אחרי אוגווינד: הון הטבע מנפיקה חברה לאגירת אנרגיה, הפעם מתחום הרכב
לאחר שקרן הון הטבע (קפיטל נייצ'ר) הנפיקה את אוגווינד -2.93% , אלקטריאון -1.73% ו-בלייד ריינג'ר 1.64% , בהן היא בעלת המניות הגדולה להוציא המייסדים, בקרוב יונפק גם הסטארט-אפ צ'קראטק (Chakratec) העוסק באגירת אנרגיה עבור עמדות הטענה לרכבים חשמליים, ובו מחזיקה הקרן כ-19% (15% בדילול מלא). צ'קראטק, שרוצה לגייס 100 מיליון שקל מהציבור לפני שווי של 400 מיליון שקל אחרי הכסף, מפרסמת כעת את התשקיף לקראת ההנפקה, שהחתמים במסגרתה יהיו לאומי פרטנר ואיפקס הנפקות.
הגיוס הפרטי האחרון של צ'קראטק נעשה בנובמבר 2019 לפי שווי של כ-30 מיליון דולר לפני הכסף, או כ-40 מיליון דולר אחריו. הגיוס הנוכחי אם כן משקף הכפלה של השווי פי שלושה לערך בתוך כשנה. יצוין כי החברה טרם רושמת הכנסות ואין לה צבר הזמנות, אולם חתמה על מספר הסכמי הפצה (פירוט בהמשך), מה שמעורר חשש סביב השווי בהנפקה, שכן חובת ההוכחה עדיין על צ'קראטק. היות וכאמור גם צבר ההזמנות ריק, לא ניתן להעריך בשלב זה גם כמה זמן ייקח עד שהמשקיעים יוכלו לבחון את המודל מול התוצאות.
את צ'קראטק הקימו ב-2013 אילן בן דוד, דוד פינקו וניר זוהר, החברה מעסיקה כיום כ-20 עובדים ולמעט הון הטבע השקיעו בה קרן אלה (25%), G-TEK ישראל (1.7%), גולדבל (3%) וקרן איי-ארגנטו (20%) שעתידה להנפיק בת"א גם כן.
הון הטבע עצמה החלה בהליכים לקראת הנפקה בבורסה המקומית. הקרן מנוהלת ע"י ענת צור סגל ובעלי המניות העיקריים בה הם הקרנות אורילה (33%) ופרו סיד (13.4%) לצד רפאל ומימון ישיר (8% כל אחת).
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לצ'קראטק, המוצר שפיתחה משמש לאגירת אנרגיה בעמדות הטענה של רכבים חשמליים, זאת במטרה לאפשר הטענה מהירה בכל רגע נתון, גם כשהיצע החשמל ברשת נמוך, ובכך לבטל את התלות בו. כך, החשמל נאגר בעמדת הטעינה כשאף רכב לא משתמש בה, זאת כדי שלכשיחובר רכב לעמדת ההטענה יהיה לה די חשמל כדי למלא את הבטרייה תוך כ-20 דקות, במקום טעינה ממושכת של 5 שעות, ותוך שחיקה נמוכה של אורך חיי הסוללה, שיכולים להספיק לכ-15 שנה.
צ'קראטק למעשה בונה על האצת החדירה של הרכב החשמלי, שיחליף יותר ויותר את רכבי הדיזל: ע"פ תחזית של דלויט שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מסך מכירות כלי הרכב יעמוד על כ-32% בשנת 2030. בתשקיף שלה, מסבירה צ'קראטק כי הרחבת השימוש ברכב החשמלי תביא לשימוש גובר בעמדות הטענה ולהרחבת הביקושים ברשתות החשמל באזורי הפעילות.
ואולם, נכתב כי התשתיות הקיימות אינן ערוכות לביקושים שכאלה, מה שיצריך שדרוג של רשת החשמל – שבאזורים מסוימים ייהפך ללא כלכלי, וכאן כביכול צ'קראטק נהנית מיתרון: "בהינתן שעלויות שידרוג רשת (תכנון, ביצוע וחומרים) האופייניות למדינות אירופה הינן כאלף יורו לכל מטר מרחק בין נקודות הטעינה לתחנת ההשנאה הקרובה (על פי נתונים שנמסרו לחברה מאחת מחברות החשמל באירופה), הרי שככל שנקודת הטעינה המהירה מרוחקת יותר מכ-250 מטר מתחנת השנאה, התקנת אגירה מקומית תהיה כדאית יותר משדרוג תשתית רשת החשמל".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
עוד כותבים בצ'קראטק כי פיתוח סוללות ליתיום-יון בעלות קיבולת גדולה יותר ברכבים חשמליים ישרת את המוצר שלה, שכן הדבר רק יעלה את הצורך בטעינה מהירה יותר. מנגד, ה"מלחמה" לכאורה של החברה היא בסוללות ליתיום יון מסוג אחר – לא אלה שברכבים החשמליים, אלא אלה המשמשים את עמדות הטעינה לצורכי אגירה, שמהוות תחליף למערכת האגירה הקינטית בגלגלי תנופה של צ'קראטק (אגירת אנרגיה באמצעות תנועה סיבובית של הרכיב).
בחברה מודים כי עלות הקמת מערכת אגירה קינטית דווקא גבוהה מעלותה של מערכת מבוססת סוללות ליתיום-יון, אך טוענים ש"הצורך בהחלפה תדירה של סוללות הליתיום-יון הופך את הפתרון המבוסס עליהן ללא כלכלי ולא ידידותי לסביבה". כך, בצ'קראטק מדגימים כי "בשימוש הדורש 80,000 מחזורים (פריקה וטעינה) לאורך חיי תשתית טעינה מהירה (כ-15 שנים), בטעינת כ-15 רכבים ביום, סוללה עם 4,000 מחזורי טעינה, תדרוש כ- 19 החלפות בנוסף לעלות ההקמה הראשונית, בעוד הטכנולוגיה של החברה דורשת עלות הקמה בלבד".
אולם כאן גם מגיע הסיכון שמעלים בצ'קראטק בתשקיף – לו עלויות אגירה באמצעות סוללות הליתיום-יון יהפך זול עוד יותר, כך שגם לאחר החלפתן עם סיום אורך חייהן השימוש יהיה כדאי יותר מהמערכת הקינטית, החברה תאבד את יתרונה בהקשר זה. גורמי סיכון נוספים הם מעבר לשימוש ברכבים מבוססי מימן או גז טבעי.
תחרות אפשרית נוספת היא מצד חברות המספקות גם הן פתרונות אגירה מבוססי גלגלי תנופה, אמנם לא עבור עמדות טעינה לרכב חשמלי. בצ'קראטק מצדם ספקנים לגבי הסבירות שתחרות שכזאת תצמח: "רובם מתוכננים לספק חשמל לפרק זמן קצר של עד לדקה והשימוש העיקרי בהן הוא לתמיכה במערכות אל-פסק. גלגלים אלו אינם מתאימים לאספקת אנרגיה למטעני רכב חשמלי – שכן זמן הפריקה האופייני בטעינה מהירה הוא כ 20-15 דקות. שחקנים אלה יתקשו להתאים את הטכנולוגיה שלהם לשימוש דומה למערכת האגירה הקינטית של החברה מאחר שלרוב מערכות אלו הן בעלות הפסדי 'חיכוך' גבוהים מאוד יחסית לנדרש בטעינה מהירה ולכן אינן מתאימות לשוק הטעינה המהירה".
לחברה אין כאמור כלל הכנסות שכן בשלב זה בצ'קראטק משווקים רק לצרכי הדגמה מוצר יחיד, מערכתKPB50 , בו מתנסות חברת החשמל של וינה, חברת חדשנות מבית סקודה בצ'כיה ו-Enel-X מבית ענקית האנרגיה האיטלקית.
הייצור הסדרתי מיועד רק עבור הדור הבא של המוצר שנמצא כעת בשלבי פיתוח, מערכת KPB100 שאמורה לשפר את יחס הביצועים לעלות (דולר לקילוואט ודולר לקוט"ש) ואת יחס הביצועים למימדים הפיזיים של המערכת (אנרגית אגירה והספק מוצא גדולים פי 2 במחצית הגודל של הדור הנוכחי), מה שצפוי לאפשר התקנה מודולרית שתתאים לצרכים השונים של הלקוחות. ואולם, גם מגעים למכירת מערכת זו טרם הבשילו לכדי הסכמים מחייבים. בינתיים, בצ'קראטק חתמו על הסכמי הפצה נורבגיה, שוויץ, דנמרק ופינדלנד, בסלובקיה, גרמניה איטליה, צ'כיה וערים נוספות במזרח אירופה, הודו וקוריאה.
- 3.יוני 15/02/2021 09:04הגב לתגובה זודרושה פריצת דרך בתחום הסוללה.קיבולת גדולה בגודל קטן,עלות יצור,זמן טעינה,תוחלת חיים של הסוללה כל השקעה בתחום כרגע זו בועה! לטווח קצר לעשות סיבוב זה סבבה
- 2.עוד חברה של מזכרי הבנות 14/02/2021 22:49הגב לתגובה זועוד חברה של מזכרי הבנות
- 1.מריח נפילה יותר מידי מודלים לאחרונה בלי שקל הכנסה (ל"ת)שגיא 14/02/2021 21:51הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?