גורביץ סוקול מזרחי
צילום: ביזפורטל
גורביץ' Vs סוקול

מזרחי טפחות - האם מניית הבנק "היקר" ביותר היא עדיין קניה?

לאחר זינוק של 60% בשלוש שנים, מניית מזרחי טפחות נסחרת במכפיל ההון הגבוה ביותר במערכת הבנקאית. אייל גורביץ' וערן סוקול מנתחים ב-BizTV טכנית ופונדמנטלית את המניה

בנק מזרחי טפחות -1.5% הוא כנראה הבנק הטוב ביותר במערכת הבנקאית, זה לפחות מה שאומר מכפיל ההון של הבנק שמבטא את דעת שוק ההון, אשר מעניק לבנק מכפיל הון גבוה משמעותית ביחס למכפילי ההון של הבנקים האחרים. המניה זינקה בכ-60% בשלוש השנים האחרונות ובכ-30% בשנה האחרונה.

אז האם עדיין נשאר מקום לעליות במניה? לצורך כך נפגשנו לשיחה ב-BizTV.* צולם בשבוע שעבר - עשויים להיות קשיים בצפייה באמצעות דפדפן עם חוסם פרסומות. 

מבחינת שווי השוק של 5 הבנקים הגדולים בישראל, מזרחי טפחות הוא לא הבנק הגדול ביותר, וגם לא הקטן ביותר, אלא בדיוק באמצע. אז אי אפשר להגיד שיש לו יתרונות לגודל כמו שיש לפועלים ולאומי, וגם לא יתרונות לקוטן, כמו למשל ההקלות שקיבלו דיסקונט ובינלאומי מהפיקוח על הבנקים.

אז איך בכל זאת זה קרה?

לאורך השנים האחרונות, מזרחי הוביל את שוק המשכנתאות, עם צמיחה בשיעור שנתי ממוצע של כ-6.4% בתיק המשכנתאות.

מקור: מזרחי טפחות

מעבר לכך, הסיבה הרשמית שהבנק מייחס להצלחה שלו ביחס לבנקים האחרים הינה מה שמכונה בבנק "המודל ההיברידי" – כלומר, בזמן שבבנקים האחרים מנסים להקטין עלויות ולהעביר את הלקוחות ל"טיפול" מערכות ממוחשבות, במזרחי הלכו על שילוב של בנקאות אנושית ודיגיטלית, במטרה לקרב את הלקוח לבנקאי במקום להרחיק אותו.

כמו שאמר מנכ"ל הבנק אלדד פרשר, "בניגוד לבנקים האחרים, אנחנו לא מתיימרים להקטין את ההוצאות. אנחנו מגדילים אותן, אבל מגדילים את ההכנסות יותר".

בין השורות, רומזים במזרחי שפשוט מדובר בתרבות ארגונית שונה. כלומר, בניגוד לבנקים האחרים, הם פשוט באים לעבוד (מילים ופרשנות שלנו ולא של הנהלת הבנק).

האפסייד של מיזוג בנק אגוד

המיזוג המתוכנן של בנק אגוד לתוך מזרחי טפחות, עדיין לא וודאי, אולם בית הדין להגבלים אישר את המיזוג, שבמידה ואכן יתממש, יהווה קפיצת מדרגה נוספת בתוצאות הבנק, כך לפחות מעריכים בהנהלת הבנק.

דאונסייד - פרישת המנכ"ל

לפני כשבועיים הודיע מנכ"ל מזרחי טפחות, אלדד פרשר על פרישתו. אם לשפוט לפי התוצאות של השנים האחרונות, הוא היה מנכ"ל מוצלח, כך שכרגע הבנק נכנס לחוסר ודאות באשר לתפקודו של המנכ"ל שייכנס במקומו.

תמחור ביחס לבנקים האחרים

* נתונים עדכניים להיום - 1/3/20

אם בוחנים את התשואה להון הסחיר של הבנקים – כלומר התשואה להון ביחס למכפיל ההון – אז למרות התשואה להון הגבוהה של מזרחי טפחות ביחס לבנקים האחרים, המניה יחסית יקרה, זאת על בסיס התוצאות הידועות נכון לכרגע (למעט לאומי, תוצאות הבנקים האחרים הן על בסיס 9 החודשים הראשונים של השנה).

 

ובכל זאת...

אם בוחנים את ההשקעה במניה ביחס לתשואה להון הסחיר הנוכחית של כ-9% (מקביל למכפיל 11 על הרווח) וביחס לביצועי העבר, עם צמיחה שנתית ממוצעת של כ-8% בהכנסות ושל כ-13% ברווח הנקי, כאשר גם התשואה להון הראתה גידול עקבי לאורך השנים האחרונות (אם מנטרלים את השפעת החקירה בארה"ב), אין סיבה להמר נגד המניה. שווה קניה. הסיכון המשמעותי ביותר שנראה כרגע הוא משבר ברמת המאקרו.

מקור: מזרחי טפחות

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כשבועת הנדל"ן תתפוצץ הבנק הזה יהיה הראשון לפשוט את הרגל (ל"ת)
    יוסי 05/03/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יהווית 02/03/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
    על מנת לאפשר לימודי ליבה.
  • צ’יפס מי יתן לך מתנות יאהבלון 06/04/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    צ’יפס מי יתן לך מתנות יאהבלון
  • מה זה שייך לכתבה ? (ל"ת)
    hgec 02/03/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לפני חודש גורביץ המליץ על ישראמקו לכן ירדה 25% מאז (ל"ת)
    רם 02/03/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רם 02/03/2020 00:08
    הגב לתגובה זו
    כמה מטומטמים אנשים יכולים להיות.....
  • 3.
    רם 02/03/2020 00:08
    הגב לתגובה זו
    כמה מטומטמים אנשים יכולים להיות.....
  • 2.
    מסתכל מלמעלה 01/03/2020 17:56
    הגב לתגובה זו
    טועה הוא בסופו של יום - המנייה נמצאת התיקון עמוק ודרכה לכיוון 71 מי שקונה ב 88 לא מבין מה הוא אומר. וממשיך לטעות.
  • צודק המניה ירדה למטה והיא נמצאת ב 66 תוך שבוע וחצי (ל"ת)
    אבנר 15/03/2020 23:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירידות לא יודעות מה זה ניתוח פונמנדטלי (ל"ת)
    מה לעשות 01/03/2020 15:13
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.