קבוצת דלק: עסקת הפניקס הושלמה בסכום של 1.57 מיליארד שקל

החברה קיבלה במזומן 1.3 מיליארד שקל מקרנות סנטרברידג' וגלאטין פוינט קפיטל במעמד החתימה; העסקה בוצעה ללא פרמיית שליטה ובדיסקונט של כ-11% על מחיר השוק הנוכחי
ארז ליבנה | (6)

דלק קיבלה הזרקה של מזומנים: דלק קבוצה 0% , של יצחק תשובה, מדווחת על השלמת עסקת מכירת גרעין השליטה בחברת הביטוח הפניקס 0.43% . דלק מכרה את 32.5% ממניות החברה שהיו ברשותה תמורת כ-1.57 מיליארד שקלים ל- Belenus Lux S.a.r.l, השייכת לחברות סנטרברידג' וגלאטין קפיטל.

המכירה תאפשר לקבוצת דלק לעמוד בדרישות חוק הריכוזיות, לפיהן נדרשת הפרדה בין אחזקות פיננסיות לריאליות עד סוף השנה. ככל הנראה, נוכח לוח הזמנים שהחל להיות לחוץ, נמכרו מניות השליטה בחברת הפניקס ללא פרמיית שליטה (שעשויה לעיתים להגיע לשיעור דו ספרתי) ולפי שווי חברה של כ-4.8 מיליארד שקלים, כלומר בדיסקאונט של כ-11% על שווי השוק שלה שעומד הבוקר על כ-5.5 מיליארד שקלים.

 

את מרבית הסכום, 1.335 מיליארד שקל, קיבלה החברה במזומן במעמד סגירת העסקה. בהסכם ‏נקבעו ‏התאמות ‏למחיר ‏המכירה ‏אשר ‏עשויות ‏להביא ‏לתוספת ‏בתמורה ‏הכוללת ‏שתקבל‏ החברה, ‏מעבר ‏לסכום ‏המכירה שיכול להגיע לכ-866 מיליון שקלים, במקרה והפניקס תעמוד ביעדים שנקבעו בהסכם או להפחתה של עד 196 מיליון שקל בתרחיש הפסימי ביותר.

ההתאמות בהיקף התמורה תלויות, בין היתר, בתוצאות חברת הביטוח עד מועד השלמת העסקה ובמחיר מניית הפניקס בשוק.

מעבר לירידה ברמת הסיכון של קבוצת דלק, נוכח השלמת העסקה. בקבוצת דלק מציינים כי לא צפויה מחיקה מהותית בספרים בגין העסקה, שכן שווי מניות השליטה בספרים אינו שונה באופן מהותי מאומדן השווי ההוגן של רכיבי התמורה בעסקה.

 

הרוכשות של אחזקות הקבוצה בהפניקס הן קרנות Centerbridge ו-Gallatin Point Capital Centerbridge Partners LP הבריטית היא קרן הון סיכון פרטית אשר הוקמה בשנת 2005. הקרן מנהלת השקעות בסך כולל של כ-27 מיליארד דולר, בחברות אשראי, גופים פיננסיים, חברות נדל"ן, חברות ביטוח ועוד. קרן Gallatin Point Capital LLC האמריקאית מתאפיינת בהשקעות ייחודיות הנובעות משינוי רגולציה וטכנולוגיה במוסדות פיננסיים, שירותים ונכסים ברחבי העולם.

בן לנגוורת'י, מנכ"ל משותף, סנטרברידג': "הפניקס היא הקבוצה המובילה בישראל בתחום הביטוח והפיננסים. אנו בטוחים שהיא תמשיך במסלול הצמיחה והרווחיות שלה לטובת הלקוחות שלה והמשקיעים בה. בכוונתנו למנף את הניסיון הבינלאומי שלנו על-מנת לעבוד עם הנהלת החברה, ולתמוך בפתרונות ושירותים חדשים, אשר יועילו ללקוחותינו וימצבו את הפניקס כחברה המובילה והחדשנית ביותר בתחום שירותי הביטוח והפיננסים".

לי סאקס, מייסד שותף בקרן גלאטין: "צוות הניהול יוצא הדופן של הפניקס ועובדיה בנו את אחד המוסדות הפיננסיים החזקים והחדשניים ביותר בישראל, וזאת על ידי התמקדות מתמדת בלקוחותיהם. אנו שותפים למחויבות הזאת ומצפים לעבוד איתם ולתמוך בהם כשהם ממשיכים לצמוח ולספק פתרונות ביטוח, חיסכון ופרישה חדשניים יותר ויותר לשוק הביטוח הישראלי הדינמי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נוק. 04/11/2019 16:16
    הגב לתגובה זו
    מניית הפניקס מנופחת בחמש עשרה אחוז.
  • 5.
    מה יוצא לנו מזה (ל"ת)
    עובד פניקס 04/11/2019 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסף 04/11/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
    כבר שלש נים שהפניקס מתנהלת מעצמה. ללא התערבות בעלי השליטה. וראה זה פלא - הפניקס היא הכי רווחית בין כל חברות הביטוח. המניה עלתה פי 2. תבדקו
  • 3.
    אחד שמעריך 04/11/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
    בשורות מצויינות למחזיקי מנית דלק קבוצה. המנייה תמשיך לעלות באחוזים ניכרים בחדשים הקרובים.
  • 2.
    תשובה אלוף עולם 04/11/2019 11:48
    הגב לתגובה זו
    מניית דלק ירדה בחודשים האחרונים. האסטרטגיה של דלק מוכיחה את עצמה. עסקת שברון שמה את דלק בשורה הראשונה וכחברה מובילה בתחום הגז והנפט. תעלה עוד הרבה
  • 1.
    מאוד מעניין (ל"ת)
    אנונימי 04/11/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס 0%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.