"הדיווח של הראל השקעות לא נעים, אבל בוודאי לא נורא"
לאחר הדיווח של חברת הביטוח הראל השקעות -1.97% לפיו, לאור ירידה מתמשכת בריבית חסרת סיכון החברה תרשום ברבעון השלישי הפסד חשבונאי כולל של 200-260 מיליון שקל. מעריך אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון, שיתר חברות הביטוח יפגעו כש מגדל ביטוח -2.16% , ו כלל עסקי ביטוח -1.96% בראשם.
ההודעה עצמה, כמו גם ההשפעה השלילית שלה, היו צפויות. "הרי ברבעון הקודם הייתה בדיוק אותה תופעה – גם אז הייתה ירידה של עקום התשואות, שהובילה להגדלת משמעותית של העתודות", סובר דבי. "בנוסף, היה גם ברור שההשפעה ברבעון השלישי תהיה יותר חריפה, שכן ירידת התשואות הייתה יותר עמוקה".
"עם זאת, בהחלט הופתענו מעוצמת הפגיעה (חשבנו שהראל תציג רווח זניח ברבעון השלישי, משהו סביב האפס)". לדבריו, המשמעות מבחינת שווי המניה לא גבוהה, "משום שאיש אינו חושב שיש מימד פרמננטי בתופעה. יתרה מכך, זה לא יהיה בלתי סביר לומר, שמרמת התשואות הנוכחית ההסתברות לעלייה גבוהה מזו של ירידה – מה שכמובן ישיב חלק מההפסדים בחזרה (חלק קטן, בוודאי לא את כולם)".
על אף העובדה שזו לא הפעם הראשונה, מציע דבי להתייחס להגדלת העתודות כאל אירוע "חד-פעמי", "לא מדובר במגמה שצפויה לחזור על עצמה. במילים אחרות, תוחלת ההפסדים/רווחים בשנים הבאות – כתוצאה מהשינויים בעקום הריבית והגדלת העתודות – תנוע במקרה הגרוע סביב האפס. אנחנו, למשל, מעריכים שיהיו יותר רווחים מהפסדים".
- הזדמנות? "מניות הביטוח נסחרות בתשואת חסר - הן יעלו ללא ספק"
- "נוצרה בשוק הזדמנות לאסוף מניות במחיר נמוך, במיוחד במניות הפיננסים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לא ניתן להתעלם מהרווחיות המנוטרלת הגבוהה, אלמלא נרשמה הגדלת העתודות האמורה (400 מיליוני שקלים ברבעון), שכן גם היא חסרת תקדים בעצמתה. עם זאת, כמובן שלא ניתן להתייחס אליה כאל רמת רווחיות "שוטפת", שהרי ירידת התשואות הובילה מצד אחד להגדלת עתודות, אך מנגד תרמה רבות להכנסות מהשקעות. הראל השקעות ממשיכה לצמוח בצורה חדה, והיא מניבה תשואת הון דו-ספרתית מפעילות ליבה".
מה עם יתר חברות הביטוח:
"הראל היא הסנונית הראשונה: הגדלת העתודות איננה תופעה שרלוונטית רק להראל השקעות, כך שברור שגם יתר חברות הביטוח ייפגעו ממנה עד מאד (ברבעון השלישי)" מעריך דבי. "הפגיעה ביתר חברות הביטוח תהיה להערכתנו על פי הסדר הבא - מגדל ביטוח, כלל, הפניקס ואחרונה מנורה מבטחים. קשה לחשב במדויק את הסכומים, אבל חשוב להדגיש את הדבר הבא; הפגיעה במנורה מבטחים תהיה משמעותית ובאופן מובהק נמוכה, כך שהיא צפויה להציג את תשואת ההון הכי גבוהה ברבעון".
- 2.משה 06/11/2019 16:47הגב לתגובה זוהכתב צודק שתהיה פגיעה בכל החברות אולם הפגיעה במנורה תהיה באופן יחבי הכי משמעותית כי היא חשופה לעסקי הסיעוד יותר מהאחרים ואין לה מנועי צמיחה לעומת יתר החברות. החברה הזו מפגרת אחרי כל השוק ויראו זאת בתוצאות הרבעון.
- 1.אני 06/11/2019 15:53הגב לתגובה זואין כאן הפסד בשוק ההון ולא הפסד חיתומי, מדובר על רישום טכני , חגורת ביטחון שמאפשרת לחברה לדחות תשלומי מס

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳