גולף אנד קו, בני ברק
צילום: שי אפשטיין

המהפך של גולף: תשואה של 450% בשנה, מעבר לרווח משמעותי וחזרה לחלוקת דיבידנדים

חצי שנה ללא מנכ"ל קבוע לא הפריעו לקבוצת האפנה והטקסטיל להתאושש. עדיקה אומנם מקרטעת, אבל בגולף הכניסו את שאר המותגים לאונליין, ביצעו צעדי התייעלות - וגם חתכו בהנחות. כשראו כי טוב שבו לרכישות עצמיות שהסתכמו כבר ביותר מ-12 מ' ש'
איתי פת-יה | (4)

היום לפני שנה מי שרצה להיכנס להשקעה בקבוצת גולף -0.27% יכול היה לעשות זאת לפי שער של כ-160 אגורות למניה. מי שיבקש לעשות זאת כעת יצטרך כבר לשלם פי 5.5, מחיר של כ-870 אגורות למניית קבוצת האפנה והטקסטיל לבית שנסחרת לפי שווי של 385 מיליון שקל. עד לפני כחצי שנה, שוויה של גולף נגזר כמעט כולו מהחזקתה ב עדיקה סטייל , ואולם כעת זו שקולה לשליש מהשווי. אחרי שש שנים בהן לא חילקה החברה דיבידנד, עם פרסום דוחות הרבעון הראשון, הכריזה על חזרה לחלוקה, בסך 10 מיליון שקל. אז מה קרה בחברה בשנה הזו?

אם ניקח מעט יותר אחורה, לפרוץ משבר הקורונה ברבעון הראשון של 2020 נמצא חברה שרשמה בשורה התחתונה הפסד של כ-35 מיליון שקל, אולם כבר ברבעון העוקב לו, גם בחלקו הוטל סגר, חזרה לרווח ומאז לא שבה לטריטוריה השלישית. ברבעון הראשון של 2021 עליו דיווחה באחרונה, הרווח הסתכם ב-15 מיליון שקל וההכנסות עלו ב-105 ל-215 מיליון שקל. הרווח הזה כנראה חריג לטובה (גם בזכות מכירות מוגברות באונליין וגם בזכות סבסוד החל"תניקים), ועדיין, גם בנטרול החריגה מדובר בקצב פעילות מרשים. 

כמחצית מהשנה החולפת למעשה נוהלה ללא מנכ"ל קבוע, מאז צאתו של רביב ברוקמאייר לאחר 4 שנים ועד מינויו של אייל גרינברג (בנה של ג. יפית בעל סטימצקי המחזיקה ב-12% מגולף; ג.יפית עשתה תשואה פנומנלית על ההשקעה) בפברואר, אולם הדבר לא הפריע להתאוששות העסקים של גולף וגם לא לזו של המניה כפי שניתן לראות בגרף 12 החודשים האחרונים שמורה מעלה.

נזכיר כי לצד ההחזקה בעדיקה שפעילה גם בחו"ל, קבוצת גולף פועלת בתחומי ההלבשה באמצעות גולף החברה, אינטימה ופולגת – למעט האחרונה הפעילות נעשית הן בסניפים והחל מהרבעון הרביעי של 2020 גם באונליין. נכון לסוף הרבעון הראשון, בקבוצה החזיקו 166 סניפים של חברות ההלבשה הללו. באחרונה עם מכירת ארקדיה, בעלת טופ שופ וטופ מן לרשת אסוס בבריטניה, נפסקה זכיינות המותג תחת גולף וזו סגרה את סניפיו.

תחום פעילות נוסף הוא אפנת הבית הכולל גם ביגוד ילדים ותינוקות (גולף&בייבי וגולף&קידס) ומרוכז תחת המרוכז תחת החברות כיתן, גולף&קו שמוכרות מצעים, כלים למטבח ולאמבטיה וריהוט, כשלחברות אלה 141 סניפים נכון לסוף הרבעון הראשון.

בינתיים נראה כי גם הביקושים שסופקו באונליין לא גרעו מהרצון של הלקוחות לפקוד את הסניפים, וברבעון הראשון הפדיון הממוצע למ"ר בחנויות הזהות במגזרי אופנת הבית ואופנת ההלבשה הסתכם, בנטרול ימי הסגר, בכ-1,540 שקל לעומת כ-891 שקל בתקופה המקבילה בשנת 2020, עליה של כ- 73%.

כך או כך, בגולף מתכננים להרחיב את פעילות האונליין ולפתוח אתר גם לרשת פולגת שלה כפי שאמר המנכ"ל גרינברג, הוא גם מנהל העסקים הראשי בחברה. עוד צוטט האחרון עם חשיפת תוצאות הרבעון באומרו "נמשיך לפעול לשמירה על מבנה הוצאות הדוק בין היתר ע"י הפסקת פעילות בחנויות הפסדיות ונפעל לכניסה לתחומים נוספים המשיקים לתחומי פעילותנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

צריך לומר כי כמו אחרות, גולף הסתייעה גם במתווה החל"ת שחסך לה בהוצאות, בבעלות הנכסים שהושיטו גם לה יד ונתנו לה הנחות בתשלומי השכירות ולהלוואה של 30 מיליון שקל בערבות המדינה שנטלה בקיץ שעבר. כמו כן הפרשי שער סייעו לרווחיות הגולמית ומהזווית הצרכנית נציין כי בחברה קיצצו בהנחות.

לקראת סוף 2020, כשראתה גולף כי טוב, הפשירה את תכנית הרכישות העצמיות שהוקפאה ומאז הודיעה על שתי תכניות נוספות בהיקף כולל של 15 מיליון שקל, האחת עד סוף החודש והשניה עד סוף השנה. מכח שתי התכניות הללו כמו גם תכניות שקדמו למשבר הקורונה, בגולף ביצעו רכישות עצמיות בסך של כ-12 מיליון שקל במחיר ממוצע של 4-5 שקל למניה – ובחברה ממשיכים לממש את התכנית גם תחת רמות המחיר הנוכחיות של המניה. ברבעון הראשון לבדו רכשה 146 אלף מניות ב-900 אלף שקל, קרי מחיר ממוצע של 6.1 שקל למניה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מוטי 09/06/2021 02:34
    הגב לתגובה זו
    בסוף ג יפית לאט לאט תשטלט על החברה בלי שישימו לב
  • שרון 10/06/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    כמו כולם עושים כסף על חשבון הבריאות של העובדים, משלמים מינימום, מחזיקים מינימום עובדים ועובדים יוצאים עם פריצות דיסק
  • 2.
    לברוח מהמניה 08/06/2021 14:21
    הגב לתגובה זו
    תכף זה ייגמר, ותתחילו להבין מה זה מנכ"ל ב50% משרה, שלא נמצא בכלל במשרדים ואין לו מושג ממה שקורה בחברה. הרבעון השני... והרבעון השלישי בדרך... משקיעים היזהרו!!! החנויות המפסידות חזרו להפסיד.... ועושים טעויות גדולות.......
  • 1.
    טרי 08/06/2021 13:00
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שתכשל וטעיתי.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.27%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן. קרדיט: חן גלילימתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן. קרדיט: חן גלילי

אנרג'יאן עם עלייה של 24% ברווח הנקי, למרות ההשבתה הזמנית ביוני

למרות ההשבתה במהלך "עם כלביא" שהובילה לירידה בהכנסות, הרווח הנקי עלה והחברה מדווחת על חודש שיא בהפקה באוגוסט, חוזים חדשים בהיקף של מעל 4 מיליארד דולר וקידום פרויקט קטלן

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -1.27% , המתפעלת את מאגר כריש, פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2025, ולמרות ההשבתה הזמנית של המאגר ביוני, בעקבות "עם כלביא", סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 110 מיליון דולר, עלייה של כ-24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לאור הירידה במחירי הנפט וכן בעקבות השבועיים שבהם האסדה היתה מושבתת ביוני, הכנסות החברה ירדו ב-7% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו ב-804 מיליון דולר. הירידה קוזזה חלקית עלייה בנפח ובמחירים במכירות גז באיטליה. ה-EBITDAX המתואם ירד בכ-11% ל-505 מיליון דולר.

הרווח ללא מס נותר כמעט ללא שינוי ועמד על 174 מיליון דולר, אך עלייה של 5% בתזרים מפעילות שוטפת (555 מיליון דולר לעומת 527 מיליון ברבעון הראשון של 2024) וכן העובדה במהלך 2024 נרשמה ירידת ערך בסך 79 מיליון דולר וב-2025 לא היתה ירידת ערך כלל הובילו לעלייה ברווח הנקי. 


למרות ההשבתה ביוני (שהובילה להורדת תחזית ההפקה השנתית מ-155-165 kboed ל-145-155 kboed), באוגוסט הגיעה ההפקה הכוללת מהמאגר לשיא של 178 אלף חביות שווה ערך נפט ליום (kboed), מתוכן כ-140 אלף בישראל. זהו השיא של כריש מאז תחילת פעילותה, ואינדיקציה לגבי הביקוש הגבוה לגז טבעי בישראל בעונת הקיץ. מנתוני החברה עולה כי ממוצע ההפקה לחודש אוגוסט היה גבוה בכ־20% מהממוצע החצי שנתי (138 kboed), והוא משקף גם התייצבות בפעילות בשאר נכסי החברה. 

חוזים חדשים 

במהלך התקופה נחתמו חוזים ארוכי טווח לאספקת גז בהיקף של יותר מ-4 מיליארד דולר, מה שמביא את ערך חוזי הגז הכולל של החברה ל-20 מיליארד דולר בטווח של 20 שנה. בין היתר מדובר בהסכמים עם דליה אנרגיה  וקסם אנרג'י, אשר צפויים להניב הכנסות של כמיליארד דולר כל אחד, חלקם ייכנסו לתוקף כבר מ-2026. החוזים כוללים אספקה עונתית, בעיקר מחוץ לחודשי השיא, והדבר מעניק לאנרג'יאן גמישות. 

בנוסף, פרויקט קטלן, המהווה את מנוע הצמיחה המרכזי הבא של אנרג'יאן בישראל, ממשיך להתקדם בהתאם ללוחות הזמנים. החברה מדווחת כי כלל ההסכמים ההנדסיים נחתמו במסגרת התקציב של 1.2 מיליארד דולר, וביצועי הקידוח מתוכננים ל-2026, לקראת הפקה מסחרית ב-2027.