קרנות נאמנות

המשקיעים בארץ שוב לא מתרגשים: פדיונות של 150 מיליון שקל בלבד

השווקים נעים מעלה ומטה בעצבנות, צריך עצבים של ברזל בתקופה הזו, אבל היום המשקיעים בארץ הראו שלפחות בינתיים הם עוד לא חוששים. השאלה כמובן השבוע תהיה - בכמה יעלה הפד' את הריבית ביום רביעי
נתנאל אריאל | (13)
האם הציבור בפאניקה? בינתיים לא. הירידות החדות של יום שישי בוול סטריט הגיעו היום, כצפוי, גם לת"א והובילו לירידות חדות של 3.5 במדד ת"א 35, ת"א 90 ירד ב-3.8%, והבנקים ירדו ב-3.8%. אבל למרות הירידות החדות, הציבור פדה היום רק 150 מיליון שקל. זה לא אומר שהפדיונות לא יגיעו בהמשך (כאשר בחודש הקודם נפדו 4 מיליארד שקלים מהתעשייה) אבל השאלה המעניינת כעת היא האם הגיע הזמן לחזור ולרכוש מניות. השווקים ירדו ב-20-30% ואף אחד כמובן לא יודע מתי זה ייעצר, אבל בשלב מסוים הירידות מן הסתם יסתיימו, העולם יירגע והכסף יזרום שוב לבורסה. אבל המיליונרים החדשים נולדים דווקא בימים הקשים של הבורסה, לא כאשר הכל רגוע. אז השווקים זזים בעצבנות - יום למטה יום למעלה, אבל גם אחרי תקופה של ירידות חדות מתחילת השנה, השווקים לא התרסקו. ה-S&P500 ירד 'רק' ב-18%, וזאת למרות כל הימים של הירידות החדות והמפחידות, הדאו ירד ב-13% בלבד, ואילו הנאסד"ק כמובן ירד יותר -27.5%. גם באירופה הירידות נעות סביב ה-13% בלבד מתחילת השנה. גם השווקים בארץ לא ירדו כל כך חזק. ת"א 35 ירד רק ב-8%, ת"א 90 ירד רק ב-11%, ואילו מדד הנדל"ן איבד 21%. שוב מוכח שהדרך הטובה ביותר לפזר את הסיכון היא באמצעות גיוון - לא לשים את כל הביצים בסל אחד, גם לא בסקטור אחד (הייטק בארה"ב או נדל"ן בישראל). אז כל יום יש מקור חדש לעצבנות, אבל האם הבורסות מתרסקות ו"יש ירידות שלא היו מעולם"? ממש לא. רחוק מאוד מכך. זה לא אומר שלא יכולות להיות ירידות חדות יותר, אבל זה כן אומר שצריך לשמור על פרופורציות. כדאי גם לזכור שהשווקים עדיין נמצאים הרבה הרבה יותר גבוה מאשר השיאים שרשמו טרום מגיפת הקורונה. אז כן, יש פדיונות בשוק, אבל אין מה להשוות את המצב כעת לפאניקה והוצאת הכסף של המשקיעים בזמן הנפילות בקורונה. וכאשר רואים שהשוק הישראלי עוד נפל הרבה פחות - אפשר גם להבין למה. חלק מהפדיונות אגב, מגיעים גם בגלל מנהלי הקרנות האקטיביות (מנוהלות) שהנזילו את עצמם כי צפו פדיונות בהמשך הדרך. ביום רביעי השבוע הפד' יעלה ככל הנראה את הריבית. השאלה רק אם ב-0.5% או שיחליט ללכת על כיוון ניצי עוד יותר של 0.75%, בעקבות המשך עליית האינפלציה ל-8.6% - ולמרות יו"ר הפד' אמר שזה לא על הפרק. השווקים צפויים להמשיך לנהוג בעצבנות ותנודתיות גם בתקופה הקרובה וגם זה כמובן ימשיך להשפיע על המשקיעים בת"א. מחר השאלה תהיה כיצד ייפתח שבוע המסחר בוול סטריט, הכיוון של החוזים ישפיעו גם על הכיוון של ת"א.  

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אאייי 13/06/2022 17:41
    הגב לתגובה זו
    חולוו
  • 9.
    אנונימי 13/06/2022 12:16
    הגב לתגובה זו
    הציבור הגדול תמיד יחכה ויחכה ואז יוציא את הכסף הגדול סביב נקודת התחתית ...
  • 8.
    עדי 13/06/2022 11:41
    הגב לתגובה זו
    המומחים מטעם עצמם שכחו 1+1=2 בלבד ולא 3. כשכל אקזיט או אפליקציה נסחרת במיליארדי דולרים זאת התוצאה =התרסקות.
  • 7.
    72 13/06/2022 07:44
    הגב לתגובה זו
    הסתירו בועות אימתניות זו שהזינה את זו במינופי ענק האמת מתפוצצת בסופו של דבר לאזן תאוות הבצע לכיוון של מוסר. היקום עושה עבודה יפה ופלוטו ואוראנוס בשמיים יש להם תוכניות משלהם ...אחרות מתוכניות משקיעי ממונפי נדלן הייטק ועוד
  • 6.
    לרון 13/06/2022 07:16
    הגב לתגובה זו
    בגלל "ניסיון" העבר וכן בשל "תחושת העושר" שעדיין לא מיצתה עצמה
  • 5.
    רב סרן בועתי 13/06/2022 05:33
    הגב לתגובה זו
    משיח גם לא יטלפן.
  • 4.
    H 12/06/2022 23:28
    הגב לתגובה זו
    אם אין פדיונות בקרנות, אז מי מרסק כך את השוק???סוחרים קטנים וסוחרי יום בטח לא. הגיע הזמן לבדוק את ההתהלות בחודשים האחרונים, כולל המשחק בחוזים העתידיים
  • 3.
    הציבור עוד לא מבין את השינוי הריבית בעולם תהיה בין 12/06/2022 22:52
    הגב לתגובה זו
    הציבור עוד לא מבין את השינוי הריבית בעולם תהיה בין 3 ל 4 הפד יוצא מהשוק אין לו ענין הפוט על השוק להפך הירידות בשוק יעזרו לו במלחמה באינפלציה הריבית לבד לא מספיקה
  • Sassi6 13/06/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    זאת יען כי למרות סגר הקורונה, זה לא בא לו בקדנציה שלו ...ובכל זאת הוא הפסיד את הבחירות
  • 2.
    היום היו הירידות, מחר הפדיונות.... (ל"ת)
    שירי 12/06/2022 21:39
    הגב לתגובה זו
  • ההיפך, מחר הרכישות. הכול בזול, אז רוכשים. (ל"ת)
    דני 12/06/2022 22:41
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 13/06/2022 06:16
    ובכל זאת, סנטימנט השוק השלילי עלול להפחיד את העדר
  • 1.
    זו כתבה להרדים את המשקיעים לצערי הולך להיות מרחץ ד 12/06/2022 21:14
    הגב לתגובה זו
    זו כתבה להרדים את המשקיעים לצערי הולך להיות מרחץ דמים בעזרת ה׳ מקווה שלא יהייה אבל כל הסימנים מראים מיתון קשה ועצות ??
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?