אל על ממשיכה להפסיד אבל פחות (86 מ' ד' לעומת 140 מ' ד'). האם היא תיכנס גם לתחום המלונאות?
הקורונה ממשיכה לחבוט בחברת אל על 1.84% שמדווחת על הכנסות של 116.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, לעומת כ-320.8 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד, נפילה של 64%. עם זאת לעומת הרבעון הקודם מדובר בעלייה של 5%, לעומת כ-11.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. ה-EBITDAR השתפר ועבר לצד החיובי בסך 2.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 22.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020, ולעומת 28.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההפסד התפעולי עמד על 93.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 76.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 ולעומת הפסד תפעולי של 123 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההפסד הנקי עמד ברבעון הראשון של 2021 על 86 מיליון דולר, לעומת הפסד של 139.6 מיליון דולר אשתקד. ברבעון הרביעי ההפסד הסתכם ב-140.1 מיליון דולר תזרים המזומנים של החברה המשיך להיות שלילי ועמד על מינוס 54 מיליון דולר, אם כי מדובר בשיפור לעומת תזרים שלילי של 84 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. יצוין כי בשנים קודמות התזרים היה חיובי והגיע לעיתים ל-100 מיליון דולר. ברבעון האחרון לא היה שינוי מהותי במחיר הדלק הסילוני. הוצאות הדס"ל של החברה קטנו ברבעון המדווח בכ-63.4 מיליון דולר (קיטון של כ-73%) ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ-63% בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל צמצום הפעילות. הוצאות הדס"ל עמדו 23.5 מיליון דולר, על צריכתם של 14.5 מיליון גלונים, לעומת כ-71.2 מיליון דולר על צריכת 39.1 מיליוני גלונים ברבעון המקביל אשתקד. על פי נתוני החברה, נתח השוק ברבעון הראשון של 2021 חזר לרמתו מלפני הקורונה ועמד על כ-23.1%, לעומת 16% ברבעון הרביעי של 2020 (ב-2014 עמד נתח החברה על 28%). החברות הבאות בגודל נתח השוק הן איזיג'ט עם 7% וטורקיש איירליינס עם 5%. בשנת 2019, לפני הקורונה, היה נתח השוק של אל על 24.3%, של וויזאייר 5.3%, טורקיש איירליינס ואיזיג'ט עם 4.9% כל אחת. אירופלוט עם 3.2%, ישראייר וארקיע הישראליות היו עם נתח שוק של 3.2% כל אחת, ריינאייר עם 3.1% ושאר החברות הבינלאומיית עם נתח קטן יותר מ-3%. החברה מציבה יעד של איזון תזרימי עד סוף 2021 על פי החברה, השיפור הושג בעיקר ע"י צעדים להתאמת מבנה העליות להיקף הפעילות, צמצום נוסף במצבת כוח האדם (העזבתם של 1,900 עובדים שצפוי להסתיים במהלך הרבעון השני של 2021) והפחתת עלויות מטה. בנוסף, בהודעת החברה נמסר כי היא "מתכוונת לבצע פעולות תפעוליות ופיננסיות נוספות לחיסכון בהוצאות החברה ולשיפור תזרים המזומנים שלה, כך שעם החזרה המדורגת של הפעילות, מקורות מימון אלו יאפשרו לחברה, בשנת 2021, להגיע לאיזון תזרימי. כמו כן, מקיימת החברה משא ומתן עם מלווים ונושים (creditors) לפריסת תשלומי חובות העבר ושוקדת על תכנית אסטרטגית למיצוי הפוטנציאל העסקי". החברה צופה התייעלות בהוצאות שאינן בשכר, בהיקף של עשרות מיליוני דולר, שתושג בין היתר, על ידי שינויים בתהליכי העבודה, חיסכון בתשומות עודפות ומיקסום המשאבים הקיימים של החברה. נזכיר כי החברה גייסה במהלך הרבעון סכום של כ-83 מיליון דולר מהנפקת אופציות ומימושן, והחודש חתמה על הסכם המימון עם המדינה, במסגרתו נתקבל מהמדינה סך של 210 מיליון דולר וכן במסגרתו התחייבה החברה להנפקה נוספת בהיקף של 105 מיליון דולר מתוכם בעלת השליטה התחייבה להזרים סך של 43 מיליון דולר. עוד לפני כן הנפיקה החברה כתבי אופציה בסך של כ-75 מיליון דולר, ובנוסף גייסה עד כה כ-7 מיליון דולר בעקבות מימוש חלק מהאופציות שהונפקו. אל על מלונאות ותיירות? בהודעת החברה נמסר כי היא "בוחנת כניסה לתחומים המשיקים לתחום הפעילות של החברה, כגון תיירות ומלונאות, וזאת על מנת למקסם את ההכנסות של החברה, וכן לגוון את מקורות הכנסותיה וגם הצעת ערך לחברי מועדון הנוסע המתמיד, אותו רואה החברה כמקור הכנסות חשוב וכמנוע צמיחה עיקרי". מנכ"ל אל על, אביגל שורק אמר לביזפורטל: "המותג של אל על חורג מעבר לתחום התעופה. אנחנו רוצים למצות אותו על שרשרת הערך. כרגע איננו מציגים תוכנית ספציפית לכניסה לתחום התיירות והמלונאות, חושבים איך לעשות זאת בצורה הכי נכונה ונעדכן את שוק ההון כשיהיה לנו משהו קונקרטי לעדכן" לדברי שורק לאחר הדוחות: "נקטנו בריסון מהודק ככל האפשר של ההוצאות. בתקופה האחרונה, בנוסף לשיפור בתוצאות, גייסנו בהצלחה כ-300 מיליון דולר על ידי חתימת הסכם מימון עם מדינת ישראל והנפקת אופציות, בדרך להשגת היעד של החברה לשנת 2021 להגעה לאיזון תזרימי. בנוסף, אנו משלימים בימים אלה את המהלך המורכב של היפרדות מכ-1,900 עובדים, כאשר צעד זה, לצד פעולות נוספות שאנו מבצעים, במישורים הפיננסי והתפעולי, יובילו אותנו להשגת האיזון האמור. במקביל לפעולות הפיננסיות, אנו פועלים לשינוי תפיסת הפעילות של החברה השמת הלקוח במרכז. לצד זאת, אנו עובדים על גיבוש תכנית אסטרטגית, אשר ממצא את הפוטנציאל הטמון בחברה ובמותג. אנו מאמינים, כי המהלכים הרבים בהם אנו נוקטים ישיבו את אל על לפסי צמיחה". סמנכ"ל הכספים, איציק אליאב: "אנו נערכים בימים אלו לביצוע החזרים לכלל לקוחות החברה ופועלים לתמיכה מלאה בתוכנית העסקית של החברה. במקביל, אנו נערכים להמשך גיוסי ההון הנדרשים לחברה לעמידה בתוכניותיה. אנו מרגישים את המומנטום החיובי שנוצר עם תוצאות הרבעון הראשון"
- 8.אמיר 23/05/2021 14:18הגב לתגובה זוזו גם התקדמות
- 7.תמים 22/05/2021 18:14הגב לתגובה זוהגניבות והניצול של המנהלים גורמים לכל הפסדים של אל על.
- 6.אנונימי 21/05/2021 15:38הגב לתגובה זומי שמע על וועד לבעלי שכר של סמנכ"לים ומנכ"לים במשק
- 5.אביחי 20/05/2021 20:59הגב לתגובה זויש הנהלה חדשה באלעל שלאיש ממנה אין שום מושג בתעופה, תיירות או מלונאות. אז כל מה שההנהלה הזו מוכרת לציבור נועד בעיקר לגרום לתהיות. החברה, על פי הדוחות לא שווה אפילו את הנייר שעליו הדפיסו את הדוחות. אין לה זכות קיום כחברה עיסקית וחבל שההנהלה מתעתעת בציבור הלקוחות ובעובדים.
- 4.גועל נפש אמיתי , ועד הטייסים עם קשרים עם בכירי המש 20/05/2021 20:41הגב לתגובה זוגועל נפש אמיתי , ועד הטייסים עם קשרים עם בכירי המשק מאלצים את האוצר לממן את החברה. האם לא ברור שגורל החברה נחרץ ? עכשיו חברת אל על קיבלה את השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון ל 20 שנים קדימה !!!!!!
- 3.חברים 20/05/2021 16:16הגב לתגובה זוחכו להדק חגורות ....
- 2.הקורונה לא חובטת בהם 20/05/2021 14:57הגב לתגובה זורק לאל על יש זמן ווועדים
- 1.רונן 20/05/2021 14:37הגב לתגובה זולמרות היותן מניות לא אטרקטיביות ויחסית חלשות כל מניות המטוסים הרביצו מזמן גאפ חזק למעלה וכעת מדשדשות במרחק סביר משיאי כל הזמנים. האפסייד באמת קטן ורבים דווקא יוצאים ונכנסים למניות חזקות יותר כמו אפל שנכנסת חזק לתחום הרכבים החשמליים
- שיא ? אולי שיא השפל ... 20/05/2021 15:54הגב לתגובה זושיא ? אולי שיא השפל ...

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
