רוני חזקיהו
צילום: דוברות האוצר
משבר הקורונה

תוקם קרן הלוואות לעסקים גדולים בהיקף של 6 מיליארד שקל

ועדת הכספים אישרה את הקמת הקרן שתעניק הלוואות בערבות מדינה לעסקים עם מחזור של מעל 200 מיליון שקל; ההלוואה תינתן בהיקף של עד 8% מהמחזור ולא יותר מ-100 מיליון שקל
איתן גרסטנפלד | (4)

ועדת הכספים אישרה היום, הקמת קרן הלוואות בהיקף של 6 מיליארד שקל, בערבות מדינה של 720 מיליון שקל, לצורך סיוע לעסקים גדולים בעלי מחזור של 200 מיליון שקל ומעלה, שנקלעו לקשיי תזרים נוכח המשבר.

הקרן נועדה לסייע לעסקים שנקלעו לקשיי תזרים כתוצאה מההגבלות שהטילה הממשלה נוכח משבר הקורונה ותעניק לעסקים הלוואות בהיקף של עד 8% מהמחזור אך לא יותר מ-100 מיליון שקל. שיעור הערבות בהלוואה ספציפית יעמוד על עד 75% מכל הלוואה.

במסגרת הדיון, נמתחה ביקורת מצד חברי הוועדה, על כך שהחשב הכללי הציג קריטריונים שלא הובאו מראש בפני הוועדה, ואישור הערבות הותנה בהעברתם לוועדה בהקדם.

בדיון שנערך מוקדם יותר, הציג החשב הכללי נתונים לפיהם במסגרת קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים הועברו כמעט 41 אלף בקשות לבנקים השונים בהיקף של כ-28 מיליארד שקל, כאשר מתוכם נידונו קרוב ל-3,000 בקשות ואושרו כ-1,900 בקשות בהיקף של כ-900 מיליון שקלים.

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו: "אנחנו גמישים בנושא התנאים, נעשה שיפורים תוך כדי תנועה, בדומה לנעשה בקרן לעסקים קטנים ובינוניים. ככל שנזהה שענף מסוים אמור לקבל והוא לא מקבל, נסכים לעשות גם כאן מסלולי חריגים. אין הרבה חברות בהיקף הזה, לכן הדבר מאפשר לנו שיקול דעת רחב יותר. שיעור ערבות בהלוואה ספציפית של 75% מכל ההלוואה, על יתר ה-25% הבנק יעמוד מול הלווה על התנאים. פיקדון ללווה יעמוד על עד 5%. יתר הדברים לשיקול הדעת של הבנק. חשבנו להגביל את תקופת ההלוואה לשנתיים, אך הבנו שייתכן שצריכים ליותר ואנחנו מגדילים ל-5 שנים, וגם פה גמישים יותר. לגבי המינוף הכללי של הקרן הוא 12%, הוא צריך להיות נמוך יותר מהקרן הראשונה, ככל שיהיו מסורבים בתעשיות מסוימות נייצר להם מסלול מיוחד, אחרת נוכל לעזור למעט חברות".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פקידי אוצר חיים בסרט (ל"ת)
    אורן 20/04/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הפתיחה מיותרת 19/04/2020 21:01
    הגב לתגובה זו
    סינגפור הייתה במצב של 10 נדבקים ביום ופתחה את המשק מחדש. היום (19.4) היו שם 600 נדבקים חדשים. זה כשהם עם חצי מסה"כ הנדבקים אצלנו. הם חוזרים להסגר. בהצלחה לכולנו. יהיה בישראל אסון כבד.
  • 2.
    יש לכם תוכנית עבור תשובה..דלק ? (ל"ת)
    ירדן 19/04/2020 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האסון בדרך 19/04/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
    לאור קצב ההדבקה בדיר אל אסד, תבינו כמה חמור לפתוח את המשק כרגע. נקבל את 90 הנדבקים שם כפול מאות מקרים. תוך ימים ספורים נגיע ל-20 אלף נדבקים ולמאות חולים קשה. מספיק היה חולה אחד שם כדי שתוך שבוע נקבל זינוק של 900% בהדבקה. נקבל את זה בכל הארץ.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.