שתי חברות טכנולוגיה נכנסות לבורסה - ייסחרו בין הגופים המוסדיים

קרן הון סיכון 11 Group  וחברת נדל"ן טכנולוגית VEEV יגייסו ממוסדיים; הכוונה שבהמשך ייצאו ל-IPO; מדובר בחברות הראשונות שמגייסות דרך הפלטפורמה "TASE UP" מבלי לפרסם תשקיף
איתי פת-יה | (6)
נושאים בכתבה TASE UP הבורסה

קרן ההון סיכון 11 Group של המשקיע דובי פרנסס וחברת הסטארט אפ VEEV הן החברות הראשונות לגייס באמצעות פלטפורמת "TASE-UP" שהושקה לאחרונה בבורסה בת"א, ויגייסו ביחד כ-150 מיליון דולר, כך נחשף בשיחה של הבורסה לסיכום 2020. מדובר בחדשות משמעותיות עבור הבורסה שמנסה זה תקופה ארוכה למשוך חברות טכנולוגיה משמעותיות. בשלב זה מדובר על גיוסים למשקיעים כשירים בלבד, אך הכוונה שזה יהיה צעד לקראת גיוס ציבורי.

VEEV, שתגייס כ-50 מיליון דולר היא חברת בנייה טכנולוגית של היזם עמית הלר המשמש כמנכ"ל. החברה מתמקדת בהקמת בנייני דירות עד 5 קומות, בתים פרטיים ויחידות דיור משני בייצור סדרתי. "למדנו לתכנן אחרת מבנה באמצעים שדומים לאלה של תעשיית החלל והמוליכים למחצה", הסביר הלר. "התכנון הוירטואלי שלנו עובר למפעל שמייצר קירות מודולרים שכוללים אינסטלציה, חשמל, מיזוג, תשתית בית חכם וכו' – הכל בנוי לתוך הקיר. בהמשך אנחנו מגיעים לאתר הבנייה ומרכיבים את הקיר במהירות שיא, כמעט כמו לגו".

לפי הלר, VEEV "יודעת לבנות בחצי מעלות הבניה מהר פי 4 מכל אחד אחר ובאיכות שלא נראתה". לחברה ​הזמנות בהיקף 200 מיליון דולר, והיא מעסיקה 280 עובדים - 218 בארה"ב ו-62  בישראל. VEEV גייסה עד כה כ-90 מיליון דולר ממשקיעים כמו Lennar, Zeev Ventures Khosla Ventures, , Eclipse Ventures, גרופ 11 ומשפחת סגול.

החברה הנוספת לגייס דרך TASE UP היא קרן של 11 Group מעמק הסיליקון של המשקיע דובי פרנסס, כאמור. 11 Group תנפיק את קרן הפינטק החמישית שלה עם יעד גיוס של 100 מיליון דולר באופן בלעדי בבורסה בתל אביב.

לפי פרנסס שוק הפינטק מגלגל בארה"ב 1.6 טריליון דולר – פי 4 מהתמ"ג הישראלי, ומועסקים בה בתחום הזה כ-6 מיליון איש. בעוד שכיום ההכנסות של כלל חברות הפינטק בארה"ב מסתכמות בפחות מ-5% מכלל ההכנסות במגזר הפיננסי בארה"ב, פרנסס צופה כי בשנים הקרובות הנתון יעמוד על קרוב ל-20% כשחברות חדשניות יחליפו חברות מסורתיות יותר.

הקרן משקיעה בחברות טכנולוגיה חדשניות בתחום הפינטק ונכללת באחוזון העליון (טופ 1%) מבחינת ביצועים והקרנות הקודמות של הקבוצה נחשבות ככאלה שהניבו  תשואות משמעותיות למשקיעים בהן. גרופ 11 השקיעה מאז הקמתה ב-2011 כ-200 מיליון דולר בחברות כמו HomeLight, TripActions, Tipalti,  SunBit, Next Insurance, Papaya Global, EquityBee ו-Lili Bank. הקרן משקיעה בעיקר בחברות המבוססות בארה"ב. פרנסס מכהן כיום כדירקטור בחברות רבות בהן השקיעה הקרן וכחבר בוועדה המייעצת של בנק לאומי ארה"ב וכן בוועדת ההיגוי של ICON (Israel Collaboration Network).

"חלפו הימים שבהם משקיעי הון סיכון דיברו הרבה, אך שיקפו מעט מאוד לציבור", פרנסס אמר. "מהיום, ביצועיה של 11 Group זמינים לכל ואנו נמשיך לדווח על ביצועינו מדי חציון באמצעות הבורסה. זוהי יריית הפתיחה למה שעתיד להפוך לסטנדרט בעשורים הבאים - זמינות של קרנות הון סיכון גם למשקיעים כשירים ולמשקיעים מוסדיים באמצעות פלטפורמה מרכזית, המאפשרת קנייה ומכירה חופשית של זכויות השותפות המוגבלת שלהם בקרן. שקיפות מלאה של הביצועים תביא לבחירה טבעית של הקרנות בעלות הביצועים הטובים ביותר".

 

TASE UP מאפשרת לחברות הייטק פרטיות, קרנות הון סיכון, קרנות המשקיעות במיזמי נדל"ן בחו"ל וקרנות אשראי לגייס כסף מגופים מוסדיים ומשקיעים כשירים מבלי להפוך לציבוריות ולהידרש לשקיפות מלאה ולפרסום תשקיף.

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב מסר "כי הבורסה לניירות ערך מחויבת לקידום היזמות והחברות הישראליות ושואפת ליצור חיבור חזק וטוב יותר בין ההייטק המקומי למשקיעים. בתקופה האחרונה, אנו עדים לעניין רב מאוד בפלטפורמה הן מצד החברות והן מצד המשקיעים המוסדיים והכשירים ואנו בטוחים שהמצטרפות החדשות הן רק הסנונית ראשונה לחברות רבות שעוד יצטרפו ויוכלו ליהנות מהיתרונות של הבורסה, בהם גישה למשקיעים ונזילות, תוך שמירה על פעילותן כחברות פרטיות."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דובי המליין מעדיף לסכן את כספי הציבור מאחשר להשתמש בהון הפרטי שלו .הבנתם אך המנגנון עובד ?הבנאדם מולטי מליונר אבל הוא מעדיף לגייס מהציבור . עכשיו מי הדביל שיתפתה? (ל"ת)
    אלי 22/12/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דובי פרנסס מחליף גרביים הכי יוקרתיות, ראיתי בכרישים. (ל"ת)
    תוצא 22/12/2020 15:22
    הגב לתגובה זו
  • התגובה הכי דבלית (ל"ת)
    לוי 22/12/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    להתרחק כמו מאש . אתם מכירים כבר את דובי מתוכנית הכרישים , הוא ינעץ שיניים ותישארו עם המכנסיים למטה (ל"ת)
    אריאל 22/12/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פחחחחח 22/12/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    האיש רק רוח וצלצולים. אני לא התחברתי ולכן אני בחוץ. תודה
  • 1.
    ג'ו 22/12/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    האם חושבים בבורסה לניירות ערך שיש אינסוף מזומנים? האחד יבוא על חשבון השני
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳