דוח רווח והסבר

כמה באמת הרוויחה גב ים ואיך נעלמו הוצאות ההצמדה מה-FFO שלה?

מה זה FFO ולמה הוא חשוב לניתוח והבנת חברות נדל"ן מניב, למה יש שני FFO - של רשות ניירות ערך ושל ההנהלה, ולמה ה-FFO של גב ים מוטה כלפי מעלה?
אבישי עובדיה | (5)
נושאים בכתבה FFO גב ים

חברת גב ים גב ים -0.33% היא חברה ותיקה ומרשימה עם חוזקות מהעבר – קרקעות שנרכשו בעבר ומוצגות בסכומים נמוכים במאזן, מההווה – פעילות השכרת נכסים גדולה ומניבה ובעתיד – הקמה של עשרות פרויקטים שיניבו רווחים של כמה מיליארדים. כל אלו שכנעו את דיסקונט השקעות של צחי נחמיאס והזלקינדים לרכוש את המניות של אהרון פרנקל בגב ים ולבסס את השליטה שלהם בחברה.

הם עשו את זה בפרמיה גדולה על מחיר השוק, אלא שבינתיים המחיר בשוק טס למעלה והם כבר לא בהפסד תיאורטי משמעותי על העסקה. בשבוע שעבר פרסמה גב ים תוצאות עסקיות. היא הראשונה מבין חברות הנדל"ן המניב לפרסם דוחות ועל פניו התוצאות נהדרות.

החברה המשיכה בפעילות הייזום הכוללת צבר פרויקטים מרשים של 19 פרויקטים, בשטח כולל של כ-900 אלף מ"ר (כ-715 אלף מ"ר חלק החברה), בהשקעה כוללת של כ-6.3 מיליארד שקל (חלק החברה). כ-57% מהשטחים העיליים בפרויקטים שבביצוע (וכן פרויקט אחד בתכנון) – שווקו. ברבעון השני נרשם גידול של 35% ב-FFO המיוחס לבעלי המניות, ל-82 מיליון. ה-FFO ה- (Funds From Operations), הוא נתון מאוד חשוב לחברות הנדל"ן המניב. הוא מבטא את הרווח של החברה ללא אירועים לא-תפעוליים. הוא אמור לשקף את היכולת האמיתית של החברה לחלק דיבידנדים.

 

ה-FFO הוא לא נתון חשבונאי ולכן הוא יחסית גמיש – רשות ניירות ערך עשתה סדר בעניין כבר לפני עשור ופרסמה הנחיה לגילוי הנתונים בחברות שיש להן פעילות נדל"ן להשקעה, שעל פיה הן מחויבות לפרסם את נתוני ה-FFO. וכך במשך שנים רבות פרסמו חברות הנדל"ן המניב את ה-FFO של רשות ניירות ערך, אך במקביל גם פרסמו את ה-FFO שלהן, FFO לפי גישת ההנהלה. ההבדל המרכזי בין שני ה-FFO היה – נטרול הוצאות מימון בגין המדד.

זה עובד כך: רשות ניירות ערך דרשה שהוצאות המימון ייקחו בחשבון את כל ההוצאות. נשמע ברור, נכון? אלא שהחברות בדוח ההנהלה ניטרלו את ההצמדה למדד המחירים לצרכן. הטענה היתה שמול ההתחייבויות-ההלוואות יש נכסים שערכם עולה ולכן בדיוק כפי שלא מוסיפים-מצמידים את ערכם ב-FFO כך לא צריך לעשות זאת בהתחייבויות.

 

החברות קראו ל-FFO שלהן – FFO ריאלי והוא זכה לתשומת הלב של המשקיעים והציבור. עד כדי כך הוזנח ה-FFO של רשות ניירות ערך שנקרא גם FFO נומינלי, שבדוח של גב ים ברבעון השני הוא פשוט נעלם לגמרי. במקרה או שלא במקרה, הוא דווקא הפך להרבה יותר חשוב בגלל האינפלציה.

גב ים מדברת וכותבת בדוח הדירקטוריון על עלייה בשכר הדירה בזכות ההצמדה לאינפלציה. ההכנסות של החברה צמודות וההכנסות הצמודות האלו נמצאות ב-FFO, אותן החברה לא ניטרלה. מנגד, את הוצאות המימון הצמודות הנהלת החברה נטרלה. יש כאן חוסר איזון ועיוות של ה-FFO. אם רוצים להגיע לרווח האמיתי-המייצג, לא צריך לנטרל את הוצאות המימון הצמודות, הן אמיתיות, צריך לשלם אותן. מעבר לכך, בעולם של אינפלציה נמוכה כפי שהיה כאן במשך שנים החשיבות של הסעיף הזה וניטרולו, יחסית נמוכה, אבל כשהאינפלציה עולה, יש לזה משמעות גדולה. דווקא עכשיו המשקיעים זקוקים למידע הזה יותר מתמיד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אז נכון שיש גם שינוי מחירים בנכסים, אבל האם אנחנו יודעים להבטיח את זה? האם לא יתכן דווקא שתהיה ירידת מחירים במחירי המשרדים? האינפלציה לא בחלל ריק, היא מתרחשת במקביל להאטה ומיתון. אלו גורמים שיכולים להשפיע לרעה על המחירים ואז הטיעון של הנהלות החברות שלא צריך לרשום את הוצאות המימון הצמודות בדיוק כפי שלא רושמים את הכנסות השערוך ב-FFO, אינן נכונות. ובכל מקרה, את השיערוכים אנחנו בכל מצב רואים בדוחות, אבל ניטרול של הוצאות המימון משאיר את הקוראים באפלה גדולה.

הנה נתוני ה-FFO של גב ים:

ה-FFO גדל ברבעון, בחצי שנה, בכל הפרמטרים. אבל כמה באמת ה-FFO הנומינלי ללא הנטרול של הוצאות המימון הצמודות? בהינתן הוצאות המימון בכלל ובהינתן המדד ייתכן שזה 25-30 מיליון שקל ברבעון ואפילו יותר. ואם כך, אז ה-FFO הנומינלי הוא בהערכה גסה כ-50-55 מיליון שקל ברבעון. זה משנה את התמונה לגבי התמחור של גב ים. 

אם נהיה שמרנים ונניח שאין התאמת מחירי משרדים לאינפלציה. ואם נתייחס לנתון ה-FFO הנומינלי גם כי הוא זה שמבטא בקירוב את התזרים האמיתי של העסק (מה לעשות - הוצאות הצמדה משלמים לבנקים ולמחזיקי החוב) נקבל שמדובר בחברה שמייצרת רווח-תזרים של 220-250 בשנה. השוק כנראה מצפה ל-350-400 מיליון ומזה גוזר את שוויה, בפועל זה נמוך יותר.

אז איך משקיעים, בעיקר משקיעים מתוחכמים, לא רואים זאת? הם כנראה רואים זאת, הם כנראה אופטימיים - הם סבורים שערך הנכסים יעלה בדומה למדד ויותר, הם מצפים להשבחות של הנכסים בהקמה וכאמור מדובר במיליארדים, והם סבורים שהמדד יחזור למספרים נמוכים. הם אולי צודקים, אבל נכון לרבעונים האחרונים וכנראה הרבעונים הבאים, ההצגה בדוחות של גב ים, לא מספרת את כל האמת. ה-FFO לא באמת משתפר. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבישי מנתח הנתונים ללא כחל וסרק (ל"ת)
    אבישי נותן בראש 09/08/2022 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    העוקב 08/08/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים המקצועיים מאמינים בגב. השאלה היותר מהותית היא אחוזי התפוסה וכמה מ"ר מסחרי ידרש בישראל בטווח של 3-5 שנים. לדעתי יהיה היצף אדיר ומחיר המניה לא משקף את זה.
  • לא הבנתם שהכותב סתם מקשקש 09/08/2022 01:32
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתם שהכותב סתם מקשקש
  • אני לא מאמין במחיר של גב ים (ל"ת)
    לא מאמין 08/08/2022 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 08/08/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳