ראיון

"מחיר יחידת מחשוב של הייפר - ממאות דולרים עד מאות אלפי דולרים"

כך אומר בראיון לביזפורטל יואב וינברג, מנכ"ל 'א.מ.ת'. החברה בראשותו פרסמה היום תשקיף לקראת חלוקת חברת הייפר כדיבידנד בעין מתוך א.מ.ת ובראיון מספר המנכ"ל על שתי החזיתות בהן פעלה החברה בשנים האחרונות וכיצד אינו חושש מרמות הביקושים
תומר אמן |

"אנחנו שמים דגש גדול מאוד על השקעות בחו"ל שם השוק ענק ומבחינתנו בלתי מוגבל, לכן גם אם הביקושים הנוכחיים יקטנו, מדובר בשוק כל כך גדול שכרגע אנחנו מרגישים שאפילו לא התחלנו לגרד את הפוטנציאל הקיים", כך אומר היום יואב וינברג, מנכ"ל אמת 0.66%  מחשוב בראיון לביזפורטל.  היום דיווחה החברה בראשה יושב וינברג כי המועד הקובע לפיצול חטיבת ה-OEM המתוכנן עליו הכריזה קרן פימי השולטת בא.מ.ת מוקדם יותר בסוף חודש דצמבר של שנת 2021 יעמוד על ה-6 במרץ, כאשר כל מי שמחזיק במניה בתאריך זה יקבל כדיבידנד בעין מניה של הייפר יומיים לאחר מכן, ב-8 במרץ (מועד הפיצול).  איך נראה פרוייקט OEM של א.מ.ת או במקרה הזה של הייפר? מה החברה בעצם מייצרת? "הייפר עוסקת בכל עולם התכנון והתפעול של המערכות הממוחשבות אותן אנחנו מוכרים בסופו של דבר ללקוחות שלנו כחלק מתוך המוצר המוגמר שלהן. יש לנו לקוחות גם בארץ וגם בחול ואותן לקוחות מייצרות מערכות שבתוכנן אנחנו מתקינים את המוצר של הייפר. המוצר שלנו הוא יחידת מחשוב ולכן מותאם לכל מוצר מסוג זה שמזמינים מאיתנו." ומה העלות של אותה יחידת מחשוב? "מדובר במספרים שמשתנים, זה מאוד תלוי בלקוח ובסוג המוצר שהוא הזמין מאיתנו. בעיקרון מחיר היחידה נע בין כאלו זולות יחסים - מאות דולרים, לכאלו יקרות מאוד - עד כמה מאות אלפי דולרים."  בשנים האחרונות פועלת א.מ.ת בשתי החזיתות, אך פעילות ה-IT נעשתה באופן שוטף אל מול  הלקוחות ולעיתים נתפסה כ"תמיכה טכנית", בעוד שפעילות ה-OEM נחשבה לפרויקטאלית - כשפרוייקט נגמר צריך למצוא את הבא אחריו, איך דואגים שהגלגל ימשיך לנוע? "מדובר בפתרונות שמסופקים ללקוחות לאורך שנים, ומנוע הצמיחה העיקרי של הייפר הוא בעיקר הפעילות בחו"ל. החטיבה הוקמה לפני 3 שנים וממצב של 0 מכירות הגענו ל-25%-30% מכירות רק בחול, בעיקר באנגליה וארה"ב שם יש לנו שתי חברות בנות שהן מבצעות את ראש החץ לאותם שוקים. אנחנו מאמינים שהביקושים הללו ימשיכו להיות חזקים, וגם אם יחלשו, עצם הפיצול מא.מ.ת נועד לחזק את הפעילות שלנו בתחום וכבר עכשיו אנחנו מאמינים שאנחנו אפילו לא מגדרים את הפוטנציאל. זה מנוע הצמיחה שלנו"  ובנוגע ל-IT? מה עם המגזר הזה? "כמו שציינת הפעילות של א.מ.ת התנהלה עד כה בשני מגזרים, הראשון הוא ה-IT והשני הוא ה-OEM. בעוד שעיקר פעילות ה-IT היא פעילות מקומית אל מול לקוחות ישראלים, ביצענו לאחרונה כניסה אגרסיבית יחסית לתחום התוכנה וחיזקנו On Board את תחום הסייבר והענן. מגזר ה-IT של א.מ.ת יתרכז עכשיו בשלושת התחומים הללו - תוכנה, סייבר וענן. אמנם טרם ניתן לראות את זה בדוחות הכספיים שלנו אבל לאחרונה רכשנו את רוב מניות חברת Unitask שפועלת בתחום התוכנה הארגונית, את אותה מדיניות אנחנו מתכננים להמשיך גם בשנים הקרובות ובכך להוביל גם לצמיחת מגזר ה-IT, על ידי גידול אורגני ורכישה של חברות סינרגטיות." ואם כבר מדברים על מגזר ה-IT, לפחות בהתבסס על הדוחות האחרונים נראה שמי שתהנה במיוחד מהפיצול זו דווקא הייפר, היא הצומחת מבין השתיים (33% ב-OEM לעומת 1.7% ב-IT), אתם צופים שאותו מנוע צמיחה ב-IT יאפשר להאיץ את הצמיחה הזו או שאותה צמיחה סולידית מקובלת בתחום וכך הדברים ישארו? "ממש לא. תחום ה-IT הוא תחום צומח ובועט ולכן בשנים האחרונות ביצענו את אותן השקעות (סייבר, ענן) ואנחנו ללא ספק צופים לקצור את הפירות של ההשקעות האלו בשנים הקרובות. רק לשם ההבהרה, אותה רכישה של מניות Unitask הייתה בהיקף של 140 מ' ש' שכל כולה הייתה נטו תוכנה. בעקבות הרכישה אנחנו צופים EBIDTA של 17-20 מיליון שקל בשנה. כפי שביצענו את הרכישה הזאת קיימות חברות נוספות בקנה ורכישת כולן צפויה להיטיב עם האסטרטגיה של החברה."  הייפר אם כן מאוד "תלויה" בצבר לקוחות, האם קיים ברומטר עבור המשקיעים שמצביע להם על הביקושים?

"לא. כמו שאמרנו אנחנו לא חוששים שתהיה פגיעה בביקושים כי מדובר בענף בעל פוטנציאל שוק קרוב לבלתי מוגבל. לראייתנו אנחנו מביאים לשוק Added Value כי אנחנו עובדים עם החברות הגדולות והמובילות בשוק ואלו יצטרכו את המוצרים שלנו. גם אלמנט הסיכון כמעט ולא קיים כי אנחנו לא עובדים עם סטארטאפים, כך שגם הוא כמעט ואפסי"  בסופו של דבר המהלך קודם כדי להציף ערך במנית 'א.מ.ת'. האם לדעתך הערך הזה הוצף מאז הדיווח הראשוני על הפיצול בסוף דצמבר וכעת מגולם במחיר המניה? "אני כמנכ"ל לא עוסק במחיר המניה." האם לדעתך אחרי הפיצול תצאו עם הייפר לגיוס הון? "את החברה אנחנו מנפיקים עם יכולות פיננסיות, הון עצמי והון חוזר חזקים ככה שמדובר בחברה עם בסיס כלכלי איתן. מנגד, אנחנו לא פוסלים שום דבר.  מילה לסיום? "מדובר ביום היסטורי"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳