קנאביס
צילום: מתן נעים
דוחות

שיח מדיקל: חלומות גדולים, ביצועים קטנים

ההכנסות בשנה עלו ב-28% בלבד ל-37 מיליון שקל; הייצוא מתקדם - אבל האם יש לחברות הישראליות סיכוי מול הקנדיות והאמריקאיות ברחבי העולם?
סתיו קורן | (4)
נושאים בכתבה קאנביס

חברת הקאנביס שיח מדיקל -0.04%  שנסחרת בשווי של 225 מיליון שקל, מדווחת על הכנסות של 36.8 מיליון שקל בשנת 2020 - עלייה של 28% בהשוואה לשנה קודמת. הגידול בהכנסות נובע מצמיחה בפעילות העסקית וממעבר למכירות במסגרת האסדרה החדשה. אלא שההכנסות במהלך השנה היו תנודתיות בין הרבעונים (רבעון שני 11.5 מיליון שקל, רבעון שלישי 6.6 מיליון שקל ורבעון רביעי חזרה ל-11 מיליון שקל). מעבר לכך, צמיחה של 28% בשנה היא לא ביג דיל לתחום שנחשב מאוד צומח. אולי החלומות על ייצוא קנאביס היו גדולים מדי. אחרי הכל, בקנדה וארה"ב יש מעצמות קנאביס שמוכרות ברחבי העולם סחורה שנתפסת כאיכותית מאוד בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. 

ועדיין - שיח מעריכה כי מגמת היצוא למדינות בהן פועלת החברה כיום שהחלה ברבעון האחרון לשנת 2020, וכן מדינות נוספות, תימשך ותביא לגידול נוסף בהכנסות במהלך שנת 2021.

>> ייבוא הקנאביס מוכיח: חברות הקנאביס המקומיות ייכשלו בייצוא

הרווח הנקי בשנת 2020 עמד על 12.0 מיליון שקל, אלא שמדובר ברווח שכולל שערוכים של ניירות ערך. בפועל הרווח הוא חצי מכך. 

הרווח המתואם בשנת 2020 (רווח בנטול השפעת שינויים בשווי הוגן של נכס ביולוגי, תשלום מבוסס מניות והוצאות רישום למסחר) עמד על כ-18.1 מיליון שקל בהשוואה לכ-9.3 מיליון שקל בשנת 2019. עם זאת, בהינתן רווחי ניירות הערך/ רווחי השערוך מדובר כאמור ברווח נמוך יותר.

יו"ר דירקטוריון שיח מדיקל גרופ, ניר זיכלינסקי, אמר: "בשנת 2021 אנו נפעל לאימוץ מדיניות ESG כחלק מערכי חברת שיח לשמירה על איכות הסביבה, קיימות, וממשל תאגידי. בדוח התקופתי הנוכחי נתנו את הדעת לתחום הממשל התאגידי ודיווחנו באמצעות השאלון של הרשות לניירות ערך בנושא על אף שאיננו מחויבים לדיווח כאמור. לתאריך המאזן, לשיח איתנות פיננסית משמעותית ויתרת מזומנים של 25.5 מיליון ש"ח המאפשרת לנו לתור אחר רכישות אסטרטגיות שהינן סינרגטיות לפעילות החברה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כתבת עומק מדהימה (ל"ת)
    אנונימי 21/03/2021 20:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 21/03/2021 12:46
    הגב לתגובה זו
    https://mayafiles.tase.co.il/rpdf/1358001-1359000/P1358934-00.pdf
  • 1.
    יואל 21/03/2021 11:54
    הגב לתגובה זו
    שנים ועשה נזק בלתי הפיך בגלל האינטרסים האישיים שלו והוראות שכנראה קיבל מבעלי הבית בווגאס
  • א 21/03/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    אני למשל אצביע נגד לגליזציה של חומר שבמהותו הוא סם.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.