צקראטק Chakratec
צילום: אתר צ'קראטק

אחרי אוגווינד: הון הטבע מנפיקה חברה לאגירת אנרגיה, הפעם מתחום הרכב

צ'קראטק מפתחת מערכת עבור עמדות הטענה מהירות לרכב חשמלי ורוצה להנפיק לפי שווי של 400 מיליון שקל. למרות תחרות מצד יצרניות סוללות הליתיום-יון, ועם חוזי הפצה אך ללא הכנסות או הזמנות - כך היא מקווה לעשות כסף
איתי פת-יה | (3)

לאחר שקרן הון הטבע (קפיטל נייצ'ר) הנפיקה את אוגווינד -1.57% , אלקטריאון 3.65% ו-בלייד ריינג'ר -3.6% , בהן היא בעלת המניות הגדולה להוציא המייסדים, בקרוב יונפק גם הסטארט-אפ צ'קראטק (Chakratec) העוסק באגירת אנרגיה עבור עמדות הטענה לרכבים חשמליים, ובו מחזיקה הקרן כ-19% (15% בדילול מלא). צ'קראטק, שרוצה לגייס 100 מיליון שקל מהציבור לפני שווי של 400 מיליון שקל אחרי הכסף, מפרסמת כעת את התשקיף לקראת ההנפקה, שהחתמים במסגרתה יהיו לאומי פרטנר ואיפקס הנפקות.

הגיוס הפרטי האחרון של צ'קראטק נעשה בנובמבר 2019 לפי שווי של כ-30 מיליון דולר לפני הכסף, או כ-40 מיליון דולר אחריו. הגיוס הנוכחי אם כן משקף הכפלה של השווי פי שלושה לערך בתוך כשנה. יצוין כי החברה טרם רושמת הכנסות ואין לה צבר הזמנות, אולם חתמה על מספר הסכמי הפצה (פירוט בהמשך), מה שמעורר חשש סביב השווי בהנפקה, שכן חובת ההוכחה עדיין על צ'קראטק. היות וכאמור גם צבר ההזמנות ריק, לא ניתן להעריך בשלב זה גם כמה זמן ייקח עד שהמשקיעים יוכלו לבחון את המודל מול התוצאות.

את צ'קראטק הקימו ב-2013 אילן בן דוד, דוד פינקו וניר זוהר, החברה מעסיקה כיום כ-20 עובדים ולמעט הון הטבע השקיעו בה קרן אלה (25%), G-TEK ישראל (1.7%), גולדבל (3%) וקרן איי-ארגנטו (20%) שעתידה להנפיק בת"א גם כן.

הון הטבע עצמה החלה בהליכים לקראת הנפקה בבורסה המקומית. הקרן מנוהלת ע"י ענת צור סגל ובעלי המניות העיקריים בה הם הקרנות אורילה (33%) ופרו סיד (13.4%) לצד רפאל ומימון ישיר (8% כל אחת).

ובחזרה לצ'קראטק, המוצר שפיתחה משמש לאגירת אנרגיה בעמדות הטענה של רכבים חשמליים, זאת במטרה לאפשר הטענה מהירה בכל רגע נתון, גם כשהיצע החשמל ברשת נמוך, ובכך לבטל את התלות בו. כך, החשמל נאגר בעמדת הטעינה כשאף רכב לא משתמש בה, זאת כדי שלכשיחובר רכב לעמדת ההטענה יהיה לה די חשמל כדי למלא את הבטרייה תוך כ-20 דקות, במקום טעינה ממושכת של 5 שעות, ותוך שחיקה נמוכה של אורך חיי הסוללה, שיכולים להספיק לכ-15 שנה.

צ'קראטק למעשה בונה על האצת החדירה של הרכב החשמלי, שיחליף יותר ויותר את רכבי הדיזל: ע"פ תחזית של דלויט שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מסך מכירות כלי הרכב יעמוד על כ-32% בשנת 2030. בתשקיף שלה, מסבירה צ'קראטק כי הרחבת השימוש ברכב החשמלי תביא לשימוש גובר בעמדות הטענה ולהרחבת הביקושים ברשתות החשמל באזורי הפעילות.

ואולם, נכתב כי התשתיות הקיימות אינן ערוכות לביקושים שכאלה, מה שיצריך שדרוג של רשת החשמל – שבאזורים מסוימים ייהפך ללא כלכלי, וכאן כביכול צ'קראטק נהנית מיתרון: "בהינתן שעלויות שידרוג רשת (תכנון, ביצוע וחומרים) האופייניות למדינות אירופה הינן כאלף יורו לכל מטר מרחק בין נקודות הטעינה לתחנת ההשנאה הקרובה (על פי נתונים שנמסרו לחברה מאחת מחברות החשמל באירופה), הרי שככל שנקודת הטעינה המהירה מרוחקת יותר מכ-250 מטר מתחנת השנאה, התקנת אגירה מקומית תהיה כדאית יותר משדרוג תשתית רשת החשמל".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עוד כותבים בצ'קראטק כי פיתוח סוללות ליתיום-יון בעלות קיבולת גדולה יותר ברכבים חשמליים ישרת את המוצר שלה, שכן הדבר רק יעלה את הצורך בטעינה מהירה יותר. מנגד, ה"מלחמה" לכאורה של החברה היא בסוללות ליתיום יון מסוג אחר – לא אלה שברכבים החשמליים, אלא אלה המשמשים את עמדות הטעינה לצורכי אגירה, שמהוות תחליף למערכת האגירה הקינטית בגלגלי תנופה של צ'קראטק (אגירת אנרגיה באמצעות תנועה סיבובית של הרכיב).

בחברה מודים כי עלות הקמת מערכת אגירה קינטית דווקא גבוהה מעלותה של מערכת מבוססת סוללות ליתיום-יון, אך טוענים ש"הצורך בהחלפה תדירה של סוללות הליתיום-יון הופך את הפתרון המבוסס עליהן ללא כלכלי ולא ידידותי לסביבה". כך, בצ'קראטק מדגימים כי "בשימוש הדורש 80,000 מחזורים (פריקה וטעינה) לאורך חיי תשתית טעינה מהירה (כ-15 שנים), בטעינת כ-15 רכבים ביום, סוללה עם 4,000 מחזורי טעינה, תדרוש כ- 19 החלפות בנוסף לעלות ההקמה הראשונית, בעוד הטכנולוגיה של החברה דורשת עלות הקמה בלבד".

אולם כאן גם מגיע הסיכון שמעלים בצ'קראטק בתשקיף – לו עלויות אגירה באמצעות סוללות הליתיום-יון יהפך זול עוד יותר, כך שגם לאחר החלפתן עם סיום אורך חייהן השימוש יהיה כדאי יותר מהמערכת הקינטית, החברה תאבד את יתרונה בהקשר זה. גורמי סיכון נוספים הם מעבר לשימוש ברכבים מבוססי מימן או גז טבעי.

תחרות אפשרית נוספת היא מצד חברות המספקות גם הן פתרונות אגירה מבוססי גלגלי תנופה, אמנם לא עבור עמדות טעינה לרכב חשמלי. בצ'קראטק מצדם ספקנים לגבי הסבירות שתחרות שכזאת תצמח: "רובם מתוכננים לספק חשמל לפרק זמן קצר של עד לדקה והשימוש העיקרי בהן הוא לתמיכה במערכות אל-פסק. גלגלים אלו אינם מתאימים לאספקת אנרגיה למטעני רכב חשמלי – שכן זמן הפריקה האופייני בטעינה מהירה הוא כ 20-15 דקות. שחקנים אלה יתקשו להתאים את הטכנולוגיה שלהם לשימוש דומה למערכת האגירה הקינטית של החברה מאחר שלרוב מערכות אלו הן בעלות הפסדי 'חיכוך' גבוהים מאוד יחסית לנדרש בטעינה מהירה ולכן אינן מתאימות לשוק הטעינה המהירה".

לחברה אין כאמור כלל הכנסות שכן בשלב זה בצ'קראטק משווקים רק לצרכי הדגמה מוצר יחיד, מערכתKPB50 , בו מתנסות חברת החשמל של וינה, חברת חדשנות מבית סקודה בצ'כיה ו-Enel-X מבית ענקית האנרגיה האיטלקית.

הייצור הסדרתי מיועד רק עבור הדור הבא של המוצר שנמצא כעת בשלבי פיתוח, מערכת KPB100 שאמורה לשפר את יחס הביצועים לעלות (דולר לקילוואט ודולר לקוט"ש) ואת יחס הביצועים למימדים הפיזיים של המערכת (אנרגית אגירה והספק מוצא גדולים פי 2 במחצית הגודל של הדור הנוכחי), מה שצפוי לאפשר התקנה מודולרית שתתאים לצרכים השונים של הלקוחות. ואולם, גם מגעים למכירת מערכת זו טרם הבשילו לכדי הסכמים מחייבים. בינתיים, בצ'קראטק חתמו על הסכמי הפצה  נורבגיה, שוויץ, דנמרק ופינדלנד, בסלובקיה, גרמניה איטליה, צ'כיה וערים נוספות במזרח אירופה, הודו וקוריאה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוני 15/02/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    דרושה פריצת דרך בתחום הסוללה.קיבולת גדולה בגודל קטן,עלות יצור,זמן טעינה,תוחלת חיים של הסוללה כל השקעה בתחום כרגע זו בועה! לטווח קצר לעשות סיבוב זה סבבה
  • 2.
    עוד חברה של מזכרי הבנות 14/02/2021 22:49
    הגב לתגובה זו
    עוד חברה של מזכרי הבנות
  • 1.
    מריח נפילה יותר מידי מודלים לאחרונה בלי שקל הכנסה (ל"ת)
    שגיא 14/02/2021 21:51
    הגב לתגובה זו
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.