רן עוז
צילום: biztv

"ב-3 השנים הקרובות ישראכרט תצמח בקצב דו ספרתי - כל שנה"

כך אומר מנכ"ל ישראכרט רן עוז שנכנס לתפקידו לאחרונה, אחרי הדוחות. הוא מציע לא לזלזל באינפלציה, וגם לא במשבר באוקראינה, אך אומר כי מוקדם לראות כיצד זה ישפיע על הכלכלה. מהם תחומי המיקוד של החברה והאם השירות החדש בתחום הביטוח יכול להוזיל לציבור ביטוח רכב בעשרות אחוזים?
נתנאל אריאל | (2)

"נצמח בקצב דו ספרתי בשנים 2022, 2023 -ו2024" כך מעריך מנכ"ל ישראכרט 0.87% החדש רן עוז, בשיחה עם ביזפורטל לאחר הדוחות של החברה. עוז שעבר לאחרונה ממגדל, לא מתעסק יותר בחברה הישנה ובמאבקים שהיו שם, ומתמקד בחברה החדשה. 

הכנסות ישראכרט קפצו ברבעון הרביעי של 2021 ב-25% ל-646 מיליון שקל, הרווח מנגד הצטמק בחצי ל-23 מיליון. הרווח השנתי הנקי המנוטרל עומד על 319 מיליון (בנטרול מכירת בית ישראכרט) והשאלה האם הצמיחה תימשך. עוז סבור שכן: "באופן כללי, מאמצע 2021 התחלנו לצמוח, ברבעון האחרון זה תפס קצב קצת יותר מהיר ונתמקד - גם באשראי הצרכני ללקוחות פרטיים וגם באשראי המסחרי.

שנת 2021 מייצגת?

עוז: "צמחנו בצורה טובה ב-2021, עם צמיחה של 25% בהכנסות ברבעון, אבל לא כדאי לקחת את 2020 או 2021 בנפרד, שכן בגלל הקורונה התוצאות היו מוטות למטה ועכשיו כשמסתכלים על 2021 זה נראה פתאום זינוק קיצוני. אז כאשר לוקחים את השנתיים האחרונות ומשווים אותן רואים שמדובר בקצב צמיחה שהוא דומה לקצב הצמיחה השנתי הקודם, זה ממשיך את הקצב של השנים הקודמות כאשר קצב העלייה בצריכה הפרטית הוא 6-8% בשנה"

  

עוז מסביר כי "בכל מוסד פיננסי שדיברת או שתדבר איתו כולם יספרו לך שהכלכלה חזרה לצמוח אחרי הקורונה ולכן יש גידול בהיקפי הפעילות בהכנסות, יש ריקאברי גם בהפסדי אשראי, וזה נכון לבנקים ולחברות האשראי. ולכן ברור שזה המצב גם אצלנו כאשר אנחנו חצי מהשוק, או 45% מהשוק. מה שכן מיוחד אצל ישראכרט זה שהשקענו בבניית וחיזוק התשתית הטכנולוגיות מה שמביא אותנו לנקודת זינוק טובה ל-2022. חזרנו לצמוח באשראי, אחרי ששיפרנו בתשתית, בחיתום, בבקרה ואנחנו מתחילים לעלות בצורה מדורגת.

מה המיקודים שלכם קדימה?

עוז: "נתמקד גם בצמיחה באשראי הצרכני וגם במסחרי (לקוחות עסקיים. נ"א), ונרצה לצמוח גם בתחום הצעות הערך מבוססות הדאטה, שבו אנחנו יכולים להראות ROI (החזר על השקעה. נ"א) ברור, גם לנו וגם לעסק.. כל פתרון כזה משפר את התוצאות של העסק וחוסך לו בעלויות, כלומר העסק ישפר את התוצאות שלו, ולא רק שלנו. הרבה מזה בנוי על שת"פ עם פינטקים וחברות סטראט-אפ ישראליות".

איך הצמיחה בתחום המסורתי של כרטיסי אשראי?

"כרטיסי האשראי זה התשתית להכל. הלקוחות ממשיכים להשתמש בין בכרטיסים הפיזיים, הן בדיגיטליים באפליקציות השונות, ואנחנו ממשיכים להיות המנפיק הגדול ביותר, ויש לנו שת"פים גם עם הבנקים וגם עם המועדונים – יש לנו הרבה מועדונים גדולים ואנחנו ממשיכים לפתח את זה. הלקוחות שלנו הוא הבסיס לכל הפתרונות שאנחנו נותנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

איך ישפיעו האינפלציה והמלחמה באוקראינה?

עוז: "התקופה של עשור של אינפלציה שהסתובבה סביב 1% בקושי זה טוב כשהכל רגוע. הטלטלה שהכלכלה העולמית עברה סביב השנתיים האחרונות וגם המשבר באוקראינה ישפיעו על הכלכלה. נותר לנו לחכות ולראות כמה".

ישראכרט מסמנת את תחום הביטוח כמנוע צמיחה משמעותי - אבל מוקדם לקבוע מתי הוא יתפוס נתח משמעותי מפעילות החברה

עוז שמגיע מתחום הביטוח מבין היטב את החשיבות של מידע מדויק על הלקוחות. חברות הביטוח רוצות לקבל את הלקוחות עם הסיכוי הנמוך ביותר שיתבעו אותן, כלומר לקוחות שישלמו את הפרמיה אבל סביר שלא יתבעו את החברות. במילים אחרות: אם אתם רוצים לרכוש רכבי יוקרה חברת הביטוח תרצה לדעת שלא סביר שתעשו תאונה ולכן היא צריכה לקבל מידע כמה שיותר מקיף על האדם, ואין מידע טוב יותר מאשר הפעולות שהאדם ביצע בפועל? את זה ניתן לגלות באמצעות הפרופיל המלא של האדם, הקניות שלו, השימושים בכרטיסי האשראי - ולחברות כרטיסי האשראי יש את כל המידע זמין. לצורך העניין זה כמו שכאשר חברת קמעונאות רוצה להגיע לקהל היעד המדויק היא תרצה לדעת האם מדובר באדם שקונה מטרנה לתינוק וכך היא תציע לו גם טיטולים.

נכנסתם לאחרונה לתחום הביטוח לרכבים, כך שתוכלו לשווק ביטוח ולחבר בין חברות ביטוח ולקוחות שרוצים להיות מבוטחים בתחום הרכב. איך התחום הזה בינתיים מגיע לידי ביטוי בישראכרט?

עוז: "אנחנו מתחילים מתחום הביטוח ובהמשך ניכנס לתחומים נוספים. אנחנו סוכן ביטוח אובייקטיבי, עובדים עם 6 חברות ביטוח ויודעים לעשות חיתוך של המידע בין הפרופיל הלקוח ולמצוא את החברה הכי נכונה".

"ההבדל בין הפלטפורמה שלנו לבין סוכני ביטוח זה שאנחנו מכירים את הלקוחות ויש לנו מידע עליהם ולכן אנחנו יודעים מראש למלא פרמטרים על הלקוח. יש לנו את רוב הפרטים ואנחנו צריכים קצת מאוד דברים כדי להגיע לחיתום הכי טוב - ולהפנות את הלקוח לחברת הביטוח שתיתן לו את ההצעה הזולה ביותר עבורו".

במילים אחרות, בישראכרט בעצם מתכוונים שהם יכולים להגיד לחברות הביטוח מה הסיכוי שהאדם הספציפי יתבע אותם, לפי הפרופיל שלו. איך יש להם את הפרופיל? כי בכל קנייה שלכם בכל מקום שהוא - הם רואים לא את הרצונות שלכם, התקוות שלכם לקנות מוצר מסוים גם אם הוא לא בהישג ידכם, אלא את מה שעשיתם וקניתם בפועל.

אתם יכולים להגיד לחברת ביטוח 'את האדם הזה לא כדאי לך לבטח'?

עוז: "בשוק הזה אין דבר כזה לקוח לא כדאי. השאלה היא מה יהיה גובה הפרמיה. לכל לקוח ופרופיל, ולכל סוג רכב, יש חברה אחרת שהיא הכי כדאית, וגם אין חברה שהיא תמיד תמיד הכי זולה ועם ההצעה הכי טובה, ולכן המטרה שלנו היא להבין כמה שיותר מהר מה פתרון הביטוח הנכון ביותר לכל לקוח. אין תשובה אחת נכונה".

 

על אלו פרמטרים מדובר? עוז לא יכול לענות על כך אבל הכוונה היא בעצם ללקוחות שיש הכי פחות סיכוי לתאונה (נשים בגילאי 40 עם ילדים) וכאלה שמקום המגורים מקטין את הסיכוי שהרכב ייגנב. למשל, מישהי שגרה ליד האוניברסיטה עם רכב מיני קטן ולא מבוקש ובקושי צריכה אותנו לנסיעות תתומחר אחרת מאשר מישהו עם עם רכב מבוקש שגר בעיר שמועדת לגניבות, או אדם עם רכב ספורט.

למה בעצם צריך את השירות שלכם? למה שאדם לא יפנה ישירות לחברת הביטוח?

עוז: "אנחנו מכירים את האלגוריתם של החברות ויודעים לתת תשובות במהירות, וכאמור צריכים מעט מידע כדי להשלים את התמונה המלאה.

"בנוסף, לכל חברת ביטוח יש מודל אחר, אלגוריתם אחר וממילא תוצאה אחרת - כך אז אפשר למצוא שרכב מסוים זול בחברת ביטוח אחת ואילו חברה אחרת חטפו כמה תאונות לאחרונה והרכב הספציפי נהיה יקר לחברה הזו. זה דינמי וזז כל הזמן".

 

מתי התחום יהפוך למשמעותי בישראכרט מבחינת היקף הפעילות?

עוז: "מוקדם לדבר על מתי היקף הפעילות בתחום יהיה מהותי. התחלנו מאפס רק לפני מספר חודשים, אז ברור שכל דבר הוא עלייה, אבל ייקח זמן לביטוח כדי להיות משמעותי בישראכרט. זו פלטפורמה מתקדמת שמבוססת על AI, ואנחנו צריכים שהיא תצבור ניסיון והיקפים בטרנזקציות. בינתיים בהחלט רואים תוצאות מאוד יפות. אנחנו מסגולים לחסוך עשרות אחוזים בעלות הביטוח. ככל שהפלטפורמה צוברת ניסיון כך האלגוריתם עובד יותר טוב ויודע למקד פתרון ביטוחי לכל לקוח".

 

תתמקדו רק בתחום הזה או שתתרחבו לתחומים נוספים?

עוז: "בהחלט. אנחנו מתחילים בתחום ביטוחי הרכבים ונוסיף בהמשך גם ענפים אחרים".

 

במעבר חד, ישראכרט היא חברת כרטיסי אשראי בסופו של דבר, אבל אתה מדבר על פתרונות הרבה יותר מתקדמים של דאטה. תסביר בבקשה את נושא ההשקעות בטכנולוגיה ובפינטק?

עוז: "נכון, ישראכרט זה לא רק כרטיסי אשראי אלא פתרונות דאטה שמייצרים ערך עבור הצד השני, להנגיש לעסקים ולקוחות פוטנציאל בצורה ממוקדת ולתמוך בצד העסקי שלהם.

 

"עד לפני הקורונה ל-50% מהעסקים בישראל לא הייתה יכולת למכור מרחוק ועכשיו אנחנו מאפשרים גם את זה. פעם היה צריך להקים אתרים בעשרות אלפי שקלים ואנחנו נותנים פתרון למכירה מקוונת. היום כבר לא צריך להקים אתר גדול. בזכות אותם שת"פים טכנולוגים אפשר לשלם כמה מאות שקלים בחודש, במקום להקים אתר אינטרנט בעשרות אלפי שקלים, ולקבל את השירותים במכירה המקוונת באפליקציה, ניוזלטרים, מכירות חבילות פרסום, פיתוח עסקי ללקוחות קיימים וחדשים ועוד".

 

ובמילים פשוטות יותר?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יריב 11/03/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    בחו"ל האפליקציות מצליחות מאד. ישראל בפיגור. גם בעלי העסקים מעדיפים שלא לקבל אשראי עם עמלות יקרות וגם הלקוחות מוצאים אפליקציות דביט למיניהן כנוחות יותר.
  • 1.
    אלכס 10/03/2022 14:10
    הגב לתגובה זו
    רציתי לדעת את מי זה מענין .את המשקעים שלא רואים דו בעיניים.ועל מה מה מסתמך הרואה בכוכבים .ומה עם המתחרים עושים במכנסים.ותודה על הלוקש.
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.93%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ג'י סיטי יורדת 7%, סקופ עולה 4.7%; מגמה חיובית בת"א

העלאת תחזית הדירוג של S&P תומכת בשוק למרות ארביטרז' שלילי, המסחר מתנהל בעליות שערים; עונת הדוחות בת"א מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

המסחר בת"א מתנהל במגמה חיובית למרות ארביטרז' שלילי של כ-0.4%, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.3% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.6%. 

במבט על הסקטורים, מדד הביטוח ממשיך לבלוט לחיוב עם עלייה של כ-1.1%, מדד הבנקים עולה ב-1.1%, מדד הנדל"ן עולה 0.5% ומדד הנפט וגז יורד 0.1%.


בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.


השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח  ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 3.96%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.18%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -2.91%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 1.09%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע -1.93%  ו- נובה 1.73%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


מניות במוקד

האם קיבלנו פרומו לדוחות החברות הביטחוניות? על פי דוחות סקופ סקופ 4.51%  , הגידול במכירות בישראל של החברה נבעו בעיקר מיישום אסטרטגיית צמיחה ומעלייה בביקוש למוצרי החברה המשמשים את הלקוחות המייצרים מוצרים ביטחוניים וכן עלייה במכירות המוצרים הטכניים. ההכנסות ברבעון עלו ל-535.4 מיליון שקל לעומת 472.6 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של כ-13%. הרווח הגולמי נשאר כמעט ללא שינוי ועמד על 166.3 מיליון שקל, אם כי ניתן לראות כי סקופ מצליחים להתייעל תפעולית מה שהקפיץ את הרווח התפעולי בכ-8.7% ל-63.7 מיליון שקל לעומת 58.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. את הרווחיות הזאת חברת המתכות מצליחה לגלגל גם לשורה התחותנה כשהרווח הנקי ברבעון עלה בכ-7.6% ל-43.5 מיליון שקל לעומת 40.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. השיפור התזרימי מקבל ביטוי גם בקופה כשיתרת המזומנים של החברה עלתה ל-340 מיליון שקל לעומת 320 מיליון שקל ברבעון המקביל, בהקשר הזה נזכיר כי ביולי האחרון בהמשך לתוצאות הרבעון השני הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 33.1 מיליון שקל - כ-2.5 שקל למניה. הדיבידנד שולם לבעלי המניות ב-4 באוגוסט. סקופ: עליה של 13% בהכנסות ו-7.5% ברווח על רקע ביקושים מהתעשיות הביטחוניות