בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

אל על ממשיכה להפסיד אבל פחות (86 מ' ד' לעומת 140 מ' ד'). האם היא תיכנס גם לתחום המלונאות?

הערת 'עסק חי' ממשיכה להופיע גם בדוחות החדשים, וגם ההכנסות המשיכו לצנוח ל-117 מיליון דולר, לעומת 320 מ'; החברה מציבה יעד של הגעה לאיזון תזרימי עד סוף 2021 ומדווחת כי היא בוחנת כניסה לתחום התיירות והמלונאות אך לא פירטה
נתנאל אריאל | (9)
נושאים בכתבה אל על

הקורונה ממשיכה לחבוט בחברת אל על -1.45%  שמדווחת על הכנסות של 116.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, לעומת כ-320.8 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד, נפילה של 64%. עם זאת לעומת הרבעון הקודם מדובר בעלייה של 5%, לעומת כ-11.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. ה-EBITDAR השתפר ועבר לצד החיובי בסך 2.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 22.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020, ולעומת 28.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההפסד התפעולי עמד על 93.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 76.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 ולעומת הפסד תפעולי של 123 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההפסד הנקי עמד ברבעון הראשון של 2021 על 86 מיליון דולר, לעומת הפסד של 139.6 מיליון דולר אשתקד. ברבעון הרביעי ההפסד הסתכם ב-140.1 מיליון דולר תזרים המזומנים של החברה המשיך להיות שלילי ועמד על מינוס 54 מיליון דולר, אם כי מדובר בשיפור לעומת תזרים שלילי של 84 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. יצוין כי בשנים קודמות התזרים היה חיובי והגיע לעיתים ל-100 מיליון דולר. ברבעון האחרון לא היה שינוי מהותי במחיר הדלק הסילוני. הוצאות הדס"ל של החברה קטנו ברבעון המדווח בכ-63.4 מיליון דולר (קיטון של כ-73%) ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ-63% בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל צמצום הפעילות. הוצאות הדס"ל עמדו 23.5 מיליון דולר, על צריכתם של 14.5 מיליון גלונים, לעומת כ-71.2 מיליון דולר על צריכת 39.1 מיליוני גלונים ברבעון המקביל אשתקד. על פי נתוני החברה, נתח השוק ברבעון הראשון של 2021 חזר לרמתו מלפני הקורונה ועמד על כ-23.1%, לעומת 16% ברבעון הרביעי של 2020 (ב-2014 עמד נתח החברה על 28%). החברות הבאות בגודל נתח השוק הן איזיג'ט עם 7% וטורקיש איירליינס עם 5%. בשנת 2019, לפני הקורונה, היה נתח השוק של אל על 24.3%, של וויזאייר 5.3%, טורקיש איירליינס ואיזיג'ט עם 4.9% כל אחת. אירופלוט עם 3.2%, ישראייר וארקיע הישראליות היו עם נתח שוק של 3.2% כל אחת, ריינאייר עם 3.1% ושאר החברות הבינלאומיית עם נתח קטן יותר מ-3%. החברה מציבה יעד של איזון תזרימי עד סוף 2021 על פי החברה, השיפור הושג בעיקר ע"י צעדים להתאמת מבנה העליות להיקף הפעילות, צמצום נוסף במצבת כוח האדם (העזבתם של 1,900 עובדים שצפוי להסתיים במהלך הרבעון השני של 2021) והפחתת עלויות מטה. בנוסף, בהודעת החברה נמסר כי היא "מתכוונת לבצע פעולות תפעוליות ופיננסיות נוספות לחיסכון בהוצאות החברה ולשיפור תזרים המזומנים שלה, כך שעם החזרה המדורגת של הפעילות, מקורות מימון אלו יאפשרו לחברה, בשנת 2021, להגיע לאיזון תזרימי. כמו כן, מקיימת החברה משא ומתן עם מלווים ונושים (creditors) לפריסת תשלומי חובות העבר ושוקדת על תכנית אסטרטגית למיצוי הפוטנציאל העסקי". החברה צופה התייעלות בהוצאות שאינן בשכר, בהיקף של עשרות מיליוני דולר, שתושג בין היתר, על ידי שינויים בתהליכי העבודה, חיסכון בתשומות עודפות ומיקסום המשאבים הקיימים של החברה.  נזכיר כי החברה גייסה במהלך הרבעון סכום של כ-83 מיליון דולר מהנפקת אופציות ומימושן, והחודש חתמה על הסכם המימון עם המדינה, במסגרתו נתקבל מהמדינה סך של 210 מיליון דולר וכן במסגרתו התחייבה החברה להנפקה נוספת בהיקף של 105 מיליון דולר מתוכם בעלת השליטה התחייבה להזרים סך של 43 מיליון דולר. עוד לפני כן הנפיקה החברה כתבי אופציה בסך של כ-75 מיליון דולר, ובנוסף גייסה עד כה כ-7 מיליון דולר בעקבות מימוש חלק מהאופציות שהונפקו. אל על מלונאות ותיירות? בהודעת החברה נמסר כי היא "בוחנת כניסה לתחומים המשיקים לתחום הפעילות של החברה, כגון תיירות ומלונאות, וזאת על מנת למקסם את ההכנסות של החברה, וכן לגוון את מקורות הכנסותיה וגם הצעת ערך לחברי מועדון הנוסע המתמיד, אותו רואה החברה כמקור הכנסות חשוב וכמנוע צמיחה עיקרי". מנכ"ל אל על, אביגל שורק אמר לביזפורטל: "המותג של אל על חורג מעבר לתחום התעופה. אנחנו רוצים למצות אותו על שרשרת הערך. כרגע איננו מציגים תוכנית ספציפית לכניסה לתחום התיירות והמלונאות, חושבים איך לעשות זאת בצורה הכי נכונה ונעדכן את שוק ההון כשיהיה לנו משהו קונקרטי לעדכן" לדברי שורק לאחר הדוחות: "נקטנו בריסון מהודק ככל האפשר של ההוצאות. בתקופה האחרונה, בנוסף לשיפור בתוצאות, גייסנו בהצלחה כ-300 מיליון דולר על ידי חתימת הסכם מימון עם מדינת ישראל והנפקת אופציות, בדרך להשגת היעד של החברה לשנת 2021 להגעה לאיזון תזרימי. בנוסף, אנו משלימים בימים אלה את המהלך המורכב של היפרדות מכ-1,900 עובדים, כאשר צעד זה, לצד פעולות  נוספות שאנו מבצעים, במישורים הפיננסי והתפעולי, יובילו אותנו להשגת האיזון האמור. במקביל לפעולות הפיננסיות, אנו פועלים לשינוי תפיסת הפעילות של החברה השמת הלקוח במרכז. לצד זאת, אנו עובדים על גיבוש תכנית אסטרטגית, אשר ממצא את הפוטנציאל הטמון בחברה ובמותג. אנו מאמינים, כי המהלכים הרבים בהם אנו נוקטים ישיבו את אל על לפסי צמיחה".   סמנכ"ל הכספים, איציק אליאב: "אנו נערכים בימים אלו לביצוע החזרים לכלל לקוחות החברה ופועלים לתמיכה מלאה בתוכנית העסקית של החברה. במקביל, אנו נערכים להמשך גיוסי ההון הנדרשים לחברה לעמידה בתוכניותיה. אנו מרגישים את המומנטום החיובי שנוצר עם תוצאות הרבעון הראשון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אמיר 23/05/2021 14:18
    הגב לתגובה זו
    זו גם התקדמות
  • 7.
    תמים 22/05/2021 18:14
    הגב לתגובה זו
    הגניבות והניצול של המנהלים גורמים לכל הפסדים של אל על.
  • 6.
    אנונימי 21/05/2021 15:38
    הגב לתגובה זו
    מי שמע על וועד לבעלי שכר של סמנכ"לים ומנכ"לים במשק
  • 5.
    אביחי 20/05/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
    יש הנהלה חדשה באלעל שלאיש ממנה אין שום מושג בתעופה, תיירות או מלונאות. אז כל מה שההנהלה הזו מוכרת לציבור נועד בעיקר לגרום לתהיות. החברה, על פי הדוחות לא שווה אפילו את הנייר שעליו הדפיסו את הדוחות. אין לה זכות קיום כחברה עיסקית וחבל שההנהלה מתעתעת בציבור הלקוחות ובעובדים.
  • 4.
    גועל נפש אמיתי , ועד הטייסים עם קשרים עם בכירי המש 20/05/2021 20:41
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש אמיתי , ועד הטייסים עם קשרים עם בכירי המשק מאלצים את האוצר לממן את החברה. האם לא ברור שגורל החברה נחרץ ? עכשיו חברת אל על קיבלה את השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון ל 20 שנים קדימה !!!!!!
  • 3.
    חברים 20/05/2021 16:16
    הגב לתגובה זו
    חכו להדק חגורות ....
  • 2.
    הקורונה לא חובטת בהם 20/05/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
    רק לאל על יש זמן ווועדים
  • 1.
    רונן 20/05/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    למרות היותן מניות לא אטרקטיביות ויחסית חלשות כל מניות המטוסים הרביצו מזמן גאפ חזק למעלה וכעת מדשדשות במרחק סביר משיאי כל הזמנים. האפסייד באמת קטן ורבים דווקא יוצאים ונכנסים למניות חזקות יותר כמו אפל שנכנסת חזק לתחום הרכבים החשמליים
  • שיא ? אולי שיא השפל ... 20/05/2021 15:54
    הגב לתגובה זו
    שיא ? אולי שיא השפל ...
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

נופר עולה 3.2%, אלומה נופלת 8.4%; מדד הביטוח מטפס 2.1%

מגמה חיובית בבורסה בהובלת מניות הביטוח שמתקנות חלק מהירידות של היומיים האחרונים, גם מדד הבנקים עולה ; היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל שעשוי להכריע האם תרד הריבית בישראל בסוף החודש
מערכת ביזפורטל |

אחרי יומיים של ירידות, המדדים נסחרים בעליות נאות, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.9% ומדד ת"א 90 עולה 0.35%. במבט על הסקטורים, מדד הביטוח מתקן מעט מהירידות של הימים האחרונים ועולה כ-2% בהובלת הפניקס הפניקס 3.3%  שגם מרכזת את המחזור הגדול ביותר בבורסה. טאואר טאואר 1.47%  עולה קלות לאחר העלאת מחיר יעד מאופנהיימר (הרחבה בהמשך הסקירה).

מדד המחירים לצרכן שיתפרסם היום עשוי להשפיע על מסלול הריבית של בנק ישראל, שנמצא בצומת דרכים בין נתונים כלכליים יציבים יחסית לבין אי הוודאות שנובעת מהמלחמה. בעוד שבארה"ב ההימורים בשווקים כבר מגלמים בוודאות הורדת ריבית (ואפילו כמה כאלה עד סוף השנה), אצלנו הנגיד שוקל את ההשלכות של הרחבת הלחימה על הפעילות הכלכלית. מצד אחד, אמנם האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? מדד המחירים באוגוסט צפוי לעלות 0.6%, כאשר הערכות האנליסטים נעות בין 0.5% ל-0.7% - להרחבה: מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

במהלך הרצאה שנתנן במסגרת כנס החשב הכללי, אמר מנכ"ל משרד הביטחון , אלוף (מיל') אמיר ברעם כי "בשבוע שעבר חתמנו על עסקאות בהיקף של 2.5 מיליארד דולר" והדגיש את העלייה הדרמטית בתקציבי הביטחון בעולם, את השפעת המלחמה על המשק הישראלי ואת הצורך בהיערכות לאומית לשילוב בין ביטחון, כלכלה וחוסן חברתי

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים. התשואות הגבוהות נרשמות למרות שאוגוסט נפתח ב׳רגל שמאל׳ אבל הצליח להתאושש לקראת סיום. מדד ת"א 35 סיים את החודש עם עלייה של 1.5%, מדד ת"א 90 טיפס רק 0.2%, אבל בארה"ב הזינוק היה ברור יותר 1.9% במדד ה-S&P 500, ו-1.6% בנאסד"ק. אפשר לראות את זה גם בקרנות, כשמסלולים עם חשיפה גלובלית גבוהה הצליחו להכות את הממוצע בעוד מי שהתמקד בישראל השתרך מאחור.

אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2"- פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל. ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

קבלו הצצה אל העולם של יועצי ההשקעות - מה הם הכי אוהבים במקצוע, מה הם הכי שונאים, היועץ שקנה ללקוח את מניית דיסקונט השקעות במקום את מניית בנק דיסקונט, וזאת שהמליצה לפזר תיק של 100% מניות טבע רגע לפני שהמניה החלה במסלול הידרדרות - "המלצתי ללקוח לממש אנבידיה ומאז היא עלתה 300%": יועצי השקעות משתפים בהמלצות הטובות והגרועות