שי וינינגר למונייד
צילום: בן קלמר
אנשי השנה

שי וינינגר הוביל עם דניאל שרייבר את למונייד לשווי של 10 מיליארד ד'; זו לא החברה הראשונה שהוא מוביל להצלחה

וינינגר הגיע להייטק עם רקע בעיצוב חזותי מהתיכון והפך ליזם שחתום על שתי הנפקות ענק: פייבר ולמונייד. האחרונה, אותה ייסד עם דניאל שרייבר, זינקה פי 5 בפחות משנה. בראיון  בלעדי לפרויקט אנשי השנה של ביזפורטל הוא מספר איך זה קרה ומה העתיד של למונייד? 
איתי פת-יה | (4)

"זאת עבודה. זה לא שאתה יושב בצד ומסתכל על האירוע בחוויה חוץ גופית" – 1 ביולי, 2020, יוניקורן כחול לבן נולד בבורסת ניו יורק עם השם למונייד ותג המחיר של 1.6 מיליארד דולר, ואלה התחושות בזמן אמת שמלוות את האב הגאה (אחד מהם) שי וינינגר (47). "זה תהליך כל כך אינטנסיבי שמתחיל כמה שבועות לפני כן, ממשיך ברגע עצמו ולא מפסיק גם שהאירוע נגמר", אומר מייסד ונשיא חברת הביטוח הדיגיטלי בראיון שמתקיים במסגרת פרויקט אנשי השנה של ביזפורטל. "אתה לא יושב וטופח לעצמך על השכם ואומר 'כל הכבוד שעשית את זה'. זה לא הסגנון שלי".

כחמש שנים לאחר הקמתה ב-2015 ע"י וינינגר ודניאל שרייבר, שני המייסדים הביאו את למונייד לוול סטריט, ויום לאחר ההנפקה קפצה המניה בכ-140% למחיר של כ-69 דולר ששיקף לה שווי של 3.8 מיליארד דולר. מאז הספיק השווי לעלות בעוד יותר מ-170%, וכיום החברה נסחרת בכ-10 מיליארד דולר – יותר מפי חמישה מהשווי בהנפקה. השווי הזה מגרה את התיאבון והחברה מסרה היום על גיוס נוסף של 800 מיליון דולר. 

וינינגר מצדו מנסה להרחיק מעט את הקרדיט לו ולשרייבר: "זה לא דבר שאדם אחד או שניים עושים. החלק היחסי שלי ושל דניאל הוא חשוב אבל לא משמעותי כמו זה של העובדים שלנו".

אולי תגידו "אויש" למקרא הדברים הללו, אבל נשמע שוינינגר, כמו שיגיד לנו בהמשך השיחה, באמת מאמין בזה, והעובדים היו אצלו חלק מהחזון עוד לפני שלמונייד נולדה. כדי להבין צריך להריץ אחורה ל-2014: וינינגר מפסיק לכהן כנושא משרה בפייבר, יוניקורן נוסף שייסד לצד מיכה קאופמן, במסגרתו פיתחו פלטפורמת מסחר לפרילנסרים מכל העולם. החברה נסחרת כיום בכ-8 מיליארד דולר ואחזקותיו של וינינגר בה נאמדות בכ-300 מיליון דולר, זאת אחרי שהמנייה עלתה בכ-700% ב-2020.

בכל אופן, מהרכבת הזאת הוא ירד לפני ההנפקה עם תובנה משמעותית עבורו: "בפייבר הבנתי מה נכון לי מבחינת סוג החברה שאני רוצה לבנות, האופן שבו אני רוצה לבנות אותה וסוג השותפים שאני רוצה שיהיו לי", הוא מספר. "חשוב לי בשלב הזה של הקריירה למקד את העשייה שלי סביב ערכים ולבנות חברה שבנויה סביב תרבות חמה ומחבקת, ולא אגריסיבית ושבנויה על הישגים בלבד. גיליתי שזה לא סותר, אלא להיפך. כשפגשתי את דניאל הבנתי ששנינו מחפשים את אותו הדבר ומסתכלים על העולם באותה הצורה".

אז הצלחתם לבנות חברה כזאת בדמות למונייד, והגעתם איתה עד וול סטריט. מבחינתך אתה מסמן וי על "הצלחה" או שלהצליח בלמונייד יהיה להגיע לנתח שוק מסוים בענף הביטוח?

"אני לא מסתכל על הצלחה באופן פיננסי. הצלחה מבחינתי היא שילוב של הרבה דברים. תחושת סיפוק ממה שאתה עושה בעיני היא הדבר המרכזי, כמו האתגר שעומד לפניך והדבר הבא שאתה רוצה לבנות ועוד לא הספקת. אם הגענו לאבן דרך משמעותית אנחנו כבר חושבים על זאת הבאה שאחריה. זאת תוצאה של אהבה אמיתית למה שאנחנו עושים והשאיפה להתמודד עם אתגרים לא טריוויאליים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"את ההנפקה אנחנו לא רואים כתחנה סופית. שלא כמו מכירה של חברה, שבה לאנשים נשאר שנה-שנתיים לתת עבודה עד שהם עוברים לחיי נופש על איזה אי. להפוך חברה לציבורית זה להחליט שאתה נותן את העתיד הדי רחוק שלך לחברה הזאת, זה כמו חתונה".

אז איזה אתגרים באמת עומדים בפניכם?

"ישנם הרבה אתגרים בבניה של חברת ביטוח בקנה מידה גלובאלי. מה שמעסיק אותי היא השאיפה להמשיך ולחדש כל הזמן ולשמר את מעמדנו כחברת ביטוח שהוגדרה כהאהובה ביותר ע״י צרכנים בארצות הברית".

מה לגבי ענקיות הביטוח, אם הם יחליטו לרתום את המשאבים והלקוחות שלהם לטובת חדשנות הקערה לא יכולה להתהפך על פיה מבחינתכם? יהיה לכם מקום במצב כזה?

"תמיד חברות הביטוח הגדולות יכולות להחליט לנסות לשנות את המודל מהקצה אל הקצה, לוותר על הסוכנים ולקחת הימור ולהיות דיגיטליות בלבד. לדעתי הסיכוי שזה יקרה בשנים הקרובות לא גבוה. קודם כל, יש להם יותר מה להפסיד מאשר להרוויח. לא פשוט לוותר על מערך ההפצה הראשי שלהם לטובת אפליקציה. תראה לי את המנהל שיהיה לו את האומץ להעביר החלטה כזאת. בנוסף, למונייד היא מותג שמייצג משהוא שונה עבור הלקוחות שלה. זה גדול יותר מאתר או אפליקציה. אנחנו מייצגים דור חדש של חברות עם מודעות חברתית ושקיפות".

הכשל המובנה

את 2020 סגרה למונייד עם הודעה על כך שהגיעה למספר של יותר ממיליון לקוחות פעילים. החברה מוכרת ביטוחי בתים לבעלי נכסים (מבנה ותכולה) ושוכרים (תכולה) וביטוחים לבעלי חיים ב-33 מדינות בארצות הברית, וכן בהולנד, בגרמניה ובצרפת, בה התחילה לפעול בדצמבר האחרון.

ברבעון השלישי הפרמיות ממבוטחים הסתכמו ב-188 מיליון דולר, גבוה ב-99% מאשר 94.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019. הפרמיה הממוצעת מכל לקוח עלה ב-19% ל-201 דולר. הכנסות החברה עמדו על 17.8 מיליון דולר, נמוך בכ-6% מ-19 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 30.9 מיליון דולר (57 סנט למניה), לעומת הפסד של 31.2 מיליון דולר שנה קודם לכן. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 14.7 מיליון דולר והפסד גבוה יותר של 65 סנט למניה.

בשוק האינשורטק/ביטוח דיגיטלי קיימות שחקניות נוספות המוכרות מוצרים ביטוח שונים, בהן היפו (ביטוחי בתים), ווישור (רכב ודירה), ליברה (רכב, דירה, נסיעות ועסקים), נקסט (ביטוח דיגיטלי לעסקים קטנים), אוסקר (בריאות) ועוד. המטרה היא לנער את השוק המסורתי באמצעות הטכנולוגיה, לחתוך את הצורך בסוכנים שגוזרים עמלות ובכח אדם רב, ולבצע חיתום דיגיטלי המבוסס על דאטה ואלגוריתמים שונים. ההפצה בלמונייד נעשית במודל של B2C– Business to Consumer, כלומר ישירות ללקוח, באמצעות פרסומים בערוצים שונים, בראשם פרסום מקוון כמובן.

"הבנתי ששנינו מחפשים את אותו הדבר ומסתכלים על העולם באותה הצורה". מימין: שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד (צילום: בן קלמר)

לא סתם ציין וינינגר את שביעות הרצון של הלקוחות. כמו כל חברת ביטוח, ההכנסות שלה מפרמיות צריכות בממוצע לכסות את עלות רכישת הלקוחות (הוצאות שיווק ונוספות), והדבר תלוי כמובן במשך חיי הלקוח. כלומר, באיזה שלב הוא עשוי לקום ולעזוב והאם עד אז כיסה על ההוצאות. בהקשר זה החברה תצטרך לגלות מה מידת הנאמנות של הלקוחות מהדור שלא מפחד מביטוח בקליק. אחת האסטרטגיות של למונייד היא שהלקוחות שהתקשרו איתה כשוכרי דירות ירכשו דרכה ביטוח לבעלי בתים כשיהפכו לכאלה, כך ש"תרוויח" אותם מבלי להשקיע בשיווק. נכון לרבעון השלישי 12% מהם אכן עשו כך.

לפי וינינגר, רוב חברות האינשורטק שהוקמו בשנים האחרונות הן למעשה סוכנויות ביטוח דיגיטליות, בעוד שלמונייד היא חברת ביטוח אמיתית. "בעצם העובדה שאנחנו חברה שיוצרת את כל השכבות מבניית המוצר הביטוחי, התמחור והחיתום עד לרמת האפליקציה ושירות הלקוחות מאפשרת לנו לייצר חוויה טובה בהרבה מכל חברה אחרת".

חברות הביטוח הגדולות ישאלו 'אבל איך הם מבטחים בלי לסתכל לבן אדם בלבן של העין'. מה השיטה באמת?

"האלגוריתמים והבינה המלאכותית שלנו עוזרים לנו לזהות לקוחות טובים ולקוחות מסוכנים. כמות הנתונים שאנחנו אוספים תוך כדי מכירת פוליסה גבוהה בסדרי גודל מהמידע שנאסף ע״י סוכן. אספנו מליארדים של אותות שמאפשרים לנו ללמוד ולצפות סיכון הרבה לפני שהוא קורה. בנינו מערכת בינה מלאכותית שמחוברת לאותות שמגיעים מלווינים של נאסא ומנתחים אותם בזמן אמת. כך אנחנו מזהים שריפות לפני שהן יוצאות משליטה ומגיבים באופן מיידי".

חלק מהפרמיות שלכם שמשלמים המבוטחים הולך לתרומות. מה הרעיון מאחורי זה?

"חברות ביטוח רגילות מקבלות פרמיות מלקוחות, משלמות את התביעות, מכסות את ההוצאות, ומה שנשאר יורד לשורת הרווח. אם חברת ביטוח מסוימת רוצה להגדיל רווחיות, היא יכולה להתייעל, או לשלם פחות תביעות. התעשייה כולה בנויה על מודל שקיים בו ניגוד אינטרסים מובהק בין החברות לבין הלקוח. ככל שחברת הביטוח דוחה יותר תביעות ובעצם מאכזבת יותר לקוחות היא תרוויח יותר.

"בשלב מוקדם הבנו שאנחנו לא יכולים לבנות רק אפליקציה טובה. היה ברור שכל עוד נהיה בניגוד אינטרסים מול הלקוחות, נגיע לאותו מצב שהחברות המסורתיות נמצאות בו. לכן, שינינו את המודל היסודי שעליו חברות ביטוח מבוססות. בשונה מהתעשייה, המודל שלנו מגביל את שורת הרווח שלנו לאחוז קבוע של 25% מהפרמיה - לא משנה כמה תביעות אנחנו דוחים או מאשרים, מה שנשאר, במקום שיהפוך לרווח, הולך לתרומות שהלקוח בוחר למי לנתב".

אבל אם גם ככה אתם מסתפקים ברווח מסוים, וויתור על אלמנט התרומה יוכל להביא להוזלת הפרמיות, לא?

"כל חברת ביטוח חייבת לבנות לעצמה 'באפר' כדי שהיא לא תאבד את היכולת לשלם תביעות. אצלנו, בשנים טובות, ה'באפר' הזה הולך לתרומות לעמותות, ובשנים פחות טובות, שבהן היו נזקים גדולים מהרגיל, סכום התרומות ירד".

בישראל אתם לא פעילים עדיין, ואתה גר כאן. כלומר אתה עדיין לקוח של עולם הביטוח הישן?

"החוויה האישית שלי עם ביטוח בישראל לא היתה טובה, בלשון המעטה. אני לא מדבר על הסוכנים, אלא על חברות הביטוח עצמן שלא בנויות באופן שמאפשר להן לתת שירות ברמה של חברות טכנולוגיה. עדיין שולחים מסמכי PDF שאתה צריך להדפיס, לחתום עליהם בעט כחול, לסרוק ולשלוח חזרה. הדברים שאתה יכול לעשות כאן בעצמך כמעט לא קיימים. חייב לציין שבתקופה האחרונה ניכר כי החברות המסורתיות מודעות לסיכון שבסטטוס קוו והן מנסות לשפר את החוויה הדיגיטלית שלהן".

כשהדפדפן עוד היה בשחור-לבן

אם כן, וינינגר מכהן כיום כנשיא של חברה המעסיקה כ-600 עובדים (מהם 200 בישראל), ברזומה שלו נמצאת גם פייבר, ולשתי אלה קדמו עוד מספר חברות. רוח היזמות הייתה בו לדבריו מראשית הדרך, יכולות הניהול, לעומת זאת, פחות. "בימי הראשונים כיזם הייתי מנהל גרוע. מצאתי את עצמי מנהל אנשים כבר בגיל 27", הוא מגלה. "הייתי צעיר ולא הבנתי אלפית ממה שאני יודע היום, אבל למדתי המון".

אז איך מלכתחילה התגלגל לתחום? וינינגר מספר שהגיע מרקע של עיצוב ותקשורת חזותית. ״הייתה לי משיכה לטכנולוגיה ולאינטרנט בימיו הראשונים - שנת 91'-92', בשלב די מוקדם בקריירה גיליתי שהדרך שלי היא הדרך היזמית. החברה הראשונה שהקמתי עסקה במיתוג ושיווק אונליין, דבר שפחות או יותר לא היה קיים אז".

אחרי שמיצה את תחום מתן השירותים ורצה לבנות דברים בעצמו, לקראת סוף שנות התשעים הקים את הסטארט אפ הראשון שלו - חברה שבנתה דפדפן אינטרנט הפועל במציאות מדומה. במהלך חייה של החברה רשם וינינגר מספר פטנטים בתחום. חודשים ספורים אחרי שוינינגר קיבל את הצ'ק מהמשקיעים התפוצצה בועת הדוט קום, מה שחרץ את גורלה של החברה. משם המשיך הלאה לחברות נוספות. 

בכל השנים האלה, הספקת להבין מה צריך כדי להצליח? מספיקים כישורים טכניים וזיהוי של מוצר שיהיה לו ביקוש, או שדרוש יותר מזה?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    א 13/01/2021 02:11
    הגב לתגובה זו
    המניה כרגע בשווי שוק של כל החברות ביטוח בעולם בזמן שהיא בכלל לא רווחית ולא תתקרב לרווחיות בשנים הקרובות אם בכלל. חברת ביטוח היא לא אמזון ולא טסלה זאת חברת ביטוח. בינה מלאכותית על תמונות מנאסה חחח איזה בדיחה רעה. ולמכור ולדלל מניות בדיוק עכשיו מראה שההנהלה לא מאמינה בחברה והם רוצים לקחת את הרווחים לפני הקריסה.
  • 3.
    פשוט בועה 13/01/2021 00:03
    הגב לתגובה זו
    בלי שום קשר הבחור אחלה ומנצל את הכסף הזול הנשפך ללא מעצורים.
  • 2.
    פשוט כל הכבוד (ל"ת)
    זיו 12/01/2021 22:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וגם בחור מדהים (ל"ת)
    מיכל 12/01/2021 22:25
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.