אסדת גז מאגר כריש אנרגיאן
צילום: אנרג'יאן
ראיון

האם יש הזדמנות במניית אנרג'יאן?

עם תזרים טוב, שוק צומח וצפי לעליית דיבידנד, עוז לוי, מנהל קרן הגידור עוז קפיטל, סבור שיש למניה אפסייד של 50%
עדן ספיר | (4)

מנית אנרג'יאן -0.53% הנסחרת במחיר של 54 שקל למניה ושווי שוק של 9.5 מיליארד שקל הניבה תשואה שלילית מתחילת שנה של כ-4%. החברה עוסקת בהפקת גז ובבעלותה מאגר "תנין" ו-"כריש". לפי הדוח האחרון שפרסמה, החברה דיווחה על הכנסות של 288.8 מיליון דולר, עליה של 69% לעומת 171 מיליון דולר ברבעון המקביל, וכן על רווח תפעולי לפני מס של 161.2 מיליון דולר, עליה של 81% לעומת 89 מיליון ברבעון המקביל. החברה לא נוהגת לדווח על רווח נקי.

עוז לוי, מנהל קרן הגידור עוז קפיטל סבור שמניית אנרג'יאן היא בין המעניינות כרגע בבורסה -  "אנרג'יאן עוסקת בחיפושי נפט וגז ברחבי העולם ושולטת במאגרי 'תנין' ו-'כריש'. ניתן לראות שכל תחום הגז בישראל הוא תחום צומח מאוד, גם ברמת המיקרו, המתחרות של אנרג'יאן עשו ביצועים טובים. אנרג'יאן ספציפית כבר התחילה להפיק גז בישראל בפברואר/ מרץ האחרונים ויש ביכולתה לייצר כמיליארד דולר EBITDAX בשנת הפקה רגילה כאשר התזרים הנקי שלה בישראל יעמוד על מיליארד דולר והתזרים הנקי אחרי שירות קרן וריבית יהיה  550-600 מיליון דולר ב-3 שנים הראשונות של ההפקה".

דוגמא להתפתחות של החברה ניתן לראות בהכרזת החברה על תגלית 'קטלן' שנמצאת בין שני המאגרים של אנרג'יאן, כריש ותנין, בבלוק 12, והוא בשטח כולל כ-68 BCM של גז טבעי. זו לא תגלית חדשה, זו הכרזה משותפת של המדינה והחברה על השם של המאגר ועל היציאה לדרך. 

מתיוס ריגאס, מנכ"ל אנרגי'אן, אמר על הקטלן: "הקטלן, יונק ימי רב עוצמה, הינו סמל לנחישות ותעוזה. אנו נתחיל בפיתוח קטלן בהקדם, ביעילות רבה ככל האפשר, באופן  שייצר ערך רב לכל בעלי העניין שלנו, ויפתח הזדמנויות חדשות עבור הגז הישראלי בשוק המקומי והאזורי, לטובת המשק הישראלי כולו".

מה מוביל אותך להערכה שמניית אנרגיאן מעניינת ומה האפסייד עלייה?

"מלבד הפעילות בישראל, יש לחברה גם פעילויות במצרים, באיטליה וביוון שביכולתן להוסיף כ-700 מיליון דולר לתזרים העתידי. לפי התזרים הנוכחי - אני חושב שהתמחור הוא טוב ונוח לכניסה. רוב הערך של החברה נובע מהחוזים שיש להם בישראל מכריש. יש חוזים במחירי גז יחסית נמוכים עם רצפה קרובה למחיר הקיים כך שהסיכון קטן. המחיר שבו הם מוכרים כיום הוא 4.2 דולר והרצפה 4 דולר.  אין לאן לרדת.

עוז לוי, מנהל עוז קפיטל

  עוז לוי, מנהל קרן הגידור, עוז קפיטל

"הם סגרו אספקה של 7.4 BCM  מתוך 8 BCM לשנה. הלקוחות הגדולים שלהם - קבוצת החברה לישראל שזה איי.סי.אל, בזן וגם או.פי.סי, בנוסף רמת חובב , דוראד ויצרני חשמל פרטיים אחרים, למעט דליה, מקבלים מכריש את הגז.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"התזרים בשנה מכריש אחרי תשלום הקרן, הריבית ומסים הוא כ-600 מיליון דולר בשנה. התזרים ממקומות אחרים בעולם אחרי קרן, ריבית ומסים יהיה כ-200 עד 300 מיליון דולר. אני מעריך שבשנים הקרובות התזרים אחרי קרן, ריבית ומסים יהיה 800-900 מיליון דולר. 

"כשאני מכניס למודל תזרים חופשי לשנים הבאות ומהוון לפי שיעורי היוון גבוהים - 12% בישראל ואיטליה ויותר ביתר המקומות, אני מקבל שהמחיר יעד הוא 80-85 שקל למניה".

זה אפסייד של 50% ומעלה, אבל לוי מסביר שהמניה מקבלת פרמיית סיכון גדולה בגלל עיכובים בהזרמות הגז מכריש. "נטל ההוכחה על החברה. היא פעלה יפה מאוד מבחינת רכישות, הפקות. היא רכשה מאדיסון פעילות מחוץ לישראל, היא מצליחה גם מבחינת הסכמים מול הלקוחות הרבה מעבר למצופה. אבל היא צריכה להוכיח את עצמה תפעולית. צריך לראות תקופה של זרימת גז ללא תקלות, ללא הפרעה כדי שהשוק ישתכנע שהם יודעים לתפעל את ההפקה והזרמת הגז". 

זה הסיכון העיקרי של אנרג'יאן בעייניך?

"כן, הסיכון העיקרי הוא בעיקר תפעולי – על החברה להראות שהיא יודעת עדיין לייצר ולהזרים גז בדיוק כמו המתחרות, ברגע שהיא תראה שהיא יודעת לעשות את זה נוכל לראות את זה מגולם במחיר המניה. אם היא תצליח להוכיח את עצמה לאורך זמן, לדעתי זה ישתלם למשקיעים".

ומה דעתך לגבי הדיבידנד שהיא מחלקת? ימשיך לצמוח?

"ברגע שהחברה תייצר ברבעון השני והשלישי תזרים מהותי בישראל – אני סבור שהיא תחלק עד 100 מיליון דולר ברבעון כדיבידנד – 15% תשואת דיבידנד לעומת 8% היום ולפי הצפי והתחזית שלנו נוכל לראות זאת  לקראת סוף שנה או תחילת שנה".

איך חברה כמו אנרג'יאן יכולה לצמוח עוד? מה מנועי הצמיחה שלה?

"ברמת העיקרון - המנוע צמיחה האפשרי שאני מצליח לראות פה הוא הרחבת יכולת ההפקה - אך גם זה רחוק מהמציאות כרגע. אני לא מחפש מנוע צמיחה ספציפי, מה שמעניין אותי בעיקר זה שהחברה תספק את הגז ושתוכיח את עצמה בשוק הגז לצד המתחרות, ברגע שתעשה את זה, כפי שציינו קודם - היא תצמח ונוכל לראות את זה מגולם במחיר המניה להערכתנו".

הקרן מחזיקה במניות אנרג'יאן

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנופחת ומלא חוב..ישרמקו עדיפה (ל"ת)
    ליטק100 10/08/2023 00:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא יאומן 09/08/2023 12:36
    הגב לתגובה זו
    רציו של ליויתן מרויחה מיליארדים בקרוב יש דבידנדים... יש הגדלה של הצינור יצוא... והמנייה שלה נמןכה 49 אחוז מהשיא!!!! 49 אחוז אני מופסד מהשיא שקניתי לפניי 8 שנים... כוס אמק
  • דיי יא חופר. כל כתבה אתה מתבכיין פה על זה (ל"ת)
    שי 09/08/2023 13:40
    הגב לתגובה זו
  • לרון 09/08/2023 14:44
    מתי יגיע היום בו אנשים יבינו מה הסיכון בו הם מושקעים
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.