טמפו VS יפאורה: מי נפגעה ממס המשקאות, מי בינתיים לא - ומה עם קוקה קולה?
חברת טמפו אמנם לא נסחרת כמניה אבל יש לה אג"ח בבורסה. בפועל היא מדווחת על תוצאותיה הכספיות. כך גם המתחרה הגדולה יותר יפאורה. אבל דווקא קוקה קולה (או בשמה הישראלי - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים) לא מפרסמת את תוצאותיה. החברה המרכזית שולטת ב-40.6% משוק המשקאות הקלים ולכן זה כמובן מאוד מעניין מה קורה אצלה, אבל ניתן ללמוד על מה שקורה גם דרך תוצאותיהן של החברה השנייה בגודלה בשוק, יפאורה שמחזיקה ב-38%, ושל טמפו הקטנה יותר שמחזיקה ב-16.5% מהשוק, כך על פי נתוני סטורנקסט.
אבל הכיוונים מנוגדים: אם אצל יפאורה מדובר בנפילה של 15% אז אצל טמפו המצב הפוך והמכירות שלה בתחום המשקאות הלא אלכוהוליים דווקא עולים השנה ב-10%. כך, טמפו מדווחת היום על הכנסות של 688.8 מליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 621 מיליון בתקופה המקביל בשנה שעברה. רגע, אבל אולי הגידול בהכנסות היה דווקא בתחילת השנה? כדי לבחון את הנקודה הזו - ובעצם לבודד את נתוני הרבעון השלישי - צריך לחזור לדוחות של הרבעון השני ולהחסיר את הנתונים ההם. בפועל, ברבעון השלישי הכניסה טמפו 272 מיליון שקל, לעומת 247 מיליון שקל ברבעון השלישי בשנה שעברה, כלומר עליה של 10%.
מנגד - חברת יפאורה דיווחה בשבוע שעבר (דרך דוחות החברה הציבורית שנסחרת בבורסה קרור קרור 0.82% ) על פגיעה משמעותית בהכנסות שלה - יפאורה הכניסה 257 מיליון שקל ברבעון, נפילה של 295 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה, כלומר נפילה של 12.7%. ביפאורה אפילו מסבירים במפורש כי הסיבה היא "בעיקר השפעת כניסתו לתוקף ביום ב-1 בינואר 2022 של הצו בנושא מס על משקאות ממותקים".
אז איך בטמפו דווקא לא נפגעו? הם דווקא כן. בשורה התחתונה, ברבעון השלישי טמפו הרוויחה במגזר המשקאות הלא אלכוהוליים 32.5 מיליון שקל, לעומת 35 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה - ירידה של 7%. יפאורה רשמה גם היא ירידה ל-39.9 מיליון שקל לעומת 47.6 מיליון אשתקד, נפילה של 16%. אבל אם בטמפו מדברים רק על התייקרות חומרי הגלם, אז אצל יפאורה אומרים במפורש שמדובר גם על ירידה במכירות.
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילת השנה טמפו אמנם 'גנבה' את ההפצה של המוצרים, אבל קודם כל זה קרה עכשיו כך שזה לא רלוונטי לדוחות הרבעון השלישי, ומעבר לכך - טמפו אומרת שזה "זניחה" לתוצאות שלה.
כאמור, היינו רוצים לראות את התוצאות של חברת קוקה קולה. מקורות בשוק אומרים שהחברה דווקא אומרת שהיא לא נפגעה מהמס, בדומה לטמפו, אבל עד שלא יהיו לחברה דוחות רשמיים הכל יישאר בגדר ניחוש ושמועות.
- 5.חרם על טמפו (ל"ת)מחנה עבודה 23/11/2022 17:51הגב לתגובה זו
- 4.משה 23/11/2022 11:57הגב לתגובה זורציתם שינוי--קבלתם דוברמן בסודה בזירו ובמשקאות דיאטטים אין סוכר אבל מס יש
- 3.דוקטור 22/11/2022 22:45הגב לתגובה זועדיין לא יודעים
- 2.איש חכם 22/11/2022 20:59הגב לתגובה זומס על גלישה באינטרנט. מס על הודעות SMS ווואצאפ (בנהיגה) מס על כניסה למסיבות ופאבים. מס על האויר בחיפה... בקיצור... תתחילו להסביר ולחנך ולא להכות בכיס
- 1.שלמה 22/11/2022 20:19הגב לתגובה זוזה בריא מאוד

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?