ניר צמח פוטומיין
צילום: נועם אשל
ראיון

"פוטומיין עדיין לא התחילה את המסע שלה לצמיחה, יש לנו פוטנציאל עצום"

כך אומר ניר צמח מנכ"ל החברה; "יש לנו כיום 37 מיליון משתמשים כיום שזה מספר נמוך מאוד בהשוואה למה שאנחנו יכולים להיות; החלטנו לעבור מצמיחה מואצת להתנהלות אחראית יותר עם הכסף של החברה ולפעול בתזרים חיובי"
דור עצמון | (2)

חברת פוטומיין פוטומיין 0% העוסקת בפיתוח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית (AI) בתחום התמונות המשפחתיות, פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה הכספיים מהם עולה כי הכנסותיה הסתכמו ב-16.15 מיליון דולר בשנת 2022 - עלייה של 31% בהשוואה לשנת 2021.

הרווח הגולמי שלה הסתכם ב-11.4 מיליון דולר (כ-70% מההכנסות), וההפסד התפעולי בכ-98 אלף דולר. פוטומיין סיימה את 2022 עם הפסד נקי של 1.07 מיליון דולר - שיפור ניכר מהפסד של 6.35 מיליון דולר ב-2021.

אחד הסעיפים החשובים בדוחות הוא כמות המשתמשים שבו רשמה החברה עלייה של 4% וכ-441 אלף בסך הכל. בסוף השנה היו לה 452 אלף לקוחות. החברה רשמה גידול של 23% בסך ההורדות של האפליקציה ובסך הכל 36.2 מיליון הורדות ב-2022. בשנה זו הסתכמו המכירות של החברה דרך אמזון ב-871 אלף דולר.

מניית החברה קפצה ב-42% מתחילת השנה למחיר של 22.3 שקל המבטא שווי שוק של 61.5 מיליון שקל.

בראיון לביזפורטל אומר מנכ"ל החברה, ניר צמח, כי "החברה בת 8 שנים באה לפתור את הבעיה של שמירת זכרונות. אנחנו מתמקדים באיך לקחת רגעים ונוסטלגיה של אנשים בודדים, משפחות וקבוצות ולהנציח אותם. הדרך שלנו לעשות את זה היא באמצעות מוצרים טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית ואפליקציות שהטמענו בהן טכנולוגיה שפיתחנו שנועדו לעזור לאנשיםקודם כל לסרוק ולעשות ארכיון אישי שכל בזכרונות שלהן בתוכו. זה מתחיל מלסרוק את התמונה עד הנצחה מלאה של כלל החומרים שיש לבנאדם בבית. לצורך העניין סוג של איגוד כל האלבומים המשפחתיים שיש בבית תחת גיבוי מלא ויכולת שיתוף. אנחנו מפתחים כלים תוך למידה של הצורך של המשתמשים שלנו הרי לאף אחד אין באמת כח לסרוק אלפי תמונות וכאן אנחנו נותנים את המענה. כ-37 מיליון איש כבר הורידו את האפליקציות שלנו ואנחנו אחד הארכיונים הצומחים ביותר בעולם של תמונות היסטוריות עם מיליוני תמונות".

איך אתה מסכם את הדוח האחרון? מה הדגשים שלך?

"החברה ידעה תמיד לפעול בצורה נכונה ואחראית כפי שעשתה בשנה שעברה. בסופו של דבר אנחנו אמורים להגיע לכמה שיותר אנשים בעולם, ראינו את מה שמתרחש בשנים 20'-21' והחלטנו לעבור מצמיחה מואצת להתנהלות אחראית יותר עם הכסף של החברה ולפעול בתזרים חיובי. כך שמבחינתנו זו הייתה שנה שיכלנו לבדוק איך החברה עוברת מצמיחה מואצת לצמיחה תוך שמירה על קופת המזומנים של החברה ועשינו זאת מאוד יפה וזה מה שרואים גם במצגת. אנחנו עושים את זה תוך כדי שאנחנו מודדים שכל הדברים שחשובים לנו כמו למשל פיתוח המוצר, כמות ההורדות וכמות התמונות שאנחנו אוגרים נשמרות ברמה יפה וממשיכים להראות צמיחה.

"השנה עשינו גם התפתחויות מעניינות וחדשות עבורנו. בשנתיים-שלוש האחרונות שמנו דגש על B2B, התחלנו לעבוד עם חברות גלובליות כמו המקבילה האמריקאית ל-MyHeritage הישראלית כך שאחנו מקבלים תשלום לפי שימוש כאשר לקוח שלהם צורך את השירות שלנו".

מהם מנועי הצמיחה שלכם? אסטרטגיית הצמיחה?

"החברה, כמו כל חברה שרוצה לבלוט ולהגיע לעוד משתמשים, מתמחה קודם כל בפיתוח המוצרים שלנו. אם פעם זו הייתה היכולת לסרוק תמונה, היום אנחנו יודעים לתת פתרון למגוון רחב יותר של חומרים כמו סריקת שקופיות ועוד. למעשה אנחנו מעמיקים את המוצר וזו אסטרטגיה מרכזית. האסטרטגיה השניה היא כאמור שאנחנו פותחים את עצמנו ל-B2B. אסטרטגיה נוספת היא העובדה שפתחנו חנות בתוך אמזון שהגיעה למכירות מאוד יפות השנה ושם אנחנו בעצם נותנים כלים שעוזרים לאנשים להעלות ולסרוק כמויות מסיביות של תוכן - למשל אם יש אנשים שיש להם מאוד רבות של שקופיות אז אנחנו מספקים עדשה, תאורה חצובה וכל מה שצריך כדי שזה יהיה יותר קל. דבר אחר הוא השירות שלאחר הסריקה, פוטומיין משמשת גם כספר הזכרונות שלאחר מכן ופיתחנו כלים שעוזרים לעשות תיוג אוטומטי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אנחנו מבינים ש-Google Photos בחרו בכם כשירות מומלץ לסריקת תמונות. מה ההשפעה של הבחירה הזו עליכם?

"העובדה שהם בחרו בנו מגיעה מתוך ההבנה שלהם שיש הרבה מאוד שירותים משלימים שהם היו רוצים שהמשתמשים שלהם ייהנו מהם. כבר היום אפשר בפוטומיין לשמור תמונות ישירות לגוגל פוטוס ובתוך גוגל פוטוס יש חשיפה עצומה של קהל לקישור לפוטומיין ואנחנו בעצם יכולים להפיץ את עצמנו בלי להוציא כסף על שיווק. זו רק תחילת הדרך איתם ואנחנו נבחן בקרוב איך זה עובד".

איפה תהיו בעוד שנתיים?

"אנחנו רוצים העמיק את הפתרונות שאנחנו נותנים למשתמשים. ההצלחה שלנו היא היכולת להביא משתמש שכל ספריית הנוסטלגיה המשפחתית והרחבה שלו יושבת על פוטומיין גם אחרי שהוא סרק. אנחנו נשקיע בצמיחה תוך כדי שאנחנו משקיעים גם בשיווק וגם בצורה אורגנית, נשעה את כל מה שאנחנו עושים היום גם בעולם ה-B2B ונעמיק אותו. פוטומיין עדיין לא התחילה את המסע שלה לצמיחה, יש לנו פוטנציאל עצום עם 37 מיליון משתמשים כיום שזה מספר נמוך מאוד בהשוואה למה שאנחנו יכולים להיות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 21/02/2023 12:37
    הגב לתגובה זו
    האנשים היחידים שמאמינים לשטויות האלה זה היזמים.
  • 1.
    תמיר 21/02/2023 08:02
    הגב לתגובה זו
    איזה תזרים ואיזה נעליים בחייאת השוק אומר את דברו במניה הגרועה או בחברה הזאת ...מזעזעת ברמות
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה - חוזרים לעליות?

ב-18:30 יפורסם מדד המחירים לצרכן הציפיות הן לירידה של כחצי אחוז - מה עשוי להשפיע בעיקר על המדד?

מערכת ביזפורטל |

הבורסה צפויה להיות היום יחסית רגועה. החוזים על וול סטריט בעלייה קלה. אסיה במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. אתמול הבורסה ירדה, בעיקר בגלל המניות הדואליות והשבבים בראשם. 

אנחנו לקראת סיום שנה נהדרת בבורסה, אבל מה שכל כך עזר לה השנה יכול להיות בעוכריה בשנה הבאה - הבורסה שלנו מוטה פיננסים (וגם נדל"ן) - תראו כאן את התמהיל הכל כך חריג ביחס לבורסות אחרות בעולם - עברנו את הטריליון: הבנקים, הביטוח, הנדל"ן וטבע מחזיקים את ת"א 35. הבורסה שלנו נסמכת על בנקים וחברות ביטוח וזו היתה שנה טובה לבנקים ולביטוח, אבל זה לא מאוזן. איפה טכנולוגיה, איפה חברות יצרניות - פעם ולא מזמן המשקל שלהם היה מאוד גבוה. כן, יש את טבע, יש את אלביט מערכות, חברות השבבים, קניונים ועוד. אבל הפיננסים בולטים. 


לקראת מדד המחירים לצרכן - מה הציפיות ואיזה נתון יתפוס את תשומת הלב? אחרי מדד אוקטובר שהפתיע קצת כלפי מעלה, הציפייה למדד נובמבר שיפורסם היום ב-18:30 היא לתיקון חד יחסית, עם ירידה של כ-0.4%-0.5% כך מעריכים גם במזרחי טפחות. עיקר ההשפעה תגיא בגלל היציאה מתקופת חגי תשרי, ובעיקר מסעיף הטיסות לחו"ל. נובמבר התאפיין בכמות גבוהה יחסית של ישראלים שטסו, אך מנגד מחירי הטיסות עצמם היו אלו שתרמו במידה רבה להפתעה החיובית באוקטובר, וכעת הציפייה היא לתיקון מהכיוון הזה. בסעיף המזון התמונה מורכבת יותר, היסטורית נרשמו בנובמבר ירידות אחרי התייקרויות החגים, אבל בשנים האחרונות נרשמת דווקא מגמת עלייה. גם האומדן הנוכחי מצביע על עלייה קלה, אם כי ירידה צפויה במחירי פירות וירקות, עונתית ועל פי האומדנים, אמורה לקזז חלק גדול מההשפעה. סעיף הדיור ממשיך להיות נקודת אי-ודאות, אחרי שני מדדים רצופים מפתיעים כלפי מטה, למרות נתונים שממשיכים להצביע על עליות בשכירויות בחוזים חדשים. קצב העלייה השנתי התמתן ל-3.6%, שפל של שנה, וההערכה היא שהפער בין הנתונים למדד ייסגר, אך עדיין לא ברור באיזה כיוון.

בהנחה שהמדד יעמוד בצפי, האינפלציה תישאר סביב 2.5%, כשמדובר בעוד חודש כמעט נטול השפעות מדיניות, כזה שמקרב את יציאת השפעות המע"מ וההתייקרויות של תחילת 2024 מהחישוב השנתי. גם אם מחירי החשמל, המים והארנונה יעלו, ההערכה היא שהעליות יהיו מתונות יותר מאלה שנרשמו בינואר האחרון, ולא ישנו את תוואי ההתמתנות. לכך מצטרפת גם ציפייה לירידה במחירי הדלק בינואר, על רקע שקל חזק ומחירי נפט נמוכים, מה שעשוי לדחוף את האינפלציה הכוללת לאזור 1.9%, מתחת למרכז היעד של בנק ישראל. למרות הירידה בציפיות האינפלציה, ציפיות הריבית הגיבו באופן מוגבל בלבד. בבנק ישראל ממשיכים להצביע על סיכונים אפשריים, בעיקר גיאופוליטיים ופיסקליים, בעוד שהביקושים המקומיים לבדם, לאור היציבות במדד אמון הצרכנים, אינם נראים בשלב זה כגורם שמאיים להחזיר את האינפלציה למגמת עלייה - מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%


אתמול פרסמה הלמ"ס את מאזן התשלומים. לרוב זה לא פרסום שזוכה לתשומת לב. גם הפעם הוא עבר מתחת לרדאר, אבל שמנו לב שלמשהו חריג. לא בטוח בכלל שזו מגמה, אבל מאזן התשלומים התהפך - נוצר לנו גירעון בחשבון השוטף שמבטא את תזוזות ההן בין ישראל לחו"ל. ממצב של עודף דולרי נוצר לנו גירעון וזה אומר שהיו יותר תנועות מישראל החוצה מאשר מישראל פנימה - האם המשקיעים הזרים עוזבים את ישראל? לא. ההיפך, הם הגדילו מאוד את ההשקעות כאן בעיקר מאז המלחמה מול איראן, אבל הישראלים משקיעים הרבה יותר שם, וכך בנטו יש מצב של עודף השקעות בחו"ל - נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?