"הפוטנציאל בתחום התחבורה וההיסעים ענק. אלקטרה תהיה דומיננטית בתחום"
חברת אלקטרה אלקטרה 0.87% הפועלת בפרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל, פרסמה דוחות טובים ברבעון השני כשתחום התחבורה (אפיקים ואגד תעבורה) אחראי על הגידול בפעילות וברווחים. הכנסות אלקטרה ברבעון צמחו ב-17.8% לכ-2.6 מיליארד שקל; הרווח הנקי הוכפל ל-134.3 מיליון שקל, אך בנטרול רווח הון, מדובר על עלייה צנועה ברווח לכיוון ה-80-85 מיליון שקל.
ה-EBITDA של החברה ברבעון עלה ב-48.4% ל-306.7 מיליון שקל. צבר העבודות של קבוצת אלקטרה מסתכם ל-28.3 מיליארד שקל – גידול של 20% ביחס לצבר בסוף 2021.
"זהו הרבעון הטוב ביותר אי פעם של אלקטרה", אומר, איתמר דויטשר, מנכ"ל החברה, "כמעט כל חברות הבת שלנו רשמו צמיחה ניכרת ברבעון השני. גם בארצות הברית אנחנו חוזרים להיקפי הפעילות שלנו טרם תקופת הקורונה. מבחינת יזמות, אנחנו מוכרים דירות בקצב גבוה, ישנה עליית מחירים וטרם ראינו ירידת מחירים בפרויקטים שלנו. לפני מספר שבועות השקנו את הפרויקט שלנו בפארק אפעל ואנחנו עדים לעשרות הרשמות וחוזים, ככה שבסך הכל אצל כל החברות שלנו אנחנו רואים צמיחה".
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראינו ירידה בפעילות החברה בחו"ל - זו ירידה נקודתית או משהו מעבר לזה? למה זה קרה?
"הירידה בחו"ל נובעת בעיקר מהפעילות שלנו בארה"ב. החברות שלנו שם עובדות בעיקר עם המגזר הפדרלי והן נפגעו מאוד כאשר הצבר ירד בתקופת הקורונה ולהבדיל מההתאוששות בארץ שהייתה יותר מהירה, לגופים בארה"ב לוקח יותר זמן. צבר ההזמנות עבר כעת את ה-400 מיליון דולר אבל יקח לנו לדעתי עוד רבעון אחד עד שנתחיל לראות חזרה את התוצאות ברווחיות בניו יורק שראינו טרום הקורונה וכמובן שאנחנו רוצים להמשיך ולצמוח שם. מבחינת הצבר והמחזורים אנחנו כבר חזרה במסלול. אנחנו לא מודאגים, זה היופי באלקטרה ששאר הזרועות שלנו מציגות פעילות ענפה וצבר הזמנות גבוה".
נכנסתם לתחום התחבורה עם אפיקים ואגד תעבורה. למה בעצם?
"האסטרטגייה שלנו היא - ליזום, להקים, לתפעל. אנחנו יוזמים אנחנו יוזמים בתחום התשתיות והבניין, אנחנו מקימים דרך עשרות חברות הבת שלנו ואנחנו גם מפעילים. עם זאת, היה לנו תחום אחד שבו יזמנו והקמנו כבישים ומנהרות אבל לא נכנסנו לתפעול. אפיקים יהפכו אותנו גם למפעילים בתחום התחבורה וישלימו לנו את החוליה החסרה בשרשרת האסטרטגיה שלנו בתחום התחבורה. אנחנו רוצים לתפעל בכל תחום בו אנחנו יוזמים כולל בתחום התחבורה, גם אם זה היסעים. הרכישות של אפיקים ואגד תעבורה משלימים לנו את העניין התפעולי בתחום התחבורה".
ללא פעילות התחבורה, שיעור הצמיחה ברווחיות מעט קטן יותר, האם זו אחת הסיבות שנכנסתם לתחום?
"את הרווחיות היום באלקטרה ניתן לחלק לארבעה מגזרים: נדל"ן שבו הרווחיות יחסית גבוהה, קבלנות שבו הרווחיות יחסית נמוכה אך בהיקפים גדולים ללא צורך בהשקעות הוניות ויש את מגזר הניהול שהוא מעט גבוה יותר מהקבלנות וגם הוא בהיקפים גדולים. המגזר האחרון הוא מגזר הזכיינות שבו יש מימושים המנהלים את הרווחיות ויש את השוטף.
- חברת בת של גיקס קונה חברה בתחום הקוונטים והמניה מזנקת
- האם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
מגזר התחבורה פוצל לשניים כאשר חציו בתחום של ההפעלה של ההיסעים בעיקר לחברות עסקיות וגופים ציבורים ששם רווחיות היא דומה יחסית לרווחיות שלנו בשאר התחומים. מגזר הזכיינות הביא אכן רווחיות גבוהה יותר".
מה הפוטנציאל של תחום התחבורה מבחינתכם? אתם מתכננים הנפקה?
"הפוטנציאל הוא גדול יחסית. בתחום התחבורה הציבורית יש המשך הפרטות, כל שנה יוצאים לא מעט אשכולות. בתחום ההיסעים השמיים הם הגבול, אנחנו יחסית בהיקף בינוני, הפוטנציאל בשוק הוא ענק, יש תהליך גדול מאוד של מעבר לטכנולוגיה שמחברת היום היסעים, מוניות, קורקינטים ורכבות שיתגברו עם הפעלת הקו האדום התל אביב ואנחנו נהיה דומיננטים בתחום".
אנחנו לא מתכננים הנפקה. אלקטרה לא יכולה להחזיק חברה ציבורית. אנחנו חברת בת של אלקו ואם ננפיק הרי שכבר יהיה מדובר בחברה שלישית - דבר שחוק הריכוזיות אינו מאפשר. לכן הגיוסים הם לתוך החברות הבנות ואין כרגע איזושהי הנפקה מתוכננת".
התוצאות ברבעון - המשך עלייה בפעילות וברווח
הכנסות אלקטרה ברבעון השני צמחו כאמור ב-17.8% לכ-2.6 מיליארד שקל; הרווח הנקי הוכפל ל-134.3 מיליון שקל, אך בנטרול רווח הון, מדובר על עלייה צנועה ברווח לכ-80-85 מיליון שקל. ה-EBITDA של החברה ברבעון עלה ב-48.4% ל-306.7 מיליון שקל. צבר העבודות של קבוצת אלקטרה מסתכם ל-28.3 מיליארד שקל – גידול של 20% ביחס לצבר בסוף 2021.
תוצאות המגזרים: ההכנסות במגזר פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל עלו ברבעון ב-18.7% ל-1.3 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר מעלייה בהיקפי הביצוע בתחום קבלנות ראשית לבניה ובתחום התקנת מערכות אלקטרו- מכניות. הרווח התפעולי במגזר עלה ב-79.7% ל-39.3 מיליון שקל, בהשוואה ל-21.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
במגזר הפעלה, שירות ואחזקה עלו ההכנסות בתקופה ב-18.2% ל-627.2 מיליון שקל, בהשוואה ל-530.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מעלייה בהכנסות במספר תחומי פעילות במגזר זה. הרווח התפעולי עלה ל-48.2 מיליון שקל, בהשוואה ל-47.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.
במגזר פרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל עלו ההכנסות ב-29.1% ל-414.4 מיליון שקל, בהשוואה ל-320.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. הגידול נבע בעיקר מגידול בהיקפי הפעילות של הקבוצה בתחום התקנת מערכות אלקטרו-מכאניות באירופה. הרווח התפעולי הסתכם ב-6 מיליון שקל, בהשוואה ל-9.7 מיליון שקל ברבעון המקביל
במגזר פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום הסתכמו ההכנסות ב-99.1 מיליון שקל, בהשוואה ל-127.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת הרווח התפעולי במגזר עלה בכ-21% לכ-17.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-14.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
במגזר הזכיינות רשמה החברה גידול של כ-30% בהכנסות ל-258.4 מיליון שקל. עיקר הגידול בהכנסות נבע מאיחוד תוצאות פעילות התחבורה הציבורית של אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (לשעבר אגד תעבורה), אשר לא נכללו בתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה רווח תפעולי במגזר של כ-99.2 מיליון שקל, לעומת כ-28.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. אלא שהרווח נובע מרווח הון - רווח ממכירת החזקות החברה בזכיין בפרויקט אגירה שאובה בגלבוע.
אלקטרה היא החברה המרכזית בקבוצת אלקו של הזלקינדים. לצד אלקטרה יש בקבוצה את אלקטרה צריכה שמחזיקה בשורה של פעילויות עסקיות לרבות בתחום המזגנים, והקמעונאות ואת אלקטרה נדל"ן שמחזיקה במקצבי דיור בארה"ב. בשנה האחרונה רכשה אלקו גם נתח משמעותי (שליטה משותפת עם צחי נחמיאס) בדיסקונט השקעות שמחזיקה בנכסים ובניין-גב ים וסלקום.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי 5.83% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
עמיחי חדד, גיקס (יחצ)חברת בת של גיקס קונה חברה בתחום הקוונטים והמניה מזנקת
ויוביקס, חברת הבת של גיקס, הודיעה על מזכר הבנות לרכישת Quantum X Labs שעושקת בתחום הקוונטים עם גיוס הון של 3 מיליון דולר בפרמיה; המניה עולה, אבל צריך לזכור שאיפה שיש סיכוי יש גם סיכון
ויוביקס רוכשת את Quantum X Labs ותבצע גיוס פרטי של 3 מיליון דולר בפרמיה
חברת ויוביקס (Viewbix Inc), שבה מחזיקה גיקס אינטרנט גיקס 12.96% בכ-26%, הודיעה על חתימת מזכר הבנות לרכישת כל מניות חברת Quantum X Labs, העוסקת בטכנולוגיות מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית. במסגרת העסקה, צפויה ויוביקס להנפיק ל-Quantum X Labs מניות ואופציות שיקנו לה כ-65% מהון המניות של ויוביקס לאחר ההקצאה.
החברה נעה מעולמות התוכן והמדיה לעבר תחום טכנולוגי מעניין במיוחד, מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית. על פניו, מדובר בהתרחבות אסטרטגית לעבר שוק חדש עם פוטנציאל אדיר, אך גם בכזה
שעדיין רחוק מהבשלה עסקית.
השלמת העסקה מתוכננת לדצמבר 2025 ותלויה בבדיקת נאותות, אישורים רגולטוריים ואישור בעלי המניות בהתאם לכללי נאסד״ק. Quantum X Labs היא חברה ישראלית חדשנית בתחום המחשוב הקוונטי וה-AI, המחזיקה בפטנטים ומפתחת פתרונות יישומיים למגוון תעשיות.
במקביל, ויוביקס הודיעה על גיוס הון פרטי של 3 מיליון דולר באמצעות הנפקת 800 אלף יחידות (Units) במחיר של 3.75 דולר ליחידה, פרמיה על מחיר הסגירה של המניה ב-4 בנובמבר. כל יחידה כוללת מניה רגילה ואופציה למניה נוספת במחיר מימוש של 5.625 דולר
לתקופה של חמש שנים. התקבולים ישמשו להון חוזר, מטרות כלליות ולפירעון התחייבויות.
- גיקס עלתה ב-530% - מתי תגיע הנפילה?
- המניה של סוחר השלדים הידוע שמזנקת ב-100%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה, מדובר בצעד אסטרטגי שמרחיב את פעילות ויוביקס לעולמות טכנולוגיים מתקדמים של מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית, תחום שמרבית המשקיעים מייחסים לו פוטנציאל צמיחה
עתידי משמעותי, אך גם רמות סיכון גבוהות בשל שלבי הפיתוח המוקדמים.
