שוק בירושלים עסקים עסק שוק פירות ירקות צרכנות
צילום: Istock
דוחות

הקורונה פגעה קשות במהדרין; ההכנסות ירדו ב-11% ברבעון

ההכנסות ברבעון הרביעי של 2020 הסתכמו בכ-258.4 מיליון שקל והרווח התפעולי ירד ב-70% לעומת רבעון מקביל ל-4.4 מיליון שקל. הצניחה מיוחסת להשפעות נגיף הקורונה, שהביא לפגיעה בערוצי ההובלה הימית. בנוסף הפרשי מטבע הובילו לקיטון של 25 מ' ש' בהכנסות השנה
סתיו קורן |
נושאים בכתבה פירות

יצואנית הפרי מהדרין 0.51%  בדוחות רבעוניים לא טובים: ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-258.4 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד בו ההכנסות הסתכמו בכ-291 מיליון שקל, צניחה של כ-11.3%. הרווח התפעולי ברבעון הסתכם ב-4.4 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד בו הרווח התפעולי הסתכם ב-13.5 מיליון שקל, צניחה של 70%. הצניחה מיוחסת להשפעות נגיף הקורונה, שהביא לפגיעה בערוצי ההובלה הימית בין היתר עקב סגרים בנמלי יעד של מהדרין באיטליה וסקנדינביה והאטת קצב הפעילות בנמלי יעד אחרים. בנוסף, בתקופת הסגרים חוותה החברה מחסור קשה בכוח אדם, ובחומרי גלם וכן עלייה במחירי האריזה וההובלה. 

תוצאות לשנת 2020

ההכנסות בשנת 2020 הסתכמו ב-1.175 מיליארד שקל – ירידה של 9% בהשוואה להכנסות של 1.2 מיליארד שקל בשנת 2019. ייסוף ממוצע בשער השקל בשנת 2020 לעומת התקופה המקבילה בשיעור של כ-2% מול היורו, כ-3% מול הדולר והליש"ט וכ-10% מול הקרונה הנורווגית הביא לקיטון בהכנסות במונחים שקליים של כ-25 מיליון שקל.

ה-EBITDA בנטרול מכירת נדל"ן, בשנת 2020 הסתכם ב-70 מיליון שקל – גידול של 77% בהשוואה ל-EBITDA של כ-39.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי בשנת 2020 הסתכם בכ-19 מיליון שקל, לעומת כ-37 מיליון שקל בשנת 2019, ירידה של כ-48.6%.

במהדרין אומרים כי ב-2020 "החברה ערכה בחינה מחודשת של תוכניתה האסטרטגית בהתאם להתפתחויות בשווקים לכל אורך שרשרת הערך בהם פועלת החברה. בהתאם לאסטרטגיה העסקית המעודכנת, בכוונת מהדרין למצות את כל הכמות של פרי ישראלי שהיא יכולה למכור, תוך הגדלת פעילותה הבינלאומית בפרי ממקורות אחרים. הגדלת הפעילות צפויה להיעשות הן בסחר של פרי והן כמגדל בחו"ל".

כיום החברה נסחרת בכ-482 מיליון שקל ומועסקים בה קרוב לאף איש. מהדרין הינה יצואנית הפרי הגדולה בישראל ועיקר פעילותה בתחום החקלאות. החברה עוסקת בעיבוד פרדסים ומטעי פרי ואחזקתם, וכן בתחום בתי הקירור, בו היא מספקת שירותי אחזון בצינון של פירות, ירקות, מוצרי חלב ומוצרים בהקפאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.