קובי הבר, מנכ"ל איידיאיי ביטוח
צילום: יח"צ

"מחיר מניית איי.די.איי ביטוח משקף תרחיש לא הגיוני - השווי מגוחך"

אייל דבי מלאומי שוקי הון סבור ששוק הון מעניש את המניה שוב ושוב על אותה התופעה בדיוק ושמחיר המניה הנוכחי נמוך בהגזמה - הוא מעניק למניה אפסייד של 67% בהמלצת תשואת יתר

ערן סוקול | (7)

חברת הביטוח איידיאיי ביטוח -5.14% נסחרת במחיר שמשקף תרחיש לפיו פעילות ביטוח הרכב של החברה נדונה לכליה, כך לדברי אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון. "האתגרים בענף הרכב מוכרים וידועים מזה תקופה, כך שגם אם השחיקה ברבעון הראשון הייתה מעבר למה שהשוק ציפה, כמה פעמים עוד אפשר לקנוס את המניה על אותה תופעה?! זה כבר היה מגולם במחירים של תחילת השנה" כותב דבי במסגרת המלצה שפרסם על המניה. דבי מעניק למניה המלצת תשואת יתר במחיר יעד של 135 שקלים - אפסייד של כ-67% על מחיר השוק.  

מחיר המניה הנוכחי: משקף תרחיש קצה לא הגיוני

לצורך המחשת טיעוניו, מציין דבי בסקירתו כי טכניקה מקובלת ויעילה, להמחשת חוסר סבירות בתמחור של חברה, היא פשוט להציג את הדברים בצורה הפוכה. כלומר, במקום להתחיל מתחזית הרווחים ואז לתרגם אותה למונחי שווי כלכלי, יוצאים ממחיר המניה וגוזרים ממנו את הרווח המייצג שהוא משקף לחברה.

"כשעושים זאת במקרה של איי.די.איי ביטוח, התמונה שעולה ברורה; שוק ההון צופה שתחום הפעילות המרכזי, ביטוחי הרכבים, יתדרדר עד לכדי רווחיות זניחה. גם אם נניח התכווצות וירידה משמעותית בפרמיות שהחברה מרוויחה, זו עדיין תחזית בלתי סבירה. כפי שממחיש דבי בשחזור לאחור (Reverse Engineering) להלן:

* משקפים תשואה של 2.5% על יתרת הנכסים הפיננסיים (שעומדת על 3 מיליארד שקל).

מקור: לאומי שוקי הון

השוק צפה נכון את המגמה

כמעט שני שלישים מערכה איבדה מניית איי.די.איי ביטוח בשנתיים וחצי האחרונות. "איי.די.איי ביטוח אמורה להיות החברה הכי פחות תנודתית בתעשייה, כאשר הרגישות שלה להשפעה השלילית של התקינה גם היא נמוכה - בכל מה שנוגע לגידול בעתודות, על רקע הריבית שירדה", מציין דבי.

לדבריו, מי שלא עוקב אחר החברה, עשוי לתהות מה מצדיק תגובה כל כך אלימה של מחיר המניה, אבל האמת היא שבקרב המשקיעים קיימת בעניין הזה הסכמה - חשש הולך וגובר מהתכווצות של עסקי הליבה. "אם לשפוט על פי תוצאות הרבעון האחרון, הרי

שמבחינת המשקיעים החששות הפכו לעובדה", כותב דבי.

הפעילות העיקרית מצויה תחת מתקפה

מגזר ביטוחי הרכבים, רכוש וחובה, מהווה סדר גודל של 70% מהפרמיות שהחברה גובה. לפיכך, זה לחלוטין לא מפתיע ששוק ההון מוטרד מאד מההרעה בתנאי הסביבה, במיוחד מהתחרות החריפה. "שחיקת המחירים בענף הרכב פוגעת בצמיחת התעשייה כולה, אבל מה שהיה שונה ברבעון האחרון, זו העובדה שביחס למתחרות איי.די.איי ביטוח בלטה לרעה - כפי שעולה מנתח השוק שירד מדרגה", כותב דבי בסקירתו.

מקור: לאומי שוקי הון

לדברי דבי, "הצמיחה אכן נשחקת, אבל מה שקורה במניה זו כבר אופרה אחרת". בהמשך לשחזור לאחור שהוצג בתחילת הכתבה, מוסיף דבי "אין צורך במתמטיקה מתקדמת בכדי להגיע למסקנה הבאה; מחיר המניה משקף תרחיש לפיו פעילות הרכב נדונה לכליה - זו תוצאה לא הגיונית ובלתי סבירה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שורה תחתונה

"אומרים לנו שבאיי.די.איי ביטוח הסיפור הוא לא של מספרים, שכן כל עוד החברה לא תציג צמיחה, או לכל הפחות תבלום את הנסיגה בעסקי הליבה, אין בה שום עניין כהשקעה - בלי קשר למחיר המניה. לדעתנו זו תפיסה שגויה, שהרי מי כמוכם יודע, שגם חברה צומחת יכולה להיות השקעה גרועה, כאשר מה שעושה את האבחנה זה מחיר המניה ביום הרכישה. איי.די.איי ביטוח היא לטעמינו דוגמה הפוכה; חברה שמתמודדת מול סביבה מאתגרת ותחרות אלימה, אבל מנגד נסחרת בשווי מגוחך למניה - שבינו לבין תוצאות פעולותיה אין שום הלימה", סיכם דבי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני מאמין בחברה ובמניה (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנליסט חובבן 08/07/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    ורוב האנליזה יושבת בגילוי הנאות שהם מחזיקים במניות את שוק הביטוח הוא לא מבין בכלל
  • 4.
    רחמים 06/07/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    החברת ביטוח הזאת לא מעניינת
  • 3.
    ביטוח רכב?-איי די איי הוגנים ומספקים את השירות (ל"ת)
    חיים כהן 06/07/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שחר 06/07/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    קראו נא את הכתבה הבאה מלפני כמעט שלושה חודשים. מוזמנים לבדוק מה עשו מניות הביטוח מאז ההכרזה הנרגשת על כך שהן "זולות דרמטית, ובאופן מובהק"... https://www.bizportal.co.il/capitalmarket/news/article/779512
  • אנליסט הוא לא (ל"ת)
    חובבן 08/07/2020 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שימו לב לגילוי הנאות, כל ההמלצה יושבת שם. (ל"ת)
    פחחחחחח 06/07/2020 07:05
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר קופצת 5%, נובה מוסיפה 4.6% ;מדד הביטוח יורד 2.8%

היום שאחרי חגיגת הריבית נגמר בהאנגאובר, כאשר המדדים סגרו אתמול בטריטוריה שלילית בהובלת מניות הביטוח; ברקע, הלחץ על המניות ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות, והמניות פותחות בטריטוריה שלילית; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי וצפויות לפתוח בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה -3.71%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח -5.14%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.

מגדל מגדל ביטוח -3.84%  עדכנה הבוקר כי קיבלה מכתב מהממונה כי היא לא בין החברות שצריכות להוריד את מחירי הביטוח על הרכב. ייתכן כי מגדל, שאינה שחקנית ענקית בתחום אך כן מחזיקה בנתח שוק לא קטן ואף זכתה במכרזים משמעותיים, ביניהם מכרז החשכ"ל, מציעה מחירים תחרותיים בתחום ועשויה לשמש כבנצ'מארק לחברות האחרות, שיצטרכו לעשות את ההתאמות הנכונות במידה והרגולטור יתערב. עבור מגדל מדובר ביתרון, שכן היא כבר פועלת ברווחיות הנכונה על פי המכתב שפורסם.