אנרגיה מתחדשת ואיכות הסביבה בערך של מיליארדים "מתחבאים" בדוחות של דלק רכב
גיל אגמון חטף ביקרות לפני שלוש שנים על השקעה שעשה בתחום איכות הסביבה והאנרגיה המתחדשת; אבל בדיעבד זה התברר כמהלך מבריק; כמה שווה ורידיס של דלק רכב ואיך אגמון יכול להציף דרכה ערך לבעלי המניות?
גיל אגמון החליט לפני שלוש שנים ללכת בגדול על פעילות אנרגיה ואיכות הסביבה. מה לאגמון ולחברה בשליטתו דלק רכב 0% ולאיכות הסביבה? למה להשקיע 1 מיליארד שקל בפעילות שאין לה קשר לתחום העיסוק המרכזי - ייבוא רכבים? ולא רק שאין קשר, אלא זה אפילו מתנגש - רכבים מזהמים לצד איכות הסביבה ואנרגיה נקייה?
השוק אמר את דברו - מניית החברה איבדה גובה (50% בשנה שמאז הדיווח על העסקה). היו חששות שהפיזור לא טוב לדלק רכב והמינוף עלול להכביד עליה. שלוש שנים אחרי, אגמון יכול לחייך. הפעילות של ייבוא הרכבים חזקה ובועטת למרות הקורונה ומייצרת רווחים ותזרימיים משמעותיים ופעילות האנרגיה החדשה ואיכות הסביבה גדלה וככל הנראה שווה הרבה יותר מההשקעה שנעשתה לפני שלוש שנים. עם כל הכבוד למבול החברות בתחום האנרגיה המתחדשת שמגייסות לפי שווים של מאות רבות ונסחרות אפילו במיליארד-שני מיליארד למרות שאין להם באמת מכירות, הפעילות של דלק רכב בתחום - ורידיס היא עסק אמיתי, עסק גדול ומרוויח (ראו בטבלה). עסק שאם דלק תחליט להוציאו לבורסה יקבל תמחור של פי כמה מהתמחור לפני שלוש שנים. זה הסיפור הגדול בדלק רכב - סיפור על חזון יוצא דופן של אגמון.
מהביאור על מגזרי הפעילות של החברה (הנתונים למעלה), אפשר להבין שתחום איכות הסביבה והאנרגיה מכניס כ-220 מיליון שקל ברבעון מרוויח תפעולית 35-40 מיליון שקל. התוצאות האלו לא מבטאות צמיחה משמעותית לעומת שנה שעברה, אם כי, על פני השלוש שנים האחרונות מדובר בצמיחה משמעותית (פי 3 ברווחים מאז הרכישה) והתחום אמור לצמוח בשיטת "המדרגות" בהתאם לכניסה של פרויקטים נוספים. ורידיס צפויה להמשיך וליהנות מהגמה העולמית של דחיפה לפתרונות טובים יותר לסביבה, ומעצם היותה שחקנית מקומית בולטת.
רווח תפעולי של 35-40 מיליון שקל, תחום חם, צומח. הייפ בבורסה סביב התחום, תעשו חשבון ותקבלו חברה שיכולה להיות שווה בשמרנות (אפילו שמרנות יתר) מעל 2-2.5 מיליארד שקל. אבל הערכים של דלק רכב נמצאים גם וגם - גם באנרגיה ירוקה וגם בייבוא רכבים שמייצר בשנה רווחים של 200-300 מיליון שקל וגם כאן בשמרנות. הפעילות הבסיסית בהינתן הרווחים האלו ובהינתן אפילו מכפיל רווח נמוך לתחום עשויה להיות שווה (בשמרנות) 1-1.5 מיליארד שקל.
- ורידיס תרשום רווח של כ-170 מיליון שקל משיערוך נכסי אינפיניה
- המענקים בוטלו: ורידיס נדרשת להשיב עשרות מיליוני שקלים למדינה; המניה יורדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי להעריך את שווי החברה צריך להוריד משווי שתי הפעילויות את החוב שמסתכם ב-580 מיליון שקל (חוב בסולו). אז נכון, שאנחנו נותנים לכם מספרים מוערכים ולא תמונה מלאה, אבל נראה שהשוק מתמחר את דלק רכב בחסר.
דרכו של גיל
גיל אגמון מוכר לציבור בעיקר כבעל השליטה ביבואנית כלי הרכב הפופולריים ביותר בישראל. בין המותגים שדלק רכב מייבאת - מאזדה, פורד והחל משנת 2011 היא גם יבואנית של ב.מ.וו. שלל המותגים הפופולריים של החברה ביצרו את מעמדה כאחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל.
אגמון עבר מסטטוס של מנהל שכיר בתחום הרכב לאחד מאנשי העסקים הבולטים בכלכלה המקומית. אגמון ניהל את דלק רכב כשהיתה בבעלות קבוצת דלק. דלק רכב בניהולו הפכה לחברת ייבוא הרכבים הגדולה בארץ, בעיקר בזכות מאזדה. התרומה של החברה לקבוצת דלק היתה פנומנלית ובמקביל המנכ"ל - אגמון, נהנה מחבילת שכר והטבות גבוהה.
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- נפילות באסיה, ארביטרז' שלילי - מה יהיה היום בבורסה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
כחלק מחבילת השכר שקיבל אגמון מיצחק תשובה הוא קיבל גם חבילת מניות כך שמשנת 2003 ועד לשנת 2010 החזיק כבר ב-15.5% ממניות החברה. ברבעון האחרון של שנת 2010 עשה אגמון מהלך ורכש את השליטה בחברה (22%) בתמורה ללא פחות ממיליארד שקל ועלה להחזקה של 37.5% בדלק רכב. 9 שנים לאחר מכן רכש חבילת מניות נוספת מקבוצת דלק (7.5%) וביצר את שליטתו בחברה.
בין לבין, במחצית השנייה של שנת 2011 עיבה אגמון את קולקציית כלי הרכב שדלק רכב מייבאת ומשווקת בישראל כשרכש את קמור, יבואנית BMW לפי שווי של 245 מיליון שקל.
אבני הדרך המרכזיות של החברה
אם נעבור על ההיסטוריה של דלק רכב, נמצא שלוש נקודות זמן חשובות: שנת 2010 כשאגמון רכש את השליטה בדלק רכב, שנת 2011 רכישת קמור, שנת 2018 השלמת רכישת ורידיס
בשנת 2017 החליט כאמור גיל אגמון לגוון את פעילות דלק רכב. אגמון, זיהה כנראה שתי מגמות - הראשונה: שינויים בעולם הרכב, והשנייה: התפתחות פעילות בתחום איכות הסביבה והאנרגיה המתחדשת. השינויים בעולם הרכב כשעיקרם מעבר לרכבים חשמליים עלולים לפגוע במרכזי הרווח של דלק רכב - הפעילות עצמה תרד עם יצרניות הרכב שהיא מייבאת, יפגרו מאחור בתחום ומעבר לכך - מוסכי היבואן ייפגעו מאוד. רכבים חשמליים אמורים להיות עם תקלות מעטות יותר. חלק מרכזי מהרווח של דלק רכב מגיע מהמעטפת, כלומר לא מהמכירה עצמה, אלא מהטיפול, תיקונים וכו'.
אגמון תפס שתי ציפורים במכה אחת. ההשקעה בורידיס מבטאת את הערכתו שתחום איכות הסביבה יפרח וגם היא בעצם מדללת את ההשפעה של תחום ייבוא הרכבים. מעבר לכך, למרות המהלך הגדול - השקעה של מיליארד שקל, אגמון עשה פיזור סיכונים נכון והתבסס על פרת מזומנים שגם היא תניב פחות, היא עדיין אחת מיצרניות המזומנים הגדולות בבורסה. החוב בגין העסקה (ואגב גם החוב בגין הרכישה המקורית שלו ב-2010) מומן מהרווחים והתזרימים הפנומנליים של הפעילות העסקית - מכירת כלי רכב. החברה מחלקת דיבידנדים משמעותיים כשבעשר השנים האחרונות היא חילקה מעל 2 מיליארד שקל!. כך שבמבט קר, ניתן לומר שזה היה הימור מושכל מאוד. למעשה, אי עשיית מעשה, היתה מבחינתו הימור גדול יותר.
מי זאת ורידיס?
וקצת על ורידיס. החברה פועלת בשלושה תחומים: פסולת – איסוף וטיפול בפסולת מוצקה וכן איסוף וטיפול בפסולת של חומרים מסוכנים. בנוסף פועלת החטיבה הזו במיון של הפסולת הזו והשבתה או לפחות את חלקה לייצור דשנים ואנרגיה.
התחום השני הוא תחום המים. באמצעות החטיבה הזו מפעילה החברה את מתקן ההתפלה באשקלון ונוסף היא מטפלת בשפכים ותשטיפי מטמנות.
התחום השלישי בו פועלת החברה הוא תחום האנרגיה. באמצעות חטיבה זו מחזיקה ורידיס ב-20% מתחנת הכוח ברותם יחד עם OPC (ורידיס מחזיקה ב-20% מהתחנה), וכן מחזיקה בתחנת הכוח IPP באשקלון ותחנת הביוגז באפעה.
הנה התוצאות לתשעה חודשים ראשונים של השנה לעומת תקופה מקבילה. הצמיחה היא לא גורפת בכל תתי המגזרים, אבל הצמיחה על פני זמן היא משמעותית והירידה בתחום האנרגיה היא סוג של ירידה טכנית כי בתקופה המקבילה אשתקד OPC קיבלה תשלום חד פעמי.
- 13.עלתה 40% בחודש האחרון (ל"ת)ציון 13/12/2020 20:48הגב לתגובה זו
- 12.למה נראה לי שמספרים לנו סיפורים 27/11/2020 13:08הגב לתגובה זולמה נראה לי שמספרים לנו סיפורים
- 11.יונית 27/11/2020 11:07הגב לתגובה זוממש לא אוהבים את "גיל",לא יכולתם למצוא צילום גרוע יותר?
- 10.צודקים, מהלך מעניין, חברה מעניינת (ל"ת)עדי 26/11/2020 12:17הגב לתגובה זו
- דרום ת"א 26/11/2020 14:17הגב לתגובה זוהוא עשה תחקיר על ורידיס, ושואל אותם שאלות קשות.
- גואטה ערס שדיברר לא משכילים (ל"ת)בורות 29/11/2020 10:12
- 9.ביומן הרואים הכולאדום והבורסה לו מגיבה בהתאם (ל"ת)דוד 26/11/2020 11:01הגב לתגובה זו
- 8.האס אם פי לעלות קשה לו לרדת כאב לו הוא צריך טיפול שם (ל"ת)יוסי 26/11/2020 10:40הגב לתגובה זו
- 7.הדולר בשפל רק בגלל שהבורסה מנופחת חזק בסי של 10 שנים (ל"ת)משה 26/11/2020 10:34הגב לתגובה זו
- 6.שהכלכלה תיפרח האס אם פי צריך לרדת לפחות 10 אחוז (ל"ת)חיים 26/11/2020 10:33הגב לתגובה זו
- 5.הדקס רוצא לרדת והאס אם פי לו נותן לו לרדת יש הרבה כסף ב (ל"ת)חיים 26/11/2020 10:32הגב לתגובה זו
- רים 27/11/2020 11:08הגב לתגובה זונותן לו!!!
- 4.חובות הישאיר טרמפ 335 טריליון דולר והקרונה מכה קשות (ל"ת)אבי 26/11/2020 10:30הגב לתגובה זו
- 3.דרום ת"א 26/11/2020 10:29הגב לתגובה זוגואטה עשה תחקיר על ורידיס בערוץ 11 והבעיות שלה: ריח מחיריה והשלכת אשפה בבקעת הירדן.
- 2.הבורסה האס אם פי משחקת טנגו למרות שהי מנופחת הרבה (ל"ת)vננמי 26/11/2020 10:25הגב לתגובה זו
- 1.טוליק 26/11/2020 09:59הגב לתגובה זואחלה כתבה
- דרום ת"א 26/11/2020 14:16הגב לתגובה זוגואטה בערוץ 11 שאל אותם שאלות קשות, עליהן לא קיבל תשובה - המפעל בחיריה לא אמור לפלוט ריחות לתושבי דרום ת"א, והם אמורים לטפל באשפה ולא להשליך אותה בבקעת הירדן.
- דודו 26/11/2020 10:43הגב לתגובה זוכתבה מוזמנת של יח״צ ורידיס חברה בגסיסה וכל מי שבתחום יודע זאת

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד 0% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנפילות באסיה, ארביטרז' שלילי - מה יהיה היום בבורסה?
פימי רושמת אקזיט נוסף ואורביט תזנק היום בשיעור דו ספרתי; הירידות בוול סטריט מחזירות את המניות הדואליות עם פער שלילי; וגם - עסקת נשק של ארה"ב-סעודיה תקרב נורמלציה?
נפילות באסיה בהמשך לירידות בוול סטריט. השוק בת"א יספוג את האווירה האדומה בשווקים וצפוי לרדת. זה גם בא לידי ביטוי במניות הדואליות ובחוזים העתידיים. באסיה, המדדים המרכזיים נסוגים בחדות בעקבות חששות גוברים מבועת הבינה המלאכותית ואזהרות של בכירי וול סטריט מפני תיקון חד. מדד הניקיי צונח בכ-3% לאחר רצף שיאים, כשמניות טכנולוגיה כמו סופטבנק ואדוונטסט יורדות בשיעור דו ספרתי. בקוריאה הירידות חדות יותר על רקע מימושים כבדים בסמסונג וחברות שבבים נוספות. החוזים בוול סטריט מאותתים על המשך מגמה שלילית, כשהחוזים על הנאסד"ק יורדים בכ-0.4% לאחר יום מסחר תנודתי שבו מניות הבינה המלאכותית הובילו את הירידות. לסקירת המסחר באסיה - נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
אם אתם משקיעים דרך קרנות או קופות, יש לנו בשורה עבורכם. הרפורמה החדשה בתחום ההשקעות צפויה לאחד את קופות הגמל להשקעה, פוליסות החיסכון וקרנות הנאמנות תחת חשבון השקעות אחד, שבו המעבר בין המכשירים לא ייחשב אירוע מס, ורק משיכת כספים
תגרור תשלום מס רווחי הון. המהלך מבטל את נחיתות המס שמהן סבלו קרנות הנאמנות בשנים האחרונות, ומעניק להן יתרון תחרותי חדש לצד דמי ניהול נמוכים, שקיפות גבוהה ונזילות מלאה. בכך, קרנות הנאמנות הופכות לחלופה אטרקטיבית יותר מול קופות הגמל להשקעה (שנהנות מהטבות מס
בגיל פרישה אך מוגבלות בהפקדה) ופוליסות החיסכון (שמאפשרות השקעות גדולות יותר אך גובות דמי ניהול גבוהים). להרחבה - הרפורמה שתספק יתרון לקרנות נאמנות;
ואיזה מכשיר עדיף - גמל להשקעה, פוליסת חיסכון או קרן נאמנות?
נמשיך עם אקזיט ישראלי. חברת אורביט אורביט 21.43% הדואלית, ספקית מערכות תקשורת ולוויינות לתעשיות הביטחוניות והאזרחיות, נרכשת על ידי התאגיד האמריקאי קראטוס בעסקת מיזוג בשווי של כ-356 מיליון דולר. על פי ההסכם, קרייטוס תרכוש את כלל מניות אורביט לפי פרמיה של כ-21% על מחיר הסגירה האחרון. עם השלמת המיזוג תהפוך אורביט לחברה פרטית בבעלות מלאה של קרייטוס, בכפוף לאישורי רשות התחרות, משרד הביטחון ואסיפת בעלי המניות.
מדובר באחת העסקאות הבולטות של השנים האחרונות בענף הביטחוני, שממחישה כיצד חברות טכנולוגיה ביטחוניות מקומיות הופכות לשחקניות גלובליות מבוקשות. בעוד שהמוסדיים כמו מור בית השקעות (כ-19.8%), מיטב (9.2%) והפניקס (כ-5%) נהנים מפרמיה נאה על השקעתם, קרן פימי רושמת כאן אקזיט נאה, דוגמא ליכולת של קרן ההשקעות הישראלית לקחת חברה תעשייתית, לייעל אותה, להרחיב את היקף הפעילות הבינלאומית שלה ולהוביל אותה להירכש על ידי ענק ביטחוני אמריקאי. מעבר לרווחים המרשימים, העסקה גם משקפת את העניין הגובר של תאגידים זרים בטכנולוגיות ישראליות בתחום התקשורת, האלקטרוניקה והביטחון, מגמה שהולכת ומתחזקת על רקע העלייה בהוצאות הביטחוניות בעולם. להרחבה - אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר. בכל מקרה, עסקת הרכישה עשויה לתמוך היום בשוק, כאשר המשקיעים מבינים שחברות ישראליות על הכוונת של חברות גלובליות.
- אודיוקודס זינקה 7%; מדד הביטוח זינק 3.9% מדד הבנקים נעל בירידה של 1.5% - נעילה שלילית בבורסה
- בכמה עלו החסכונות שלכם היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואם דיברנו על התפתחות ביטחונית, סעודיה מתקרבת לעסקת ענק עם ארה"ב לרכישת מטוסי קרב חמקניים מדגם F-35. לפי דיווח בלעדי של רויטרס, הפנטגון אישר שלב מרכזי בתהליך, שצפוי לכלול עד 48 מטוסים בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים. מדובר בצעד ראשון מסוגו זה שנים, שמאותת על שינוי בגישה האמריקנית כלפי הממלכה ועל פתיחות גוברת למכירת טכנולוגיה מתקדמת למדינות ערביות שאינן בנורמליזציה מלאה עם ישראל, אך ייתכן שהנורמליזציה עם ישראל תעמוד כתנאי להשלמת העסקה. העסקה עדיין דורשת אישור סופי של הממשל והקונגרס, ובישראל תוהים האם מאזן הכוחות עשוי להשתנות בעתיד, ועד כמה מדובר בצעד לקראת הסדר בין המדינות.
