שבתאי אדלרסברג - אודיוקודס
צילום: תמר מצפי
ראיון

מנכ"ל אודיוקודס: "רישום כפול לא רלוונטי למי שמנפיק כיוניקורן"

אחרי שעקפה את תחזיות הרווח לרבעון, ורשמה עלייה של כ-10% בהכנסות 2020 כולה,

אודיוקודס צופה עלייה של עד 13% בהכנסות ועד 17% ברווח. שבתאי אדלרסברג מספר לביזפורטל על מנועי הצמיחה, בהם השת"פ עם מיקרוסופט ותמלול פגישות: "בתמלולים שגוגל עושה לא מוצאים את הידיים והרגליים"

איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה אודיוקודס

חברת הטכנולוגיה הדואלית אודיוקודס -1.48% הכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון האחרון של 2020 בדוחות שפרסמה לרבעון ולשנה כולה. עם צמיחה של כ-10% בשורה העליונה ושל 60% בזו התחתונה בשנה החולפת, באודיוקודס צופים כי ההכנסות יעלו ב-2021 בעד 13% והרווח יעלה בעד 17%. בחברה מסמנים את שיתוף הפעולה עם Microsoft Teams כמנוע צמיחה, וכן את תחום תמלול וסיכום הפגישות במקומות עבודה, ועל כך, כמו גם על התוצאות של אודיוקודס, מספר מנכ"ל ומייסד החברה שבתאי אדלרסברג בשיחה עם ביזפורטל.

אודיוקודס, שמספקת רשתות קול מתקדמות ופתרונות עיבוד מדיה לסביבת עבודה דיגיטלית, צופה כי ב-2021 הכנסותיה יסתכמו ב-240-250 מיליון דולר ורווח למניה על בסיס Non-GAAP יהיה בין 1.45-1.65 דולר. ב-2020 החברה רשמה רווח נקי על בסיס Non-GAAP של 46.7 מיליון דולר, או 1.41 דולר למניה בדילול מלא, עלייה של 60% לעומת 27.8 מיליון דולר, או 89 סנט למניה בדילול מלא בתקופה המקבילה.

הכנסות אודיוקודס עמדו על של 220.8 מיליון דולר, לעומת 200.3 מיליון דולר ב-2019. אלה אמנם היו בטווח התחזית המקורית שפרסמה החברה בתחילת 2020 שעמד על 214-222 מיליון דולר, אולם התחזית ניתנה עוד לפני משבר הקורונה והמעבר לעבודה מהבית, לו מייחסים בחברה חלק גדול מהעלייה בהכנסות השנה. על פניו, ניתן היה לצפות שבעקבות המגמה הזאת אודיוקודס בכלל תפרוץ את התזית המקורית שלה. אדלרסברג מסביר מדוע הדבר לא קרה:

"בתחום של מפעילי התקשורת חווינו ירידה, כשבגלל הקורונה פרויקטים שבהם היו צריכים לשלוח צוותים להתקנות לא יצאו לפועל", הוא אומר. "לשמחתנו המגזר הזה היווה רק רק 19% מההכנסות במהלך השנה. מצד שני התחום העיקרי שבו אנחנו פועלים זה האנטרפרייז שהיווה 78% מההכנסות, וגדל בכ-18% ב-2020. חוץ מזה, ברווחים דווקא פרצנו את התחזיות".

הקהל הרחב השתמש לאורך המשבר יותר בזום מאשר ב"טימס" של מייקרוסופט. שיתוף פעולה עם זום לא היה עוזר לכם יותר?

"אנחנו פועלים בתחום הקול, ולא הוידאו, וזום היא שחקן קטן יותר בו. רק לפני שבועיים בערך הם הגיעו למספר של מיליון משתמשים בזום-פון, אצל מייקרוסופט מדובר להערכתנו ב-10 מיליון משתמשים. מייקרוסופט גם מתמקדים בחברות ענק עם עשרות או מאות אלפי עובדים, בעוד שזום זום עובדת מול עסקים בגודל של עשרות או מאות בודדים של עובדים".

על כך אפשר לומר שבסוף הרשימה של חברות הענק תיגמר, ותצטרכו גם כן לפנות לחברות הקטנות יותר.

"צריך לזכור שמייקרוסופט נכנסה לתחום ב-2005, ואז שתי החברות ששלטו בכיפה היו סיסקו ואוויה, שהיו חזקות מאד מול הארגונים הגדולים. המטרה הראשונית של מייקרוסופט הייתה להכות אותן, רק אחרי שזה קרה היא באמת מתחילה עכשיו לפנות לחברות עם אלפי עובדים. אחרי כן זה יהיה מאות עובדים ועוד יותר בהמשך עסקים קטנים יותר".

יש לכם הכנסות גם ממוצרים וגם משירותים, איך בעצם עובד המודל?

"עד לפני שנה או שנתיים מכרנו רישיון למוצר וגם חוזה לתחזוקה שנתית בהיקף של כ-20% ממחיר התכנה. מאז החדירה של טכנולוגיית האחסון בענן התחיל המודל של Saas (Software as a Service - א.פ) כלומר המוצר הוא התכנה אבל הלקוח משלם עליו כשירות מדי חודש בחודשו. בערך בתחילת 2020 התיישרנו לפי הגחמות בשוק, ואנחנו מעריכים שעוד 5 שנים כבר לא נמכור במודל של רישיון לתכנה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנוע צמיחה נוסף שלכם הוא תמלולים אוטומטיים ומה שהגדרתם כ"סיכומי פגישות". הטכנולוגיה שלכם היום מספיק בשלה בשביל לספק תמלול מדויק ב-100% שעין אנושית לא צריכה לעבור עליו?

"בתמלולים של ההקלטות שעשינו אצלנו אני מבין לרוב את מה שנאמר, ואיפה שיש טרמינולוגיה אקזוטית שייחודית לנו אני מתקן בעצמי. למשל, לסמנכ"ל הכספים שלנו קוראים נירן, ובתמלולים באמצעות השירות של גוגל למשל, קולטים את שמו בתור לירן. אני יודע שאין אצלי עובד כזה, והטכנולוגיה שלנו מתבססת על בינה מלאכותית ומשין לרנינג ומצליחה לשנות את זה. כלומר, אחרי שאני מתקן ידנית את התוצר הסופי, התכנה כבר לומדת לזהות את השם הנכון בעת ההקלטה עצמה.

"היום ענקיות הענן, שהן אמזון, מייקרוסופט וגוגל, מציעות שירותי תמלול ב-40/50 שפות. הן הבינו לפני 5 שנים כבר שככל שהעולם יתקדם כל השיחות יהפכו להיות מוקלטות. בין אם תרצה לדבר עם הגנן שלך או עם רואה החשבון. אנחנו מתמקדים בעיקר באנגלית, כי אין חברה בסדר הגודל שלנו שתפתח מגוון כזה גדול של שפות, צריך להיות מטומטם בשביל זה ולא נעמוד בזה לא כספית ולא מאף בחינה אחרת.

"איפה בכל זאת היתרון שלנו? אנחנו הקמנו צוות שעוסק בקוסטומיזציה. אם תיקח משפטים שהוקלטו בתיאטרון או בחדשות או במגרש ספורט, התמלול בענן של מייקרוסופט יעבד את כולם בצורה שטוחה, והביצועים יהיו ממוצעים. בכדורסל למשל, יש ז'רגון מסוים אז צריך להקים בסיס נתונים שמתמקד בו, וככה בעצם בחברות שונות שיכולות להיות לקוחות שלנו. כלומר אנחנו בונים שכבה נוספת על יכולות התמלול בענן של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

"בנוסף, מהנסיון שלי התמלולים שתקבל היום מאמזון, גוגל וכו' יראו כמו בולק של טקסט שלא תמצא בו את הידיים והרגליים. אנחנו מכניסים טכנולוגיות שמאפשרות פיסוק, ומפרקות את הבלוק הזה למשפטים לפי האתנחתאות בשיחה, וגם עושים זיהוי של הדוברים".

התחום של משין-לרנינג בזיהוי דיבור הביא את אפל לבית המשפט בגלל דגימות קול של משתמשי סירי שנשמרו ופגעו בפרטיותם, אותו דבר לגבי אלכסה של אמזון. איך פותרים את סוגיית הפרטיות?

"בגדול זה תחום שהוא מאד אפור, אבל אנחנו בכלל פועלים בתחום הארגוני ולא בתחום הפרטי, ואני לא רואה בעיה בכך שבמקום העבודה ישתמשו בתמלולים של פגישות כדי לטייב את יכולת ההקלטה. כמובן שצריך להודיע בתחילת כל פגישה על כך שהיא מוקלטת, ושכל אחד יבחר מה לומר ומה לא. אגב, בכל מערכת ארגונית צריכה להיות פרטיות. לי כמנכ"ל אין גישה אוטומטית להקלטות של אחרים בארגון שלי, אם אני יודע שהייתה פגישה שמעניינת אותי אני יכול רק לבקש שישתפו גם אותי בקובץ".

אני יכול לתאר לעצמי שהטכנולוגיה הזאת יכולה לשרת גם גופי בטחון לצרכי האזנות סתר. אתם פעילים באזורים האלה?

"אנחנו עובדים עם התעשייה הביטחונית ובפירוש עושים שם פרויקטים אבל אני לא מגדיר את זה כמנוע צמיחה. מנוע צמיחה צריך להיות מוצר או אפליקציה שאני מוכר בכל העולם ולמרות שבתמלולים בעברית יש לנו הרבה לתרום, השוק הישראלי הוא קטן מאד".

יש לכם אישור מהפיקוח על הייצוא הבטחוני?

"כן אבל הוא ניתן ספציפית על מוצרים. אני יכול לומר לך שבעקרון האישורים האלה מאד נגישים. פעם זה היה סיפור, אבל היום יש הרבה סטנדרטים של הצפנות אז נדיר שיחסמו אותך. זה די פתוח, אלא אם כן יש לך טכנולוגיה מרחיקה לכת, אבל לא על זה אנחנו מדברים הרי".

אשאל לסיום על הרישום הכפול שלכם: בבורסה פחות או יותר משוועים שישראליות בוול סטריט ירשמו למסחר גם בארץ, אבל חלקן אומרות שזה לא נותן להם כלום. מה עמד מאחורי הרישום שלכם לבורסה בת"א?

"המקרה שלנו הוא מקרה פרטי. הנפקנו ב-99' בנאסד"ק וב-2002 היה מאמץ של הבורסה לתמרץ חברות להירשם גם למסחר בארץ, ובמסגרת זאת הם הציעו למחזיקי המניות הגדולים הישראלים הטבה לפיה השער הקובע למטרות מיסוי יהיה קשור בשער הסגירה של יום הרישום למסחר. אנחנו אז נסחרנו די בתחתית, במחיר של שני דולר למניה וזה מאד התאים לנו מבחינת מיסוי ודחף את העניין".

ההטבה הזאת עדיין קיימת אבל, אז היא פשוט לא מדברת לחברות שיכולות להיסחר בשווי גבוה יותר בוול סטריט?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ח.נ.ב 27/01/2021 18:27
    הגב לתגובה זו
    שאלה ..לפני חצי שנה גייסתם 100 מליון דללתם מניות .בעבור מה ולאיזה צורך זה היה ? מה עשיתם עם הכסף הזה ? החברה רווחית אם כן למה היתהצריכ. לגייס הון בבורסה .מי עונה לי??
  • 3.
    החברה עובדת עם ענקיות העולם הציפייה היא ששוויהיחצה 27/01/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    החברה עובדת עם ענקיות העולם הציפייה היא ששוויהיחצה את 10 המיליארד שזה במונחי ארצות הברית חברה סבירה. האם שבתאי יודע להביא שרות מכניס יותר להשאת שווי החברה
  • 2.
    כחברה העובדת עם חברות ענק שווי של מיליארד נראה קטן 27/01/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    כחברה העובדת עם חברות ענק שווי של מיליארד נראה קטן במונחי ארצות הברית. האם אתם לא יכולים ללכת למוצרים ״שוים״ יותר ששם תציגו רווחיות גבוה יותר ובהתאם שווי החברה יזנק?
  • 1.
    יוסי 26/01/2021 19:27
    הגב לתגובה זו
    מדוע המניה יורדת?
  • סטנלי 27/01/2021 13:25
    הגב לתגובה זו
    ההתוצאות היו אדירות לפי כל קני מידה, היא היתה צריכה לעלות אתמול 10 אחוז לאור המאזן,, שאלתי כמה יועצים הם מופתעים ולא יודעים מה הסיבה, יש סבירות שהיום יעלה חזק.
חנן פרידמן צילום אורן דאיחנן פרידמן צילום אורן דאי

ציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל

במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה לאומי

מניית בנק לאומי לאומי 2.27%  מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.

המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.

גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.

מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.

ההשבחה של חנן פרידמן

מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.

מסחר אקטיבי AIמסחר אקטיבי AI

הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?

הרגולציה, הנגישות למידע ובעיקר העלויות הנמוכות הביאו לנדידת משקיעים מהבנקים לבתי ההשקעות; כמה עולה לכם להישאר בבנק, ומה היתרונות והחסרונות?

תמיר חכמוף |

שוק ההון הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. ברקע העליות במדדים, נראה שהיקף ההשתתפות של הציבור גודל, ומי שמרוויחים הם בתי ההשקעות. השינוי מגיע ברקע רגולציה שהגבירה את התחרות בשילוב עם הנגישות הגוברת למידע פיננסי מקצועי כמו גם העליות בשווקים שהפכו לשיחה בכל מפגש. כתוצאה מכך, המשקיע הישראלי הפך מעורב יותר באופן ישיר בניהול הנכסים שלו.

מהנתונים והערכות לגבי החודשים האחרונים עולה כי מתחילת 2024 ועד היום נפתחו קרוב ל-270 אלף חשבונות מסחר חדשים, כמחצית חשבונות מסחר עצמאיים שנפתחו בבתי השקעות. נציין גם שמהלך של בנק הפועלים, שחילק ללקוחותיו מניות תרם לגידול, שכן חלק גדול מהחשבונות לא החזיקו בתיק השקעות (לפחות בבנק). בסוף העשור הקודם, למעלה מ-90% מחשבונות המסחר היו בבנקים, וכיום מדובר בכ-75%, זה שינוי משמעותי.

עלות תועלת

הסיבה להעדפה של בתי ההשקעות מעידה בראש ובראשונה על שיקול של עלויות. בתיק השקעות של 100-200 אלף שקל, בתי ההשקעות מציגים עמלת קניה/מכירה לני"ע ישראליים נמוכים ביותר מ-50% מאלו של הבנקים, עם ממוצע של 0.08% לבתי ההשקעות וכ-0.2% לעמלה בבנקים. למעט בנק ירושלים, שמציג את העמלה הנמוכה ביותר של 0.05% לפעולה, שאר הבנקים הגדולים גובים עמלה של 0.15-0.27%, כאשר הבינלאומי הזול בקטגוריה ומזרחי טפחות היקר בקטגוריה. בצד בתי ההשקעות, אלטשולר מציג את העמלה התחרותית ביותר עם 0.069% לפעולה, בעוד IBI גובים 0.084% אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת הבנקים.

בצד ני"ע הזרים, הפער אף משמעותי יותר, הודות לכניסת שחקנים נוספים כמו בלינק ו-וואן זירו, שמציגים עמלות תחרותיות.

ההבדל אף הופך למשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון עמלות מינימום (סכום קבוע במידה ושווי העסקה קטן) ודמי ניהול (עמלה כאחוז משווי התיק עבור החזקת נכסים), שנוטים להיות גבוהים יותר בבנקים.

הערך המוסף

בתי ההשקעות מכוונים את המאמצים ללקוח שמאופיין כ"סוחר עצמאי". האפליקציות שלהם לרוב ידידותיות יותר לפעולות מהירות, מאפשרות התראות על מניות, נותנות כלים עבור סוחרים כמו פקודות מתקדמות, תובנות מסחר וגרפים, ועוד. החיסרון עבור המשקיעים הוא הצורך בניהול שני חשבונות נפרדים שמצריך העברה של כספים מחשבון הבנק, ונגישות נמוכה יותר לייעוץ.