קובי הבר, מנכ"ל איידיאיי ביטוח
צילום: יח"צ

"מחיר מניית איי.די.איי ביטוח משקף תרחיש לא הגיוני - השווי מגוחך"

אייל דבי מלאומי שוקי הון סבור ששוק הון מעניש את המניה שוב ושוב על אותה התופעה בדיוק ושמחיר המניה הנוכחי נמוך בהגזמה - הוא מעניק למניה אפסייד של 67% בהמלצת תשואת יתר

ערן סוקול | (7)

חברת הביטוח איידיאיי ביטוח -3.56% נסחרת במחיר שמשקף תרחיש לפיו פעילות ביטוח הרכב של החברה נדונה לכליה, כך לדברי אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון. "האתגרים בענף הרכב מוכרים וידועים מזה תקופה, כך שגם אם השחיקה ברבעון הראשון הייתה מעבר למה שהשוק ציפה, כמה פעמים עוד אפשר לקנוס את המניה על אותה תופעה?! זה כבר היה מגולם במחירים של תחילת השנה" כותב דבי במסגרת המלצה שפרסם על המניה. דבי מעניק למניה המלצת תשואת יתר במחיר יעד של 135 שקלים - אפסייד של כ-67% על מחיר השוק.  

מחיר המניה הנוכחי: משקף תרחיש קצה לא הגיוני

לצורך המחשת טיעוניו, מציין דבי בסקירתו כי טכניקה מקובלת ויעילה, להמחשת חוסר סבירות בתמחור של חברה, היא פשוט להציג את הדברים בצורה הפוכה. כלומר, במקום להתחיל מתחזית הרווחים ואז לתרגם אותה למונחי שווי כלכלי, יוצאים ממחיר המניה וגוזרים ממנו את הרווח המייצג שהוא משקף לחברה.

"כשעושים זאת במקרה של איי.די.איי ביטוח, התמונה שעולה ברורה; שוק ההון צופה שתחום הפעילות המרכזי, ביטוחי הרכבים, יתדרדר עד לכדי רווחיות זניחה. גם אם נניח התכווצות וירידה משמעותית בפרמיות שהחברה מרוויחה, זו עדיין תחזית בלתי סבירה. כפי שממחיש דבי בשחזור לאחור (Reverse Engineering) להלן:

* משקפים תשואה של 2.5% על יתרת הנכסים הפיננסיים (שעומדת על 3 מיליארד שקל).

מקור: לאומי שוקי הון

השוק צפה נכון את המגמה

כמעט שני שלישים מערכה איבדה מניית איי.די.איי ביטוח בשנתיים וחצי האחרונות. "איי.די.איי ביטוח אמורה להיות החברה הכי פחות תנודתית בתעשייה, כאשר הרגישות שלה להשפעה השלילית של התקינה גם היא נמוכה - בכל מה שנוגע לגידול בעתודות, על רקע הריבית שירדה", מציין דבי.

לדבריו, מי שלא עוקב אחר החברה, עשוי לתהות מה מצדיק תגובה כל כך אלימה של מחיר המניה, אבל האמת היא שבקרב המשקיעים קיימת בעניין הזה הסכמה - חשש הולך וגובר מהתכווצות של עסקי הליבה. "אם לשפוט על פי תוצאות הרבעון האחרון, הרי

שמבחינת המשקיעים החששות הפכו לעובדה", כותב דבי.

הפעילות העיקרית מצויה תחת מתקפה

מגזר ביטוחי הרכבים, רכוש וחובה, מהווה סדר גודל של 70% מהפרמיות שהחברה גובה. לפיכך, זה לחלוטין לא מפתיע ששוק ההון מוטרד מאד מההרעה בתנאי הסביבה, במיוחד מהתחרות החריפה. "שחיקת המחירים בענף הרכב פוגעת בצמיחת התעשייה כולה, אבל מה שהיה שונה ברבעון האחרון, זו העובדה שביחס למתחרות איי.די.איי ביטוח בלטה לרעה - כפי שעולה מנתח השוק שירד מדרגה", כותב דבי בסקירתו.

מקור: לאומי שוקי הון

לדברי דבי, "הצמיחה אכן נשחקת, אבל מה שקורה במניה זו כבר אופרה אחרת". בהמשך לשחזור לאחור שהוצג בתחילת הכתבה, מוסיף דבי "אין צורך במתמטיקה מתקדמת בכדי להגיע למסקנה הבאה; מחיר המניה משקף תרחיש לפיו פעילות הרכב נדונה לכליה - זו תוצאה לא הגיונית ובלתי סבירה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שורה תחתונה

"אומרים לנו שבאיי.די.איי ביטוח הסיפור הוא לא של מספרים, שכן כל עוד החברה לא תציג צמיחה, או לכל הפחות תבלום את הנסיגה בעסקי הליבה, אין בה שום עניין כהשקעה - בלי קשר למחיר המניה. לדעתנו זו תפיסה שגויה, שהרי מי כמוכם יודע, שגם חברה צומחת יכולה להיות השקעה גרועה, כאשר מה שעושה את האבחנה זה מחיר המניה ביום הרכישה. איי.די.איי ביטוח היא לטעמינו דוגמה הפוכה; חברה שמתמודדת מול סביבה מאתגרת ותחרות אלימה, אבל מנגד נסחרת בשווי מגוחך למניה - שבינו לבין תוצאות פעולותיה אין שום הלימה", סיכם דבי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני מאמין בחברה ובמניה (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנליסט חובבן 08/07/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    ורוב האנליזה יושבת בגילוי הנאות שהם מחזיקים במניות את שוק הביטוח הוא לא מבין בכלל
  • 4.
    רחמים 06/07/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    החברת ביטוח הזאת לא מעניינת
  • 3.
    ביטוח רכב?-איי די איי הוגנים ומספקים את השירות (ל"ת)
    חיים כהן 06/07/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שחר 06/07/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    קראו נא את הכתבה הבאה מלפני כמעט שלושה חודשים. מוזמנים לבדוק מה עשו מניות הביטוח מאז ההכרזה הנרגשת על כך שהן "זולות דרמטית, ובאופן מובהק"... https://www.bizportal.co.il/capitalmarket/news/article/779512
  • אנליסט הוא לא (ל"ת)
    חובבן 08/07/2020 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שימו לב לגילוי הנאות, כל ההמלצה יושבת שם. (ל"ת)
    פחחחחחח 06/07/2020 07:05
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.