יצחק סוארי
צילום: תמר מצפי

ממן בדוחות פושרים; תעבורה ואלייד רוכשות את המיעוט

ממן מציגה ירידה של כ-5% בהכנסות הרבעון הראשון ו-29% ברווח: בעלי השליטה רוכשים את ההחזקה של אל על ומתכוונים לרכוש את כל מניות החברה - כנראה שהם פועלים בשכל
אור צרפתי | (5)
נושאים בכתבה ממן

חברת ממן היא אחת מחברות הלוגיסטיקה הגדולות בישראל המתמחה בתחום התעופה ומפעילה את שירות מסוף המטענים של נתב״ג. מגפת הקורונה פגעה בהכנסות החברה שדיווחה על ירידה בשורה העליונה והתחתונה. בעלי השליטה בחברה ניצלו את התקופה הבעייתית ומתכוונים להשיג שליטה מלאה.

 

הכנסות הרבעון הראשון של 2020 קטנו ב-4.5%, ל-218.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-228.8 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019. עיקר הפגיעה מיוחסת לתחום שירותי התעופה, אשר מהוות כ-23% ממחזור הפעילות של החברה, וקטנו בכ-27.4%.  יש לזכור כי הפגיעה ברבעון הראשון היא קטנה ואת השפעת הנגיף יספוג בעיקר הרבעון השני וכנראה גם הרבעונים הבאים. 

 

בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון של 2020 ב-4.5 מיליון שקל, לעומת 6.3  מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה הכירה בירידת ערך עבור  מסוף המטענים בנתב״ג בסך של מיליון שקל, אך הכירה בעליית הערך מנכסי החברה באזור התעשייה אשדוד כ-1.3 מיליון שקל.

 

המזומנים נטו שנבעו מפעילות שוטפת הסתכמו ב-40.5 מיליון שקל, לעומת  52.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019. הפער לעומת רבעון מקביל מיוחס לתשלום התחייבויות  אשר קוזזו עם תקבולים מלקוחות. החברה נמצאת במצב פיננסי יחסית טוב ואין צפי לאי יכולת פירעון. הנכסים השוטפים בחברה הסתכמו בכ-398 מיליון שקל והנכסים שאינם שוטפים הסתכמו בכ-1.25 מיליארד שקל נוספים, אל מול סה״כ התחייבויות על סך 1.25 מיליאד שקל. כמו כן במהלך חודש אפריל הנפיקה החברה אג״ח בסך  של 95 מיליון שקל.

 

חילופי השליטה בחברה

לקראת סוף מאי, הודיעה חברת אל-על כי היא מוכרת את אחזקותיה בחברה. במועד הסמוך למכירה מימשה אל-על את האופציות אשר ניתנו לה בשנת 2010, בעקבות המימוש הגדילה אל-על את אחזקתה ב-10% נוספים בחברה בתמורה לכ-11.5 מיליון שקל תוספת מימוש. סך אחזקתה של אל-על בתוספת אופציות שמומשו עמד על 25%, אשר נמכרו לבעלי השליטה בחברה, תעבורה אחזקות ואלייד לוגיסטיקה שיו"ר שלה הוא פרופ' יצחק סוארי. בעקבות המכירה, תעבורה תחזיק כ-65% מהון מניות ממן, ואלייד תחזיק בכ-18% נוספים. העסקאות על מניות החברה לא הסתיימו ובתאריך ה-9 ליוני פרסו בעלי השליטה, תעבורה ואלייד, הצעת רכש לרכישת יתר המניות מבעלי עניין בחברה אשר מסתכמים בכ-16.5% נוספים.

התמורה שהוצעה לבעלי המניות היא כ-5.6 שקל למניה, בעוד המניה נסחרה באותו היום במחיר של 6 שקל למניה. עם הסכמת בעלי המניות, תעבורה ואלייד יחזיקו יחדיו במלוא מניות החברה, פרט לסכום לא מהותי אשר נמצא בידי הציבור, וככל הנראה תהפוך לחברה פרטית, בעלת איגרות חוב ציבוריות.  בכך בעצם מנסים בעלי השליטה למחוק את החברה לפי שווי של 260 מיליון שקל. מדובר בשווי נמוך ביחס לפוטנציאל הפעילות של החברה וביחס לנכסיה וביחס לתחום פעילותה העיקרי - לוגיסטיקה.  נכון, המצב עכשיו בעייתי בגלל הקורונה, שדה התעופה כמעט מושבת, ועדיין בהסתכלות לזמן ארוך, נראה שבעלי השליטה עושים עסקה טובה מאוד.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משפחת לבנת הם ליכודניקים שתורמים למפלגה לכן דואגים להם (ל"ת)
    קש 09/07/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא להסכים להצעת הרכש 18/06/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
    טיפשות להיענות להצעה המקפחת מאד את המיעוט
  • 3.
    Aש.ק 18/06/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
    בגלל הצעת הרכש משפצים דוח
  • 2.
    נכווי דלק 18/06/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    אם כל בעלי מניות המיעוט לא יתארגנו בהסכם מחייב, הם ימצאו עצמם מאבדים את אחזקותיהם במכירה כפויה ובמחיר זבל.
  • 1.
    דרור 18/06/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    משפחת לבנת מרגישה הכי טוב בקרטלים . חברות פרטיות לרוב ששולטות בבלעדיות במקורות אדירים עם קשרים עמוקים . כאן מדובר בעוד צעד לקראת המטרה בניגוד לכל בסיס של כלכלה תחרותית .
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

שלומי פוגל אמפא (סם יצחקוב)שלומי פוגל אמפא (סם יצחקוב)

אמפא הגדילה את הגיוס, אבל לא את הריבית

אמפא השלימה בהצלחה הנפקת אג"ח בהיקף של 1.75 מיליארד שקל, לאחר שקיבלה ביקושים של יותר מפי שניים מהיקף הגיוס המקורי; ההנפקה, שקיבלה דירוג גבוה למרות שהיא ללא בטוחות, ממחישה את התיאבון העצום של המשקיעים המוסדיים בשוק האג"ח, אבל מה עם פרמיית הסיכון?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אמפא

חברת אמפא השלימה את המכרז המוסדי לקראת הנפקת סדרת אג"ח צמודת מדד חדשה (סדרה א’), וקיבלה ביקושים גבוהים של יותר מ-2.2 מיליארד שקל, יותר מכפול מהיקף הגיוס המקורי שעמד על כמיליארד שקל. לנוכח הביקוש הגבוה, החברה הודיעה כי תיענה להתחייבויות בהיקף של כ-1.75 מיליארד שקל, בריבית שנתית של3.32%  צמוד מדד,  אשר נקבעה כריבית הסגירה ותשמש תקרת ריבית בשלב המכרז הציבורי.

ההנפקה של אמפא מתווספת לגל הנפקות האג"ח שמציף את שוק ההון בחודשים האחרונים רק לאחרונה, הגיוס של רבוע כחול נדל"ן, שקיבלה ביקושים של כ-2 מיליארד שקל להרחבת שתי סדרות אג"ח צמודות מדד, פי ארבעה מהיקף היעד המקורי, ולבסוף בחרה לקחת כ-1.1 מיליארד שקל. גם קבוצת דלק גייסה בשבוע שעבר קרוב למיליארד שקל, אחרי שקיבלה ביקושים של כ־1.2 מיליארד שקל.

דירוג גבוה ללא בטוחות

למרות שהיקף ההנפקה של אמפא גדל בצורה חדה, וכי מדובר בחוב בכיר בלתי מובטח, מעלות אשררה את דירוג הסדרה על ilAA. במעלות מסבירים כי ההרמה בדירוג נשענת על הערכת שיעור שיקום החוב ועל ההנחה שרוב התמורה תשמש למחזור חוב פיננסי קיים, כלומר לא לגידול במינוף.

עם זאת, עצם העובדה שחברה פרטית, בעלת חוב פיננסי של יותר מ-2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני, יכולה לגייס חוב בהיקף של 1.75 מיליארד שקל ללא שיעבודים ובריבית של 3.32% בלבד, ממחישה היטב את העוצמה של הביקוש המוסדי לשוק האג"ח, ואולי את הבועה שנוצרת בשוק האג"ח.

הפער מהממשלתי

אג"ח ממשלתיות צמודות מדד במח"מ של כ-5 שנים נסחרות כיום סביב 2.16% תשואה שנתית. כלומר, השוק דורש מאמפא פרמיית סיכון של פחות מ-1.2% מעל האג"ח הממשלתית, פער קטן במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בחוב קונצרני ללא שיעבודים. בימים כתיקונם היה אפשר היה לצפות לפרמיה של 2% ויותר על חוב כזה.