ראיון

שוק ההנפקות נהפך לסלקטיבי - "השוק מחפש חברות גדולות אך מוכן לשלם מכפילים נמוכים מבעבר; חברות החלום יתקשו לגייס"

כך אומר פלג פאר, מנכ"ל ווליו בייס חיתום על התקררות שוק ההנפקות. לדבריו חברות גדולות ועם מודל ברור יותר יתועדפו על פני חברות הטכנולוגיה הקטנות והטרנד הנוכחי הוא חברות נדל"ן
איתי פת-יה | (3)

החברות אביב בנייה ושלמה ביטוח החליטו לעת עתה לגנוז את תכניותיהן להנפיק לציבור. השוויים שהציעו להן לא תאמו את הציפיות שלהן. כך היה גם עם אחרות, שכיוונו גבוה, ירדו מעט נמוך יותר ואמרו "נלך על זה בכל זאת": רב בריח, טופ גאם, ואיירובוטיקס שאחרי טבילת אש לא מוצלחת בהנפקתה הראשונה שכשלה הורידה את השווי וצלחה את זו השנייה.

אלה הם אינם חמישה צירופי מקרים. גם בשוק החיתום מודים כי הסנטימנט בשווקים השתנה. אחרי פרץ אדיר של הנפקות ששבר שיאים, הן ב-2020 והן בקצב שלהן השנה, מסתמנת רוויה מסוימת שמשאירה מקום לבררנות גדולה יותר. כן, אפשר גם לקרוא לזה התפכחות מחלק מהסחורות שיצאו לשוק. זה היה צפוי לאור הנפקות רבות שלא מצדיקות את התמחור שלהן - מבין 140 הנפקות בשנה וחצי האחרונות הרוב נמצא מתחת למחיר ביום הראשון שלאחר ההנפקה. חלק משמעותי מהחברות המונפקות לא ראוי להיסחר בבורסה. חלק אחר - ראוי, אך מתומחר גבוה, כשפה ושם יש הנפקות טובות - גם חברה טובה וגם מחיר ראוי, אבל זה חריג. 

על רקע זה, הגל הגדול של ההנפקות דועך והשוק מוכן לקבל חברות אמיתיות, חזקות, רווחיות. יציבות. חברות החלום עדיין זורמות לבורסה, אבל בקצב איטי מאוד. גם הקצב הזה עשוי להיפסק.   

"אם איירובוטיקס הייתה מגיעה לשוק לפני שנה שוויה היה כפול מבהנפקה האחרונה – והיו קונים", סבור פלג פאר, מנכ"ל מחלקת החיתום של בנק ההשקעות ווליו בייס. "ברגע שאתה זורק לשוק 100 הנפקות ביחד, אז ב-20 הראשונות לכולם עדין יש תיאבון ומזומן אז הם רצים על זה. רואים שאחד מרוויח כסף, אז האחר רוצה גם. הייתה עוד הנפקה ועוד הנפקה ועכשיו אנשים קצת נרגעים. החברה ה-72 בתור יכולה 'להיענש' במירכאות על המיקום שלה ועל זה שלא הגיעה מוקדם יותר. כשיש הרבה היצע המחיר יורד - זה אותו היגיון בג'ינסים, טלוויזיות והנפקות".

 

אז על מה מסתכלים עכשיו אחרת?

"צריך להבדיל בין חברות מסורתיות יותר שאפשר לתמחר אותן לבין חברות טכנולוגיה, חברות חלום מהדרג הקטן יותר. את האחרונות קשה יותר לתמחר, ויהיה גם קשה יותר להוציא אותן לשוק עכשיו. אם דיברנו על איירובוטיקס, אז זו חברה שלא בטוח אם שווה 100 מיליון שקל או 200 מיליון שקל כי המודל העסקי שלה נסמך על תחזיות. לגבי רב בריח והמסורתיות יותר, השוק מוכן לשלם מכפילים קצת יותר נמוכים מלפני 4 חודשים, מאשר לחברות צמיחה.

 

בנוסף, השוק מחפש חברות גדולות יותר. יותר קל להנפיק חברה של מיליארד שקל מאשר 200 מיליון. תסתכל על ריטיילורס ועל נאייקס. זה נכון שהשוק נהיה יותר שמרני, אבל עדיין חברות טובות ואיכותיות עוברות – עיין ערך מקרים של התנפלות גדולה וביקושי שבהם המחיר נסגר יותר גבוה משציפו".

 

אתה אומר שיש דברים שקשה לתמחר – ההשתפשפות הזאת בשנה האחרונה לא עזרה לחתמים לפתח מודלים חדשים?

"יש דברים שעדיין לא יודעים לתמחר בדיוק. למשל חברת ביוטכנולוגיה שהולכת לסיים את הפאזה השלישית של הניסוי הקליני שלה וצריכה לגייס 100 מיליון דולר. אם היא תצליח היא אמורה לעלות פי 5חמישה ואם לא היא צריכה לרדת לגובה המזומן בקופה. אז כמה זה שווה? קשה לדעת. מנגד, תביט על כלל ביטוח שהראתה תוצאות פנומוליות גם כי האמינה בחלק מהחברות בסקטור הזה. האם REE שווה 4 או 5 מיליארד דולר? גם פה עדיין אין תשובה – המחיר נקבע בין הקונה למוכר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"לגבי ההתעסקות בשווי, חשוב לציין - כשחברה ששווה 500 מיליון שקל מנסה להנפיק ב-800 מיליון זה נחמד, ואם היא יצאה בסוף ב-500 מיליון או ב-450 מיליון אז מצבה לא רע. היעד שהוצב לאו דווקא אומר שזהו השווי שהחברה חושבת שהיא ראויה לו, או החתמים או המשקיעים. לפעמים יש 'בהלה לזהב' – אם חושבים שחברה עומדת לזכות בחוזה או להכריז על שת"פ עם ענק כזה או אחר אז המחירים מתנפחים לדברים לא הגיוניים. יהיו בזמן הקרוב חברות שיצטרכו לצאת בשווי הרבה יותר צנוע ואטרקטיבי או לחכות".

לחכות למה? אם השוק הסיק מסקנות מגל ההנפקות הן אמורות להישאר איתנו. מה צפוי להשתנות?

"יכול להיות שיש בעל שליטה שמכיר את החברה שלו הכי טוב, ומוכן להתפשר על 100 מיליון שקל – אבל לא על 300-400 מיליון, אז הוא יחכה. קח לדוגמה מצב שבו 10 חברות נדל״ן הולכות להנפקה וכולן רוצות לצאת במכפיל 1.5 על ההון העצמי. כנראה שהטובות ביותר יצליחו, ואלה שלא יצטרכו להנפיק בהון העצמי או מתחתיו – או לחלופין ייתכן שאם יחכו עוד רבעון או עוד שניים הן יראו יותר מיוחדות או 'סקסיות' ביחס לשאר הסחורה בשוק. גם התוצאות העסקיות יכולות להשתנות בין התקופות – פתאום יכולים לסגור חוזה גדול או להכנס לפרויקט חדש שיניב הרבה רווחים ואפשר לכלול בתחזיות. ריטיילורס שהזכרנו צומחת, ואם הייתה מנפיקה בהמשך עם עוד 50 סניפים ורווח שגדול ב-30%, יכולה הייתה לקבל שווי עוד יותר גבוה".

 

עד כמה השתנו הטרנדים? מיהם הסקטורים היותר "חמים" עכשיו?

"אחרי שהאנרגיה המתחדשת נרגעה כולם רצים לנדל״ן. מי שחכם מנצל את זה כדי לקנות את הטרנד הקודם במחירים טובים – כמו בקנאביס שכבר היו שם שוויים שלא קשורים למציאות. לפני שנה בנדל"ן אלטשולר מכר סחורה כמו משוגע והוריד את השוק, ומי שקנה בניגוד למגמה עשה פי שניים על הכסף. אבל אלטשולר גם מספיק חכם לקנות אחר כך כשהטרנד השתנה".

אם חברות נדל"ן יגייסו עכשיו יותר כסף מהציבור, מה זה יעשה לאשראי החוץ בנקאי, שיזמיות וקבלניות נדל"ן הן מהלקוחות הגדולים ביותר שלו?

"יהיו חברות שבשבילן גיוס בהנפקה, או אחריה הנפקת אג"ח תחליף הלוואה מאשראי חוץ בנקאי, אבל כשהשוק צומח יהיו אחרות שיזדקקו למימון ויחליפו אותן. מה גם שלקוחות קיימים יגדלו לצד חברות האשראי החוץ בנקאי ויצטרכו הלוואות בהיקף גדול יותר".

דיברת על מודלים עסקיים ועל צמיחה, מה לגבי הערות עסק חי אצל חברות שמגייסות מהציבור? היחס אליהן השתנה?

"הערות עסק חי לא מרגשות אף אחד. בלי לזלזל בהן, מה שבסוף מניע את הדברים הוא הכלכלה. אם יש חברה שיש לה הערת עסק חי, הרי היא באה לשוק כדי לגייס כסף. אם היא צריכה 20 מיליון דולר כדי להשקיע במו״פ ולחדור לצרפת, היא אומרת לך בדיוק מה היא תעשה עם הכסף".

אבל זה יכול להיות רמז לכך שבהמשך הכסף לא יספיק ויצטרכו לעשות הנפקה פרטית שתדלל את המשקיעים?

"זה יכול לקרות גם בלי קשר להערת עסק חי. משקיע חכם יודע להסתכל על צרכי המימון של החברה ולראות מראש מתי היא תצטרך עוד כסף".

מה תוכל לספר על מערכת היחסים בין החתמים לבין הגופים המוסדיים שלהם אתם מוכרים סחורה?

"היא חד משמעית השתנתה. יש גופים שיש מולם יותר תקשורת, כאלה שסומכים יותר על חתם כזה או אחר כי יודעים שהם מקבלים ממנו תמונה אמיתית ומלאה. מהצד השני, אף חתם לא מתקשר למשקיע מוסדי ואומר לו שאם הוא לא יכנס להנפקה בשווי כזה או אחר אז לוא יציעו לו יותר עסקאות. זו מערכת יחסים עדינה והמוסדי רוצה לקבל סחורה טובה. תפקידי לסגור את ההנפקה, ואני רוצה שהם ירוויחו כדי לעשות עוד הנפקה. אם כל הנפקות תהיינה מפסידות אני אשב בלי עבודה".

"אין מספיק משקיעי ריטייל כדי לחזור להצעה האחידה"

גורם אחר בשוק החיתום עמו אנחנו משוחחים, טוען שאף שהיו חברות שהגיעו לשוק ומאז ירדו, ובכך הפכו את משתתפי ההנפקה המוסדיים למופסדיםם (אף שנכנסו בהנחה עקב ההקצאה הבלתי אחידה לרוב) – יחסי הכוחות מול החתמים לא השתנו.

"כל עוד לא נעשית הונאה או שמישהו משקר אין סיבה שזה יראה, ואני לא נתקלתי במוסדי שמחרים חתם ספציפי" הוא אומר. "השוק מתנהג בצורה הגונה ואין פה קומבינות או חברויות וטובות. אנחנו לא מכריחים אף אחד לא לקנות ולא למכור וגם לא משווקים בצורה אגרסיבית. בסך הכל אנחנו משווקים חברות שאנחנו מאמינים בהן, וצריך להסתכל עליהן לטווח ארוך. מי שמסתכל רק על רבעון לא יכול לשפוט אם הן טובות או רעות, ויש כאלה ששפטו אותן עוד בכלל בלי שפרסמו דוח אחד".

כמו פאר, גם הוא מבדיל בין חברות יציבות לחברות טכנולוגיה קטנות יותר וצעירות. לפני שינוי הלך הרוח בשווקים, ברשות לניירות ערך עוד דיברו על עשרות תשקיפים שממתינים בקנה. אותו גורם צופה עכשיו כי "חלק מהחברות ב'ערימה' יהיו רלוונטיות עדיין, אבל על חלקן הגדול האחר לא שמעת עדיין וכנראה שכבר לא תשמע. צריך להבין משהו – ככה זה שוק ההון, לפעמים הוא יותר פתוח ולפעמים יותר סגור. אחרי שנה עמוסה, יש הרבה חברות חדשות שצריך להכיר וללמוד".

משהו בסביבת המאקרו משפיע על התקררות שוק ההנפקות? אולי זרימת הכספים למוסדיים?

"לא. זרימת הכספים היא קבועה אז זה לא שיש בעיית נזילות. זה יותר עניין של טעמים ורווחים - כשאתה מפסיד אתה פחות חם על ההדק".

מה יותר חשוב עכשיו למוסדיים: וותק, צמיחה או רווחיות?

"בכלכלה ריאלית רוצים לראות את שלושתם. בטכנולוגיה לא מצפים שירוויחו כסף, מצופה אפילו שישקיעו כדי לצמוח ולהביא קהלים חדשים. דין ורידיס אינו כדין פוטומיין".

מנכ"ל הבורסה מאמין שהיא צריכה לשקף את הכלכלה הישראלית. אפשר להבין מזה שאם יש בכלכלה שלנו גם סטארט אפים מפסידים בשלבים ראשוניים, גם הם צריכים להיות בחלקם ציבוריים. אתה שותף לגישה הזאת, או שבעינייך הבורסה היא המקום של האליטה מבין החברות?

"הבורסה צריכה באמת לשקף את הכלכלה וחברות הטכנולוגיה הללו שאתה מדבר עליהן יכולות להיות מנוע צמיחה שלה כי הן יודעות לגייס הון ולהצליח. זה בסדר שרובן לא רווחיות. ככה זה צריך להיות. עיתונאים מסקרים את שורת הרווח וזה לא מתאים לכל חברה וחברה. מה שצריך לראות הוא אם הן יצליחו לצמוח ולתפוס נתחי שוק ואז אם ירצו יפחיתו הוצאות ויתחילו להרוויח. מה שכן, לגבי המסחר כאן בארץ, חסרה נזילות ויש ריכוזיות גדולה של גופים מוסדיים – 10 מוסדיים מנהלים 90% מהכסף וזה דבר שקצת מקשה".

מדברים לא מעט, וראינו את זה גם בתוצאות של הבורסה עצמה, על היקפי הסחר העולים מקרב משקיעי הריטייל. יכול להיות שנראה יותר סחורה מגיעה ישר לשוק בהנפקה בהקצאה אחידה, או שהם עדיין לא במאסה רלוונטית?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חמיד 28/09/2021 11:32
    הגב לתגובה זו
    וחברות רווחיות שמתומחרות זול? לא ברור מה קורה פה
  • 1.
    יובל 28/09/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
    חברות עם הון עצמי שלילי והפסדים מנפיקות לפי שיווי של מאות מיליונים והמוסדיים קונים,כי זה לא כסף שלהם. אם לא ייקנו יוחרמו.
  • יוסי 28/09/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
    מציגה עצמה חברה מתמחה בטכנולוגית בינה מלכותית הופקה בתאריך 21\02 בשער 1380 שערההיום 382 המשקיעים שנתנו בה אימון הפסידו 65% מהשקעתם .אין לה לקחות .ומיד לאחר ההנפקה פרסמה דו"ח עם הפסדים .האם אין בכך רמאות.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב

אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו

רן קידר |
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון אלקטריאון -2.97%  מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות. 

הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.

בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0.44%   עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire. 

הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS. 

כיצד בנוי מודל ה-CaaS

שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:

מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?