ניתוח

שיא בכמות ההנפקות בבורסה מאז 2007: 23 חברות הצטרפו לת"א ב-2020; דוראל וסנוביה מובילות בתשואה

שוק ההנפקות רותח: גיוסים בסך 3.7 מיליארד שקל לחברות בשווי מצרפי של 15 מיליארד שקל; מי ההנפקות הרווחיות ביותר, מי הגדולות, ולמה השיטה - "הצעה לא אחידה" תעלה לנו ביוקר?
אלמוג עזר | (9)
נושאים בכתבה אינטר הנפקה

רוב העסקים בישראל יבקשו "למחוק" את שנת 2020 בעקבות הקיטון המשמעותי בפעילות העסקית על רקע התפשטות נגיף הקורונה. מי שדווקא תזכור לטובה את השנה הנוכחית היא ללא ספק הנהלת הבורסה. זאת, כאשר בשנת 2020 נרשם שיא של 13 שנים בהנפקות ו-23 חברות חדשות הצטרפו למסחר בתל אביב וזאת כאשר עוד נותרו כשבועיים עד לסיום השנה. כך, באחת מהשנים הקשות בכלכלה הישראלית, יכולה הנהלת הבורסה להתגאות בהנפקות בסך כולל של 3.7 מיליארד שקל (ובשווי מצרפי של קרוב ל-15 מיליארד שקל).

הנהלת הבורסה מנסה למשוך חברות במטרה להגדיל את המבחר ולגוון בה את אופי החברות. המאבק של איתי בן זאב להקטין את הרגולציה ולהפוך את הבורסה ליותר אטרקטיבית נשא פרי דווקא בשנה מאתגרת זו כאשר חברות מתחומים שונים החלו להיסחר בתל אביב. עתה ניתן רק לבחון האם מדובר בהצלחה מכוונת שהגיעה בעקבות מאמצים מחושבים, או שההסבר לגאות בהנפקות נובע מכך שהנהלות החברות זיהו את הכסף הקל שניתן לעשות בבורסה בתקופה האחרונה. לצערנו, לצד חברות באמת טובות שמגיע להן להיסחר בבורסה, יש גם מנפיקות שסביר שתוך כמה שנים יגיעו לבית הקברות של הבורסה. יש לזה שתי סיבות - הראשונה היא שחברות מו"פ יכולות לגייס יחסית בקלות לעומת העבר וזה מייצר גל של חברות שמתעניינות ורוצות לגייס כאן. ושנית - האופוריה בתחומים מסוימים גורמת לשווים של החברות האלו להיות מנופחים. בשורה התחתונה - בעלי שליטה בעצם מוכרים מניות לציבור (קופות גמל, פנסיה, קרנות נאמנות) והם מוכרים יקר. יקר זה עניין יחסי. חברות טובות יצדיקו את המחיר היקר, אבל כל מיני חברות שיש להם רעיון, מצגת ויח"צ, אבל אין להם באמת מודל עסקי, הצליחו להשתחל לבורסה והסיכוי שהן יצליחו הוא נמוך.

שוק ההנפקות בוול סטריט רותח; 20 חברות ישראליות מנסות לגייס לפי שווי מצרפי של 100 מיליארד דולר 

    

הבעיה הגדולה של שוק ההנפקות היא "ההצעה הלא אחידה". התשואה של המניות לאחר ההנפקה נובעת מהשיטה הקלוקלת שמה שמדהים שבארה"ב מדברים כבר שנים על לחסל אותה ואצלנו דווקא אימצו אותה לפני כשנה וחצי. זה פועל כך - הגופים המוסדיים מציעים לרכוש בהנפקה. החתמים מלקים סחורה למי שהם רוצים לפי מחיר שנקבע מראש. המשמעות היא שנשארים הרבה גופים בחוץ והם מנסים לקנות בימים הראשונים ומעלים את הנייר. וכדי להוסיף חטא על פשע - ממדרים את הציבור מההנפקות האלו. מקצים לציבור מיליוני שקלים בודדים, כך שבפועל מי שמזמין מקבל אחוזים בודדים וזה עושה לו חשק לקנות ביום שאחרי. ככה מנפחים את המחיר בימים שאחרי. ככה מייצרים הייפ של הנפקות שעולות בעשרות ומאות אחוזים. במקום להביא לבורסה חברות טובות ובמחירים ראויים מביאים לכאן (לצד חברות טובות) חברות הייפ בתמחורים מפוצצים. 

ההנפקה הגדולה שנרשמה בשנה החולפת בתל אביב שייכת לחברה מקס סטוק 0.39% בסך של יותר מחצי מיליארד שקל. שווי השוק של החברה נאמד היום ביותר מ-2 מיליארד שקל. ריט אזורים ליוי -2.07% הייתה החברה החדשה הראשונה שביצעה הנפקת מניות בשנת 2020. החברה שהוקמה במטרה להקים קרן להשקעה במקרקעין, מתמקדת בתחום הנדל"ן המניב למגורים בישראל, ונכסי נדל"ן נלווים אליהן כגון שטחים מסחריים וחנויות. גודל ההנפקה של אזורים נאמד ב-400 מיליון שקל תמורת 64.4% מהון המניות לפי שווי שוק של כ- 621 מיליון שקל לאחר הכסף.

תחום הפוד טק היה מבין התחומים הלוהטים השנה בבורסה בתל אביב. הנהלת סבוריט בבורסה (צילום: ישראל הדרי)

מבחינת גודל של חברה ולא גודל הגיוס בהנפקה, מספנות ישראל 1.29% הייתה החברה הגדולה ביותר שהצטרפה לבורסה מתחילת השנה עם שווי שוק של כ-1.7 מיליארד שקל (בעת הנפקתה). שווי ההנפקה שלה עמד על כמעט 338 מיליון שקל.  החברה, שעוסקת בעיקר בתכנון ובניית כלי שייט צבאיים ואזרחיים, הנמכרים ומושמשים בגופי ביטחון ובגופים ממשלתיים ברחבי העולם ובישראל; וכן בביצוע עבודות מתכת ומתן שירותי אספנה, אחזקה ותיקונים לכלי שייט, שווה היום כ-1.6 מיליארד שקל בבורסה.

הנפקה מעניינת נוספת של חברת תעשייה היא הנפקת סופרגז . סופרגז היא מהחברות המובילות במשק בשיווק והפצה של גז בישול.

ההנפקות שהיו מוצלחות ביותר מבחינת רווח למשקיעים הן הנפקות דוראל אנרגיה -1.19% והחברה סונוביה -0.16% שהונפקה ממש לאחרונה. מניית דוראל נסחרת בשיעור שגבוה ב-172% מאז הנפקתה וסונוביה נסחרת בשיעור שגבוה ב-125% מאז הנפקתה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנפקות שלא צלחו הן ההנפקות של טכנולוגיית גילוי אש, שמנייתה נפלה ב-29.7% מאז ההנפקה  ושותפות סמארט אגרו יהש 0% שרושמת ירידה של כמעט 19% בשווי יחידת ההשתתפות מאז ההנפקה. בבורסה יכולים להתנחם כי מדובר בשתי הנפקות קטנות יחסית שגם יחד אינן חוצות את שווי ה-50 מיליון שקל.

שותפויות המו"פ להשקעה הן תחום שדחף את ענף ההנפקות קדימה. שותפויות כמו יוניקורן טכ יהש 1.58% , מילניום פוד יהש 5.45% , אלמדה יהש 0% וסמארט אגרו הצליחו לגייס מיליונים רבים תוך שהם מציעים את התמחותם בענף הטכנולוגיה, האגרו טק והביומד. רובן של שותפויות אלו זכה לביקושי יתר בשוק עם הנפקתן ורובן עדיין נסחרות בשווי גבוה מיום הגיוס ויכולות להיחשב כהצלחה (זמנית לפחות). יוניקורן גייסה עד כה מהציבור 70 מיליון שקל על מנת להשקיע בחברות טכנולוגיה, תוכנה ואינטרנט.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שאול 14/12/2020 09:34
    הגב לתגובה זו
    דורל מניה חזקה
  • 8.
    ישאר משהו מהפנסיה?.. (ל"ת)
    f 14/12/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הראשון לזהות 14/12/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    עשיתי השנה תשואות מדהימות וזה עוד בתקופה של קורונה, מה שהרים את התיק חזק זה דוראל אנרגיה שעשתה ראלי יוצא דופן. אני שם מההנפקה כמעט
  • 6.
    דוראל 14/12/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    דוראל עשתה קפיצה מרשימה, השקעה נפלאה בהצלחה לחברה
  • 5.
    במחיר כפול 14/12/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    ום לא קונות במוסדי בעצמן בחצי מחיר. צריך לחקור
  • 4.
    עמי 14/12/2020 08:44
    הגב לתגובה זו
    מי קונה מסכה בד ואבץ ב70 דולר שאפשר לקנות בחצי שקל פשוט בורסה של גנבים ונוכלים
  • 3.
    מני 14/12/2020 08:09
    הגב לתגובה זו
    כבר מכרו תסתכלו במאיה. תמיד לפני מפולת יש כמות בלתי נתפסת של הנפקות רובם זבל. והספקולטים חוגגים.
  • 2.
    אל תצאו מסנוביה 14/12/2020 08:05
    הגב לתגובה זו
    תשואה חד פעמית עד סוף השנה תשואה של יותר מ50אחוז
  • 1.
    אל תצאו מסנוביה 14/12/2020 08:05
    הגב לתגובה זו
    תשואה חד פעמית עד סוף השנה תשואה של יותר מ50אחוז
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳