ראיון

בזק- ההכנסה הממוצעת מלקוח גדלה ב-7% בשנה. בזכות הסיבים האופטיים "תחשוב מה יקרה כשנגיע ל-50% וגם 80% לקוחות בסיבים"

כך אומר גיל שרון, יו"ר בזק בראיון לביזפורטל. בזק רשמה שנה טובה, אבל השאלה מה יהיה בשנה הבאה. הרווח לא יגדל וה-EBITDA המתואם יעלה ב-1.7%. ב-5 השנים הקרובות החברה רוצה להגדיל את התזרים החופשי ב-5% בממוצע לשנה. מתחילת השנה מניית בזק בירידה, האם המניה תחזור לעלות?
נתנאל אריאל | (1)

בזק רשמה שנה טובה, התוצאות המשיכו להשתפר והיא רשמה רווח נקי מתואם של 1.2 מיליארד שקל (להרחבה על הדוחות). הסיבה לכך שהרווח הנקי הרשמי היה נמוך יותר (1 מיליארד) היא עלויות פיטורי עובדים לצורך התייעלות בבזק בינלאומי ופלאפון, שאם בשנה רגילה עומדות על 70 מיליון שקל אז השנה הן עלו ל-100 מיליון שקל. התייעלות היא דבר חיובי לחברות בסך הכל, חברה לא צריכה להחזיק עובדים בכח אם אין לה מה לעשות איתם. הטכנולוגיה מחייבת התייעלות וזה כמובן בסדר גמור.

מניית בזק בזק -0.79% ירדה מתחילת השנה ב-16% אחרי שבשנה שעברה היא עלתה ב-22%. השאלה היא מה יהיה הלאה. גיל שרון, יו"ר בזק בראיון לביזפורטל.

איך תיראה הצמיחה בשנים הקרובות בתחום הסיבים האופטיים?

שרון: "תסתכל על הגידול בהכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) של האינטרנט הקווי מרבעון 4 שנת 2021 אתה יכול לראות את העלייה במחיר הממוצע שעמד אז על 109 שקלים באינטרנט הקווי, היום זה 117 שקלים, הרבה מזה נובע מהמעבר לסיבים. שידרגנו רק 20% מהמנויים הפרטיים, תוכל לחשוב מה יקרה כשנשדרג 50% וגם 80% מבחינת ההכנסה החודשית שתהיה גבוהה יותר מההכנסה הנוכחית. ההכנסה לכאורה גדלה במעט אבל המכפלות גדולות".

אתם צופים קיפאון בפועל ביחס לשנה האחרונה. איך אתם מסתכלים על זה?

שרון: "היסטורית, החברה היתה במשך מספר שנים במגמת ירידה בהכנסות ולפני שנה וחצי הגדרנו אסטרטגיה חדשה אז היום אני שמח לומר שאנחנו כבר רואים שנה שנייה ברציפות של צמיחה יפה בהכנסות. הצלחנו לשנות את המגמה. זה לא טריוויאלי בקבוצות טלקום גם ברמה אירופאית.

"ובחזרה לשנה האחרונה - הכנסות בתחומי הליבה כמו פלאפון כמעט 5% צמיחה, ובזק קווי 3% צמיחה וזאת כאשר הכנסות הטלפוניה שלנו בשחיקה גדולה, בגלל הורדת התעריפים שקבע לנו משרד התקשורת. אז על אף הירידה בתחום הטלפוניה, הצמיחה בתחום האינטרנט שהייתה כ-10% פיצתה ואף עלתה כך שאנחנו צומחים יפה מאוד בליבה וזה גם מתבטא בסוף בשורה התחתונה. הרווח הנקי המתואם צמח ב-3.6% וזה בהחלט תוצאות יפות מאוד. פלאפון עם הכנסות שיא מזה 4 שנים. Yes עם צמיחה מאוד יפה במנויים כך שכל החברות והפעילויות ממוקדות בצמיחה. כתוצאה מהשיפור בתוצאות הגדלנו את החוב בחצי מיליארד שקל בשנה החולפת.

טובי פישביין, מנכ"ל הכספים, חולק על האמירה שמדובר בקיפאון ומחזיר אותנו להעלאת התחזית של בזק בשנה האחרונה. אז נכון שבשנה הקרובה אין שינוי לטובה, אבל זה אחרי העלאת התחזיות בשנה הקודמת. הבעיה היחידה היא שזו היסטוריה. המשקיעים מסתכלים קדימה ושואלים את עצמם מה יהיה הלאה. בכל מקרה, לדברי פישביין: "בסופו של דבר ברמת הרווחיות אנחנו שומרים על שיעור רווחיות גבוה וגם התזרים מניב היטב גם בתקופה הזאת של ההשקעות שאנחנו מבצעים בסיבים. לפני שנה החברה נתנה תחזית ל-2022 של EBITDA מתואם של 3.6-3.7 מיליארד ועדכנה אותה ל-3.65-3.75 מיליארד. בפועל, סיימנו בחלק הגבוה עם EBITDA מתואם של 3.74 מיליארד. וגם ברווח הנקי העלנו את התחזית בערך ב-12% ובסוף סיימנו בקצה העליון של הטווח ולכן אני חולק עליך. אני לא רואה קיפאון. אם היית שואל מישהו בבזק לפני שנתיים אם נוכל לראות שיפור ברווחיות לא הרבה היו אומרים כן.

"בנוסף, כשאתה מסתכל על קבוצת תקשורת גדולה בתחום הזה, שיש לה כזה נתח שוק, אז זה לא מובן מאליו. אנחנו גם תומכים בשורה העליונה וגם מצליחים להגדיל את הרווחיות. צריך לזכור שיש ירידת תעריפים בעולם הטלפוניה, וגם הפחתת תעריפים ביולי הקרוב, ולכן אנחנו ממשיכים לאבד כל הזמן הכנסות מהעולם הזה וגם רווחיות. לשמחתנו אנחנו מצליחים לפצות בעיקר עולם הסיבים, וגם הגידול בפלאפון וההתייעלות בבזק בינלאומי אבל צמיחה כרוכה גם בעלויות וכשאתה צומח לפעמים יש עלויות כמו התקנת סיבים בבתים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ומה אתם צופים ל-5 השנים הקרובות?

פישביין: "אנחנו לא מספקים תחזיות ליותר משנה, אבל השאיפות שלנו לטווח ה-EBITDA מתואם צמיחה של 1% בשנה ובתזרים החופשי צופים כ-5% פלוס מינוס בטווח הבינוני, של שלוש עד חמש השנים הקרובות. כמובן, זה לא אומר שזה יהיה בהכרח כל שנה אבל לשם אנחנו מכוונים".

 

הסיבים זה מנוע הצמיחה העיקרי של בזק לשנים הקרובות?

רן גוראון: "האינטרנט, הסיבים והתקשוב אלה מנועי הצמיחה העיקריים של בזק קווי אבל זה לצד שאר הצמיחה בקבוצה כולה. אנחנו בתחילת הדרך – יש לנו נתונים מאוד של הצטרפות, אבל גם יותר מ-70% מלקוחות בזק הם עדיין בנחושת, לא סיבים, ולכן הפוטנציאל עצום. סגרנו 3 רבעונים מאוד חזקים. בצד השני יש מעל 700 אלף לקוחות שנמצאים בנחושת כך שיש לנו עוד הרבה עבודה.

"רואים את הזינוק המאוד יוצא דופן של בזק קווי בסיבים. מגיעים לסה"כ 350 אלף לקוחות ברשת הסיבים, הצמיחה מתבטאת גם בשורה העליונה, היום 80% מההכנסות הן מאינטרנט בתקשוב. במחצית השנייה של 2022 גייסנו 80 אלף לקוחות פרטיים באינטרנט לעומת 50 אלף במחצית הראשונה והשנייה זו העסקה עם פרטנר שהזניקה אותנו פעם נוספת. זה המיקוד של החברה לשם היא הולכת".

   

ההחלטה לאפשר למוסדיים לעלות לאחזקה של עד 7.5% בבזק?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דניאל 14/03/2023 22:19
    הגב לתגובה זו
    האם כדאי תקנות תחלס וזהו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.51%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

צחי אבו. קרדיט: יובל אליאסצחי אבו. קרדיט: יובל אליאס

ארי נדל"ן ודורסל משפרות מימון בקניון בלימסול ויהנו מדיבידנד לאור עליית ערך

לאור עליית שוויו של My Mall בקפריסין ל-124 מיליון אירו, יוגדל המימון מ-58 ל-70 מיליון אירו בריבית של 3.1%; ארי נדל"ן ודורסל, שמחזיקות כל אחת ב־41.5% מהנכס, ייהנו מדיבידנד של 4 מיליון אירו כל אחת

רן קידר |
נושאים בכתבה ארי נדל"ן דורסל

חברות הנדל"ן המניב ארי נדל"ן ארי נדלן 0.66%  ודורסל החזקות דורסל החז 2.27%  , המחזיקות כל אחת ב-41.5% מקבוצת הבעלות על קניון My Mall בלימסול, קפריסין, הודיעו על הסכם מימון מחדש בהיקף של 70 מיליון אירו מול בנק קפריסין (Bank of Cyprus). ההלוואה החדשה מחליפה הלוואה קיימת בהיקף של 58 מיליון אירו, כאשר הריבית הופחתה לשיעור של כ-3.1% (EURIBOR ל-3 חודשים ועליו 1.1%) ותקופת ההחזר הוארכה בשבע שנים נוספות עד לשנת 2036. 

ההלוואה תיפרע בתשלומים רבעוניים של 1.25 מיליון אירו, כאשר יתרת הקרן, כ-35 מיליון אירו, תיפרע בתשלום אחד בסוף התקופה. היא מובטחת בשיעבוד זכויות הקניון, נכסי השכירות והמקרקעין, וללא ערבות של בעלי המניות, מדובר במבנה של non-recourse, שמצמצם חשיפה לחברות האם. 

במקביל, סיכמו החברות בקונסורציום על חלוקת דיבידנד בהיקף של 10 מיליון אירו. ארי נדל"ן ודורסל צפויות לקבל כ-4 מיליון אירו כל אחת, סכום שישפר את הנזילות ויוזרם לקופת החברות כבר בטווח הקצר. 

המהלך התאפשר לאחר עלייה משמעותית בשוויו של הקניון בלימסול, שהוערך מחדש בשווי של כ-124 מיליון אירו, לעומת שווי של כ-90 מיליון אירו בעת הרכישה בשנת 2022. מדובר בעליית ערך של כ-38%, שמשקפת חיזוק בפעילות המסחרית בנכס וביקושים גוברים במרכזים פתוחים בקפריסין. 

הגדלת הפריון 

בנוסף ללימסול, ארי נדל"ן פועלת כיום במספר מוקדים, מה שמאפשר לה ליהנות מפיזור רחב של מקורות הכנסה ולהפחית תלות בשוק אחד בלבד. פעילותה בארץ מתפרסת על פני אשדוד, נהריה, אילת ותל השומר. בישראל היא נהנית מביקוש מתמשך די גבוה לשטחי מסחר ותעסוקה, והיא נוקטת באסטרטגיה ממוקדת של הרחבות והשבחת נכסים קיימים, במטרה להגדיל את שטחי ההשכרה ולשפר את פוטנציאל ההכנסות מהם. הרחבת הקניון בלימסול ב-2,500 מ"ר של שטחי מסחר הובילה לעליית הערך שלו ובישראל החברה פועלת באופן דומה, עם הוספת "ג'מבו" בסטאר סנטר אשדוד, מהלך שצפוי להניב NOI שנתי משמעותי ולהגדיל את תנועת הקונים במתחם.