דב סלע
צילום: BIZTV
TV

"אנחנו רק מגרדים את הפוטנציאל. 4.5 מיליארד דולר עוד מחכים"

מנכ"ל ראדא, דב סלע, בראיון על הפוטנציאל בשוק המכ"מים העולמי, על ההשקעה המפתיעה בחברה לרכבים אוטונומיים וגם - האם ראדא תישאר עצמאית או תירכש ע"י חברה גדולה בתחום? - צפו בראיון
עדי ברזילי | (6)

חברת ראדא, המפתחת בעיקר מערכות מכ"מ לשוק הביטחוני, הכפילה את השווי שלה בחצי השנה האחרונה ל-600 מיליון דולר וניצלה את העלייה בשווי לגיוס של 50 מיליון דולר. ראדא שעד לפני מספר שנים היתה חברה מדשדשת, הפכה לצומחת ורווחית ובהתאמה המשקיעים "גילו" אותה. בחמש השנים האחרונות, המניה זינקה פי 13. האם השיפור בתוצאות יימשך? מה פוטנציאל הוק של החברה? האם החברה תישאר עצמאית או תירכש בהמשך? שאלנו בראיוןTV את מנכ"ל החברה, דובי סלע:

"אנחנו צומחים כמו משוגעים. אנחנו בשוק דיפנס אבל מתנהגים כמו חברת טכנולוגיה. מייצרים למדף ומוכרים לפי תחזיות. לפעמים מספקים סחורה תוך שבועות ספורים. כל זה דורש מזומנים" מסביר סלע את הרציונל מאחורי הגיוס. כולל הצורך בגיוס עוד אנליסטים ולשבת על תזרים מזומנים נוח.

ראדא מתמחה במערכות מכ"מים טקטיים לכוחות תמרון, לטווח קצר. מכ"מים שמסוגלים לגלות איומים מסביב לכוח הנע. סלע מעריך שמדובר בשוק בגודל של 5 מיליארד דולר "אנחנו והמתחרים רק מגרדים אותו. מתוך 5 מיליארד דולר, ארבעה וחצי עוד מחכים".

ואיך קרה שראדא, הביטחוניסטית, השקיעה במוצר לשוק הפרטי? סלע מסביר שהיעד הוא ליצור מגנט סביב העולם של טכנולוגיות מכ"ם וכך לייצר סינרגיה של טכנולוגיות בין השוק הצבאי לפרטי והוא מאמין שההשקעה בשוק הרכבים האוטונומיים יעזור לצמיחה של ראדא בעוד 3-5 שנים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ליאור 10/03/2021 13:03
    הגב לתגובה זו
    לא יודע להעריך כמה המחיר של המניה הוגן או לא הוגן ומה פוטנציאל הצמיחה, אבל כן יכול להגיד שיש להם מהנדבים נהדרים ולפחות מוצר אחד מצוין במחיר מאוד תחרותי ביחס לשוק.
  • 5.
    יואל 10/03/2021 10:16
    הגב לתגובה זו
    הרבה פוטנציאל, בהצלחה
  • 4.
    נתי 10/03/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    ראדא היא אחת מהן
  • 3.
    ראדא הולכת להפציץ בשנים הקרובות. שגר ושכח. (ל"ת)
    מימי 10/03/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא רואים את הכתבה (ל"ת)
    אנונימי 10/03/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניפלא (ל"ת)
    נתי 10/03/2021 08:14
    הגב לתגובה זו
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.