בגד תפרון
צילום: אתר Under Armour
ראיון

״אנחנו מביאים מוצר טוב במחיר טוב, והוכחנו עצמנו מול הלקוחות כשותפים טובים לדרך"

גרא דוידסון סמנכ"ל הכספים תפרון: ״אנחנו מצפים לסגור את השנה כפי שתכננו אותה עוד מלפני התפרצות המגפה, כך שמקדמי הצמיחה היו בלי קשר לשינויים הגלובליים״ 
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה שוק ההון תפרון

עם פרוץ המגפה, היו ברור שענפים מסוימים יפגעו יותר, כך נוצרה ״הרשימה השחורה״ של מניות מתחום התיירות, תעופה קמעונאות, רכב וטקסטיל. תפרון 1.27% הוכיחה שטעינו. החברה הציגה נתוני צמיחה מרשימים במהלך השנה, כאשר ברבעון האחרון דיווחה על גידול של כ-60% בהכנסות ומעבר לרווח. המשקיעים לא נותרו אדישים והמניה זינקה בכ-100% מתחילת השנה. אך האם שוק הטקסטיל המסורתי הוא סיפור הצלחה לטווח הארוך, או שמא מדובר בשני רבעונים ובמהרה המצב יחזור לקדמותו? סמנכ"ל הכספים גרא דוידסון משיב בראיון לביזפורטל, בו הוא מסביר על פעילות החברה ועל מה שעומד מאחורי התוצאות החזקות שהציגה.

"אנחנו מתמחים בייצור מוצרים בשיטת אל תפר, שבה עושים שימוש בעיקר בענף ההלבשה התחתונה והספורט. לאחרונה נושא האל תפר הגיע יותר לתודעה הציבורית מה שהגדיל את הביקוש למוצרי הפנאי המיוצרים בשיטה. למעשה זהו התחום שאמור להיות בקצה העליון של המוצרים, הסריגה עצמה היא תלויות מכונה, כל גודל או קוטר הוא מוכוון ותלוי במכונה, ולכן נדרש השקעה מכובדת בתשתיות".

 

מהו המודל העסקי שלכם?

"תפרון עובדת בשתי שיטות: ייצור עצמי וייצור באמצעות קבלני משנה. בתעשייה שלנו כ-80% מהמכונות בעולם נמצאות בסין, ואף מרוכזות באזור אחד בה. כשאתה מייצר עם קבלני משנה אתה מייצר לפי כמות ומחיר ידועים מראש, בעוד לייצור העצמי יש הוצאות קבועות ללא תלות בכמות ההזמנות. את הייצור העצמי אנחנו מבצעים במפעלינו בישראל ובירדן, והתכנון ארוך טווח בהסתכל על כמה עונות קדימה. אנחנו עובדים עם הלקוח על תחזיות ובתאם משלימים מכונות, כיום יש לנו את מגוון המכונות הנדרש.

 

"ייצור עצמי במצב של תפוקה מלאה הוא זול ומשתלם יותר, אך כשזה לא המצב לפעמים משתלם יותר לייצר דרך קבלני משנה. כמובן שזה תלוי גם במוצר המבוקש. לייצר בירדן או בישראל יש הגיון כלכלי בגלל הסכמי הסחר מול ארצות הברית. בענף הטקסטיל שבו שיעורי המכס יכולים להגיע ל-30% ועד 40% זה מאד משמעותי". 

 

מי הם הלקוחות שלכם?

"הם מתחלקים לשני סוגים, הראשון הוא ענף הקמעונאות בצפון אמריקה עם הרשתות הגדולות, שם כל פריט שהלקוח מכניס לקולקציה יכול להניב מכירות של עשרות מיליוני דולרים. עסקה עם אחת הרשתות שפרוסות ברחבי ארצות הברית, וול מארט למשל, שוות ערך לעסקה עם כמה לקוחות. הקמעונאים עובדים בשיטה של 'מכירת שטח מדף', אנחנו מספקים מוצרים שלנו ומותגי פרייבט לייבל של הקמעונאי או במותגים שיש לנו הסכמי זכיינות. אם המוצר שלך טוב ונמכר, אתה תמשיך לעבוד, אין כאן חוזים ארוכי טווח.

 

"הסוג השני הוא הלקוחות שאנחנו מכנים 'המותגים', אלו חברות רב לאומיות שעושות בעצמן את השיווק למוצרים. הייצור ללקוחות האלו מתבצע לרוב בייצור עצמי שלנו, שכן המוצרים מתוחכמים ויקרים יותר, ושם אנחנו יכולים להביא הרבה יותר לידי ביטוי את יכולות הפיתוח שלנו". 

 

מה היתרון שלכם? למה שהלקוח בקצה לא יפנה לאותו ספק סיני בעצמו?

"לא כל חברה מסוגלת לעבוד עם החברות הגדולות. אתה נדרש לדעת לנהל מלאי, לספק את המוצר בזמן ולהביא את המוצר הנכון. האמינות שאתה יכול לתת, התחושה שיש מי לחזור אליו עם פידבק  ועצם זה שאתה מדבר את השפה של החברות הגדולות שווה להן הרבה מאד כסף, כך שלא תמיד משתלם להן ללכת אל אותו יצרן בקצה. כמובן שאנחנו לא מסתירים את הייצור באמצעות קבלני משנה, החברות מאשרות את המפעל שאנחנו מייצרים בו ואנחנו מביאים את הערך ואת ה'בית' שחוזרים אליו. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

כיצד הלקוחות שלכם הושפעו ממגפת הקורונה? האונליין שיחק תפקיד משמעותי?

"מאפייני הלקוחות מתחלקים לשלוש, יש את אלו שהמשיכו לעבוד ואף הרוויחו מהמצב, כמו וול מארט, שהוגדרו כחיוניים בעקבות מזון ותרופות, אך מכרו בנוסף את שאר המוצרים; יש את החברות באמצע, אלו בעיקר המותגים, שמצד אחד היו לחלקם את החנויות ברחבי העולם שנסגרו ומהצד השני את האונליין שהתחזק; הסוג האחרון הוא לקוחות שהיו סגורים לחלוטין והם לא מוכרים באונליין. אלו לכאורה נפגעו בצורה הקשה ביותר, אבל להפתעת כולם גם אלה חזקו בצורה חזקה כשהחלו להיפתח החנויות. 

"האונליין שיחק תפקיד משמעותי מבחינות אחדות, ומבחינת אחרות לא שיחק. מצד אחד, הפעילות בו גדלה במאות אחוזים, אבל מן הצד השני, עם כל הכבוד לאונליין, הוא לא יכול לפצות במלוא היקף המכירות על פעילות של רשת בת אלף חנויות". 

למרות המשבר, תפרון דיווחה על תוצאות חזקות במהלך הרבעון השלישי. הכנסות החברה זינקו ב-58% לרמה של 49.3 מיליון דולר, ותפרון דיווחה על מעבר לרווח של 1.35 מיליון דולר ברבעון השלישי (כ-4.5 מיליון שקל), לעומת הפסד של 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. אלו כמובן, השתקפו במחיר המניה אשר זינק בכ-100% מתחילת השנה, ומשקף שווי של כ-70 מיליון שקל. (לכתבה המלאה)

איך בתקופה זו החברה מדווחת על מספרים כאלה?

"כשהחל המשבר, נתנו דיווח מידי שאנחנו צופים חיתוך משמעותי במכירות, סדר גודל של כ-20%. הנהלת החברה למודת הניסיון מהמשבר ב-2008, החלה לבצע מהלכי התייעלות וחתכנו עמוק בהוצאות. כדי ליישר קו עם ההכנסות שצפינו באותה התקופה, פיטרנו עובדים וחתכנו הוצאות איפה שרק יכולנו. להפתעתנו המכירות לא רק שלא נפגעו, הלקוחות שלנו הראו ביצועים טובים, ואנחנו הצגנו צמיחה גבוהה. הקיטון בהוצאות לצד המוצר הנמכר, מונע על ידי איכות ומחיר, עשו את שלהם.

 

"ראינו שינוי בתמהיל המכירות, כאשר המכירות לקמעונאים טיפסו בעוד המכירות למותגים ירדו. יחד עם זאת הוצאות השיווק גדלו בהתאם להכנסות, ובהוצאות ההנהלה והכלליות הייתה קפיצה".

 

קיבלתם תמיכה ממשלתית?

"החל״ת היה מעין תמיכה, אתה יכול לשמר עובד בלי להוציא כסף, ובנוסף קיבלנו מענקים קטנים על החזרת עובדים מחל״ת. התמיכה העיקרית הייתה מתן הלוואה מ-HSBC קנדה, בערבות ממשלת קנדה של 80% ובסכום של 5 מיליון דולר קנדי. באמריקה היו תמיכות ספציפיות עבור שכירות ועובדים, אלו לא מספרים מהותיים. אנחנו מדברים על עשרות אלפי דולרים ולא מיליוני דולרים, זה לא מה ששינה את התמונה".

 

האם זו קפיצה חד פעמית, או שזה מה שאנחנו צפויים להמשיך לראות?

"המשבר עדיין לא מאחורינו ואנחנו לא יודעים כיצד ישפיעו שיעורי התחלואה הגבוהים בארצות הברית על העסקים שם. בסוף, אנחנו מצפים לסגור את השנה כפי שתכננו אותה עוד מלפני התפרצות המגפה, כך שמקדמי הצמיחה היו בלי קשר לשינויים הגלובליים. אנחנו בהחלט מקווים שהתוצאות והמספרים הללו ימשיכו, עשינו עבודה טובה, אנחנו מביאים מוצר טוב במחיר טוב, והוכחנו עצמנו מול הלקוחות כשותפים טובים לדרך".

 

מהן התכניות שלכם להמשך הדרך?

"באסטרטגיית הצמיחה שלנו אנחנו פועלים בשני מישורים, הראשון הוא להעמיק את הקשר הקיים מול הלקוחות שלנו, להרחיב את התכניות הקיימות ולנסות לקבל תכניות ומוצרים נוספים בעתיד. במקביל אנחנו עובדים לרוחב, דוחפים להכניס לקוחות חדשים עם פוטנציאל מכירות מאד גבוה. אנחנו בודקים הזדמנויות עסקיות ומכוונים אל שני השווקים, קמעונאי ומותגים, האחד לא סותר את השני". 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    EB 03/12/2020 03:03
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד על ניהול משבר להזדמנות!! תודה על הצפת ערך למניות
  • 1.
    אורן 02/12/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
    חברה שהתעלתה על עצמה בימי משבר
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.