"מחיר מניית איי.די.איי ביטוח משקף תרחיש לא הגיוני - השווי מגוחך"
אייל דבי מלאומי שוקי הון סבור ששוק הון מעניש את המניה שוב ושוב על אותה התופעה בדיוק ושמחיר המניה הנוכחי נמוך בהגזמה - הוא מעניק למניה אפסייד של 67% בהמלצת תשואת יתר
חברת הביטוח איידיאיי ביטוח 1.33% נסחרת במחיר שמשקף תרחיש לפיו פעילות ביטוח הרכב של החברה נדונה לכליה, כך לדברי אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון. "האתגרים בענף הרכב מוכרים וידועים מזה תקופה, כך שגם אם השחיקה ברבעון הראשון הייתה מעבר למה שהשוק ציפה, כמה פעמים עוד אפשר לקנוס את המניה על אותה תופעה?! זה כבר היה מגולם במחירים של תחילת השנה" כותב דבי במסגרת המלצה שפרסם על המניה. דבי מעניק למניה המלצת תשואת יתר במחיר יעד של 135 שקלים - אפסייד של כ-67% על מחיר השוק.
מחיר המניה הנוכחי: משקף תרחיש קצה לא הגיוני
לצורך המחשת טיעוניו, מציין דבי בסקירתו כי טכניקה מקובלת ויעילה, להמחשת חוסר סבירות בתמחור של חברה, היא פשוט להציג את הדברים בצורה הפוכה. כלומר, במקום להתחיל מתחזית הרווחים ואז לתרגם אותה למונחי שווי כלכלי, יוצאים ממחיר המניה וגוזרים ממנו את הרווח המייצג שהוא משקף לחברה.
"כשעושים זאת במקרה של איי.די.איי ביטוח, התמונה שעולה ברורה; שוק ההון צופה שתחום הפעילות המרכזי, ביטוחי הרכבים, יתדרדר עד לכדי רווחיות זניחה. גם אם נניח התכווצות וירידה משמעותית בפרמיות שהחברה מרוויחה, זו עדיין תחזית בלתי סבירה. כפי שממחיש דבי בשחזור לאחור (Reverse Engineering) להלן:
* משקפים תשואה של 2.5% על יתרת הנכסים הפיננסיים (שעומדת על 3 מיליארד שקל).
מקור: לאומי שוקי הון
השוק צפה נכון את המגמה
כמעט שני שלישים מערכה איבדה מניית איי.די.איי ביטוח בשנתיים וחצי האחרונות. "איי.די.איי ביטוח אמורה להיות החברה הכי פחות תנודתית בתעשייה, כאשר הרגישות שלה להשפעה השלילית של התקינה גם היא נמוכה - בכל מה שנוגע לגידול בעתודות, על רקע הריבית שירדה", מציין דבי.
- איידיאיי: הרווח ירד 40% ל-47 מ' בצל התחרות בביטוחי רכב רכוש
- IDI בתוצאות טובות - רווח של 74 מיליון שקל ברבעון הרביעי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, מי שלא עוקב אחר החברה, עשוי לתהות מה מצדיק תגובה כל כך אלימה של מחיר המניה, אבל האמת היא שבקרב המשקיעים קיימת בעניין הזה הסכמה - חשש הולך וגובר מהתכווצות של עסקי הליבה. "אם לשפוט על פי תוצאות הרבעון האחרון, הרי
שמבחינת המשקיעים החששות הפכו לעובדה", כותב דבי.
הפעילות העיקרית מצויה תחת מתקפה
מגזר ביטוחי הרכבים, רכוש וחובה, מהווה סדר גודל של 70% מהפרמיות שהחברה גובה. לפיכך, זה לחלוטין לא מפתיע ששוק ההון מוטרד מאד מההרעה בתנאי הסביבה, במיוחד מהתחרות החריפה. "שחיקת המחירים בענף הרכב פוגעת בצמיחת התעשייה כולה, אבל מה שהיה שונה ברבעון האחרון, זו העובדה שביחס למתחרות איי.די.איי ביטוח בלטה לרעה - כפי שעולה מנתח השוק שירד מדרגה", כותב דבי בסקירתו.
מקור: לאומי שוקי הון
לדברי דבי, "הצמיחה אכן נשחקת, אבל מה שקורה במניה זו כבר אופרה אחרת". בהמשך לשחזור לאחור שהוצג בתחילת הכתבה, מוסיף דבי "אין צורך במתמטיקה מתקדמת בכדי להגיע למסקנה הבאה; מחיר המניה משקף תרחיש לפיו פעילות הרכב נדונה לכליה - זו תוצאה לא הגיונית ובלתי סבירה".
- סרצ'לייט נערכת לצאת מבזק - נתניהו חתם על ההיתר למכירת המניות
- הבורסה בתל אביב סיימה רבעון חזק: ההכנסות עלו ב־35%, הרווח כמעט הוכפל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
שורה תחתונה
"אומרים לנו שבאיי.די.איי ביטוח הסיפור הוא לא של מספרים, שכן כל עוד החברה לא תציג צמיחה, או לכל הפחות תבלום את הנסיגה בעסקי הליבה, אין בה שום עניין כהשקעה - בלי קשר למחיר המניה. לדעתנו זו תפיסה שגויה, שהרי מי כמוכם יודע, שגם חברה צומחת יכולה להיות השקעה גרועה, כאשר מה שעושה את האבחנה זה מחיר המניה ביום הרכישה. איי.די.איי ביטוח היא לטעמינו דוגמה הפוכה; חברה שמתמודדת מול סביבה מאתגרת ותחרות אלימה, אבל מנגד נסחרת בשווי מגוחך למניה - שבינו לבין תוצאות פעולותיה אין שום הלימה", סיכם דבי.
- 6.אני מאמין בחברה ובמניה (ל"ת)אנונימי 10/07/2025 08:14הגב לתגובה זו
- 5.אנליסט חובבן 08/07/2020 10:16הגב לתגובה זוורוב האנליזה יושבת בגילוי הנאות שהם מחזיקים במניות את שוק הביטוח הוא לא מבין בכלל
- 4.רחמים 06/07/2020 10:58הגב לתגובה זוהחברת ביטוח הזאת לא מעניינת
- 3.ביטוח רכב?-איי די איי הוגנים ומספקים את השירות (ל"ת)חיים כהן 06/07/2020 10:11הגב לתגובה זו
- 2.שחר 06/07/2020 09:06הגב לתגובה זוקראו נא את הכתבה הבאה מלפני כמעט שלושה חודשים. מוזמנים לבדוק מה עשו מניות הביטוח מאז ההכרזה הנרגשת על כך שהן "זולות דרמטית, ובאופן מובהק"... https://www.bizportal.co.il/capitalmarket/news/article/779512
- אנליסט הוא לא (ל"ת)חובבן 08/07/2020 10:14הגב לתגובה זו
- 1.שימו לב לגילוי הנאות, כל ההמלצה יושבת שם. (ל"ת)פחחחחחח 06/07/2020 07:05הגב לתגובה זו

טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?
מנכ"ל שהציל חברה והביא אותה לשווי של 11 מיליארד דולר, מניה שמזנקת למכפילי רווח שלא היו בעבר, מסיבת AI ענקית שלא ברור אם אנחנו בתחילתה, באמצע או בסופה
הדוחות של טאואר טאואר 4.53% טובים מאוד, התחזית חזקה (מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"). המניה זינקה ב-17% ל-98.2 דולר, שווי של 11 מיליארד דולר. דווקא בשווי הזה כדאי להזכיר לכולם שהקמת טאואר בארץ בתחילת שנות ה-90', שזה אומר הקמת מפעל ייצור שבבים בישראל, היתה רעיון כושל. כוח העבודה פה יקר ואין שום יתרון תחרותי מול המפעלים בעולם. טאואר הקימה מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה ואחר כך עוד מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה. היא הרוויחה כששוק השבבים המחזורי היה טוב והפסידה פי 5 כשהוא היה למטה.
היא עברה הסדר חוב. היא קיבלה הנשמה מהמדינה וממשפחת עופר. ואז הדירקטוריון קיבל את ההחלטה שבדיעבד הצילה את החברה והפכה אותה לענקית במונחים מקומיים - לגייס את ראסל אלוונגר כמנכ"ל. אלוונגר קיבל לפני 20 שנה חברה כושלת וידע לנתב אותה לשני מקומות שהצילו אותה - לנישות שבהן יש לה מומחיות (כי הגדולות לא פעלו בנישות) ולפעילות ייצור בחו"ל. טאואר בזכותו היא חברה גלובלית, רווחית, צומחת, עם נוכחות באחד התחומים החשובים בעולם - שבבים.
מניית טאואר זינקה פי 2 מאז פרסום הדוח הקודם, והיא במחיר של יותר מכפול מזה שאינטל רצתה לרכוש את החברה. רכישה שלא יצאה לפועל כי הסינים התנגדו. בהתחלה המשקיעים חששו והמניה ירדה מתחת ל-30 דולר, שנתיים אחרי, הם מאוד מרוצים.
תחום השבבים מחולק באופן גס לשניים - תחום הייצור ותחום הפיתוח. הפיתוח הוא הקצפת. אנבידיה מפתחת שבבי AI ומוכרת אותם ברווחיות גולמית של מעל 80% כי יש למוצר-לשבב ערך גדול ויתרונות טכנולוגיים. בייצור יש לרוב תחרות גדולה. יש טכנולוגיות ייצור שונות, אבל בסוף מזמין השבב יכול לעשות זאת בכמה מקומות. זאת פעילות שלא אמורה להניב רווחיות גבוהה, סוג של קומודיטי. אבל, על רקע המחסור בשבבים, הרווחיות עלתה בשנים האחרונות. טאואר גם פועלת כאמור בנישות שבהן הרווחיות טובה יותר, ומסתבר שיש בכל זאת הבדלי איכות משמעותיים בין יצרנים שונים.
- טאואר מכה את הצפי בשורה העליונה ובשורה התחתונה
- "אפסייד של 48% במניית טאוואר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ מזה, אלו הסכמים שעוטפים את הלקוח. חברה שרוכשת שבבים מיוחדים שהיא עיצבה וטאואר ייצרה, תמשיך לרכוש את השבבים האלו מטאואר במקביל לגידול בהיקף המכירות שלה, וזה יחלחל לגידול בפעילות טאואר. כלומר כשמארוול שהיא לקוחה מדווחת על גידול במכירות זה יכול לחלחל לטאואר.
קרדיט אלעד גוטמן מנכ״ל בזק- ניר דוד ויור בזק- תומר ראב״דסרצ'לייט נערכת לצאת מבזק - נתניהו חתם על ההיתר למכירת המניות
הקרן האמריקאית תוכל למכור את מלוא אחזקותיה בתוך שנתיים ולרדת מתחת ל־5%; לראשונה, בזק תתנהל כחברה ללא בעל שליטה יחיד
ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם על ההיתר שמאפשר לקרן סרצ'לייט לרדת מהשליטה בבזק בזק -0.48% , הצעד האחרון שנדרש כדי להשלים את השינוי המבני בחברת התקשורת. החתימה סוגרת הליך רגולטורי של חודשים ארוכים, שבו עבר המסמך בין משרד התקשורת, משרד הביטחון והשב"כ.
עם חתימת ראש הממשלה, הקרן האמריקאית יכולה מעתה למכור את אחזקותיה בבזק, שהן כיום כ־15.9% ממניות החברה ולרדת בהדרגה גם מתחת לרף של 5%, מבלי להזדקק להיתרים נוספים. כלומר, בזק תצטרף לשורה מצומצמת של חברות בורסאיות גדולות בישראל שפועלות ללא גרעין שליטה.
החתימה של נתניהו מגיעה לאחר שאושרה קודם על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, שקידם את המהלך במשרדו, וכן לאחר הסכמת שר הביטחון ישראל כ"ץ והשב"כ. יחד, האישור המשולב של שלושת הגורמים מהווה את התנאי הסופי הדרוש לפי רישיון בזק. ההיתר החדש מאפשר לסרצ'לייט למכור את מניותיה בבורסה כבר החל ממחר. לקרן יינתן פרק זמן של עד שנתיים כדי להשלים את המכירה ולרדת מתחת ל־5% מהון החברה. בתקופת המעבר תוכל להותיר נציג אחד בדירקטוריון בזק, בעוד שני הדירקטורים הנוספים מטעמה יתפטרו.
בשלב זה מחזיקה סרצ'לייט בשליטה בבזק יחד עם השותף הישראלי דוד פורר, באמצעות חברת ביקום. שני הצדדים מבצעים בשנה האחרונה מהלך מכירה מדורג: במרץ נמכרו כ־5% מהמניות בכ־950 מיליון שקל, ובספטמבר עוד כ־5.7% תמורת כ־965 מיליון שקל. העסקאות הללו צמצמו את אחזקות הקרן מ־27% ל־15.9%, והן צפויות להמשיך עד ליציאה מלאה. ההיתר החדש מבטל את מגבלת המכירה בתקופת החסימה ,מהלך חריג בהסכמים מסוג זה ומאפשר לסרצ'לייט למכור גם במהלך תקופה זו, בכפוף לתיאום עם החתמים.
- "פריסת הסיבים כמעט הושלמה - עכשיו מתחילים לקצור את הפירות"
- בזק: עלייה של 4% ב-EBITDA, מאשררת את התחזית השנתית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזק תפעל לראשונה ללא גורם שליטה יחיד
עזיבת הקרן צפויה לשנות את מבנה הניהול בבזק. לראשונה בתולדותיה, החברה תפעל ללא גורם שליטה יחיד, אלא תחת בעלות מבוזרת של גופים מוסדיים ומשקיעים מהציבור. זהו מודל פחות שכיח בחברות תשתית מפוקחות, אך מקובל יותר בשווקים מפותחים. במשרד התקשורת מעריכים כי השינוי יגביר את השקיפות ויחזק את המשילות התאגידית בחברה. מנגד, יש מי שמזהירים כי ניהול ללא גורם מרכזי עשוי להקשות על קבלת החלטות מהירה ולדרוש תיאום הדוק יותר בין בעלי המניות.
