יומן אקסטנשנס ממשיכה לשרוף כסף - ההנפקה הגרועה בינתיים לא משתפרת
חברת המכשור הרפואי יומן אקסטנשנס 0% התרסקה ב-90% מאז ההנפקה בדצמבר 2020. החברה שגייסה 158 מיליון שקל - לא ברור איך - ואז ההכנסות נחתכו "פתאום" ב-90% ממשיכה לשרוף את הכסף של המשקיעים והחוסכים לפנסיה. בקופת החברה נותרו כעת מזומנים בהיקף של 81 מיליון שקל. כלומר היא שרפה בשנה וחצי 77 מיליון שקל. ברבעון השני של השנה היא שרפה עוד 10.6 מיליון שקל ומתחילת השנה 21 מיליון שקל. בקצב הנוכחי של שריפה של 42 מיליון שקל בשנה - החברה תיקלע לבעיית מזומנים בתוך שנתיים.
החברה אמנם מדווחת על 'זינוק' של 30% בהכנסות. אבל זה לא באמת זינוק. מדובר על הכנסות של 1 מיליון שקל, עליה לעומת 723 אלף ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה מדובר על הכנסות של כ-1.4 מיליון שקל, לעומת 1.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון הראשון היא הכניסה רק 400 אלף שקל, ובשנת 2021 כולה הכניסה החברה 2.8 מיליון שקל. אז נכון, יש לחברה רווח גולמי. אבל אי אפשר באמת להגיע לרווח כאשר לא מכניסים כסף.
ההפסד התפעולי של החברה עמד על כ-9.7 מיליון שקל ברבעון השני, בהשוואה להפסד תפעולי של כ-14.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה עמד ההפסד התפעולי על 22.2 מיליון שקל, שיפור לעומת הפסד תפעולי של 27.6 מיליון שקל אשתקד. בשנת 2021 עמד ההפסד התפעולי של החברה על 53.7 מיליון שקל.
גם בשורה התחתונה ההפסד אמנם הצטמצם, אבל זה לא משנה יותר מדי. החברה ממשיכה לשרוף כסף ולא נראה שינוי משמעותי באופק. ההפסד הנקי ברבעון השני של השנה הגיע לכ-9.6 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-15.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה ההפסד הנקי עמד על 22.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 27.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בשנת 2021 כולה הפסידה החברה 53.6 מיליון שקל.
- הכלכלן הראשי: ירידה של כ-60% בהשקעות הזרות בישראל ברבעון הראשון
- נקסט ויז'ן מזנקת ב-15% - צופה צמיחה של 70% בהכנסות גם בשנה הקרובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לבעיית המזומנים הצפויה לחברה - בקופתה של יומן יש מספיק כסף בינתיים. לשנתיים הקרובות. במקרה כזה היא תיאלץ לחפש רוכש או לנסות לגייס שוב כסף. בפועל, יכול להיות שביומן אקסטנשנס כבר מבינים לאן הסיפור הולך. אולי זו הסיבה שהגיעה פתאום התעניינות מצד קרן השקעות סינית פרטית לקבל 40% ממניות החברה תמורת הזרמה של עוד 30 מיליון דולר (100 מיליון שקל) ולחתום עימה הסכם רישיון בלעדי. אז נכון, בעקבות ההצעה מניית יומן אקסטנשנס זינקה ב-78%, אבל זה רק אחרי אותה התרסקות. כלומר - זו אולי השבחה לחברה חבוטה, אבל זו ממש לא השבחה אמיתית בהתחשב בהנפקה.
נזכיר כי בחודש שעבר ואחרי הכישלון הגדול, התפטרה מנכ"לית החברה ומי שמחזיקה ב-7.7% ממניות החברה, תמר פרנקל. ההתפטרות הגיעה לאחר שיומן החליטה תחדול את חוזה ההפצה אליו הגיעה עם המפיצה האירופאית שלה, Aesculap. לדברי יומן, Aesculap התחייבה למכור כמות מינימאלית של מוצרים, אך זה לא קרה. במקור אמורה הייתה Aesculap למכור כ-6.4 מיליון יחידות של מוצרה של יומן בשנת 2019, ו-17.6 מיליון יחידות בשנת 2020. מנגד, כבר בשנה זו הודיעה Aesculap כי לא תצליח למכור מעל ל-5.8 מיליון יחידות.
יומן אקסטנשנס מוחזקת גם על ידי משפחת שמלצר (13.2%), ששולטת באימפריית שלמה החזקות. אז כן, בשבילה זה אולי כסף קטן, אבל המשפחה כבר החזיקה במניות בשווי של 115 מיליון שקל, ומאז האחזקה נפלה לשווי של 10.7 מיליון שקל בלבד.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
כאמור, החברה הונפקה בתל אביב בסוף שנת 2020 כאשר גייסה 158 מיליון שקל במחיר של 21.92 שקל למניה - הגיוס הגדול ביותר לחברת מכשור רפואי צעירה בבורסה המקומית - והחלה להיסחר לפי שווי של 625 מיליון שקל. השווי שלה הגיע גם ל-871 מיליון שקל, ואז החל מסלול ההתרסקות: היום נסחרת החברה לפי שווי של 72.4 מיליון שקל ובמחיר של 2.7 שקלים למניה. התרסקות של 92% מהשיא.
- 3.יוני טרנר 24/08/2022 04:13הגב לתגובה זוהייתי מתרחק מהחברה הזו. לא הייתי משקיע בחברה שהמנכל שלה שרף כספים בחברה ציבורית אחרת והועזב אחרי שנה . כדי שתבדקו טוב את רקורד והרזומה האמיתי של מנהלים .
- משה 24/08/2022 14:26הגב לתגובה זונראה לך ש שמלצר קונה חתולים בשק ? נראה שיש כאלו שבוחרים דווקא להתקרב, כי פוטנציאל יש ויש
- אלכס 24/08/2022 15:01לא חתול בשק, כשמלצר נכנס הפוטנציאל עוד לא מומש והעתיד נראה טוב, בינתיים שרפו מזומנים לשוא ולא התקדמו לשום מקום לפי הפרסומים, למשווק האירופאי לא היתה דרך לשווק מוצר לא מספיק טוב
- 2.איזה באסה היום קניתי (ל"ת)הדר 24/08/2022 00:38הגב לתגובה זו
- משה 24/08/2022 16:20הגב לתגובה זובאסה כמו שלך עשו היום כבר מחזור ש קרוב ל 3 מיליון ש'ח.
- 1.אם היא תייצר מיכשור שעדיין לא קיים בעולם .אז תזנק. (ל"ת)שלמה 23/08/2022 20:32הגב לתגובה זו
- יובב 24/08/2022 14:57הגב לתגובה זונראה שמתעקשים שם לעשות הכל הפוך, חברות אחרות כבר מקדימות אותה, והם איבדו את היתרון
- מחכים --) (ל"ת)דן 23/08/2022 21:28הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳