"מחיר מניית איי.די.איי ביטוח משקף תרחיש לא הגיוני - השווי מגוחך"
אייל דבי מלאומי שוקי הון סבור ששוק הון מעניש את המניה שוב ושוב על אותה התופעה בדיוק ושמחיר המניה הנוכחי נמוך בהגזמה - הוא מעניק למניה אפסייד של 67% בהמלצת תשואת יתר
חברת הביטוח איידיאיי ביטוח -3.71% נסחרת במחיר שמשקף תרחיש לפיו פעילות ביטוח הרכב של החברה נדונה לכליה, כך לדברי אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון. "האתגרים בענף הרכב מוכרים וידועים מזה תקופה, כך שגם אם השחיקה ברבעון הראשון הייתה מעבר למה שהשוק ציפה, כמה פעמים עוד אפשר לקנוס את המניה על אותה תופעה?! זה כבר היה מגולם במחירים של תחילת השנה" כותב דבי במסגרת המלצה שפרסם על המניה. דבי מעניק למניה המלצת תשואת יתר במחיר יעד של 135 שקלים - אפסייד של כ-67% על מחיר השוק.
מחיר המניה הנוכחי: משקף תרחיש קצה לא הגיוני
לצורך המחשת טיעוניו, מציין דבי בסקירתו כי טכניקה מקובלת ויעילה, להמחשת חוסר סבירות בתמחור של חברה, היא פשוט להציג את הדברים בצורה הפוכה. כלומר, במקום להתחיל מתחזית הרווחים ואז לתרגם אותה למונחי שווי כלכלי, יוצאים ממחיר המניה וגוזרים ממנו את הרווח המייצג שהוא משקף לחברה.
"כשעושים זאת במקרה של איי.די.איי ביטוח, התמונה שעולה ברורה; שוק ההון צופה שתחום הפעילות המרכזי, ביטוחי הרכבים, יתדרדר עד לכדי רווחיות זניחה. גם אם נניח התכווצות וירידה משמעותית בפרמיות שהחברה מרוויחה, זו עדיין תחזית בלתי סבירה. כפי שממחיש דבי בשחזור לאחור (Reverse Engineering) להלן:
* משקפים תשואה של 2.5% על יתרת הנכסים הפיננסיים (שעומדת על 3 מיליארד שקל).
מקור: לאומי שוקי הון
השוק צפה נכון את המגמה
כמעט שני שלישים מערכה איבדה מניית איי.די.איי ביטוח בשנתיים וחצי האחרונות. "איי.די.איי ביטוח אמורה להיות החברה הכי פחות תנודתית בתעשייה, כאשר הרגישות שלה להשפעה השלילית של התקינה גם היא נמוכה - בכל מה שנוגע לגידול בעתודות, על רקע הריבית שירדה", מציין דבי.
- איידיאיי: הרווח ירד 40% ל-47 מ' בצל התחרות בביטוחי רכב רכוש
- IDI בתוצאות טובות - רווח של 74 מיליון שקל ברבעון הרביעי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, מי שלא עוקב אחר החברה, עשוי לתהות מה מצדיק תגובה כל כך אלימה של מחיר המניה, אבל האמת היא שבקרב המשקיעים קיימת בעניין הזה הסכמה - חשש הולך וגובר מהתכווצות של עסקי הליבה. "אם לשפוט על פי תוצאות הרבעון האחרון, הרי
שמבחינת המשקיעים החששות הפכו לעובדה", כותב דבי.
הפעילות העיקרית מצויה תחת מתקפה
מגזר ביטוחי הרכבים, רכוש וחובה, מהווה סדר גודל של 70% מהפרמיות שהחברה גובה. לפיכך, זה לחלוטין לא מפתיע ששוק ההון מוטרד מאד מההרעה בתנאי הסביבה, במיוחד מהתחרות החריפה. "שחיקת המחירים בענף הרכב פוגעת בצמיחת התעשייה כולה, אבל מה שהיה שונה ברבעון האחרון, זו העובדה שביחס למתחרות איי.די.איי ביטוח בלטה לרעה - כפי שעולה מנתח השוק שירד מדרגה", כותב דבי בסקירתו.
מקור: לאומי שוקי הון
לדברי דבי, "הצמיחה אכן נשחקת, אבל מה שקורה במניה זו כבר אופרה אחרת". בהמשך לשחזור לאחור שהוצג בתחילת הכתבה, מוסיף דבי "אין צורך במתמטיקה מתקדמת בכדי להגיע למסקנה הבאה; מחיר המניה משקף תרחיש לפיו פעילות הרכב נדונה לכליה - זו תוצאה לא הגיונית ובלתי סבירה".
- טופ גאם זינקה 14%, ברן וגילת טלקום 10%; תפרון נפלה 35%, סינאל 14% - נעילה שלילית בתל אביב
- מדד ביטחוניות? שימו לב ל"אותיות הקטנות" שמשפיעות על המדד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
שורה תחתונה
"אומרים לנו שבאיי.די.איי ביטוח הסיפור הוא לא של מספרים, שכן כל עוד החברה לא תציג צמיחה, או לכל הפחות תבלום את הנסיגה בעסקי הליבה, אין בה שום עניין כהשקעה - בלי קשר למחיר המניה. לדעתנו זו תפיסה שגויה, שהרי מי כמוכם יודע, שגם חברה צומחת יכולה להיות השקעה גרועה, כאשר מה שעושה את האבחנה זה מחיר המניה ביום הרכישה. איי.די.איי ביטוח היא לטעמינו דוגמה הפוכה; חברה שמתמודדת מול סביבה מאתגרת ותחרות אלימה, אבל מנגד נסחרת בשווי מגוחך למניה - שבינו לבין תוצאות פעולותיה אין שום הלימה", סיכם דבי.
- 6.אני מאמין בחברה ובמניה (ל"ת)אנונימי 10/07/2025 08:14הגב לתגובה זו
- 5.אנליסט חובבן 08/07/2020 10:16הגב לתגובה זוורוב האנליזה יושבת בגילוי הנאות שהם מחזיקים במניות את שוק הביטוח הוא לא מבין בכלל
- 4.רחמים 06/07/2020 10:58הגב לתגובה זוהחברת ביטוח הזאת לא מעניינת
- 3.ביטוח רכב?-איי די איי הוגנים ומספקים את השירות (ל"ת)חיים כהן 06/07/2020 10:11הגב לתגובה זו
- 2.שחר 06/07/2020 09:06הגב לתגובה זוקראו נא את הכתבה הבאה מלפני כמעט שלושה חודשים. מוזמנים לבדוק מה עשו מניות הביטוח מאז ההכרזה הנרגשת על כך שהן "זולות דרמטית, ובאופן מובהק"... https://www.bizportal.co.il/capitalmarket/news/article/779512
- אנליסט הוא לא (ל"ת)חובבן 08/07/2020 10:14הגב לתגובה זו
- 1.שימו לב לגילוי הנאות, כל ההמלצה יושבת שם. (ל"ת)פחחחחחח 06/07/2020 07:05הגב לתגובה זו
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה -4.32% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה -4.32% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.
