעים מוסדיים בחו"ל ובארץ

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"
חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -5.4% נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.
הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.
על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?
אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.
