צים אוניה ספינה
צילום: צים
דוחות

צים מכה את התחזיות וגם התחזית טובה, מזנקת ב-5% בטרום לשווי של 9 מיליארד דולר

צים הרוויחה 4.65 מיליארד בשנה ו-1.7 מיליארד דולר ברבעון - הרווח הגדול אי פעם לחברה ישראלית; תחלק דיבידנד בגובה 24% משווי החברה -2 מיליארד דולר; הרווח למניה עמד על 14.2 דולר, לעומת צפי ל-13.2 דולר; התחזית לשנה הקרובה EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר

נתנאל אריאל | (6)

כפי שקראתם כאן מספר פעמים בשנה האחרונה (למשל, כאן כאן וכאן), צים נסחרת במכפיל נמוך מאוד של 2 (וזה מן הסתם לא יימשך). בשנה שחלפה מאז ההנפקה חברת צים מספקת הרבה נחת רוח למי שהשקיע בה ובראשם לעידן עופר שמחזיק בה דרך קנון 2.97% (26%). החברה שהונפקה במחיר של 15 דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר מזנקת כיום ב-5% נוספים לשווי של 9 מיליארד דולר - זינוק של פי 6 תוך קצת יותר משנה. 

החברה תחלק דיבידנד של 2 מיליארד דולר - ומאז ההנפקה 2.6 מיליארד, הכי גדול בפער. מי שקנה את המניה בהנפקה כבר החזיר הכל בלי למכור את המניה

בעקבות הדוחות החברה תחלק דיבידנד של 17 דולר למניה - ו-2 מיליארד בסך הכל. מדובר על דיבידנד ששקול ל-24% משווי החברה. הדיבידנד ישולם ב-4 באפריל והיום הקובע הוא ה-23 במרץ.

מאז ההנפקה מדובר על דיבידנד כולל בסכום של 2.6 מיליארד דולר (21.5 דולר למניה). בפועל המשמעות היא שמי שקנה את המניה במחיר של ההנפקה (15 דולר) או אחרי הנפילה של 23% ביום הראשון ל-11.5 דולר למעשה כבר החזיר את ההשקעה שלו במניה, מבלי למכור אותה, גם אחרי המסים.

 

החברה מכה את התחזיות גם ברבעון הנוכחי
החברה מכה כעת את תחזיות האנליסטים גם לרבעון הרביעי של 2021 עם הכנסות ברבעון הרביעי של 3.47 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים להכנסות של 3.34 מיליארד דולר. החברה הרוויחה 1.7 מיליארד דולר ברבעון, הרווח למניה עמד על 14.17 דולר, מעל הצפי ל-13.2 דולר למניה.

בשנה כולה הרוויחה צים רווח עצום של 4.65 מיליארד דולר, מדובר ברווח הגדול ביותר לחברה ישראלית אי פעם, מדובר כמובן במספרים מאוד גבוהים שלא סביר שיחזרו בעתיד, כאשר בשנים הקודמות צים הייתה הפסדית ובשנת 2020 רשמה רווח של 524 מיליון דולר. אז עכשיו כולם יבואו ויבקשו מהחברה לשלם הרבה מאוד מס, אבל כדאי גם לזכור את השנים הקשות שהיו כאשר החברה הייתה לפני חדלות פירעון.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנה כולה הכנסות החברה עמדו על 10.7 מיליארד דולר (לעומת 4 מיליארד ב-2020) ה-EBITDA המתואם בשנת 2021 עמד על 6.6 מיליארד דולר (לעומת 1 מיליארד ב-2020), וה-EBIT על 5.8 מיליארד (לעומת 730 מיליון).

התחזית לשנה הקרובה:

בתחזית לשנת 2022 החברה צופה לשנה הבאה EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 5.6-6 מיליארד דולר.

עידן עופר, צילום: סין פרג'

מדוע הרווחים לא יחזרו בהמשך?

צים מרוויחה כמובן בצורה מצוינת ומאחר שמדובר כאמור על מכפיל נמוך מאוד מחזירה את ההשקעה במהירות היא מאוד מעניינת. הסיכויים טובים, למרות שכמובן משקיעים מן הסתם יותר יגלו אותו וירכשו אותה - זה כמובן כבר קרה בשנה האחרונה וממילא ההזדמנות הולכת ונסגרת, ויש מי שיגידו שהיא כבר נסגרה.

מעבר לכך - מחירי התובלה זינקו בעקבות הקורונה בצורה מאוד משמעותית (לשם השוואה - ברבעון הרביעי של 2020 מחירי התובלה עמדו על 1,518 דולר למכולה והם זינקו והגיעו ברבעון הרביעי של 2021 ל-3,630 דולר, זינוק של 139% מרבעון לרבעון, אבל הזינוק בינתיים לא נמשך בתקופה האחרונה, סביר שבהמשך המחירים ירדו, ואיתם גם הרווחים של צים.

מה שתרם כמובן לרווחים של צים הוא היקף התובלה של החברה, שעלה ברבעון האחרון ב-7%, ובשנה כולה ב-23%. מחירים גבוהים + גידול במשלוחים = גידול ברווחים.

לצים היה הרבה מזל בשנה האחרונה, האם המזל יימשך גם בעתיד? לא בטוח. אבל בינתיים צים צוברת מזומנים וגם בהם היא תוכל להשתמש בעתיד. 

נקודה בעייתית נוספת היא עלויות הדלקים - מחירי הנפט והגז זינקו בחודשים האחרונים. המשמעות היא גידול בהוצאות של צים. החברה מספרת שהיא תחכור 36 אוניות חדשות, מתוכן 28 מונעות בגז טבעי, ואלה יימסרו לצים במהלך 2023-2024, אבל כמובן שזה לא ימחק את העלויות, החברה מפעילה 125 אוניות. 

עידן עופר מסר: "אני גאה בהצלחתה וברווחיה של צים, ואני לא פחות גאה על כך שהציבור בישראל כולו ייהנה מהצלחתה של צים דרך תשלום המסים המגיעים על רווחיה".

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים: "בשנתה הראשונה כחברת הספנות הגלובלית היחידה הרשומה למסחר בבורסה של ניו יורק, השיגה צים תוצאות יוצאות דופן ברמה היסטורית ועמדה בהבטחות שניתנו במהלך ההנפקה. הרחבנו מאד את הצי התפעולי שלנו והשקנו 17 קווי סחר חדשים מאז יוני 2020, כך שהגידול בהיקף המטען שצים הובילה בשנת 2021 לעומת 2020 היה בשיעור גבוה פי שלושה מהצמיחה בענף.

 

"היום, צים חזקה מסחרית ותפעולית יותר מאי פעם, כך שמעולם לא היינו אופטימיים יותר בנוגע לעתיד החברה. אנו נרגשים ומצפים להמשיך את התנופה המצוינת של שנת 2021 גם בשנת 2022 והלאה. אנו מנצלים את ההזדמנות לעמוד בחזית הפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות הספנות הגלובליות, עם 28 אוניות "ירוקות" המונעות בגז טבעי הצפויות להימסר לחברה בשנים 2023 ו-2024, והעשויות להוות 40% מכושר ההובלה התפעולי שלנו. אסטרטגיית החברה להפעיל בעיקר אוניות בחכירה נותנת לנו יתרון ייחודי, שכן אנו יכולים לשנות בקלות את קיבולת ההובלה שלנו ללא צורך להחליף את הצי הקיים. אנו משקיעים בחיזוק הפעילות המסחרית של החברה, במטרה להניע צמיחה רווחית לטווח ארוך".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    העיקר צוללת מאז הפתיחה!! (ל"ת)
    tt 10/03/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יבואן 09/03/2022 22:59
    הגב לתגובה זו
    הציבור בארץ שילם לצים סכום העדיר הזה...צים דה פקטו מונופול על שילוח מכולות ממזרח לארץ...מחיר ההובלה של מכולה 40 רגל קפץ פי 6!!! כל המוצרים וחומרי גלם התיקרו בגלל חזירות של צים
  • 2.
    בתי ההשקעות לא רוכשים את המניה כי הם מקנאים מהמנכ״ 09/03/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    בתי ההשקעות לא רוכשים את המניה כי הם מקנאים מהמנכ״ל התותח
  • 1.
    וורן באפט 09/03/2022 15:06
    הגב לתגובה זו
    איך בתי ההשקעות לא קונים אותם ?
  • יצחק 09/03/2022 15:34
    הגב לתגובה זו
    בחברת צים מושקעים משקיעים מוסדיים בחו"ל ובארץ
  • כי לא רוצים לתת להם מניות (ל"ת)
    [email protected] 09/03/2022 15:22
    הגב לתגובה זו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.