איסתא - התיירות נעלמה, הנדל"ן חי ובועט

החברה מדווחת על מכירת 50% מנכס נדל"ן מניב תמורת 25 מיליון שקל - צפויה לרשום רווח של כ-24 מיליון שקל כתוצאה מהעסקה
ערן סוקול | (9)
נושאים בכתבה קורונה תיירות

חברת איסתא -1.03% מדווחת על מכירת 50% מנכס במגדל העמק תמורת 25 מיליון שקל. כתוצאה מהעסקה, החברה צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים רווח של כ-24 מיליון שקל (לפני מס).

על פי הדיווח, חברה בת של איסתא - איסתא נכסים - אשר מחזיקה 100% מהזכויות בנכס נדל"ן במגדל העמק, עליו בנויים שני בנייני תעשייה המניבים הכנסות משכירות, חתמה הסכם למכירת 50% מהנכס תמורת כ-25 מיליון שקל, אשר צפויים להתקבל על פני השנה וחצי הקרובות עם השלמת העסקה אשר צפויה להתבצע תוך 18 חודשים. לאחר השלמת העסקה, יהיו הצדדים שותפים בנכס, ויחסי השיתוף ביניהם יוסדרו בהסכם שיתוף שנחתם במקביל.

כתוצאה מהעסקה, איסתא צפויה להערכתה לרשום בדוחותיה הכספיים רווח של כ-24 מיליון שקל (לפני מס).

התיירות נעלמה, הנדל"ן חי ובועט

החברה הנשלטת על ידי אחישי גל היא המובילה בתחום תיירות הפנאי והתיירות העסקית. במילים אחרות היא סוכנת הנסיעות הגדולה בארץ – היא מסדרת טיסות לחו"ל, נופשונים, בתי מלון ועוד הרבה דברים שעכשיו אנחנו יכולים רק לחלום עליהם. אז איסתא בדומה לכל סוכני הנסיעות היתה אמורה "לסגור את העסק", אלא שבפועל מצבה מצוין.

החברה דיווחה על הפסד זעום של 7 מיליון שקל בלבד כתוצאה מהקורנה בתחום התיירות, כתוצאה מכך שהחברה כמעט ואיפסה את ההוצאות – העובדים שהם ההוצאה הגדולה של החברה נשלחו הביתה, המנהלים קיצצו בשכר.

7 מיליון שקל זה סכום לא מהותי לאיסתא שהרוויחה 80 מיליון שקל בשנת 2019 – רווחים שהגיעו מתחום התיירות, לצד הנכסים המניבים שלה בתחום – בתי מלון ביוון קפריסין ומקומות נוספים, החברה הפכה להיות בשנים האחרונות חברה עם שני מוקדי פעילות – תיירות ובמקביל גם נדל"ן. מדובר על נכסים להשכרה (נדל"ן מניב), וכן ייזום של בנייה למגורים והתחדשות עירונית. 

בפועל, תחום התיירות הבסיסי הפך להיות יחסית קטן במכלול פעילותה של החברה, כאשר הנדל"ן, בעיקר הנדל"ן בחו"ל (לרבות בתי המלון), הפך למוקד הפעילות. יתר התחומים פחות רגישים לקורונה, כאשר החברה דיווחה במסגרת הדוחות השנתיים ל-2019 שסך הפגיעה בתוצאות הרבעון הראשון ביחס לרבעון הראשון של 2019 צפויה להגיע ל-9 מיליון שקל (הרוב מתחום התיירות המסורתי).

מוקדי הרווח של החברה בשנתיים החולפות

מקור: דוחות כספיים איסתא

כך או אחרת, בשוק כנראה ייחסו לתחום התיירות באיסתא משקל גדול יותר והמניה צנחה בשיא המשבר בכ-60%, אך מאז עלתה ב-76% לשווי שוק של כ-630 מיליון שקל (עדיין נמוך בכ-33% ביחס למחיר המניה לפני תחילת המשבר).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

התפתחות מחיר מניית איסתא בחצי שנה האחרונה

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    פשוט חברה של שודדים. (ל"ת)
    אחד שנפגע 11/05/2020 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיכאל סוסנר 11/05/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    פעמיים בוטלה טיסה ללא הודעה ללא החזר ולא עונים לטלפונים.משפחתי לקוחות של החברה...אפיץ זאת בכל מקום אפשרי
  • 4.
    אדם 11/05/2020 13:15
    הגב לתגובה זו
    אסור להתקרב אליהם
  • 3.
    לרון 11/05/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    את גרפים מניות פתאל ואיסתא....
  • 2.
    מאוד מעניין (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2020 12:20
    הגב לתגובה זו
  • אדם 11/05/2020 13:14
    הגב לתגובה זו
    נדלן רווחים חייבים לי כסף עבור3 טיסות שבוטלו ואי אפשר ליצור אתם קשר ביזיון אני ממליץ בעתי
  • 1.
    סוחר 11/05/2020 11:58
    הגב לתגובה זו
    בכל אופן הנייר הזה הוא פח אשפה.ובמצב של היום הוא ךא שווה רבע מהמחיר שלו.בהצלחה למהמרים באיסתא
  • לרון 11/05/2020 12:20
    הגב לתגובה זו
    מזלזל בגיא אחישי,קליבר דוגמת כצמן,נתן חץ ואחרים בסגנון
  • יושבים על מליונים ולוקחים כסף של אזרח ותיק גזלנים ומושח (ל"ת)
    אני 11/05/2020 18:25
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳