אלי כליף טבע
צילום: PR
רווח והסבר

מניית טבע תצנח היום ב-9% - האם זה הזמן לחזור אליה?

מכפיל רווח של 3 מבטא את הסיכונים הגדולים, אבל האם הסיכונים כל כך גדולים? טבע מקטינה בהדרגה את החוב כשבעוד שני רבעונים היא כבר תוריד אותו מתחת ל-20 מיליארד. אוטוטו היא גם פותרת את פרשת האופיואידים - אם וכאשר זה יקרה, המניה צריכה להיות במקום אחר
אבישי עובדיה | (33)

טבע טבע 0.61% אומנם הפחיתה את תחזית ההכנסות לשנה כולה ותרופות המקור בינתיים לא מספקות את הסחורה (לסקירת הדוחות), אבל העננה הגדולה ביותר עשויה להתפוגג – פרשת האופיואידים צפויה להערכת הנהלת טבע להגיע לסיום בסוף השנה. טבע שלצד חברות נוספות שהפיצו את האופיואידים, גרמה בעקיפין למוות של משתמשים בתרופה בארה"ב על רקע התמכרות לחומרים האלה, תגיע לפשרה כואבת, אבל כזו שתשאיר אותה בחיים – תשלומים נמוכים יחסית במזומן ומחויבויות ענקית לתרופות על פני כעשרים שנה. הפשרות האלו עוד לא סופיות והכל יכול להשתבש בדרך לחתימה. אבל אם זה מה שיקרה הרי שהרווחים בעתיד ייפגעו, אך בהינתן שטבע מרוויחה קרוב ל-3 מיליארד דולר בשנה ומייצרת תזרים חופשי של 2.2 מיליארד דולר, היא צפויה לעמוד בעלות שמוערכת ב-2.6 מיליארד דולר ורובה כבר רשום בספרים.

העלות הכוללת בגין הסדרי פשרה תהיה עשרות מיליארדי דולרים, אבל כשמדברים על עלות חשוב להבין של מי העלות. טבע, בדומה לחברות האחרות, תספק תרופות במשך עשרות שנים. השווי הכולל של הפיצוי-קנס יהיה עשרות מיליארדים, אבל בשביל טבע, שהיא יצרנית התרופות, השווי נמוך דרמטית, ובנוסף התחייבות לספק בעוד שנים תרופות שווה היום פחות בגלל היוון. כך מגיעים למיליארדים בודדים של פשרה ולא עשרות מיליארדים במונחים של שווי תרופות.

ההוצאות בגין הפשרה אמורות להתנקז לשנת הפשרה ולהיות סוג של הוצאה חד פעמית, כך שבפועל הן גם לא אמורות להשפיע על וול סטריט שמתייחסת בעיקר לרווחים המתואמים/ רווחי ה-Non GAAP. ואם כך, הרי שבהינתן שהנהלת טבע יודעת על מה היא מדברת, יש כאן חברה שאומנם לא צומחת, אבל מצליחה לייצר רווחים מרשימים וצפויה לדלג על הבעיה המשפטית הגדולה שלה.

אז האם זו חזרה לתקופות טובות יותר? ייתכן מאוד שכן, אבל לא בטוח. טבע שהיא בעיקרה חברה גנרית, נמצאת בשוק שאיבד את הזוהר. גנריקה מאוד חשובה לממשלות כי כך הן יכולות לספק תרופות להמונים במחירים נמוכים. אבל במאזן הכוחות בין החברות המפתחות תרופות מקור לבין החברות הגנריות שמעתיקות בעצם תרופות מקור, ידן של הראשונות, בשנים האחרונות, על העליונה. החברות האלו נזקקות לשנים ארוכות של פיתוח ולמשאבים גדולים והן מוכנות לעשות זאת רק תחת הגנת פטנט לאורך זמן. בהינתן החשיבות של החברות האלו בתקופת הקורונה, לא נראה שתהיה תזוזה רגולטורית לטובת הגנריקה. כלומר, כללי המשחק לא ישתנו, ותחת כללי המשחק האלו, חברות הגנריקה הגדולות נמצאות בשנים האחרונות בקיפאון. וריטאס שנוצרה ממיזוג של מיילן המתחרה הנחושה והעיקשת של טבע עם החטיבה הגנרית של פייזר, לא צומחת ונסחרת במכפילי רווח נמוכים גם ללא עננה משפטית, ולמעשה כל הסקטור נסחר ברמת תמחור נמוכה – מכפיל רווח חד ספרתי.

טבע עצמה נסחרת במכפיל רווח של 3 שבהינתן הציפיות של הנהלת החברה לפתרון משבר האופיואידים, נראה נמוך גם ביחס למכפילים הנמוכים של החברות בתחום. הסיבה היא ככל הנראה החוב הגדול של החברה.

לטבע יש 21 מיליארד דולר של חובות, זה לא ה-30 מיליארד דולר שהיו לפני 4 שנים ועדיין זה הרבה. טבע בונה על תזרים של 2.2 מיליארד דולר בשנה שיספק לה אפשרות להחזר חובות, אבל התזרים ברבעון הראשון היה עשרות מיליונים בודדים. זה אולי מדאיג, אבל עונתית רבעון ראשון נחשב חלש מאוד בתזרים. גם אם נתייחס לתזרים של 2.2 מיליארד דולר, הרי שכפי שקרה בדוח האחרון, טבע מעדכנת את הציפיות, כלפי מטה. עוד שינוי כזה עלול להוריד את התזרים למצב מסוכן. תזרים של 2.2 מיליארד דולר זה 10% מהחוב. אם ההכנסות יירדו ב-5% בלבד, זה עשוי לפגוע ברווח ובתזרים בכ-15%-20%. כלומר, הרגישות להכנסות גבוהה וקיים חשש שאנחנו עוד לא בסוף ההתכווצות במכירות.

על רקע זה עולה גם השאלה מדוע טבע לא גייסה חוב כשיכלה – לפני שנה-שנתיים בריביות טובות יחסית. סמנכ"ל הכספים של החברה, אלי כליף, מסביר שמגייסים לפי הצורך. גיוסי החוב היו מיחזור של חובות קיימים וטבע לא רצתה לגייס יותר כדי לא לפגוע גם בדירוג שלה שהיה משפיע על ריבית הגיוס.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אבל הריבית בעלייה וטבע נכנסת לשוק של ריביות גבוהות יותר, וגם כאן כליף מסביר שהמטרה והכוונה היא להגיע למיחזור הבא במצב של דירוג טוב יותר בהינתן פתרון האופיואידים וכך ליהנות מלכתחילה מריבית טובה יותר.

המיחזור הבא צפוי להיות רק ב-2023. בינתיים יש לכליף משנה סדורה איך לשרת את החוב ויש לו רזרבה – 1.8 מיליארד דולר של מסגרת אשראי מבנקים שבינתיים טבע כמעט ולא משתמשת בה.

 

החוב הוא נקודה כואבת בטבע והשינויים בריבית עלולים להכביד על המיחזור ולייקר אותו משמעותית. אבל צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה – טבע הצליחה בשנים האחרונות למחזר חובות בריבית יחסית נמוכה. הריבית המשוקללת של החוב של טבע היא 4.4% כשהמח"מ הוא 7-8 שנים. הממוצע קצת משקר, כי יש לטבע סוגים שונים של מסלולי חוב, אבל המסקנה ברורה – זה חוב זול וכיום איגרות החוב של טבע נסחרות בתשואה אפקטיבית גם של מעל 6%.

כל מה שטבע צריכה כדי להצליח להבריא זה שקט. אם לא יהיו דרמות בעסקים שלה בשנה-שנתיים הקרובות, והחוב בהתאמה יירד לכ-17-18 מיליארד דולר, טבע כבר תחזור לרמת חוב שניתן לעכל ושגם וול סטריט תוכל לעכל. זה מאוד אפשרי. לא חף מסיכונים אבל אפשרי.

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    בורסע 09/05/2022 16:51
    הגב לתגובה זו
    חברים טבע לא מספקת את הסחורה מעל 3 שנים ברציפות הפסדים אדירים , אם טבע לא תתאחד עם חברה גנרית היא לא תשרוד את השוק . מי שרוצה להמשיך להפסיד כסף שימשיך להשקיע בטבע . זו דעתי האישית
  • בון 10/05/2022 13:18
    הגב לתגובה זו
    טבע חברה טובה עם ניהול קודם שגרם לחיסולה על פניו הניהול הנוכחי נראה סביר הוא מספק את הסחורה. לדעתי עניין של זמן טבע תתאחד עם חברה גנרית זו הדרך היחידה לשרוד בשוק הזה
  • 17.
    לא לפני 2023 09/05/2022 01:49
    הגב לתגובה זו
    רק אז התמונה תתבהר. מבנה החוב הוא כזה שאם טבע תעבור את 2023 בצורה מוצלחת. אז היא כבר תצא מחוזקת. כל זאת בתנאי שהעננה המשפטית גם תסתיים. כל ניסיון להעריך את שוויה כרגע מגוחך. בטח הערכה המבוססת על מכפיל הכנסות שמתעלם מהחוב.
  • 16.
    לא לפני 2023 09/05/2022 01:42
    הגב לתגובה זו
    ואני לא נביא. פשוט תסתכלו במבנה החוב. אם טבע עוברת את 2023 בהצלחה השמיים הם הגבול. הדגש הוא על התנאי. בינתיים זה נראה שתצליח ההכנסות קטנו בעקביות בשנים האחרונות אבל הרווח התייצב. בעוד שנתיים יחס הרווח חוב יאפשר לתת הערכת שווי רלוונטית יותר. כמובן בתנאי שהעניינים המשפטיים גם יסתיימו בעלות סבירה.
  • 15.
    אבי1 08/05/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    לעולם לא אחזור לטבע ריסקה אותי ועוד אלפים כמוני .
  • זו הסיבה שהיא מעניינת, אף אחד לא מתקרב אליה (ל"ת)
    שרון 08/05/2022 21:38
    הגב לתגובה זו
  • נכון, גם אותי (ל"ת)
    א 08/05/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    שמעון 08/05/2022 16:09
    הגב לתגובה זו
    נכון שטבע לא ישראלית. אבל היא עדיין מעסיקה גדולה בארץ
  • 13.
    בן 08/05/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    ניהלו את טבע פושעים שלא הועמדו לדין. הם גרמו לנזקים מטורפים ובלתי הפיכים. לא רק שלא תלו אותם, גם נתנו להם בונוסים.
  • 12.
    נחמיה שטסלר 08/05/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
    אין ספק בכלל שטבע עומדת לחזור לימי הזוהר שלה ואפילו יותר רק חבל שהיא כבר לא תהיה גאווה ישראלית שמח מאוד בשביל חברת טבע עצוב מאוד בשביל מדינת ישראל
  • אקמולי 09/05/2022 17:55
    הגב לתגובה זו
    המראה לאיזה כיוון , פשוט לזרוק אינפורמציה לא מבוססת לא מכובד
  • 11.
    טוביה 08/05/2022 13:06
    הגב לתגובה זו
    תרדו מהעץ הגבוה הזה עדיף מנפילה ממנו החברה טעונה בהלוואות וזו הבעיה הכי גדולה שלה ההערכה שלי שמחיר המניה צריך להיות בסביבות ה 20 שקל כלומר 6 דולר מכסימום ואם כך תהיה שווה לאחזקה
  • דני54 08/05/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    סתם מצוץ מהאצבע. לאבישי יש משנה סדורה לעומת זאת.
  • 10.
    לקנות בחודשים הבאים (ל"ת)
    שמעון 08/05/2022 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כהן צ 08/05/2022 11:15
    הגב לתגובה זו
    מניה ששנים לא קונה
  • 8.
    מבין2 08/05/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    עלית הריבית וחוב נוסף בשל התביעות יורידו את המניה
  • דני54 08/05/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    החוב ירד כי תזרים המזומנים הופנה לפרעון החוב. לא רק מכירת המפעלים.
  • 7.
    כהן צילה 08/05/2022 10:17
    הגב לתגובה זו
    מנייה ללא עתיד
  • 6.
    עכשיו זה הזמן של טבע (ל"ת)
    איציק 08/05/2022 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א 08/05/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    למה הארביטראז' צריך לקבוע מה מחיר המניה בארץ? הרי אם תצא הודעה טבע היום, היא תעבור בדקה לעליות, אז למה האמריקקים צריכים לקבוע מה טבע שווה? ולמה ביזפורטל מפמםמים בלי סוף שהמסחר בארץ צריך להתנהל לפי חוזים עתידיים וארביטראז?
  • דני54 08/05/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    עניין טכני גרידא
  • המחיר נקבע בוול סטריט לא בתל אביב (ל"ת)
    סוחר 08/05/2022 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 08/05/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
    קוראים לה בזן
  • חיים אובקסיס 09/05/2022 00:52
    הגב לתגובה זו
    אלטשולר שחם
  • 3.
    שלי 08/05/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    מדד 35 היום 1890 לפני חודשיים כתבתימדד נסדק 11990 בקרוב 11200
  • 2.
    נ.ש. 08/05/2022 09:47
    הגב לתגובה זו
    במצב שחברה יש לה חוב למאזן גבוה מ50% והיא מוציאה את רוב הרווחים שלה לתשלומי חוב נהוג לתמחר את החוב ביחד עם המרווח ולפי זה לתמחר את המכפיל. והמכפיל שלה הוא 10/11 לא זול במיוחד מול המתחרות בענף אבל לא ייקר במכפילים. והעובדה שהיא החברה הכי גדולה בגנריקה נותן לה את הפריבילגיה. מנגד בעולם של ריביות עולות ואינפלציה זה סיכון לחברה שיש לה עול וב כל כך גדול ויש תוספת סיכון. סיכון-סיכוי נוסף הוא העובדה שיש עליית מחירים ואינפלצי בעולם מה שהיה אמור גם לעזור לטבע לשפר את הרווחיות וגם לעלות את המכירות מנגד המכירות יורדות מה שמסמן התכווצות בתחום שלא בהכרח קשור למיתון וצמיחה. לסיכום אני מסכים שבאזור הזה טבע שווה קניה אבל הסיכונים מנגד גם גבוהים. ואין אופק של צמיחה יציבה מה שמקשה לקנות אותה לטווח הקצר אבל בהחלט שווה לטווח של 5 שנים פלוס למרות הסיכונים
  • בני 08/05/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
    טבע זולה. מעבר לכך, שים לב שעוד תקופה של שנה וחצי, היחס כבר לא יהיה כמו שכתבת
  • נ.ש. 08/05/2022 14:02
    עליה באינפלציה תוביל לעליה בתשלומים ולפי זה בכל התחשיב של אג"ח שלה שחלקן צמודות. כך שיכול להיווצר מצב שעוד שנה החוב יהיה על אותו מקום בגלל שינוי של האינפלציה. ובמצבים קיצוניים של אינפלציה עליה בחוב שלה. אגב לגביי התחשיב של EV/BIT צריך למדוד את זה מול המתחרות ושם טבע לא זולה. והסיכון הגדול שלה זה הירידה במכירות בעולם אינפלציוני כי זה מותיר ספק ביכולת שלה לפצות על השחיקה בעולם אינפלציוני
  • 1.
    לא לגעת בטבעץ הכל צונח (ל"ת)
    רפי 08/05/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
  • אתה טועה, עכשיו זה הזמן לקנות - נראה עוד שנה מהיום (ל"ת)
    זיו 08/05/2022 11:54
    הגב לתגובה זו
  • א 08/05/2022 20:59
    לפני שלוש שנים
  • כהן צילה 08/05/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    בחינם לא אגע בה
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זוז פאוור קופצת 19%, בונוס מוסיפה 9%; מדדי ת"א בירוק

המדדים בת"א נסחרים בעליות בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבולטים היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל

מערכת ביזפורטל |

עליות של עד 1% בבורסה ברקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות.

עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי  


קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות. כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות לגבי העתיד.  מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?



חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.


אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.