טרמינל X
צילום: Google Street View

טרמינל X בוחנת הנפקה וחושפת מספרים: מכירות בכ-300 מ' בשנה

לפי מצגת אתר הסחר מבית פוקס, המכירות צמחו ב-2018-20 ב-170%, אלא שלעיקר הקפיצה אחראית שנת הקורונה. שולי ה-EBITDA ברבעון הראשון עמדו על 16%. עוד מפורטות ההתרחבות לקוסמטיקה ועיצוב הבית ואסטרטגיית החדירה לשווקים חדשים
איתי פת-יה |

קמעונאית האפנה האינטרנטית טרמינל X של קבוצת פוקס -3.96%  מפרסמת מצגת למשקיעים אודות פעילות החברה ברקע בחינת אפשרות הנפקתה בהובלת וליו בייס ו-UBS לפי שווי שלפי ההערכות נע בין 1.2-1.5 מיליארד שקל. באתר נמכרים פריטים של מותגים של הקבוצה דוגמת פוקס ומנגו ואחרים כמו נייקי, אדידס, GAP, קולומביה, פראדה, ASICS, פילה, קלווין קליין ועוד - חלקם נמכרים גם ברשת פוטלוקר שריטליילורס מבית פוקס מפעילה סניפים שלה.

ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף הרבעון הראשון של השנה המכירות באתר הסתכמו ב-294 מיליון שקל, כך לפי הערכות החברה. האתר הציג צמיחה של 170% בהכנסות בין 2018-2020 לפיה הערכותיה - אלא שלעיקר הקפיצה אחראית כמובן שנת הקורונה. כך, בעוד ב-2019 המכירות הסתכמו ב-80 מיליון שקל, ב-2020 הנתון כבר עמד על 226 מיליון שקל.

גם ניסיון לבודד את הכנסות הרבעון הראשון של 2021, שלא פורטו לא יגלה בהכרח את קצב ההכנסות המייצג, שכן גם תקופה זו הושפעה מהקורונה, כשבישראל הוטל סגר. בכל אופן, שולי ה-EBITDA ברבעון הראשון נאמדים על ידי החברה בכ-16%. הרווחיות הגולמית ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף הרבעון הראשון עלתה ל-46.7% מול 45% בכל 2020. שיעור הוצאות השיווק מההכנסות ירד מ-30.8% ב-2018, היא שנת ההשקה של האתר, ל-7.2% לפי הערכת החברה ברבעון הראשון של השנה.

מבחינת תנועת הגולשים ובהתבסס על נתוני סימילארווב, טרמינל X הוא אתר האפנה הישראלי המוביל בארץ. החברה משווה עצמה במצגת למספר אתרים בינלאומיים, ולפי הנתונים גובה סל הקניות הממוצע שלה הוא הגבוה ביותר - 314 שקל מול 270 שקל ב-SHEIN, 217 שקל באסוס ו-202 שקל בנקסט.

בטרמינל X מסמנים במצגת את פוטנציאל המכירות באונליין של ביגוד והנעלה מתוך כלל מכירות התחום במדינות שונות ב-2020: בעוד שבישראל שיעורו עמד על 18%, בארה"ב הוא הגיע ל-38%, באנגליה ל-33% ובצרפת ל-31% - ושוב ניתן לשאול האם 2020 אכן מייצגת והמספרים לא ירדו מעט עם ההתאוששות מהקורונה. שוק האפנה כולו בישראל מוערך במחזור של 14 מיליארד שקל ב-2020, מתוך כך 2.5 מיליארד שקל מכירות באונליין. בתוך פלח האונליין, טרמינל X החזיקה לפי המצגת ב-2020 בנתח שוק של 9.2%.

בצד מכירות הביגוד וההנעלה, במצגת מוזכר גם הפוטנציאל בחדירה לשווקי הקוסמטיקה ועיצוב הבית. בתחום הראשון מכירות האונליין בארץ היוו 12% מכלל המכירות ובטרמינל X הזכירו בתור אופציה מכירה ברבעון הנוכחי (השני) והשלישי של המותגים אייקוניק, נטאשה דנונה ו-Fre. בתחום עיצוב הבית מכירות האונליין היוו 13% מכלל מכירות המגזר בארץ ב-2020 ובמצגת מוזכרים המותגים ארקוסטיל, סיסטמה, אשראם וואזי ואזי.

כמו כן וכפי שניתן היה לצפות בטרמינל X מדגישים את היתרונות שלהם עבור הקהל הישראלי בתור אתר מקומי שמפעיל בארץ גם שירות לקוחות ומחזיק פה במלאי - בין היתר מדובר במשלוח והחזרות ביום ההזמנה או יום למחרת.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ועדיין, בטרמינל X לא מתכננים להשאר רק בציון. בכוונתה לחדור לשווקים נוספים דוגמת יוון, בהם יש צפי לצמיחה מהירה, השוק הקיים מבוזר ולא מובל על ידי שחקן מרכזי ובו רק מעט חברות שמשווקות מספר מותגים, וכמו כן הוא דורש הפצה מקומית ושירות בשפה מקומית (קרי, ניתן לדמיין שטרמינל X לא תלך להתחרות עם אסוס בבריטניה).

צפו בראיון שנתן הראל ויזל, מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת פוקס לפרויקט "אנשי השנה" של ביזפורטל לשנת 2020:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.