הראל רוצה לרכוש את ישראכרט ב-2.7 מיליארד שקל

מדובר בפרמיה של 25% על מחיר השוק, אבל בדומה למחיר ההנפקה לפני 3.5 שנים
נתנאל אריאל | (5)
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

דירקטוריון ישראכרט ישראכרט -0.57%  דן בהצעה של חברת הביטוח הראל לרכוש את ישראכרט בתמורה לכ-2.6-2.7 מיליארד שקל. מדובר על פרמיה של 25% על המחיר בשוק, אבל על מחיר קרוב למחיר ההנפקה לפני 3.5 שנים ומחיר שהינו מתחת להון העצמי של החברה. כמו כן, מדובר על מכפיל רווח של 10 שהינו מכפיל יחסית נמוך.

האינטרס של הראל בעסקה ברור - הראל שחולשת על כל תחומי הביטוח וניהול הכספים רוצה גם את תחום ההלוואות וכרטיסי האשראי בדומה למהלך של כלל לרכישת מקס (מהלך שלא ברור אם ייצא לפועל). השאלה אם זה מהלך נכון עבור בעלי המניות של ישראכרט שמנוהלת על ידי רן עוז?

ההצעה של הראל הוגשה בשיטה של מיזוג משולש הופכי. ביצוע העסקה, ככל שהצדדים יחתמו על הסכם מחייב שיאושר בידי הדירקטוריונים של ישראכרט והראל, יהיה כפוף לאישור האסיפה הכללית של ישראכרט וכן הרגולטורים השונים.

בן המבורגר, סגן יו"ר דירקטוריון הראל השקעות, המוביל את המהלך מטעם הראל מסר: "מזה זמן רב אנו שוקלים בקבוצת הראל מגוון מהלכים אסטרטגיים לשם גיוון מקורות הרווח של הקבוצה והוספת רגל פעילות נוספת לצד הפעילויות הקיימות והיציבות שלנו בענפי הביטוח והפיננסיים. שוק כרטיסי האשראי נבחן על ידינו לעומק מזה תקופה ארוכה ומכאן הצעתנו לדירקטוריון ישראכרט. בכוונתנו כי ישראכרט תמשיך ותפעל כחברה עצמאית ונפרדת, כשבמקביל נאפשר לה ליהנות מהניסיון העיסקי, האיתנות הפיננסית והמוניטין של הראל ובכך תוכל החברה להאיץ את תוכניות הצמיחה שלה.

"אנו בטוחים כי רכישת ישראכרט בידי הראל תעניק הצעות ערך טובות יותר לציבור בישראל, במיוחד ללקוחות פרטיים וכן לעסקים קטנים ובינוניים, ובכך תגביר הרכישה באופן ניכר את התחרות ביחס לאלטרנטיבות הקיימות במערכת הבנקאית ובשוק המימון החוץ-בנקאי. הראל השקעות הציעה לשלם בעבור ישראכרט פרמיה משמעותית של כ- 28% על מחיר השוק, מתוך תפיסה כי מדובר בעסקה אסטרטגית לטווח ארוך. מבנה המימון של העסקה טרם נקבע אך בשל חוסנה הפיננסי של הראל ויחסי הנזילות שלה, קיימות לה מגוון אפשרויות זמינות להשלמת העסקה. להראל השקעות קיימות יתרות נזילות בסך של כ-2 מיליארד שקלים בעוד החוב ברוטו שלה עומד על פחות מ-600 מיליון שקלים".

כך או אחרת, לאחרונה אישר דירקטוריון ישראכרט את תכנית ההתייעלות שתביא לחיסכון של 65-55 מיליון שקל לשנה. בהנחה שאכן זה יהיה הסכום, ישראכרט צפויה בהערכה גסה להגיע לרווח שנתי של 260-300 מיליון שקל. בהינתן המספרים הצפויים האלה, נראה שהעסקה (ככל שתצא לפועל) נעשית במחיר טוב מהזווית של הראל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למה לחברת בטוח מותר לרכוש חברת אשראי ולבנק אסור ? (ל"ת)
    אדם אליוט 09/01/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    dw 09/01/2023 11:54
    הגב לתגובה זו
    לבעלי מניות הראל זו לא נראית עיסקה משתלמת במיוחד לקנות את ישראכרט לפי השווי הזה, בשונה ממשקיעי ישראכרט המבסוטים עד הגג.
  • 2.
    חושי הארכי 09/01/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
    ההודעה של הראל הבוקר עושה נחת רוח ליורם נווה במלחמתו נגד אקירוב.
  • 1.
    חברות הביטוח הופכות להיות דינוזאורים ששולטות בכל דבר (ל"ת)
    גבי 09/01/2023 04:43
    הגב לתגובה זו
  • dw 09/01/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    את בעל מניות חברת הביטוח לא מעניין שהחברה קונה נכסים במחיר מפולפל. אותו מעניין שהמניה שלו תעלה וזה יקרה רק אם זו תעשה עסקאות אטרקטיביות. לקנות חברת כרטיסי אשראי לפי 2.5 מיליארד שקל לא נראית כמו עיסקה אטרקטיבית במיוחד, בהינתן אלטרנטיבות השקעה שיש כיום בשווקים. למה לא לקנות את בזן למשל, הנסחרת לפי שווי בדיחה של 4 מיליארד? נכון. זה לא סינרגטי. אז מה? אבל זו השקעה הרבה הרבה יותר טובה, כי בזן הולכת להרוויח מדהים השנה. מדהים. מחזיקי מניות הבנקים ראו תשואה יפה על השקעותיהם בשנים האחרונות, בין השאר הודות למכירת נכסים במחיר מכובד. מחזיקי מניות חברת ביטוח רואים את המניות שלהם מפגרות.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?